Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
probleem turbo?
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: probleem turbo?
check even of de wastegate met 2 bouten vast zit aan de turbo,
of dat hij los ligt..
of dat hij los ligt..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: probleem turbo?
voor het uitlezen en eventueel op nieuw tunen kun je naar vvt tuning gaan in lutjegast .is ingeveer 30 km vanaf heereveen.mijn auto is daar ook geweest en word eerst uitgezen voordat hij met tunen begint .en er zijn meerdere wjw ers die de weg ernaar toe hebben gevonden
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: probleem turbo?
check stekker op interkoeler goed vast zit.
slangetje van de wastegste naar n75 vervangenva
stekker van lmm goed vastdrukken en interkoelerslangen lisgslen , bekijken op scheurtjes en eeer monteren.
slangetje van de wastegste naar n75 vervangenva
stekker van lmm goed vastdrukken en interkoelerslangen lisgslen , bekijken op scheurtjes en eeer monteren.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: probleem turbo?
Bedankt voor jullie reacties. Het wastegatepotje lijkt goed vast te zitten.Stekkers lijken ook goed en slangetje is vervangen.
Iets wat de vw monteur opviel die de auto heeft uitgelezen is dat de aansluiting op de turbo die vanaf de luchtmassameter komt te bewegen is. hij zou daardoor valse lucht kunnen trekken volgens hem. Ik weet niet hoe die aansluiting hoort te zitten, maar het is een stijf stuk plastic wat op de turbo is geschoven, en die kan iets heen en weer bewogen worden. is dat normaal?
Verder heb ik zaterdagmiddag een afspraak bij de tuner om mijn auto na te zien, ik heb gevraagd rijdend een log te maken dus ik ben benieuwd.
Weet iemand wat hoe ik als leek kan uitvissen ( voordat de tuner eventuele fout ingestelde waarden veranderd) welke waarden de turbodruk moet hebben?
Iets wat de vw monteur opviel die de auto heeft uitgelezen is dat de aansluiting op de turbo die vanaf de luchtmassameter komt te bewegen is. hij zou daardoor valse lucht kunnen trekken volgens hem. Ik weet niet hoe die aansluiting hoort te zitten, maar het is een stijf stuk plastic wat op de turbo is geschoven, en die kan iets heen en weer bewogen worden. is dat normaal?
Verder heb ik zaterdagmiddag een afspraak bij de tuner om mijn auto na te zien, ik heb gevraagd rijdend een log te maken dus ik ben benieuwd.
Weet iemand wat hoe ik als leek kan uitvissen ( voordat de tuner eventuele fout ingestelde waarden veranderd) welke waarden de turbodruk moet hebben?
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: probleem turbo?
Ongetunede waarde voor turbodruk:willy schreef:Bedankt voor jullie reacties. Het wastegatepotje lijkt goed vast te zitten.Stekkers lijken ook goed en slangetje is vervangen.
Iets wat de vw monteur opviel die de auto heeft uitgelezen is dat de aansluiting op de turbo die vanaf de luchtmassameter komt te bewegen is. hij zou daardoor valse lucht kunnen trekken volgens hem. Ik weet niet hoe die aansluiting hoort te zitten, maar het is een stijf stuk plastic wat op de turbo is geschoven, en die kan iets heen en weer bewogen worden. is dat normaal?
Dat hebben wel meer mensen,
je kunt controleren of er een rubberen ring aan de aanzuigkant van de turbo zit, of dat die misschien weg is, of platgedrukt.
Ook kun je die zwarte buis over de turbo heen schuiven en met een slangklem vaster om de turbo heen zetten.
Dit veroorzaakt mijnsinziens niet het enorme vermogensverlies.
Verder heb ik zaterdagmiddag een afspraak bij de tuner om mijn auto na te zien, ik heb gevraagd rijdend een log te maken dus ik ben benieuwd.
Weet iemand wat hoe ik als leek kan uitvissen ( voordat de tuner eventuele fout ingestelde waarden veranderd) welke waarden de turbodruk moet hebben?
88 pk TDI= maximaal 0,7 bar overdruk dus zal dan met loggen een waarde van omstreeks 1,7 bar weergeven.
102 pk TDI= maximaal 0,8 bar overdruk dus zal dan met loggen een waarde van omstreeks 1,8 bar weergeven.
De overdruk wordt meestal weergegeven ten opzicht van de atmosferische druk die rond de 1 bar ligt, vandaar de waarden hierboven.
Getunede waarden zouden ongeveer 1,9-2,0 voor de 88 pk bedragen en 2,0-2,1 voor de 102 pk..
Dus de tuning geeft meestal 0,3 bar extra overdruk..
groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: probleem turbo?
vvt is zeer zekers goed en serieus inderdaad. Al eens in een verschrikkelijk snelle lupo en ibiza mogen rijden die ook een vvt kuurtje (zeg gerust kuur) hebben gehadailko vos schreef:voor het uitlezen en eventueel op nieuw tunen kun je naar vvt tuning gaan in lutjegast .is ingeveer 30 km vanaf heereveen.mijn auto is daar ook geweest en word eerst uitgezen voordat hij met tunen begint .en er zijn meerdere wjw ers die de weg ernaar toe hebben gevonden
RUBBEREXPRESS
- René
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: probleem turbo?
Mooi dat een VW monteur niet weet hoe het aangesloten hoort te worden met de aanzuigbuis op de turbo.
