Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

DSG en caravan

vragen over de T5
Plaats reactie
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

DSG en caravan

Bericht door niels »

Vraagje; hoe gedraagt de DSG zich met gewicht / windvanger aan de haak(caravan)?

Mijn korte ervaring(proefrit) is dat deze bak bij de minste vraag naar extra vermogen direct een paar versnellingen lager pakt.

Ik heb nu een T4, 111kw tdi met een redelijke caravan, maar daar heeft de hoogste versnelling geen moeite mee, ook niet met snelheden boven 100km/u (tot 120-130 is er weinig aan de hand).

Gr. Niels
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: DSG en caravan

Bericht door vaniac »

Als je wilt dat de DSG niet terugschakelt, kun je hem op Manual zetten en dan kies je zelf de gewenste versnelling. Zelf vind ik het terugschakelen geen probleem, omdat de nieuwe motoren veel rustiger lopen, ook bij hogere toerentallen. In druk verkeer met sterk wissellende snelheden vind ik DSG een hele verademing. Het rijdt veel relaxter :klappen :klappen :klappen
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: DSG en caravan

Bericht door Donald4Motion »

DSG lijkt mij sowiezo top :toppie

en met die kleine blokkies van tegenwoordig heb je al bij 1500 toeren je maximum koppel :yes
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: DSG en caravan

Bericht door JP »

Vandaag met mijn 140 pk DSG met een aanhanger van +/- 1100kg bergachtig terrein gereden de DSG gedraagt zich zoals verwacht eerder terug schakelen en iets hoger in de toeren maar geen kick gegeven
Ik wil nooit meer anders!
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: DSG en caravan

Bericht door Klusman »

Net terug van Spanje via Millau, met caravan 1700kg, en de nodige bepaking in de T5GP 132kw met DSG.
Ik kan nier anders zeggen top, geen centje pijn.
Ik ben geen hardrijder, mag ook niet in Belgie ,Frankrijk en Spanje, gewicht boven 3500kg gewoon 80kmh, houd 90kmh aan.
Ik ben op de klim naar Millau diverse t4 en t5 zonder caravan voorbij gereden, dus :toppie . :yes
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: DSG en caravan

Bericht door JP »

Nou vandaag maar even een extra test gedaan.
Een aanhanger steen puin (ik denk een kilo of 2500) + aanhanger +/- 600 totaal 3100 kg
Natuurlijk overbeladen dus rustig aan gedaan in Belgische Ardennen en dus glooiend terrein.
Geen centje pijn! :yes
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: DSG en caravan

Bericht door niels »

Klinkt allemaal goed, is de DSG dan niet overactief aan het op- en terugschakelen bij elk heuveltje of viaduct?

Een caravan kan flink aan het gewicht zijn (1500-1600kg al gauw), en daarbij vangt die behoorlijk wind.
De wind kan in dit geval bepalend zijn; een een beetje tegenwind in combinatie met een wat hogere snelheid vraagt heel veel van de motor............. en het schakelgedrag.

Ik zie nog steeds iets meer in een sterkere motor; ik heb nu een T4 111kw die een beetje doorgechipt is naar zo'n ruim 190 pk,
maar dat mogen er best wat meer zijn, nu moet de motor best hard werken.


Gr. Niels.
Plaats reactie