Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

kachelradiateur lek..

vragen over de T4
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

kachelradiateur lek..

Bericht door arjantdi »

ik heb mn bus eindelijk weer klaar.. alleen mn raam beslaat als ik de kachel heet zet, en het gaat stinken naar koelvloeistof.. dus ik vrees dat de kachel radiateur lek is..
waar zit dat onding en kan ik er bij zonder het gehele dashboard eruit te slopen? wie heeft dit eerder gedaan? 102 acv tdi met airco van 99
ik moet dit snel verhelpen, want een kachel is 's ochtends vroeg wel lekker zonder koelvloeistof lucht.. :werkaanT4
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: kachelradiateur lek..

Bericht door Harry 341 »

Kijk even een eind(je) naar beneden.....koelvloeistofgeur...
En dashboard moet er inderdaad uit....
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: kachelradiateur lek..

Bericht door arjantdi »

iemand een foto er van? kan ook goed zijn dat het de kachelkraan is. ik zal morgen eens een begin maken aan het dashboard slopen. ik hoop lukt zonder de bovenkant van het dashboard eruit te halen..
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: kachelradiateur lek..

Bericht door vw_camper »

Heb je al op T4-Wiki gekeken?
http://www.t4-wiki.de/wiki/W%C3%A4rmetauscher
Succes, ziet er uit als veel werk.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2213
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: kachelradiateur lek..

Bericht door Oskar 725 »

kachel kraan kan niet , die zit onder de motorkap. En als je een climatronic hebt, is er helemaal geen kachelkraan.
Om de kachel radiator te vervangen, zonder de airco leeg te halen en los te koppelen moet echt het hele dashboard er uit. Kan in drie kwartier.
Het inbouwen kost iets meer tijd maar is, op je gemak, in anderhalf uur te doen. :werkaanT4
Groet, Oskar.
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: kachelradiateur lek..

Bericht door arjantdi »

oke oke.. ik ben er aan begonnen en jullie hebben gelijk.. heel het dashboard moet eruit! bleh! maar valt best mee, ergste was misschien de zooi uit de cabine opruimen :yes
alles zit rond die kachelbehuizing onder de koelvloeistof dus ik hoop dat ik het er na het eten en voor het donker er nog uit krijg zodat ik kan zien wat ik moet aanschaffen!
maar geen stress hier, hij loopt nu zo netjes dat dit kleine tegenslagje niet noemens waardig is
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: kachelradiateur lek..

Bericht door arjantdi »

iemand een idee waar het dashboard nog meer vast zit? ik heb de indruk dat ie nog ergens aan de voorkant (raamkant) vast moet zitten. ik krijg hem aan de voorkant helemaal los, maar krijg hem er (nu) nog niet uit. morgen ga ik weer prutsen, het is nu te donker, maar een beetje info over hoe ie vast zit is handig!
ik heb alle losse zooi er uit/af het gaat nu puur om het grote stuk dashboard. de rest is er al uit. (teller, dashboard kastje, luchtroosters, luchtroosters bovenkant dashboard.. had gehoopt dat daar schroeven zaten..) alvast bedankt!
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: kachelradiateur lek..

Bericht door René »

Onder parafan. Tussen de ruitenwisser armen zit er nog 1!!
Zie ook: http://multivan.weblog.nl/files/2006/06/513b297b2e" onclick="window.open(this.href);return false;
Zit tussen de sirene en de vacuum klepjes in. (de glimmende ring)

René
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: kachelradiateur lek..

Bericht door arjantdi »

als ik het goed begrijp via de motorruimte kun je die schroef losdraaien? is het er 1 of zijn het er meer?
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2213
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: kachelradiateur lek..

Bericht door Oskar 725 »

Het is er een! :werkaanT4
Groet, Oskar.
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: kachelradiateur lek..

Bericht door arjantdi »

super! ik heb net op ebay de radiateur gekocht.. 19,70 euro :yes hahaha!! morgen gaat het lukken! ik zal eens proberen foto's te posten.. dashboard ziet er nu best getto uit..
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2213
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: kachelradiateur lek..

Bericht door Oskar 725 »

arjantdi schreef:super! ik heb net op ebay de radiateur gekocht.. 19,70 euro :yes hahaha!! morgen gaat het lukken! ik zal eens proberen foto's te posten.. dashboard ziet er nu best getto uit..
En werkt alles weer? en de foto's? :toppie :winter
Groet, Oskar.
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: kachelradiateur lek..

Bericht door arjantdi »

als iemand me even uitlegd hoe dat moet, dan probeer ik het direct!

het is me gelukt! heel het dashboard moest eruit..
uiteindelijk zelfs het stuur (meteen maar cruisecontrol ingebouwd die al een jaar in de kast lag) eruit.
airbag connector is nog gesneuveld, maar heb ik heb een andere connector kunnen solderen.. (4 uur werk)
alles werkt nu weer, alleen de eerste dagen stonk het verschrikkelijk naar verbrande isolatie tape die tussen de kachel en de behuizing moet.. wat een smerig luchtje.. maargoed dat is nu over en alles werkt naar behoren :yes
norsie
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mar 2015, 12:53

Re: kachelradiateur lek..

Bericht door norsie »

Dag VW vrienden.. :ikrij

Wij hebben onze VW T4 Westfalia laten reviseren en spuiten.
Je zult begrijpen dat het geld op is maar we hebben helaas nog wat probleempjes.. zelf aan de bak dus! *kuch*

Het blijkt namelijk dat de radiator achter, in het camperdeel, lekt. Op de grond achter de bestuurders stoelen zitten twee zwarte roosters. Hieronder is er eentje te zien, op de grond.
Afbeelding

Onder één vd roosters (bijrijderskant) zit een radiator om het camperdeel te verwarmen.. deze staat behoorlijk blank met koelvloeistof.
De kristallen staan op de radiator, ziet er allemaal niet best uit.. Ik heb er weinig verstand van, weet iemand hoe dit te verhelpen/vervangen is?
Bij zoeken op internet kan ik alleen maar radiators van onder de motorkap vinden, niet van dit deel vd verwarming.

Aanstaande vrijdag kan ik hem ergens op een brug rijden, misschien kan ik er van onder bij..
maar ik vermoed dat de vloer binnen eruit moet. Iemand enig idee?

:werkaanT4

Bedankt alvast!
:D ennis.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: kachelradiateur lek..

Bericht door René »

Onder wagen zit ook kachelunit en daarin zit ook kachel radiateur.
Kachel unit verwijderen (twee slangen knijp tangen op de slangen drukken)
Kachel kan dan verwijderd worden. Nu heb je voldoende ruimte om kachel radiateur te vervangen.

Grtzzz Rene
Plaats reactie