Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
batterij probleem
- pointbreak
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 04 dec 2009, 17:33
- Locatie: Anwerpen (België)
- Contacteer:
batterij probleem
Hoi,
Ik sukkel al een tijdje met een batterij probleem.
Als ik een weekje niet rij met mijn auto is de batterij plat. En bij deze vries koude heb ik het al zitten na 2 dagen.
Vanaf ik de sleutel in het contact draai, gaat het klokje uit. Ben het beu elke keer startkabels te gebruiken.
Batterij is nog geen jaar geleden nieuw aangekocht..
Zou ik ergens een lek hebben? Hoe meet ik dit?
Iemand ervaringen met een volt meter? (dan kan ik opvolgen als ze platter wordt..)
Helpt het een doek tegen de koude op de batterij te leggen?
best grtz
K
Ik sukkel al een tijdje met een batterij probleem.
Als ik een weekje niet rij met mijn auto is de batterij plat. En bij deze vries koude heb ik het al zitten na 2 dagen.
Vanaf ik de sleutel in het contact draai, gaat het klokje uit. Ben het beu elke keer startkabels te gebruiken.
Batterij is nog geen jaar geleden nieuw aangekocht..
Zou ik ergens een lek hebben? Hoe meet ik dit?
Iemand ervaringen met een volt meter? (dan kan ik opvolgen als ze platter wordt..)
Helpt het een doek tegen de koude op de batterij te leggen?
best grtz
K
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: batterij probleem
Je zou ook eens een accupool kunnen ontkoppelen als je niet zo vaak rijdt.
Als die dan wel gewoon start dan ligt het niet aan de accu en kan je verder kijken.
Heb laatst ook zoiets gehad.
Elke dag rijden, niks aan de hand
Maar zodra die een week staat dan gaat starten echt moeilijk. Uiteindelijk toch maar een nieuwe accy geplaatst.
Als die dan wel gewoon start dan ligt het niet aan de accu en kan je verder kijken.
Heb laatst ook zoiets gehad.
Elke dag rijden, niks aan de hand
Maar zodra die een week staat dan gaat starten echt moeilijk. Uiteindelijk toch maar een nieuwe accy geplaatst.
- BenTDI
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
- Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland
Re: batterij probleem
Koop een Optima 6 oplader bij een hakkenbar in purmerend (goedkoopste) boven zaanstad even op marktplaats zoeken.
Deze oplader houdt je accu up to date en maakt ook een diagnose of ie kaduk is .....
Als ie klaar is branden er twee fel groene leds prima ding en je kan m er op laten staan ...
Je moet dan wel de optima 6 nemen deze heeft meer vermogen voor grotere accu's.
Heb zelf geen last met het starten na twee of zelfs drie weken stilstand zonder laden ???
Laat je accu controleren ..
Groet Bentdi
Deze oplader houdt je accu up to date en maakt ook een diagnose of ie kaduk is .....
Als ie klaar is branden er twee fel groene leds prima ding en je kan m er op laten staan ...
Je moet dan wel de optima 6 nemen deze heeft meer vermogen voor grotere accu's.
Heb zelf geen last met het starten na twee of zelfs drie weken stilstand zonder laden ???
Laat je accu controleren ..
Groet Bentdi
- Bijlagen
-
- motorplaza-optimate-4_5_1_4.jpg (15.82 KiB) 1259 keer bekeken
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Re: batterij probleem
Als je accu na een jaar al versleten is, moet je ook de dynamo/spanningsregelaar verdenken.
Groeten, Bert
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: batterij probleem
Ben denk niet dat ie uit Antwerpen gaat tuffen naar Hakkebar (-;
Een goeie CTEK 4003 oid is ook ok en goed betaalbaar.
Maar denk inderdaad dat als je geen lekstroom hebt de accu niet best is.
Een goeie CTEK 4003 oid is ook ok en goed betaalbaar.
Maar denk inderdaad dat als je geen lekstroom hebt de accu niet best is.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- pointbreak
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 04 dec 2009, 17:33
- Locatie: Anwerpen (België)
- Contacteer:
Re: batterij probleem
Ik zal eens informeren voor zo'n toestel. Vandaag wou ik starten, radio en ruitenwissers werken. Als ik wil starten valt klokje uit, maar radio werkt nog steeds.. Vraagt starten dan zoveel energie? Of bougies ofzo versleten? Grtz k
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: batterij probleem
Ik had het laatst ook, accu 2 jaar oud en slecht starten. laden en nog niet goed bleek toch de accu kapot te zijn was eigenlijk vorige winter al.
Tellerbak viel tijdens starten ook uit alles weer op 0 (klokje en dagtelle), kwam ook moeilijk door zijn 1ste slag heen.
Nu starten als een gek, startmotor vliegt weer rond
Tellerbak viel tijdens starten ook uit alles weer op 0 (klokje en dagtelle), kwam ook moeilijk door zijn 1ste slag heen.