Onder de buis hoort namelijk een O-ring te zitten voor afdichting. Doordat daar alles toch wel beweegt en de rest stil staat ( bewegende motor t.o.v. stilstaande aanzuigbuis) is de rubberen ring waarschijnlijk weg/versleten.
Artikel nr: 030 121 119 en kost ca 2,00 euro.
Wat ik regelmatig doe/deed is er voor de zekerheid nog een slangenklem om heen trekken om het 100% dicht te krijgen.
René
Onder de buis hoort namelijk een O-ring te zitten voor afdichting. Doordat daar alles toch wel beweegt en de rest stil staat ( bewegende motor t.o.v. stilstaande aanzuigbuis) is de rubberen ring waarschijnlijk weg/versleten.
Artikel nr: 030 121 119 en kost ca 2,00 euro.
Wat ik regelmatig doe/deed is er voor de zekerheid nog een slangenklem om heen trekken om het 100% dicht te krijgen.
René
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: probleem turbo?
VVT tuning is verhuist en zit nu in een nieuw pand in Marum!ailko vos schreef:voor het uitlezen en eventueel op nieuw tunen kun je naar vvt tuning gaan in lutjegast .is ingeveer 30 km vanaf heereveen.mijn auto is daar ook geweest en word eerst uitgezen voordat hij met tunen begint .en er zijn meerdere wjw ers die de weg ernaar toe hebben gevonden
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: probleem turbo?
Deze ring bedoeld René:Berrie en Rene schreef:Mooi dat een VW monteur niet weet hoe het aangesloten hoort te worden met de aanzuigbuis op de turbo.
Onder de buis hoort namelijk een O-ring te zitten voor afdichting. Doordat daar alles toch wel beweegt en de rest stil staat ( bewegende motor t.o.v. stilstaande aanzuigbuis) is de rubberen ring waarschijnlijk weg/versleten.
Artikel nr: 030 121 119 en kost ca 2,00 euro.
Wat ik regelmatig doe/deed is er voor de zekerheid nog een slangenklem om heen trekken om het 100% dicht te krijgen.
René
en zo kun je dat met een slangklem vaster zetten:
Doe er je voordeel mee
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: probleem turbo?
Dit zijn een hoop storingen, als deze gewist worden, welke komen er direct terug na de testrit? Dit zal niet zozeer met een tuning te maken hebben, al wil dat niet zeggen dat het een goede tuning is uiteraard, deze storingen hangen daar waarschijnlijk niet direct mee samen.willy schreef:Heb vandaag mijn auto maar even naar de vw dealer gereden om uit te laten lezen, ik zou anders ook niet weten waar ik moet beginnen. De uitdraai laat zien dat de volgende problemen zich voordoen:
0527 voeler inlaatspruitstuk g72- onderbreken of kortsluiting met plus ;
00550 regeling inspuitbegin, regelverschil, sporadisch voorkomende storing;
00553 luchtmassameter g70 onderbreking of kortsluiting met massa, sporadisch voorkomende storing;
01269 klep inspuitbegin n108, onderbreking of kortsluiting met massa, sporadisch voorkomende storing;
00532 voedingsspanning, signaal te zwak;
00532 voedingsspanning signaal te sterk.
Heb een nieuwe luchtmassameter geplaatst, daardoor loopt hij iets beter, maar nog steeds gevoel dat je maar 50 pk hebt of zo.
De suggestie om "even"naar het tuningbedrijf terug te gaan wilde ik liever nog uitstellen omdat het bij mij niet om de hoek is.
Wie heeft er nog meer relevante suggesties?
Mijn advies (net als hier boven), is om toch even een specilist te zoeken, bv http://www.jbautoservice.nl" onclick="window.open(this.href);return false; of VVT (beide ook op korte afstand van je).
Re: probleem turbo?
Zo te zien zijn een aantal storingen veroorzaakt bij het los halen van stekkers toen de DB-riem en pompriem vervangen zijn.
Groet, Oskar.
Re: probleem turbo? opgelost!
Het heeft even geduurd, maar nu is mijn probleem toch opgelost. Het bleek een kabelbreuk tussen de brandstofpomp en de computer. Opgelost door Schaap en Bron in Joure, vag specialisten. Ook is de timing van de pomp juist gezet. De auto loopt weer als een zonnetje.
Alhoewel de monteur het tuningsbedrijf niet zo hoog had zitten liet hij wel weten dat in dit geval de auto goed getuned was.
Bedankt voor al jullie meedenken.
Alhoewel de monteur het tuningsbedrijf niet zo hoog had zitten liet hij wel weten dat in dit geval de auto goed getuned was.
Bedankt voor al jullie meedenken.
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: probleem turbo?
Goede vakkennis daar bij S&B.
Als je op dat stukje industrieterrein rijdt, vraag je je af of men de auto gaat repareren of exporteren!
Ook binnen is het beslist geen blinkende showroom, maar daar wil je ook niet voor betalen.
Kortom: nog een echte garage, waar de monteurs niet bang zijn om smerig te worden.
Als je op dat stukje industrieterrein rijdt, vraag je je af of men de auto gaat repareren of exporteren!
Ook binnen is het beslist geen blinkende showroom, maar daar wil je ook niet voor betalen.
Kortom: nog een echte garage, waar de monteurs niet bang zijn om smerig te worden.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel