Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

acv motor ombouwen naar 850 TDI

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door julien »

Sorry jongens, heb het heel erg druk gehad laatste tijd in me bedrijf...
Maar ben JD geweest (zeeer tevreden over ze en raad ze hier ook aan iedereen aan) en heb me intercooler geinstalleerd, alle foto's en filmpjes volgen snel heb nu iig 191,5 pk.
Ik kwam binnen met 161 pk.
Er zijn meerdere runs uiteraard gedaan omdat ie op maat is gechipt op de rollerbank.
Heb er van 1 een foto van 1 een uitdraai en nog een filmpje van tussendoor, tussen die 2 runs kun je ook heel mooi het verschil zien niet alleen in vermogen maar ook in curve.
De curve loopt echt in een heeele mooie lijn, zo heb ik mijn maximum vermogen vanaf 3000 toeren en blijft helemaal tot toerenbegrenzer nagenoeg gelijk, ze zijn ook tot half acht s'avonds doorgegaan was er om 3 uur smiddags.
Verder heb ik nu bij 1500 toeren 250Nm, bij 2000 toeren 350 Nm en bij 2500 toeren al 410 Nm.
Ben zeer tevreden over de tuning op maat moeten nog 2 puntjes lichtelijk bijgeprogd worden maar is kleinigheid.
Ze stonden al te kijken dat ik bij binnenkomst zonder andere software al 161pk had ipv 102 pk.
Al met al trekt de bus als een lier en rijdt zeer soepel (en snel!!!), topsnelheid is 195 KM/h in de toerenbegrenzer bij 4500 toeren.
Als ik in zijn 5 gas geef bij 100 vliegt ie echt in een stuk zeer snel door naar 195 zal er binnenkort ff een filmpje van maken voor jullie.
Nul tot honderd nog niet gemeten maar zeeeer snel.
Kortom zeer tevreden en op naar het volgende project.
Oh ja de koppeling slipt niet die trekt dit vermogen gewoon!
De foto's, filmpjes en run uitdraaien post ik van de week.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door rene930 »

Leuke waardes, 191 pk en 410 nm !
T5 GP Multivan Edition 25
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door julien »

Ja niet verkeerd he vermogen bijna verdubbeld....
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door rene930 »

Zijn ook heerlijke motoren, 350 pk met een gigantisch koppel is zelfs haalbaar.
Heb 7 jaar een ajt gehad en lang rond gelopen met dezelfde plannen als jij.
Zelfs de versnellingsbak, koppeling en vliegwiel waren al vervangen door die van de 102pk.
Uiteindelijk toch maar gekozen voor een T5GP, maar ik mis nog iedere dag die 5 cylinder roffel.
T5 GP Multivan Edition 25
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door julien »

Zijn zeker heerlijke en degelijke motoren, maar zo'n t5GP als die van jou mag er zeker ook zijn, het enige jammere is idd dat ze naar 4 cilinders zijn gegaan.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door rene930 »

Yep, de reactie op het gaspedaal is echt traag en er zit weinig pit in.
Het comfort is wel echt super en gelukkig zijn ze zo slim geweest bij vw om van de 84pk versie een software matig begrensde 140pk motor te maken.
Een bezoekje aan jd levert dan ook 92 pk extra op, met alleen een andere chip :yes
T5 GP Multivan Edition 25
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door Jurgen VH »

:yes ben al benieuwd naar je volgende upgrades Julien, vermogen is niet mis en het koppel is :toppie zeker al met de waardes die je hebt vanaf 1500 tpm. Ik zou al blij zijn als mijn busje iets vroege aan de kar begon te sleuren zoals bv die 1500 tpm ipv +/-1800 tpm.

Maar dit zullen plannen worden voor volgend jaar :knipoog
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door julien »

Vandaag ff cruisecontrol ingebouwd, is toch wel lekker nu.
Simpel schakelaar monteren cc aanzetten met vagcom en klaar kosten waren 71 euro.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door julien »

Gisterenavond is door de politie bij een alcoholcontrole mijn kentekenbewijs ingenomen en opgestuurd naar het RDW.
Dit alles vanwege het vermoeden dat ik meer dan 20 procent meer vermogen heb dan op mijn kentekenbewijs staat.
Dat is ook wel een beetje het geval natuurlijk maar vind het wel een beetje mierenneukerij van de politie.
Morgen dus afspraak maken bij het RDW voor keuring (stelt niks voor, zo'n beetje gelijk aan apk) en daarna een nieuw kentekenbewijs met het juiste vermogen.
Allemaal geen punt dus de bus heeft al net een nieuwe apk en rdw keuring kost ook maar een paar tientjes.
Ik wilde dit toch al gaan doen ivm met de verzekering want die kunnen bij een ernstig ongeluk moeilijk gaan doen met uitbetalen als je veel meer vermogen hebt dan op je kenteken geregistreerd staat.
Misschien dus gelijk een goede tip bij deze voor degenen die meer vermogen uit hun bus hebben gehaald....
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door Multivan Generation »

Je praat er een beetje gemakkelijk over.
Je hebt best kans dat je uitgenodigd wordt in Lelystad,
om te laten zien of het allemaal verantwoord is..
Er is natuurlijk wel veel aangepast..