Nu starten als een gek, startmotor vliegt weer rond
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: batterij probleem
Ja, de startmotor verbruikt erg veel, in de orde van 100A.pointbreak schreef:Ik zal eens informeren voor zo'n toestel. Vandaag wou ik starten, radio en ruitenwissers werken. Als ik wil starten valt klokje uit, maar radio werkt nog steeds.. Vraagt starten dan zoveel energie? Of bougies ofzo versleten? Grtz k
In een TDI zitten geen bougies, maar gloeipluggen. Die verbruiken per stuk ongeveer 5A. Dus voor een 5 cylinder komt dat op 25A.
Wat heb je tot nu toe gemeten of laten meten?
Ik zou het volgende meten:
Accuspanning na een nachtje staan. Moet ongeveer 12V of iets meer zijn.
Accuspanning terwijl de motor draait en een paar grote verbruikers aan staan (verlichting en achterruitverwarming). Moet ongeveer 14-14,4V zijn. Op de accupolen meten, dus niet de - van je meter op het chassis want vaak is de massaverbinding slecht.
Je kunt ook het stroomverbruik meten, let er op dat sommige verbruikers pas na een tijdje wegvallen.
Succes met je bus!
Groeten, Bert
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: batterij probleem
per gloeibougie wordt er ongeveer 15 A afgenomen,
dus 5x15 is 75 A per gloeibeurt..
En als je accu dan wat minder is,
dan kan het krap worden..
Probeer in ieder geval de accupolen en de massakabel en de aansluitpunten op te zuiveren..
groeten en succes
Peter
dus 5x15 is 75 A per gloeibeurt..
En als je accu dan wat minder is,
dan kan het krap worden..
Probeer in ieder geval de accupolen en de massakabel en de aansluitpunten op te zuiveren..
groeten en succes
Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: batterij probleem
Hoi Peter,
Je hebt gelijk, ik zat er naast met 5A.
Maar als zijn accu minder dan 1 jaar oud is, lijkt me dat er een probleem zit in de dynamo/spanningsregelaar of bedrading/contacten.
Je hebt gelijk, ik zat er naast met 5A.
Maar als zijn accu minder dan 1 jaar oud is, lijkt me dat er een probleem zit in de dynamo/spanningsregelaar of bedrading/contacten.
Groeten, Bert
- pointbreak
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 04 dec 2009, 17:33
- Locatie: Anwerpen (België)
- Contacteer:
Re: batterij probleem
Hoi hoi,
Heb net met de multimeter gemeten.
startbatterij schommelt tussen de 5 en 6 volt
woonbatterij tussen de 11 en 12
Dus batterij is gewoon leeg.. Zal nu is horen wie van mijn vrienden zo'n oplaad spul heeft.
grtz
K
Heb net met de multimeter gemeten.
startbatterij schommelt tussen de 5 en 6 volt
woonbatterij tussen de 11 en 12
Dus batterij is gewoon leeg.. Zal nu is horen wie van mijn vrienden zo'n oplaad spul heeft.
grtz
K
- pointbreak
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 04 dec 2009, 17:33
- Locatie: Anwerpen (België)
- Contacteer:
Re: batterij probleem
* extra: deze batterij steekt er nu in: startaccu 12v 80ah MF
Re: batterij probleem
Heb er ook aan moeten geloven,na 2weken flinke vorst-20 en een aantal malen starthulp gekregen te hebben toch maar besloten om nieuwe accu te plaatsen.
Draait nu weer als een zonnetje rond,bij de oude ging tijdens het gloeien al alles uit en weg(klok en dagteller)
Was nog steeds de eerste accu,vanaf de aflevering,nu 11jaar geleden,niet slecht toch was een Varta.72Amp
Hoop er weer een tijdje mee door te kunnnen. :nouwatkostdat
Is een accu met diepontlading is mij hier verteld(austria) en heb er 165 euro voor betaald
Draait nu weer als een zonnetje rond,bij de oude ging tijdens het gloeien al alles uit en weg(klok en dagteller)
Was nog steeds de eerste accu,vanaf de aflevering,nu 11jaar geleden,niet slecht toch was een Varta.72Amp
Hoop er weer een tijdje mee door te kunnnen. :nouwatkostdat
Is een accu met diepontlading is mij hier verteld(austria) en heb er 165 euro voor betaald
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: batterij probleem
of kapot, zou als je hem gaat vervangen gelijk een 100ah nemen.
Zou voor de zekerheid nog wel 1x helemaal opladen en kijken of je een verbruiker hebt bij contact uit zoals hierboven aangegeven
Zou voor de zekerheid nog wel 1x helemaal opladen en kijken of je een verbruiker hebt bij contact uit zoals hierboven aangegeven
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- BenTDI
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
- Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland
Re: batterij probleem
@ Sebastiaan....Die optima lader is van het merk Tecmate en komt uit jawel België dus dichtbij ...
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE