Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

niet warm starten

vragen over de T5
Plaats reactie
baltonl
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 dec 2011, 18:40

niet warm starten

Bericht door baltonl »

Hoi,

Heeft iemand van jullie wel eens meegemaakt dat je T5 een geluid geeft alsof tie vastloopt. Dat is me nu een paar keer gebeurd als ik na een rit (warme motor) ff 10 minuten stop en dan weer wil starten.

Het starten gaat dan dusdanig moeilijk dat de startmotor de motor niet rond kan krijgen vergelijkbaar alsof de accu leeg is.

Nu kan dat het geval niet zijn want om koud te starten ben ik regelmatig een seconde of 20 nodig en dan gaat het ronddraaien wel met een normaal tempo.

Moet ik me zorgen maken?

Martin
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 1666
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:25
Locatie: Alblasserdam

Re: niet warm starten

Bericht door sjaak »

:T44EVER :driveT4 :T54LIFE :driveT5 Hoe ist met diverse vloeistofnivo`s? :werkaanT4
Wij hadden op de zaak deze week een italiaan van een jaar oud en 100000 km gelopen,die ook een soort euvel had in combinatie met koelvloeistof verbruik,zijn ze nu de motor van aan openmaken heeft water op een of meer zuigers na stilsand
vandaar mijn vraag :wjw
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: niet warm starten

Bericht door Pim 328 »

Waarschijnlijk heeft je startmotor een kritiche toerental, als je start toerental met een warme motor onder de 280 tpm zit dan kan dit voorkomen.

Dit probleem heb je niet met een koude motor.

Start toerental is te meten door de stekker van de pompverstuivers los te halen en dan meetwaardeblok 10 in je motorregelapp. uit te lezen.

Dan heb je het toerental waar de motor op moet starten.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
baltonl
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 dec 2011, 18:40

Re: niet warm starten

Bericht door baltonl »

Bedankt voor de tips. Genoeg om te proberen binnenkort.

Martin
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: niet warm starten

Bericht door erik 924 »

let op witte rook na het starten..waterkanaaltje lek dan komt er net als hierboven is beschreven koelwater in de cilinder...Vloeistof slag..Vastloopgevoel..hopelijk is dit niet het geval..
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: niet warm starten

Bericht door johnny van de voorde »

begin bij het makkelijkste: Batterij uitmeten onder belasting.

Batterij goed ? Komt hoogstwaarschijnlijk van de startmotor. Controleer wél inderdaad je vloeistofniveaus. Je zal er om lachen, maar het gebeurt wel vaker dat na een beurt er iemand 2 keer motorolie heeft gevuld. Dit kan trouwens desastreuze gevolgen hebben voor de motor.

En voor wie eventueel het woord desastreuse gevolgen niet begrijpt... dat is een ander woord voor, dan gaat ie naar de haaien !

Tip; Na controle van de batterij, demonteer de startmotor en laat hem uittesten bij bvb een Bosch-dienst. Zo ben je zeker en heb je geen verloren kosten.

Succes,

John.
Plaats reactie