Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Slecht starten koude start
Slecht starten koude start
Beste T4 liefhebbers,
Ik heb een vraag. Ik heb al wel eea gevonden over dit onderwerp maar elke situatie is toch net even anders. Ter info: ik heb deze T4 zo'n 4 weken in mijn (trotse) bezit.
Mijn T4 2.5 TDI met 115000 km op de teller start moeizaam op de koude start. Bij de tweede keer starten lukt dit met moeite. Recentelijk grote beurt gehad en distributieriem/waterpomp/multiriem etc vervangen. Voor dit onderhoud startte de T4 ook moeizaam trouwens. Warme start geen probleem. De accu is goed blijkt uit meting. Ik wil niet direct de gloeibougies laten vervangen want dit is misschien het probleem niet. Ik lees dat de computer uitgelezen kan worden bij de VW dealer op storingen. Is dit de eerste stap om te achterhalen waar het aan ligt? Ik hoor graag jullie mening.
Ik heb een vraag. Ik heb al wel eea gevonden over dit onderwerp maar elke situatie is toch net even anders. Ter info: ik heb deze T4 zo'n 4 weken in mijn (trotse) bezit.
Mijn T4 2.5 TDI met 115000 km op de teller start moeizaam op de koude start. Bij de tweede keer starten lukt dit met moeite. Recentelijk grote beurt gehad en distributieriem/waterpomp/multiriem etc vervangen. Voor dit onderhoud startte de T4 ook moeizaam trouwens. Warme start geen probleem. De accu is goed blijkt uit meting. Ik wil niet direct de gloeibougies laten vervangen want dit is misschien het probleem niet. Ik lees dat de computer uitgelezen kan worden bij de VW dealer op storingen. Is dit de eerste stap om te achterhalen waar het aan ligt? Ik hoor graag jullie mening.
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Slecht starten koude start
wat bedoel je precies met "moeilijk starten" ? Moet je dan bvb gewoon langer doorstarten voor hij aanslaat ? En als hij dan aanslaat , rookt hij dan overmatig of niet ? En is het dan blauwe of zwarte rook ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Slecht starten koude start
Als de Accu goed is dan zal die startmotor ook wel snel genoeg ronddraaien
dan zit het toch bij de gloeiers of als je niet zo lang geleden de dieselfilter hebt vervangen
dan kan die ook daar lucht trekken onder dat T stuk op de retour.
maar anders moeten het de gloeiers zijn, onder de motor (ACV) zit de centrale stekker van de gloeiers (stekker met 5 kabels) hierop kun je die ook doormeten zonder dat je ze er eerst er uit hoeft te halen, als er 1 of 2 kapot zijn zou ik ze wel allemaal tegelijk vervangen, de andere hebben het zelfde gedaan dus die volgen in korte tijd toch ook.
de 5 gloeiers kosten zo.n 45 euro op E bay (Bosch) incl verzending
als je niet zo handig bent zoals ik dan is het een heel gepruts en ben ik er 2,5 uur mee zoet
maar het is te doen, wel even de intercooler en andere losse rommel demonteren dat je wat meer ruimte krijgt, de verstuiver leidingen heb ik er niet vanaf hoeven te halen, dat ging zo.
Een goede doppendoos is daarbij wel zeer handig
Ik vindt het vervangen van de gloeiers bij de 5 cylinder (ACV) wel minder lastig dan bij de 4 cylinder (ABL) motor ook als is het 1 cylinder meer, maar dan heb je niet de centralestroom strip
met die prul schroefjes die de (ABL motor heeft) maar gewoon een soort bougie kabel die erop gedrukt zit per gloeier.
dan zit het toch bij de gloeiers of als je niet zo lang geleden de dieselfilter hebt vervangen
dan kan die ook daar lucht trekken onder dat T stuk op de retour.
