Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gloeien

vragen over de T4
Plaats reactie
johan hans
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 jan 2008, 20:13

Gloeien

Bericht door johan hans »

Hallo allemaal,
Mijn T4 start moeilijk. 2.5 102 pk bouwjaar 2002 met 190000 op de teller.
Ik moet hem 2 keer voorgloeien en dan pakt hij aan. Onlangs er nieuwe gloeibougies ingezet, maar dit heeft niets geholpen. Wanneer hij warm is, dan hoef ik de sleutel maar om te draaien en hij loopt. Het lampje van het gloeien brandt ongeveer 2 a 3 seconden. De auto loopt verder goed.
Wie weet wat er aan de hand is.
mvg,
Johan
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: Gloeien

Bericht door Tinus »

Gloeien ze wel dan?

Is de relais nog wel goed?
T4 California Event 2.5TDI 2002
johan hans
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 jan 2008, 20:13

Re: Gloeien

Bericht door johan hans »

Tinus schreef:Gloeien ze wel dan?

Is de relais nog wel goed?
Hallo Tinus,
Bedankt voor de reactie, maar ik heb geen idee of ze gloeien en welke relais bedoel je en waar zit die?
mvg,
Johan
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Gloeien

Bericht door vw_camper »

Even de spanning op de gloeipluggen meten tijdens het voorgloeien, dan weet je of het relais, de zekering(en) en de bedrading goed zijn.
Groeten, Bert
repelsteeltje
Berichten: 1225
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Gloeien

Bericht door repelsteeltje »

timing brandstofpomp controleren, meestal is dat het probleem.
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Gloeien

Bericht door dennisvt4 »

voorgloeien met dit weer is niet echt nodig
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Gloeien

Bericht door BenTDI »

johan hans schreef:Hallo allemaal,
Mijn T4 start moeilijk. 2.5 102 pk bouwjaar 2002 met 190000 op de teller.
Ik moet hem 2 keer voorgloeien en dan pakt hij aan. Onlangs er nieuwe gloeibougies ingezet, maar dit heeft niets geholpen. Wanneer hij warm is, dan hoef ik de sleutel maar om te draaien en hij loopt. Het lampje van het gloeien brandt ongeveer 2 a 3 seconden. De auto loopt verder goed.
Wie weet wat er aan de hand is.
mvg,
Johan
Accu nakijken ..... :knipoog
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34205
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gloeien

Bericht door Multivan Generation »

repelsteeltje schreef:timing brandstofpomp controleren, meestal is dat het probleem.
:zodenkikerookover

190.000 km betekend, al redenerend, dat de 2de distributieriem op de helft van zijn levensduur zit.
Dus heeft zo ongeveer zijn maximale rek bereikt.
Hierdoor kan de pomptiming wat verlopen zijn,
met moeilijker starten bij koude motor tot gevolg.

Brandstofpomptiming kan met vagcom uitgelezen worden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Gloeien

Bericht door Egbert&Manon »

Hoe lang moet je doorstarten als je niet gloeit?

Weet je zeker dat er geen brandstofslang lek is?
Hierdoor komt er lucht in en moet je langer doorstarten bij koude motor.

Dat komt namelijk vaker voor bij de TDI's

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
johan hans
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 jan 2008, 20:13

Re: Gloeien

Bericht door johan hans »

Multivan Generation schreef:
repelsteeltje schreef:timing brandstofpomp controleren, meestal is dat het probleem.
:zodenkikerookover

190.000 km betekend, al redenerend, dat de 2de distributieriem op de helft van zijn levensduur zit.
Dus heeft zo ongeveer zijn maximale rek bereikt.
Hierdoor kan de pomptiming wat verlopen zijn,
met moeilijker starten bij koude motor tot gevolg.

Brandstofpomptiming kan met vagcom uitgelezen worden.
Bedankt voor de reactie,
De distributieriem moet binnenkort vervangen worden. Ik heb er nu 100000 km mee gereden. Dan wordt de brandstofpomp als het goed is opnieuw ingesteld, dus ik zal dit even moeten afwachten. Ik hoop dan dat het probleeem opgelost is.
mvg,
Johan
johan hans
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 jan 2008, 20:13

Re: Gloeien

Bericht door johan hans »

Egbert&Manon schreef:Hoe lang moet je doorstarten als je niet gloeit?

Weet je zeker dat er geen brandstofslang lek is?
Hierdoor komt er lucht in en moet je langer doorstarten bij koude motor.

Dat komt namelijk vaker voor bij de TDI's

Egbert
Hallo Egbert,
Wanneer ik 2x voorgloei dan pakt hij gelijk aan. Gloei ik niet dan moet ik echt wel 10 a 15 sec starten voordat hij het doet. Heeft hij eenmaal gelopen, dan start hij gelijk. Ik heb ook het idee dat hij wat naar roet stinkt en meer rookt.
mvg,
Johan
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34205
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gloeien

Bericht door Multivan Generation »

Ik denk dat Egbert doelt op een tankelement waar een scheurtje in kan zitten,
of dat hij onderweg in het brandstofsysteem een luchtlekkage heeft, dat zou ook kunnen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Clarisse
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2012, 21:29
Locatie: Amsterdam

Re: Gloeien

Bericht door Clarisse »

Niet dat ik hier honderd procent verstand van heb, maar ken het probleem en loste het ook vaak op met twee keer 'sjoken' (althans dacht dat het een 'shook' is, dat uittrekding links; hoe schrijf je dat?; heb een T4; weet niet of dat hetzelfde werkt bij nieuwere auto's) en aangezien het bij mij zelfs bij weer tegen de vorst aan wel direct werkte met startkabels aan een andere accu, vermoed ik dat het bij mij toch eigenlijk de accu is en bij jou misschien ook zou kunnen zijn..

Clarisse
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008
johan hans
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 jan 2008, 20:13

Re: Gloeien

Bericht door johan hans »

Gisteren een nieuwe distributieriem laten zetten, compleet met nieuwe waterpomp etc. Hij start weer als nieuw en loopt weer als de brandweer. Waarschijnlijk toch de afstelling van de brandstofpomp.
Iedereen bedankt voor alle reacties.
mvg,
Johan
Plaats reactie