Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lekkage Westfalia klapraam [+div interieurzaken]

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Lekkage Westfalia klapraam [+div interieurzaken]

Bericht door odorf »

Ik was onlangs bij een Eberspächer kachelreparateur. Deze riep bij het nakijken van het relais (achter de B-stijl) dat het erg nat was daar.
NAT? de druppels hingen aan de aardlekschakelaar! :groteogen
Oeps ...

Eerst het stukje vloer in de hoek weggehaald en tussen de vloerribbels lagen plasjes. :ie
De afgelopen weken een plastic etensbakje eronder gezet, dit ving het grootste gedeelte op, maar na iedere bui stond het bakje alweer vol.
Hier moest snel iets aan gebeuren.
Verse roest op de vloer, natte vloerbedekking, hier lekt het dus. De plassen stonden tot halverwege de ribbels.
Verse roest op de vloer, natte vloerbedekking, hier lekt het dus. De plassen stonden tot halverwege de ribbels.
Ik verdacht het buitenrubber van het Westfalia-klapraam, dit stond aan de onderzijde een beetje open en was wat verweerd na 16 jaar trouwe dienst.
Bij VW een nieuw rubber besteld. Joepie het is nog leverbaar, en voor 18,- inclusief de plastic moeren (bedankt voor de tip Peter!) was ik weer een uitdaging rijker.

HOE kom je bij de moeren om het raam los te halen???
Dan moet de hele keuken weg, en diverse afwerkingspanelen :nuts

EDIT: Keuken hoeft NIET van zijn plaats
(kwam ik later pas achter helaas :bonk) Dus sla het hele deel keuken verwijderen over.
Er zitten namelijk 3 gaten in het rooster achter de kookplaat waardoor je bij de betreffende bevestigingsmoeren kunt komen.
De grijze bekledingspanelen links, rechts en boven het raam moeten wel weggehaald worden.
---
Eerst maar eens de bank eruit
Eerst maar eens de bank eruit
IMG_0632.jpg (175.38 KiB) 4213 keer bekeken
Ik had ook bedacht dat ik de vloer eruit wilde want ik wilde controleren of dat die niet ook compleet verrot was.
Want het losse stukje bodem in die hoek was helemaal doorweekt en vol schimmels.
Dus ook de watertank eruit
Dus ook de watertank eruit
Laatst gewijzigd door odorf op 06 jul 2014, 10:40, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Lekkage Westfalia klapraam

Bericht door odorf »

Gelukkig staat de uitbouw van het Westfalia-interieur een beetje beschreven in het T4 boek 'SoWirdsGemacht' Dat geeft wel wat vertouwen.
Bekleding achter schuifdeur
Bekleding achter schuifdeur
Voor het verwijderen van de bekledingsdelen heb ik wat info van T4-wiki kunnen gebruiken,
Alhoewel Westfalia-delen soms toch net iets anders vast zitten. Trial and error dus.
Keukekastjes leeg
Keukekastjes leeg
IMG_0660.jpg (171.92 KiB) 4210 keer bekeken
De keukenkastjes moesten ook leeg, onder ander de gaskist en vuilwaterafvoer hebben een doorvoer naar de onderkant en moeten eruit anders breekt dat af.
Alle eruit.
Alle eruit.
De stapel dingen naast de bus wordt steeds groter. Op een gegeven moment was ik het overzicht van schroefjes en boutjes kwijt aan het raken en heb ik besloten om ze op het moment dat ik ze los had geschroefd ze meteen weer in het schroefgat vast te plakken met een stukje tape.
Laatst gewijzigd door odorf op 06 jul 2014, 10:41, 4 keer totaal gewijzigd.
rikoh
Berichten: 122
Lid geworden op: 12 mar 2011, 01:34
Locatie: Krimpen a/d Lek

Re: Lekkage Westfalia klapraam

Bericht door rikoh »

Dat wordt een aardig project zo, maar dan weet je wel hoe in en ander in elkaar zit, succes verder en groet !
T4 Westfalia uit 1992, 2.4D (AAB)
BMW 2002 in restauratie
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Lekkage Westfalia klapraam