maar anders moeten het de gloeiers zijn, onder de motor (ACV) zit de centrale stekker van de gloeiers (stekker met 5 kabels) hierop kun je die ook doormeten zonder dat je ze er eerst er uit hoeft te halen, als er 1 of 2 kapot zijn zou ik ze wel allemaal tegelijk vervangen, de andere hebben het zelfde gedaan dus die volgen in korte tijd toch ook.
de 5 gloeiers kosten zo.n 45 euro op E bay (Bosch) incl verzending
als je niet zo handig bent zoals ik dan is het een heel gepruts en ben ik er 2,5 uur mee zoet
maar het is te doen, wel even de intercooler en andere losse rommel demonteren dat je wat meer ruimte krijgt, de verstuiver leidingen heb ik er niet vanaf hoeven te halen, dat ging zo.
Een goede doppendoos is daarbij wel zeer handig
Ik vindt het vervangen van de gloeiers bij de 5 cylinder (ACV) wel minder lastig dan bij de 4 cylinder (ABL) motor ook als is het 1 cylinder meer, maar dan heb je niet de centralestroom strip
met die prul schroefjes die de (ABL motor heeft) maar gewoon een soort bougie kabel die erop gedrukt zit per gloeier.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Slecht starten koude start
Blijf doorstarten met een stopwatch.Pascal-141 schreef:wat bedoel je precies met "moeilijk starten" ? Moet je dan bvb gewoon langer doorstarten voor hij aanslaat ? En als hij dan aanslaat , rookt hij dan overmatig of niet ? En is het dan blauwe of zwarte rook ?
Met een voorgloeiprobleem moet hij binnen 20 seconden aanslaan.
Als er lucht in de brandstoftoevoer zit, kan het wel 40 seconden duren.
Mocht je toevallig ook nog een voltmeter hebben, meet dan de spanning op de accu tijdens het starten.
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: Slecht starten koude start
Ik moet inderdaad langer doorstarten. Wanneer hij dan eindelijk aanslaat komt er een donkergrijze rookpluim uit wat over gaat in witte rook. Nu moet ik zeggen dat ik vorige week in Oostenrijk zat waar het aardig vroor s'nachts. Nu ik terug ben in Nederland start hij nog steeds niet zoals het hoort maar wel iets sneller en gemakkelijker dan bij vrieskou.Pascal-141 schreef:wat bedoel je precies met "moeilijk starten" ? Moet je dan bvb gewoon langer doorstarten voor hij aanslaat ? En als hij dan aanslaat , rookt hij dan overmatig of niet ? En is het dan blauwe of zwarte rook ?
Re: Slecht starten koude start
Nog even een aanvulling/cq vraag op de slechte koude start.
Ik heb de T4 vandaag naar de VW dealer gebracht voor een APK keuring morgen en van de gelegenheid gebruik gemaakt dat zij de computer meteen uitlezen op storingen, ook mbt slecht koud starten. Er werd gezegd dat er niet altijd een storing aangegeven wordt door de computer. Verder heb ik gevraagd of zij kunnen uitlezen of deze goed staat afgesteld mbt verbruik. Ik heb ooit ergens gelezen op dit forum dat dit 55 moet zijn en dat dit uit te lezen is op de computer?? Er wordt door hun gezegd dat zij dit niet in de computer kunnen uitlezen. Ik vraag mij af of het klopt wat zij mij allemaal zeggen. Weet een van jullie hoe dit zit?
Ik heb de T4 vandaag naar de VW dealer gebracht voor een APK keuring morgen en van de gelegenheid gebruik gemaakt dat zij de computer meteen uitlezen op storingen, ook mbt slecht koud starten. Er werd gezegd dat er niet altijd een storing aangegeven wordt door de computer. Verder heb ik gevraagd of zij kunnen uitlezen of deze goed staat afgesteld mbt verbruik. Ik heb ooit ergens gelezen op dit forum dat dit 55 moet zijn en dat dit uit te lezen is op de computer?? Er wordt door hun gezegd dat zij dit niet in de computer kunnen uitlezen. Ik vraag mij af of het klopt wat zij mij allemaal zeggen. Weet een van jullie hoe dit zit?
