Leo45 schreef:Hoezo? De startaccu mee laden? Zodra van 1 van de accu's de spanning onder de 12,6V komt vanwege teveel stroom gaat het relais juist open en blijft de boel gescheiden pas als de accu weer geladen wordt gaat de boel weer dicht. Ik gebruik de cyrix nu al in mijn 3e bus en nog nooit problemen gehad een perfect systeem. Het gaat er juist om dat als ik aan de 230V staat ook mijn startaccu lekker wordt geladen zodat binnenverlichting, radio etc etc ook gewoon blijven werken en niet de accu leegtrekken.
Leo
dat is noujuist het gevaar... de lader heeft een beperkt vermogen en blijkt eigenlijk constructief niet eens voor zijn maximaal vermogen geschikt. (zijn meerdere topics van op dit forum)
Hang je er dan een 2e batterij bij kun je problemen oproepen. zeker als b.v. iemand de sleutel even in het contact steekt, en de motor gaat voorgloeien terwijl de bus aan de paal staat, en dus het type relais dat jij aangeeft gesloten is. De bedrading is daar ook nog eens niet op uitgelegd. Ook kunnen er problemen ontstaan als beide accu's al flink ontladen zijn en je de bus dan aan de paal zet.
ga er maar van uit dat vw / westfalia geen onderdeel te veel in een camper of auto monteerd als het eenvoudiger en of goedkoper had gekunt, en dat elk toegepast onderdeel doordacht is. De scheiding van de batterijen met het type relais en de schakeling zoals origineel gemonteerd is doordacht...
het door jouw aangegeven relais is bedoeld voor een systeem met 2 accu's, die uitsluitend via één dynamo wordt geladen, en waarvan een van de accu's de startaccu is en de ander de huishoudaccu.