Bericht door odorf »

Nu kon het grotere werk beginnen, de vloer los. Tip van Oskar (nog bedankt :toppie ) de Kit is met wat warmte los te wrikken. Ik heb stukje bij beetje losgemaakt met een soort houten wiggetjes ertussen.
Voorzichtig wrikken
Voorzichtig wrikken
IMG_0663.jpg (173.2 KiB) 4209 keer bekeken
Lastigste was de smalle strook tussen rails en keukenkastje. Dit laatste stukje zat natuurlijk ook het meest vast in de kit.
Bijna los
Bijna los
IMG_0665.jpg (176.84 KiB) 4210 keer bekeken
Maar ook hier een stukje hout tussen gewurmt.
Loslaten kreng!
Loslaten kreng!
IMG_0664.jpg (144.74 KiB) 4209 keer bekeken
Laatst gewijzigd door odorf op 06 jul 2014, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Lekkage Westfalia klapraam

Bericht door odorf »

En toen was de vloer los. Het hout was erg nat, maar zo verrot als het losse stukje was het gelukkig niet. Als dit droog is kan het er wel weer in.
Het beschimmelde stukje rechtsboven was een laagje hardboard, dit heb ik weggegooid. eronder zat beter multiplex.
Vochtvlekken
Vochtvlekken
IMG_0667c.jpg (136.1 KiB) 4209 keer bekeken
Toen de vloer eruit was kwam er nog een leuke verrassing tevoorschijn. Een krokante plek boven mijn dwarsbalk.
Hier mag de garage iets mee gaan doen. (Die wel gek stonden te kijken toen ik langskwam met een half gestripte Westfalia :nuts )
Krokant plekje
Krokant plekje
IMG_0668.jpg (180.41 KiB) 4209 keer bekeken
Toen dat alles eruit was kon de vloer dus drogen en kon ik verder met mijn raam. Ik heb de keuken niet helemaal weggehaald, maar wat naar binnen gekanteld.
Met wat houten balkjes ertussen bleef bij zo staan. Scheelde weer sjouwen!
Moertjes los en Raam eruit. Klinkt heel simpel toch?
Moertjes los en Raam eruit. Klinkt heel simpel toch?
Laatst gewijzigd door odorf op 06 jul 2014, 10:41, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Lekkage Westfalia klapraam

Bericht door odorf »

De roestrandjes rondom de schroefgaten van het raam bevestigden mijn vermoeden, Hier heeft het gelekt.
IMG_0671.jpg
IMG_0671.jpg (154.42 KiB) 4207 keer bekeken
En omdat de bus vooraan altijd iets lager staat dan achter loopt het langs de raamrand richting de B-stijl.
IMG_0675.jpg
IMG_0675.jpg (125.54 KiB) 4208 keer bekeken
De boosdoener, gekrompen, niet meer flexibel en vol met rommel en zand dan gaat het kieren
Het 16 jaar oude rubber
Het 16 jaar oude rubber
Laatst gewijzigd door odorf op 06 jul 2014, 10:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Lekkage Westfalia klapraam

Bericht door odorf »

Het was trouwens echt een ramp om de bekleding van de B-stijl los te krijgen. Hier zaten namelijk ook 2 moeren van de raambevestiging achter.
Maar doordat de klapraamrand naar binnen steekt krijg je deze bekleding niet losgehaakt. Daar zit dan de raamrand van het klapraam voor in de weg.
Uiteindelijk Na wat uren rommelen en proberen was ik het zat. Met veel geweld gaf de bekleding mee. En hij brak of scheurde gelukkig niet.
IMG_0682.jpg
IMG_0682.jpg (185.54 KiB) 4208 keer bekeken
Het rubber lekte nog niet overal. Aan de bovenzijde waren de bevestigingsgaten nog netjes.
Bovenaan waren de gaten nog fris
Bovenaan waren de gaten nog fris
IMG_0674.jpg (114.06 KiB) 4199 keer bekeken
Het nieuwe rubber was erg strak opgerold geweest en daardoor was het erg gekronkeld. Lastig om om de raamrand heen te leggen.
Daarom eerst met tape vastgezet en daarna met kleine drupjes secondelijm op de rand gekleefd.
IMG_0709.jpg
IMG_0709.jpg (164.7 KiB) 4200 keer bekeken
Laatst gewijzigd door odorf op 06 jul 2014, 10:42, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Lekkage Westfalia klapraam