- René
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Slecht starten koude start
RenéSimone schreef: Nog even een aanvulling/cq vraag op de slechte koude start.
Er werd gezegd dat er niet altijd een storing aangegeven wordt door de computer. Klopt Verder heb ik gevraagd of zij kunnen uitlezen of deze goed staat afgesteld mbt verbruik. Inspuittijdstip beïnvloed het verbruik wel. Maar verandert kracht van de motor ook. Ik heb ooit ergens gelezen op dit forum dat dit 55 moet zijn en dat dit uit te lezen is op de computer?? Ja, dit is uit te lezen op de computer. Afhankelijk van hoe kritisch je zelf bent en of je een minimale verandering in het inspuittijdstip waarneemt kan de waarde variëren. Voor wat meer trekkracht mag de waarde wat hoger zijn Inspuittijdstip wordt dan vroeger. Tussen 57 en 65 zou een "ideale" waarde zijn. Er wordt door hun gezegd dat zij dit niet in de computer kunnen uitlezen. Wel dus Ik vraag mij af of het klopt wat zij mij allemaal zeggen. Beweringen zijn deels waar Weet een van jullie hoe dit zit? Zie rode tekst
Re: Slecht starten koude start
Bedankt voor je reactie. Ben benieuwd waar ze morgen mee komen. Vreemd dan dat de monteur bij de VW dealer tegen mij zei dat dit op de computer niet is uit te lezen (inspuittijd pomp). Dat moet hij als monteur toch weten. Wanneer de inspuittijd wordt verhoogd neemt dan ook het brandstofverbruik toe?
Re: Slecht starten koude start
De computer geeft aan dat het aan de gloeibougies ligt dus deze moeten alle 5 vervangen worden. Nu kan ik dit laten doen voor €190 inclusief bij een garage. Is dit naar jullie mening een redelijke prijs? Bedankt voor de reacties.
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: Slecht starten koude start
Sorry maar bij mijn weten kun je bij het uitlezen van de storingen in de computer helemaal niet zien of de gloeibougies in orde zijn. Het komt bij mij over als een ongefundeerde gok. Iets in de trend van, het is koud en hij start niet dus zijn de gloeibougies kapot.Simone schreef:De computer geeft aan dat het aan de gloeibougies ligt dus deze moeten alle 5 vervangen worden. Nu kan ik dit laten doen voor €190 inclusief bij een garage. Is dit naar jullie mening een redelijke prijs? Bedankt voor de reacties.
Groeten van Wim
- René
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Slecht starten koude start
Klopt helemaal Wim
en 190 euro voor 5 gloeibougies?
Die dingen kosten per stuk iets van 22,- bij de dealer en de rest is arbeids loon.
http://www.ebay.de/itm/Gluhkerzen-Bosch ... 27c24c5539" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.automaterialenspecialisten.n ... FZGNR=5281" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat zeiden ze over het inspuittijdstip?
Is niet de hoofd zekering stuk van je gloei systeem?
Denk eigenlijk eerder aan het niet op tijd staan van de brandstof pomp.
Zekering zit (afh. bj) op je accu gemonteerd in dat zwarte kastje.
René
en 190 euro voor 5 gloeibougies?
Die dingen kosten per stuk iets van 22,- bij de dealer en de rest is arbeids loon.
http://www.ebay.de/itm/Gluhkerzen-Bosch ... 27c24c5539" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.automaterialenspecialisten.n ... FZGNR=5281" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat zeiden ze over het inspuittijdstip?
Is niet de hoofd zekering stuk van je gloei systeem?
Denk eigenlijk eerder aan het niet op tijd staan van de brandstof pomp.
Zekering zit (afh. bj) op je accu gemonteerd in dat zwarte kastje.
René
Re: Slecht starten koude start
Ja, €190, en dat is niet bij de VW dealer want daar kost het €320. Ik kan ze wel zelf kopen maar heb geen idee hoe deze te vervangen.Berrie en Rene schreef:Klopt helemaal Wim
en 190 euro voor 5 gloeibougies?
