Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Poedercoaten schuifdeurrail
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Poedercoaten schuifdeurrail
Ik heb nog steeds de wens om mijn schuifdeurrail (rvs) in het zwart te hebben.
Ik heb een originele soort van zwarte die toch wat zilverachtig is geworden door de weersinvloeden en gebruik.
Nu dacht ik, RVS rail die ik heb liggen (met dank aan Pascal & Peter) zwart te (laten)spuiten.
Nou zal ook dat niet echt een slijtvaste oplossing zijn dus verder nagedacht en poedercoaten is ook een idee, mijn schoonvader laat veel oldtimer bmw frames en onderdelen poedercoaten en dat ziet er erg strak uit.
Die zijn dan wel glimmend, ik wil meer de doffe kant van bv de gril op.
Iemand ervaringen hiermee op RVS.
Zou het verstandig zijn de hele rail te doen, dan met name de binnenkant waar de rollen overheen lopen?
Tips zijn welkom
Ik heb een originele soort van zwarte die toch wat zilverachtig is geworden door de weersinvloeden en gebruik.
Nu dacht ik, RVS rail die ik heb liggen (met dank aan Pascal & Peter) zwart te (laten)spuiten.
Nou zal ook dat niet echt een slijtvaste oplossing zijn dus verder nagedacht en poedercoaten is ook een idee, mijn schoonvader laat veel oldtimer bmw frames en onderdelen poedercoaten en dat ziet er erg strak uit.
Die zijn dan wel glimmend, ik wil meer de doffe kant van bv de gril op.
Iemand ervaringen hiermee op RVS.
Zou het verstandig zijn de hele rail te doen, dan met name de binnenkant waar de rollen overheen lopen?
Tips zijn welkom
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Poedercoaten schuifdeurrail
Ik heb ook interesse, de rail van mij begint ook "kaal" te worden, weet niet hoe dat 'af fabriek' zit want onder het zwart zit gewoon een RVS- rail.
Groet, Oskar.
Re: Poedercoaten schuifdeurrail
RVS is zondermeer te poedercoaten, echter moet het eerst worden aangestraald (of ge-glaspareld) om voldoende hechting te krijgen.
Het zal niet gaan lukken om het vlak waar de rollen lopen niet te poedercoaten, afplakken oid gaat niet.
Dus dan geheel poedercoaten. De laag is relatief dik, en wordt ook erg hard. Hoe zich dat gedraagt op den duur onder de loopwielen..geen idee.
De originele laklaag is nl. niet erg dik. Dat lijkt me opzich beter, aangezien de vlaktedruk ter plaatse van zo'n rolletje toch vrij groot is.
Oftewel de kans ontstaat dat er redelijk snel een slijtgoot ontstaat in die poedercoat laag.
Echt mat gaat ook niet, zijdeglans is het dofst.
Hoe de originele rail is gespoten weet ik niet, denk dat ze waarschijnlijk eerst zijn gefosfateerd in een bad, wat vaak gebeurt met rvs en aluminium wat gelakt moet worden. Daardoor trekt het materiaal "open" wat zorgt voor een goede hechting.
Daarna een etsende primer (wash-primer), natlakken en moffelen.
Dat was het beste, maar is dus een arbeidsintensief en redelijk duur verhaal.
Dit alles in relatief dunne laagdiktes.
Bovendien wil je hier niet echt mee experimenteren, als het bras is en alles moet er weer af >
Persoonlijk lijkt mij een (goede) zwarte op de kop tikken de makkelijkste oplossing.
Het zal niet gaan lukken om het vlak waar de rollen lopen niet te poedercoaten, afplakken oid gaat niet.
Dus dan geheel poedercoaten. De laag is relatief dik, en wordt ook erg hard. Hoe zich dat gedraagt op den duur onder de loopwielen..geen idee.
De originele laklaag is nl. niet erg dik. Dat lijkt me opzich beter, aangezien de vlaktedruk ter plaatse van zo'n rolletje toch vrij groot is.
Oftewel de kans ontstaat dat er redelijk snel een slijtgoot ontstaat in die poedercoat laag.
Echt mat gaat ook niet, zijdeglans is het dofst.
Hoe de originele rail is gespoten weet ik niet, denk dat ze waarschijnlijk eerst zijn gefosfateerd in een bad, wat vaak gebeurt met rvs en aluminium wat gelakt moet worden. Daardoor trekt het materiaal "open" wat zorgt voor een goede hechting.
Daarna een etsende primer (wash-primer), natlakken en moffelen.
Dat was het beste, maar is dus een arbeidsintensief en redelijk duur verhaal.
Dit alles in relatief dunne laagdiktes.
Bovendien wil je hier niet echt mee experimenteren, als het bras is en alles moet er weer af >
Persoonlijk lijkt mij een (goede) zwarte op de kop tikken de makkelijkste oplossing.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: Poedercoaten schuifdeurrail
Patrick ik had hier al zo'n vermoeden van.
Wat je zegt: poedercoaten geeft een relatief dikke laag en daar heb je op de rail niks aan. Het zwart wat er op zit is geen verf, het bladdert er niet af, het verkleurd en slijt bij de rollen en verdwijnt dan.
Raar spul dus.
Wat je zegt: poedercoaten geeft een relatief dikke laag en daar heb je op de rail niks aan. Het zwart wat er op zit is geen verf, het bladdert er niet af, het verkleurd en slijt bij de rollen en verdwijnt dan.
Raar spul dus.
Groet, Oskar.
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Poedercoaten schuifdeurrail
Volgens mij valt dat verkleuren wel mee, verder slijt het op op een deel wat niet heel erg zichtbaar is.
Zullen het er nog eens over hebben als ik volgende week (als het uitkomt) ff wat draadjes op kom halen
Zullen het er nog eens over hebben als ik volgende week (als het uitkomt) ff wat draadjes op kom halen
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Poedercoaten schuifdeurrail
Ik weet het niet zeker, maar is de rail niet van aluminium en geanodiseerd?
Anodiseren brengt een heel dun, maar ontzettend sterk laagje op http://nl.wikipedia.org/wiki/Anodiseren
Anodiseren brengt een heel dun, maar ontzettend sterk laagje op http://nl.wikipedia.org/wiki/Anodiseren
Groeten, Bert
Re: Poedercoaten schuifdeurrail
Bert, de rail is zeker van RVS, weet niet of anodiseren ook met RVS kan?
Groet, Oskar.
Re: Poedercoaten schuifdeurrail
Mooi dat het RVS is. Ja, anodiseren kan ook bij RVS.Oskar 725 schreef:Bert, de rail is zeker van RVS, weet niet of anodiseren ook met RVS kan?
Groeten, Bert
Re: Poedercoaten schuifdeurrail
Anodiseren of eloxeren is een proces waarbij electrolytisch een oxidelaag op het aluminium wordt gevormd ter bescherming van het onderliggende materiaal, en is uitsluitend voor aluminium.
Als RVS zwart is gemaakt door een chemisch proces dan kan het ook gedaan zijn door chemisch zwart vernikkelen.
Maar dat glimt te hard vergeleken bij (mijn) schuifdeurrail.
Als RVS zwart is gemaakt door een chemisch proces dan kan het ook gedaan zijn door chemisch zwart vernikkelen.
Maar dat glimt te hard vergeleken bij (mijn) schuifdeurrail.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air