Bericht door odorf »

Het nieuwe rubber was in detail ook anders. Een dun u-tje in plaats van een wat dikkerre strip.
Maar ik had al besloten dat er een dikke laag kit tussen kwam dus dat maakte niet zoveel uit.
Net even anders
Net even anders
IMG_0708.jpg (122.41 KiB) 4200 keer bekeken
Mijn zwarte striping rondom de ramen was ook aan alle kanten aan het loslaten. Hier had ik al eens een setje van gevonden in Engeland.
Nieuwe stickers, netjes gesneden en met een mooie structuur. Ik had ze alleen nog nooit opgeplakt omdat de stickers deels onder de raamrubbers zitten.
Nu was de gelegenheid om dat ook meteen te doen.
Striping eraf
Striping eraf
En een stukje sticker nieuw erop ... Klinkt allemaal wel heel erg simpel. Bij het verwijderen van de oude kwam het stickervinyl mooi los.
De lijmlaag bleef echter halsstarrig op het lakwerk zitten. Ook geprobeerd met de (verf)föhn maar dat gaf weinig verschil.
Dat was met stevig poetsen wasbenzine, stickerverwijderaar en een houten stokje wel op te lossen maar dat kost dan weer zoveel extra tijd
dat ik bijna spijt had van mijn actie. Maar als er dan een nieuwe sticker op zit en je ziet het verschil geeft dat weer voldoening.
Nu nog voordeuren motorkaprand en de andere kant, maar dat doe ik een andere keer.
Mooi diep zwart
Mooi diep zwart
Laatst gewijzigd door odorf op 06 jul 2014, 10:42, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Lekkage Westfalia klapraam

Bericht door odorf »

Van het raam kitten en erin plakken heb ik geen foto's. Dit was even te lastig. Ik heb zwarte carrosserie/ramenkit gebruikt en een flink dikke ril op de raamrand aangebracht. Onder en boven op mijn lakwerk een stukje tape aangebracht ter bescherming. Daar was ik blij mee. Want na het aanbrengen voelde het niet helemaal geplakt. Raam er weer uitgehaald en meteen draden kit op het tape. In de hoeken bleek wat weinig kit te zitten. Daar dus aangevuld en het raam er opnieuw ingezet. Ik heb ook rondom de schroefdraad en dus de gaten flink wat extra kit gedaan.
Dat zit er mooi in, zie ook het verschil in sticker.
Dat zit er mooi in, zie ook het verschil in sticker.
Kit langs de moeren
Kit langs de moeren
IMG_0711.jpg (116.15 KiB) 4199 keer bekeken
Hier komt de kit lekker langs de moeren, dat zit hopelijk weer een tijdje dicht!
IMG_0715.jpg
IMG_0715.jpg (160.69 KiB) 4199 keer bekeken
Nu alles weer terugbouwen. Ook weer wat kleinere hobbels. Zoals; Ik had het hele keukenblok op z'n plek en vastgezet. Wilde het laatste boutje naar beneden door de vloer niet door het gat. Zit er iets in de weg waardoor ik de bout er niet inkrijg. Lijkt daar een los stukje buis onder te liggen? Toen moesten alle andere bouten en bevestigingen weer los en het loodzware keukenblok weer gekanteld om hierbij te kunnen. En wat blijkt; ze hadden iets slims bedacht zodat je het dunne houten vloertje niet kapotmaakt als je de bout aandraait. inderdaad een los stukje buis dus.

Zo waren er meer kleine en grotere tegenvallers. Het loshalen van de vloer en bekledingsdelen kostte bijvoorbeeld echt veel meer tijd dan ik in eerste instantie had gedacht.
Maar goed, ben blij dat ik de klus heb kunnen klaren. Nu hopen dat het weer een jaar of 16 ertegen kan. Bekledingspanelen langs het dak laat ik nog even eraf, want het speakerkabeltje naar achteren heb ik nog niet eens kunnen plaatsen. Het extra rubber profiel bij de schuifdeur wacht nog op de plaatsing van de vloer... en ... en ... genoeg te doen nog.

