Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 op LPG

vragen over de T4
Plaats reactie
RK
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jan 2007, 21:50

T4 op LPG

Bericht door RK »

Hallo Allemaal,

Vorig jaar werd onze T4 gestolen en nu rijden we al weer een poosje met wat anders rond. Maar toch, het VW virus kriebelt nog steeds. Nu wil ik wel eens weten van de mensen die een T4 op gas rijden, hoe rijdt dat? Welke motor is het meest geschikt voor gas? Welk verbruik scoren jullie? Welke installatie gaat het beste met VW samen?

Ik ben benieuwd!

Groeten,

RK
apoti
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 apr 2007, 11:47
Locatie: Groningen

Bericht door apoti »

Hallo RK

Ik rij een T4 op LPG. Het is een 4cylinder 2.0 benzine motor typa AAC. Hij is 15 jaar oud en volgens de verkoper had de vorige eigenaar hem 10 jaar en heeft hij er een LPG installatie ingezet. Hij rijdt dus al zo'n 10 jaar lang op LPG. Nu heb ik hem net dus over onderhoudskosten kan ik je niet veel vertellen. Wel is mij verteld door mijn zwager (automonteur) dat je meer onderhoud hebt met LPG. De motor heeft gewoon meer te lijden door de hogere temperatuur. Maar aan de andere kant mijn karter olie is altijd brandschoon! En het belangrijkste, tank vol voor 28,- eurie's en dan kom ik 400 Km ver!!! Het rijdt echt super goedkoop. Ik rij ongeveer 1op7,5. Meestal rijd ik de LPG tank bewust helemaal leeg en rijd ik een stukje op benzine omdat het beter is voor de motor om af en toe ook een stukje op benzine te rijden. Ik merk geen vermogensverlies. Hij rijdt net zo lekker op benzine als op LPG. Hij trekt uiteraard de klinkers er niet uit maar dat doen de meeste transporters niet. Ik heb er geen G3 installatie inzitten omdat de meerprijs hiervan niet uitkan. Als je namelijk op grijs kenteken rijdt betaal je net zoveel wegenbelasting voor diesel, LPG/G3 of LPGnietG3. Grijs kenteken benzine betaal je iets minder wegenbelasting. Tot nu toe kan ik het je aanraden. Maar ja, net als ik al zei, ik heb nog geen versleten verdampers e.d. gehad. Iets wat ik je ook kan aanraden is er andere bougies in te zetten (kijk naar mijn topic hierover). De standaard bougies hebben 2 of 3 elektrodes. LPG ontsteekt beter met een bougie met 1 elektrode omdat deze een hetere en grotere vonk hebben
Groet'n uut Grunn
RK
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jan 2007, 21:50

Bericht door RK »

apoti schreef: Ik heb er geen G3 installatie inzitten omdat de meerprijs hiervan niet uitkan. Als je namelijk op grijs kenteken rijdt betaal je net zoveel wegenbelasting voor diesel, LPG/G3 of LPGnietG3. Grijs kenteken benzine betaal je iets minder wegenbelasting.
Ik zoek een personenbus op gas, dus geel kenteken. Dan maakt het wel uit! Er is toch ook een 2.5 liter benzine motor geleverd in de T4? Hoe zijn de ervaringen daarmee?

RK
sven8v
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:56
Locatie: geldrop

2.5 benzine op gas

Bericht door sven8v »

Hoi RK,

Ik heb een 2.5 liter V5 op bezine. Met een gewone gas installatie, geen G3. Wel met automaat. Dit rijdt prima, hij verbruikt wel wat maar het rijdt perfect. Dat verbruik heeft wel met de rijstijl van mij te maken. De meeste auto's verwachten niet dat een busje zo snel optrekt.

groetjes sven
greetz sven
Gebruikersavatar
Greppel
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 feb 2007, 19:51
Locatie: Oosterwolde

Rijden op Gas

Bericht door Greppel »

Ook mijn bus rijdt op gas. Het is een 96tiger met een g3-installatie. Ik vind hem best wel royaal. Hij neemt gemiddeld zo'n 1 op 6.5. Toch rijd ik relatief goedkoop.
Ik bin wies met mien bus
Harro
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 apr 2007, 17:31

Wat voor LPG-installatie voor 2.5i en waar?

Bericht door Harro »

Hallo allemaal,

Wat voor LPG-installatie is het meest geschikt om in te laten bouwen voor een 2.5i motor (bouwjaar ca. '92-''97), wat kost dat ongeveer en wat is hier een goed adres voor?

Heeft iemand ook ervaring met inbouwen in Duitsland (ik heb het idee dat dit daar goedkoper is)?

Groet,
Harro
Gebruikersavatar
appie310-winschoten
Berichten: 139
Lid geworden op: 16 jun 2007, 22:25
Locatie: WINSCHOTEN

INBOUWEN GAS

Bericht door appie310-winschoten »

EEN HEEL GOED ADRES IS DE FIRMA procon in winschoten..

zij doen veel gas inbouw en zijn ook niet de duurste,,wel de beste.


PS HEB GEEN ENKELE BINDING MET DIT BEDRIJF.

MVG APPIE 310 WHITE PEARL OET WINSCHOTEN
greetivo
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 feb 2007, 11:43

T4 op LPG

Bericht door greetivo »

Wij rijden een 5 cyl 2.5l uit '98 met automaat op lpg. Hebben die wij bij aankoop op 50.000 km laten inbouwen, kostprijs 2600 Euro, maar is dan ook state of the art sequentieel gasinjectiesysteem van BRC.
Zijn inmiddels 70.000 km verder, rijdt prima, geen vermogensverlies, wel een verbruik van 15 l op 100 km, maar 't is goedkoop tanken. Trouwens, op benzine verbruikt hij evenveel.
Heb ringtank van 95 l in de koffer laten leggen, heb liever een propere tank in de koffer dan een smerige band. Ligt een betonplex bovenop, kan gewoon alles laden erboven.
LET WEL : niet alle motoren zijn geschikt voor LPG, eerst met motortype, cc en bouwjaar naar de installateur gaan, die zou dat moeten kunnen opzoeken. En voor alle veiligheid, vraag maar na bij verschillende installateurs. En laat u zeker geen goedkope installatie aansmeren, komen gegarandeerd vodden van (backfire bvb). Wij hebben zo eens een busje gekocht, heeft een jaar voor de deur gestaan met gerechtelijk dispuut, en is dan weggetakeld want volgens de expert een rijdende bom.
Plaats reactie