Misschien kun je ook meteen vragen wat ze van je uitlaat vinden die vlak langs je tank loopt zonder hitteschild?

Zijn er aanpassingen aan remmen en onderstel uitgevoerd?


Ik zat je gehele topic nog eens door te lezen,
en je stelt dat je met een 102 pk naar JD bent gereden,
maar eigenlijk was dat technisch een 140 pk basismotor met grote interkoeler en aangepast uitlaatsysteem,
dus de waarde waar je mee binnenkwam was zo'n beetje wel te verwachten toch?

Heb je er nog over nagedacht of je een nieuwere motorcomputer zou gaan gebruiken?
Die zijn wat fijner af te regelen namelijk.

En de laatste vraag: in het begin heb je het over Rica, dat je daar langs wilde gaan,
later ben je bij JD langs geweest. Wat was de reden dat je niet meer bij Rica bent langsgegaan maar voor JD hebt gekozen?

Voor de rest heb je nu "wat tegenslag" maar ben benieuwd wat voor technisch objectief oordeel je krijgt van het RDW..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door Oviivo »

Waarom vermoedde men meer vermogen dan op kenteken? Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze dat zomaar ff controleren zonder aanleiding ...
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door julien »

@ multivan generation

De motor is gewoon nog de originele hoor er zitten alleen andere spruitstukken, turbo, en verstuivers in en een grotere intercooler gewoon aangestuurd door de 102 pk acv computer.
Die waarde waar ik mee binnenkwam was niet echt te verwachten ik reed dan wel met andere hardware maar alles aangestuurd door een 102 pk computer met standaard software.
Een auto uitnodigen in Lelystad gebeurt alleen bij auto's na 1998 die meer dan 40 procent meer vermogen hebben.
Er zijn geen aanpassingen aan remmen en onderstel uitgevoerd behalve dat alles bijna nieuw is remmen, rubbers, kogels is ook niet nodig grotere remmen, of je nu 2000 kilo bij 120 km/h moet afremmen met 102 pk of met 191 pk maakt toch niks uit?
Verder ken ik geen bus die lekkerder remt dan een transporter mits goed onderhouden, heb ook nog nooit te hete remmen gehad ook niet in de bergen bij sportief rijden of met caravan van 6 meter.
Wat ze bij rdw gaan meten is remvertraging en remverschil per as en die zijn prima.
Heb er over nagedacht een nieuwere computer te gebruiken maar niet gedaan omdat ik geen vnt turbo gebruik en ik precies de computer uit mijn bouwjaar heb die wel lekker af te regelen is, dat is ook zeer goed te zien op me uitdraai van JD die ik nog moet posten, dat heb ik allemaal van te voren uitgezocht, misschien voor me volgende project een andere computer.

De uitlaat hangt op zo'n 8 cm van de tank is trouwens ook geen keuringseis maar als ik me handen op 0,5 cm afstand niet pijn doe zal de tank er op 8 cm afstand ook geen last van hebben. De enige eis is van voor tot achter lekdicht en deugdelijk bevestigd, zo staat het letterlijk in het APK boek. Oftewel alleen een voorpijp is ook goedkeur als de voorpijp van voor tot achter lekdicht is....

Tot slot heb ik voor JD gekozen omdat die meer VAG kennis hebben dan Rica, die zijn weer meer van de volvo's.
En ik wilde eerst de Volvo computer gebruiken en dat heb ik niet hoeven doen omdat het gewoon druk gestuurde wastegate turbo is.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door julien »

Oviivo schreef:Waarom vermoedde men meer vermogen dan op kenteken? Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze dat zomaar ff controleren zonder aanleiding ...
Ze zagen me intercooler die een tikje groot uitgevallen is....
Me onderste grill zit er nog niet in.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door julien »

Mijn broer heeft vroeger ook zijn volvo 850 t5 met standaard 220 pk en na ombouwen 360 pk laten keuren bij het rdw om het vermogen op kenteken te krijgen.
Dat stelde ook niks voor gewoon een keuring gelijk aan een apk keuring.
Ik zal voor de zekerheid nog even zelf een roetmeting doen voor dat ik naar het rdw ga, kijken of me K waarde niet boven de 3 uitkomt, ik denk het niet want hij roet amper.
En anders zet ik een spanningsdeler in serie met me diode bij me luchtmassameter, dan kan ik ook nog mooi met een potmetertje me vermogen en inspuiting begrenzen.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

Re: acv motor ombouwen naar 850 TDI

Bericht door rene930 »

Ben je al bij de rdw geweest ?
T5 GP Multivan Edition 25
Plaats reactie