Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Richtingaanwijzerhendel defect? HOW TO

vragen over de T5
Plaats reactie
Silverline
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 feb 2009, 16:01

Richtingaanwijzerhendel defect? HOW TO

Bericht door Silverline »

Beste WJW's

Als ik mijn richting naar Rechts aan heb staan en maak dan de bocht naar rechts gaat de richtingaanwijzerhendel na de bocht weer keurig terug naar de 0 positie.

Echter het lijkt wel of hij iets te hard terug slaat in de 0 positie want de richting knippert dan ook 3 x naar links , dit als ik dus alweer rechtdoor rijdt.

Herkent iemand dit!/ zoja, is het veertje te los/lam of .........hoor graag wat het is.

Als het iets eenvoudigs is kan ik het zelf fixen, hoef ik niet terug voor garantie wat me een 1/2 dag kost, vandaar.

bedankt alvast.
Laatst gewijzigd door Silverline op 04 jul 2012, 17:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Silverline
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 feb 2009, 16:01

Re: Richtingaanwijzerhendel defect?

Bericht door Silverline »

Ik ben alvast op onderzoek uitgegaan en ontdekte dat de hendel teveel speling heeft van boven naar beneden.

Heb er gelijk maar even wat foto's van gemaakt met de oplossing die simpel en goedkoop is.

Om even opnieuw te beginnen:

Als de richting naar rechts staat en de bocht is genomen gaat de richtingaanwijzerhendel weer in de 0 positie.

Door het veertje gaat deze eiegenlijk iets verder dan de 0-stand en geeft hij dus ook weer richting Links aan (comfort modus 3 x knipperen).

Op dit op te lossen is er een eenvoudige oplossing en hoeft er geen nieuwe hendel in.

Stap 1
Contact uit en sleutel er uit.

Demonteer de bovenste kap op het stuurkolom.

Aan de linkerzijde zit de richtingaanwijzerhendel duw deze omhoog in de stand Richting RECHTS.
Er komt een signaal dat de parkeerverlichting Rechts aan staat.

Afbeelding


Stap 2

Knip 2 stukjes zelfklevend Klitterband van elke 2cm x 1 cm en plak deze op elkaar. (vergelijkbaar matriaal kan ook om op
dikte te komen)

Afbeelding

Stap 3

Plak de stukjes klittenbandtape aan de onderzijde van de hendel (laat deze iets overhangen buiten de hendel) en duw deze met een schroevendraaier iets aan.
Hierdoor komt de hendel bij terugval in de 0 positie en slaat niet meer door naar de kant voor de richting Links.

Afbeelding

Afbeelding
Stap 4

Een foto van de hendel in O-positie.

Afbeelding


De richtingaanwijzer werkt weer perfect in beide richtingen.

Als u het probleem omgekeerd hebt, dan moet de tape uiteraard boven op de hendel komen.

Succes.
Plaats reactie