Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ventilator blijft aan???

vragen over de T5
Plaats reactie
Geerlings
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 nov 2010, 19:34

Ventilator blijft aan???

Bericht door Geerlings »

Ik kwam gister erachter dat mijn fan aan blijft die na enige tijd uit gaat terwijl mijn motor niet boven de 90 graden was is dit normaal ??
quercusgarden
Berichten: 217
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:37
Contacteer:

Re: Ventilator blijft aan???

Bericht door quercusgarden »

Zou het regenereren van het roetfilter kunnen zijn, mits die er is.
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

Re: Ventilator blijft aan???

Bericht door Rogier663 »

Zou misschien een defecte buitentemperatuur sensor kunnen zijn die in de voorbumper zit of een losse stekker of kabelbreuk van de sensor

Rogier
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ventilator blijft aan???

Bericht door Pascal-141 »

quercusgarden schreef:Zou het regenereren van het roetfilter kunnen zijn, mits die er is.
Wanneer mijn T5 aan het regenereren is , en je zet de motor af , dan stopt het regenereren ook . (die cyclus gaat verder na de volgende start , en waneer hij terug op temp. is)
Laatst gewijzigd door Pascal-141 op 20 jun 2012, 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Ventilator blijft aan???

Bericht door pieters »

Airco gebruikt?
Jay
Berichten: 109
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:11

Re: Ventilator blijft aan???

Bericht door Jay »

Tijdens een actieve regeneratie van het roetfilter zal het motorregelapparaat de roetdeeltjes laten verbranden door een gerichte verhoging van de uitlaatgastemperatuur. Deze regelingen kunnen de temperatuur van het roetfilter tot wel 600 a 700 graden Celsius verhogen.

Als de motor wordt uitgezet terwijl een regeneratie van het roetfilter bezig is kan onder bepaalde omstandigheden de koelluchtventilator nalopen. De technische achtergrond is dat er warmteontwikkeling in de motorruimte door de regeneratie van het roetfilter is ontstaan.

De naloop van de koelluchtventilator kan dan tot wel 10 minuten duren. Hierdoor wordt een verhoogde warmteontwikkeling in de motorruimte (stuwwarmte door regeneratie van het roetfilter) voorkomen. De koelluchtventilator kan reeds na een korte afstand >3 km nalopen. Als de motor opnieuw gestart wordt, kan het voorkomen dat de koelluchtventilatoren gelijk weer beginnen te draaien omdat de regeneratie nog niet voltooid is.
Laatst gewijzigd door Jay op 27 nov 2012, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Geerlings
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 nov 2010, 19:34

Re: Ventilator blijft aan???

Bericht door Geerlings »

Precies zo gaat het maar het is dus niks geks of moet ik mijn zelf zorgen gaan maken
quercusgarden
Berichten: 217
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:37
Contacteer:

Re: Ventilator blijft aan???

Bericht door quercusgarden »

Geerlings schreef:Precies zo gaat het maar het is dus niks geks of moet ik mijn zelf zorgen gaan maken
Heb exact hetzelfde probleem met eerder genoemde oorzaak en volgens de VW dealer geen probleem.
Inmiddels een jaar verder en rij nog steeds :toppie
mark...
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 mar 2007, 10:09

Re: Ventilator blijft aan???

Bericht door mark... »

Hallo
Ik heb kort geleden hetzelfde gehad,bleken de schoepen van de waterpomp versleten te zijn ( 78000 Km ??? )
Temperatuur bleef op de teller op 90 gr staan.De radiateur werd alleen warm aan de kant waar de slang de radiateur in gaat. Zou je met de hand kunnen voelen als je net gereden hebt.

Gr
Mark
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ventilator blijft aan???

Bericht door Pascal-141 »

Jay schreef: Als de motor wordt uitgezet terwijl een regeneratie van het roetfilter bezig is kan onder bepaalde omstandigheden de koelluchtventilator nalopen. De technische achtergrond is dat er warmteontwikkeling in de motorruimte door de regeneratie van het roetfilter is ontstaan. De naloop van de koelluchtventilator kan dan tot wel 10 minuten duren. Hierdoor wordt een verhoogde warmteontwikkeling in de motorruimte (stuwwarmte door regeneratie van het roetfilter) voorkomen. De koelluchtventilator kan reeds na een korte afstand >3 km nalopen. Als de motor opnieuw gestart wordt, kan het voorkomen dat de koelluchtventilatoren gelijk weer beginnen te draaien omdat de regeneratie nog niet voltooid is.
Dat heb ik bij mijn T5 nooit gehad . Telkens wanneer ik de motor uitzette (wanneer hij aan het regenereren was) , draaide ook de ventilator niet meer ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie