Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

t5 of t5.5

vragen over de T5
Plaats reactie
jeti
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 okt 2009, 17:55

t5 of t5.5

Bericht door jeti »

oftewel is de nieuwe 2.0 beter dan de 1.9 (lichtste motor)?
graag jullie ervaringen......ben maar een beetje aan het kijken voor een andere bus!
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: t5 of t5.5

Bericht door JanP »

Ik ben tevreden met een 1.9 (77kW), maar ik denk dat ik liever een 2.0 zou hebben.
Ik heb niet gereden met een bus met 2.0, maar heb deze motor wel in mijn Touran.
In mijn beleving is de 1.9 "rustiger" en loopt mooier dan de 2.0 (is een beetje "rauw").
Maar de 2.0 heeft meer koppel (en dat is erg fijn met aanhanger, caravan, in de bergen, ...) en bestaat met 6 versnellingen (de 1.9 niet).
Dat heeft ook te maken met de toerentallen waar het koppel gebruikt kan worden. De 2.0 zal stiller zijn op de snelweg (?).

PS. Mijn 2.0 in de Touran is een vroege, uit 2005. Waarschijnlijk zijn de nieuwere motoren toch weer verder doorontwikkeld.
Ik heb mijn 1.9 gekocht omdat de nieuwere 2.0 buiten het budget viel (geel kenteken, personenbus).
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: t5 of t5.5

Bericht door Rico »

Toen ik op zoek was naar een bus in de grootte van de Caddy heb ik een aantal motorvarianten gereden.

Caddies:
1.9 TDI PD 102 pk: best krachtig, maar maakt best veel geluid tov 2.0 TDI, je mist echt een zesde versnelling
2.0 TDI PD 140 pk: erg veel kracht (beetje een onbenullige motor in zo'n auto), stiller dan die 1.9 TDI, maar niet superstil. Het motorgeluid is echter niet onaangenaam.
1.6 TDI CR 102 pk: best soepele motor, alleen maakt de vijfbak erg grote stappen waardoor de auto niet snel overkomt. Erg stil.

Toevallig ook gereden met een T5:
1.9 TDI PD 102 pk: kracht zat, geen snelheidsduivel maar dat hoeft ook niet. Ook hier jammer genoeg geen zesbak. T5 is wel wat stiller dan een Caddy viel me op, maar de Caddy had ook een raster (open) tussenschot. T5 had volledig schot.

Als ik zelf in de markt zou zijn voor een T5, dan zou ik gaan voor een T5GP met 102 of 140 pk. Die 2.0 TDI in m'n Caddy bevalt me zo goed dat ik die toch boven de 1.9 TDI zou kiezen. Ik weet dat ik weleens anders heb beweerd ;-), maar ik ben echt helemaal om qua motor :yes . Als ik ooit weer aan een andere Caddy toe ben, dan wordt dat weer een 2.0 TDI.

Groet,

Rico
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: t5 of t5.5

Bericht door Pascal-141 »

JanP schreef:Ik ben tevreden met een 1.9 (77kW), maar ik denk dat ik liever een 2.0 zou hebben.
Ik heb niet gereden met een bus met 2.0, maar heb deze motor wel in mijn Touran.
In mijn beleving is de 1.9 "rustiger" en loopt mooier dan de 2.0 (is een beetje "rauw").
Maar de 2.0 heeft meer koppel (en dat is erg fijn met aanhanger, caravan, in de bergen, ...) en bestaat met 6 versnellingen (de 1.9 niet).
Dat heeft ook te maken met de toerentallen waar het koppel gebruikt kan worden. De 2.0 zal stiller zijn op de snelweg (?).

PS. Mijn 2.0 in de Touran is een vroege, uit 2005. Waarschijnlijk zijn de nieuwere motoren toch weer verder doorontwikkeld.
Ik heb mijn 1.9 gekocht omdat de nieuwere 2.0 buiten het budget viel (geel kenteken, personenbus).
Je kan de huidige 2.0TDI inderdaad niet gaan vergelijken met jouw "oude" 2.0TDI uit 2005 ; het is een geheel andere motor . De "oude" 2.0 was een PD motor (luidruchtige pompverstuiver) , de nieuwe 2.0 is een CR (commonrail) motor :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
mcs
Berichten: 163
Lid geworden op: 07 feb 2008, 20:21
Locatie: Hulsberg limburg

Re: t5 of t5.5

Bericht door mcs »

Ik kan de 2,0l common rail motor niet vergelijken met een 1,9 omdat ik nooit in een bus met een 1,9 gereden heb .
ik heb een 2006 t5 gehad met een 2,5 5cyl. 130pk waar ik 120.000km mee heb gereden, fijne motor alleen erg piekerig met de vermogensopbouw ( moest ik erg aan wennen in het begin) en maakt veel motorgeluid ( binnen maar ook buiten de auto)
Nu heb ik sinds 2 januari en al 6000km een 140pk 2.0l common rail t5gp. en deze motor loopt zo mooi stil , als je ernaast staat en de motor loopt stationair , geen vergelijk met de rauwere 5cyl.van binnen ook stiller.
vermogen vindt ik ook voldoende ,al mist hij de duw in je rug van de 5cyl., maar wel veel doseerbaarder vermogen , je gaat er vanzelf rustiger van rijden omdat de motor niet zo uitdaagt om te gassen , vindt ik een voordeel.
ik weet niet of deze motor trager is als de 2,5 5cyl , het voelt mischien zo , maar dat is ie volgens mij niet.

ik hoop dat je hier iets mee kunt, gr John
Plaats reactie