Die dingen kosten per stuk iets van 22,- bij de dealer en de rest is arbeids loon.
http://www.ebay.de/itm/Gluhkerzen-Bosch ... 27c24c5539" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.automaterialenspecialisten.n ... FZGNR=5281" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat zeiden ze over het inspuittijdstip?
Is niet de hoofd zekering stuk van je gloei systeem?
Denk eigenlijk eerder aan het niet op tijd staan van de brandstof pomp.
Zekering zit (afh. bj) op je accu gemonteerd in dat zwarte kastje.
René
VW dealer zei dat is gebleken dat 2 gloeibougies het niet meer doen en 2 andere het niet goed meer doen. Advies was alle 5 vervangen.
Inspuittijd kon volgens hun niet geregeld/gezien worden op computer.
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: Slecht starten koude start
Ik zou om te beginnen eerst maar eens op zoek gaan naar een echt autobedrijf. Want ze kunnen of willen je niet duidelijk maken wat er aan de hand is of ze snappen er zelf geen bal van. Bij een TDI het inspuittijdstip niet kunnen zien op de computer dan weet je gewoon niet waar je mee bezig bent.
Groeten van Wim
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: Slecht starten koude start
probleem is dat je hem goed warm moet rijden, anders laat de originele testkast van vw inderdaad niets zien.... (maar wel een melding dat hij hem niet kan weergeven door een te lage brandstoftemperatuur)
Waarschijnlijk hebben ze daar geen tijd voor genomen, is een testrit van ca 15 minuten onder flinke belasting voor nodig, en dan direct aan de kast.
andere optie: het personeelsverloop bij jouw dealer is zo groot dat ze een TDI met een Bosch VE pomp alleen nog uit de schoolboekjes weten te herkennen
Waarschijnlijk hebben ze daar geen tijd voor genomen, is een testrit van ca 15 minuten onder flinke belasting voor nodig, en dan direct aan de kast.
andere optie: het personeelsverloop bij jouw dealer is zo groot dat ze een TDI met een Bosch VE pomp alleen nog uit de schoolboekjes weten te herkennen
Re: Slecht starten koude start
Toen ik deze VW dealer belde en het koude start probleem uitlegde en vroeg om het uitlezen van een eventuele storing werd mij gezegd dat de auto hiervoor een KOUDE motor moest hebben dus moest ik deze een dag van te voren al brengen. Dus juist geen warme motor.repelsteeltje schreef:probleem is dat je hem goed warm moet rijden, anders laat de originele testkast van vw inderdaad niets zien.... (maar wel een melding dat hij hem niet kan weergeven door een te lage brandstoftemperatuur)
Waarschijnlijk hebben ze daar geen tijd voor genomen, is een testrit van ca 15 minuten onder flinke belasting voor nodig, en dan direct aan de kast.
andere optie: het personeelsverloop bij jouw dealer is zo groot dat ze een TDI met een Bosch VE pomp alleen nog uit de schoolboekjes weten te herkennen
Ik kom al heel wat jaren bij deze VW dealer en over het algemeen ben ik wel tevreden maar er zijn ook verkeerde diagnoses gesteld waar discussie over is geweest. Uiteindelijk is dit wel opgelost maar het kost altijd extra geld. Ik ben bijna altijd aardig wat geld kwijt want het arbeidsloon bij VW is hoog. Zoals deze keer, ik ga naar hun omdat ik een VW inclusief kaart heb en de APK €10,- inclusief kost. Ik denk dat is nou eens goedkoop voor VW maar ik werd al snel gebeld met 1 mankement waarop de auto werd afgekeurd. Kosten totaal dus €283,- ipv €10,-. Zo af en toe twijfel ik er aan of het echt zo is + de kosten zijn erg hoog bij VW dus om deze reden ga ik sinds een paar maanden naar een andere garage die goedkoper is. Alleen voor deze "goedkope" APK aanbieding dacht ik naar VW te gaan en wordt meteen gestraft!!