Groeten,
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 23 mei 2012, 15:00, 6 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2027
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Lekkage Westfalia klapraam

Bericht door chv »

He Frodo!

Weer een beste klus die je je op de hals hebt gehaald.
Maar je pakt het voortvarend aan, dat wel.
Misschien kun je zelf belonen, door de binnenboel een fris kleurtje te geven, rose :love bijvoorbeeld?

Met vriendelijke groet,

Charles Vos

(Kon je op wachten, zo'n reactie :knipoog )
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Lekkage Westfalia klapraam

Bericht door odorf »

rikoh schreef:Dat wordt een aardig project zo, maar dan weet je wel hoe in en ander in elkaar zit, succes verder en groet !
Het project werd steeds groter :ie Maar ik durf ook steeds meer aan, gelukkig.
jan2009 schreef:Leuk verslag .
De ambiance waar je bezig ben is uitstekend , dus dat zal ook wel terugkomen in het eindresultaat.
:toppie
Het was even gezellig om bezoek te krijgen. :zwaai
Ik had zelf niet zoveel tijd om van de ambiance te genieten. :werkaanT4
chv schreef: Weer een beste klus die je je op de hals hebt gehaald.
Maar je pakt het voortvarend aan, dat wel.
Misschien kun je zelf belonen, door de binnenboel een fris kleurtje te geven, rose :love bijvoorbeeld?
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
(Kon je op wachten, zo'n reactie :knipoog )
Ik ken iemand die daar wel oren naar heeft :bifun Ik heb haar onlangs voor over 5 jaar een roze vloer beloofd.
Stom! want deze toezegging krijg ik nu al om mijn oren :bonk
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2027
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Lekkage Westfalia klapraam

Bericht door chv »

Ach, in 5 jaar kan nog zoooo veel gebeuren.
Misschien verandert ze wel van smaak :bifun :bifun
(of ga je zelf de kleur waarderen :muur )

Met vriendelijke groet,

Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2213
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Lekkage Westfalia klapraam

Bericht door Oskar 725 »

Frodo,
Goed bezig man,....en mooi droog weer. Het wordt weer een "nieuwe"! Neeeee beter dan een nieuwe.
Gelukkig je bodemplaat, op wat verkleuring na, niet aangetast door hout rot, en alles is weer eens schoon en gecontroleerd op gebreken voor je het terug bouwt. :werkaanT4 :jumpklap
Heb je al delen voor je standkachel gevonden?
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Lekkage Westfalia klapraam

Bericht door odorf »

@Oskar,
Thanks.
De kachel gaat het volgende projectje worden, nu niet zo nodig met deze temperaturen. :lach
De oude accu's stortten bij het gloeien in. Ik heb nu een productiestickertje gevonden ... '94, '95 of '96.
Logisch dat ze het niet meer zo goed deden. Dan hebben ze het nog lang volgehouden. Leve Sonnenschein :yes

Ik ga volgende week eerst nieuwe accu's halen. Net zitten meten. 2x Exide gel accus van 85ah moeten passen,
dan hoef ik alleen de draadeinden waarmee deze vast zitten iets te verlengen.
Daarna ga ik -op advies van Egbert- de aanvoer nakijken, of hier niet iets in vast zit.
En met de onderdelen moet het ook wel goedkomen.

En van het weekeind op mijn gemakje proberen jouw kabels te leggen voor de speakers. :jumpklap

Groetjes,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lekkage Westfalia klapraam

Bericht door Multivan Generation »

Goed bezig Frodo,
enne het busje past dus prima op het vloertje he..

Hebben jij en je oom goed gemaakt :toppie

Trouwens,
het is misschien vreemd om nu iets aan een standkachel te doen,
maar nu heb je er de rust voor,
de volgende winter komt er weer aan hoor,
al zou je daar met deze tropische temperaturen niet aan denken :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie