Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

wat is wat

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos M
Berichten: 604
Lid geworden op: 23 okt 2011, 16:41
Locatie: West-Friesland

wat is wat

Bericht door Jos M »

Heb een andere bus gekocht, nu staat er op kenteken, bestel 1,0 TDI 65 Kw, komt dit over een met de 2.0 ltr. 5 cill 65KW/88PK TDI, de I is toch van intercoeler, maar deze zit er niet op. ook vind ik het leeg gewicht hoog, dit is namelijk 1840 kg, mijn vorige bus was een 1,2 TDI 75 Kw met airco en die staat op kenteken met leeg gewicht 1720 kg, allebei met dubcab.
RDW gebeld wist het ook niet en zegt kom maar wegen, wil nu weten of het de moeite is om heen te rijden, dus wat weegt een 1,0 TDI 65 KW.
Alvast bedank voor het antwoord
Zit al jaren voor mijn beroep uit het raam te kijken
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: wat is wat

Bericht door pluuke »

65 kW is inderdaad de TDI (blauwe I) met dus 88pk. Dit is een 2,5 ltr (geen 2,0).
De (D)I staat niet voor interkoeler maar voor direct ingespoten (diesel), dit nl. in tegenstelling tot vroegere dieselmotoren met een voorkamer.

Je vorige bus was, als het een 75kW was (102pk dus), ook een 2,5 ltr, geen 1,2 (bestaat niet in de T4).

Het gewicht wordt door de RDW overgenomen vanaf een bepaalde typegoedkeuring, kan dus best dat het afwijkt van het werkelijke gewicht van jouw bus.
Je kunt het in principe laten wegen (kost een paar tientjes), en laten aanpassen op je kenteken. (Mocht het inderdaad lager zijn).
Kun je nog wat zakken in wegenbelasting misschien.

Het verbaast me wel een beetje dat je een bus hebt gekocht, en je daarna pas gaat afvragen wat voor motor erin ligt ??
Lijkt me behoorlijk belangrijk.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: wat is wat

Bericht door Harry 341 »

Die 1.2 staat toch voor laadvermogen?
Mijn vorige had ook 1.2 op het kenteken staan,,,de blauwe heeft 1.0 als aantekening...dus 1000kg laadvermogen.
grtz.Harry
Bijlagen
Kopie van rood en blauw.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: wat is wat

Bericht door pluuke »

Klopt Harry :toppie
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Jos M
Berichten: 604
Lid geworden op: 23 okt 2011, 16:41
Locatie: West-Friesland

Re: wat is wat

Bericht door Jos M »

Vorige bus overleden en kon voor zacht prijsje deze overnemen, ik denk maar dat ik te wegen ga, vind het toch vreemd dat een bus met airco en een zwaarder vermogen een lichter leeggewicht heeft, scheeld toch ruim 100 euro perjaar als ik het even snel bekijk.
Bedankt voor de reacties
Zit al jaren voor mijn beroep uit het raam te kijken
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: wat is wat

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou voordat je naar de RDW gaat,
even proberen of je ergens op een weegbrug mag staan.

Dan weet je zeker of het de moeite loont om naar de RDW te gaan.

Grote kans dat de bus daadwerkelijk zwaarder is als op de papieren staat :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Peter R
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 mei 2007, 23:28
Locatie: Vianen

Re: wat is wat

Bericht door Peter R »

Zorg dat je tank leeg is en laat je reservewiel thuis.
Denk aan de € tjes.

groet

Peter.R
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 765
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: wat is wat

Bericht door limburger »

jan2009 schreef:Een lege tank dat gaat niet werken , bij weging bij de rdw dient deze halfvol te zijn .
even kijken wat voor waarden de tankmeter afgeeft en een potmetertje nemen wat hier in de buurt zit. dit over de aansluitingen van de meter achter je zekeringblok zetten (stekkertje eraf kabeltje ertussen duwen en stekkertje terug) op contact zetten en draaien aan je potmeter tot de gewenste meterstand op je dashboard verschijnt.


bij mij werd er wel gecontroleerd op reserve wiel en dit mocht geen spuitbusje zijn vertelde die beste man... ruitensproeier zo goed als leeg laten (4 liter is 4 kilo) radio en luidsprekers eruit (die wilde ik toch vervangen) en de houten bodemplaat in de bak eruit (35 kilo) mocht je met een paar kilo minder een belasting tarief lager komen... dit scheeld maandelijks!!!

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: wat is wat

Bericht door Geert G »

jan2009 schreef:Een lege tank dat gaat niet werken , bij weging bij de rdw dient deze halfvol te zijn .
Wordt in de praktijk niet naar gekeken......
Altijd doen, niet goed, dan hoor je het wel.
Weegbrug omrijden, zelf naar binnen komen, en daarna eraf rijden is mijn ervaring
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Plaats reactie