Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 vraag turbo begint pas van af 3000 toeren wat is fout

vragen over de T4
kobara
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 sep 2012, 22:53

T4 vraag turbo begint pas van af 3000 toeren wat is fout

Bericht door kobara »

Met mijn t4 naar de garage ,bus trok niet meer en kwam niet meer boven de 120 km .
in de garage foute diagnose. eerst na kijken met camera zuiger gescheurt olie op zuiger blok uit elkaar en het blok bleek uit 2 type motoren in elkaar te zitten probleem 1 bus heeft altijd gelopen als een gek trok flink en ook snel.viel van het een in het ander ,verstuivers nieuwe gebruikte,turbo sensor koppakking kopbouten set distributieriem zuigerverenset en nieuwe turbo. bus klaar en rije maar ! bus trok helemaal niet en niet harder dan 130 naar garage toe ,eerst 2000 km inrijden dan terug.
Gedaan . bus lekte intussen olie overal vlekken op de stoep. terug naar garage hadden dieselpomp geknepen en turbo druk.
Zou nu in orde komen bus gisteren weer opgehaald en loopt weer pefect alleen hij trekt pas van af 3000 toeren vroeger was dat vanaf ongeveer 2000 toeren ?

Vraag is dit in te stellen ?
Is er iets anders fout ?
Weet me geen raat meer op het moment .
Wat kan ik doen de ene zegt dit de andere dat. weet het niet meer misschien weet er van jullie imand raad

Bvd Hopeloos
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: T4 vraag turbo begint pas van af 3000 toeren wat is fout

Bericht door frank884 »

aan die turbo is niks af te stellen,
dat is gewoon een schoepenwiel in de uitlaat die aan de andere kant met een schoepenwiel druk op de inlaat zet.

zou die niet ergens druk verliezen, dat die pas bij 3000 rpm voldoende druk levert door lekkage
dat die dan pas "echt gaat meedoen"
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: T4 vraag turbo begint pas van af 3000 toeren wat is fout

Bericht door sgsdebruijn »

Bij een lek in je intercooler/inlaattraject zou de turbo behoorlijk snel moeten opdraaien en gaan fluiten.
Aansturing wastegate niet goed, N75 klep? wastegate niet goed afgesteld?

Als een uitgelezen?

N75 - http://www.t4-wiki.de/wiki/N75

102pk of 151pk, of de 1.9 TD variant
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: T4 vraag turbo begint pas van af 3000 toeren wat is fout

Bericht door frank884 »

bij een lek = geen druk en geen druk is niet trekken
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
kobara
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 sep 2012, 22:53

Re: T4 vraag turbo begint pas van af 3000 toeren wat is fout

Bericht door kobara »

heb zelf er geen verstand van .hellaas maar denk dat de garage houder me het een en ander op de mouwspeld vandaar .
hij zegt dat moet zo en komt vanzelf wel als de turbo in loopt. turbodruk regelaar is ook nieuw. moet zijn dicht gegaan en daar zijn alle problemen mee begonnen turbo kapot enz had beter een andere bus kunnen kopen was denk ik goedkoper geweest.zit sinds verleden jaar een ruil versnellings bak in nieuwe kopling en een kompleet nieuw remsijsteem van hoofdrem cilinder schijven klauwen blokken en leidingen. wat bedoel je met de n75 wastegate niet goed afgesteld ? is maar een vraag zodat ik wat tegen hem kan zeggen.
alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 vraag turbo begint pas van af 3000 toeren wat is fout

Bericht door Roger B. (11)61 »

Turbo hoef niet (lang) in te lopen, bij montage van een turbo zorg je dat er olie in het lagerhuisje zit, start je effe door zonder dat de motor aanslaat en daarna werkt de turbo zoals ie altijd hoort te werken.

Slecht opspoolen kan een paar oorzaken hebben.
- de turbo draait te zwaar, dan is de turbo dus niet goed
- de uitlaat kan zijn gassen niet goed afvoeren (bijvoorbeeld door inhoud van de kat die verstopt is of los ligt en doorgang blockt) waardoor de uitstroomsnelheid van de uitlaatgassen langs de schoepen van de turbo lager is dan normaal en de turbo dus niet goed aangedreven wordt.
- in de uitlaat blaast ie een deel van zijn druk weg, er komt te weinig lucht in de motor en dus trekt ie minder, intercooler en intercooler-slangen zijn eerste verdachten hierbij.

dus in dat opzicht spelt je garage je inderdaad wat op de mouw.

verder lijkt het er ook op dat er erg vaak reparatie op reparatie uitgevoerd is en dat er nogal wat niet (op zijn zachts gezegd) helemaal in een keer goed gegaan is..
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 vraag turbo begint pas van af 3000 toeren wat is fout

Bericht door Multivan Generation »

Als je bus pas zeer laat op pakt,
dan zou ik denken aan brandstofpomp timing,

maar zoals je zelf reeds vermeldde is de wastegate ook vervangen.
Wellicht moet die nog netjes afgesteld worden.(lengte van het stangetje).
Dit is een precisie werkje waar aardig wat tijd in kan gaan zitten..
Hoe langer dat stangetje, des te meer uitlaatgassen en dus toeren heb je nodig om er een beetje fut uit te halen.
Dat stangetje zorgt er dan voor, dat bij het minste of geringste de wastegate al turbodruk loost..

Rijdend uitlezen en een log maken en je weet een stuk meer.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
kobara
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 sep 2012, 22:53

Re: T4 vraag turbo begint pas van af 3000 toeren wat is fout

Bericht door kobara »

hallo multie van genaration ken je iemand die dat goed ken,t kreeg van iemand een telefoontje die zij sofware tunen probleem ook opgelost ?
wat bedoelt hij chip of gewoon de orginele software verbeteren.als je gaat lezen dan zie je door de bomen het bos niet meer.wat moet ik doen terug gaan en zegggen hij moet vanaf 2000 toeren weer beginnen te werken geen idee?

groetjes hopeloos
:driveT5
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 vraag turbo begint pas van af 3000 toeren wat is fout

Bericht door Multivan Generation »

Waar woon je ergens,
dat is misschien wel nuttig om te weten?
Software update is een paardenmiddel en helpt zeker niet.

Eerst moet je bus 100% rijden en technisch in orde zijn..
Met mijn t4 naar de garage ,bus trok niet meer en kwam niet meer boven de 120 km .
in de garage foute diagnose. eerst na kijken met camera zuiger gescheurt olie op zuiger blok uit elkaar en het blok bleek uit 2 type motoren in elkaar te zitten probleem 1 bus heeft altijd gelopen als een gek trok flink en ook snel.viel van het een in het ander ,verstuivers nieuwe gebruikte,turbo sensor koppakking kopbouten set distributieriem zuigerverenset en nieuwe turbo. bus klaar en rije maar !
Wat was de indicatie om er maar meteen met een camera in te gaan kijken?

bus trok helemaal niet en niet harder dan 130 naar garage toe ,eerst 2000 km inrijden dan terug.
Gedaan . bus lekte intussen olie overal vlekken op de stoep.

Waar lekte de bus allemaal olie?
terug naar garage hadden dieselpomp geknepen en turbo druk.
Zou nu in orde komen bus gisteren weer opgehaald en loopt weer pefect alleen hij trekt pas van af 3000 toeren vroeger was dat vanaf ongeveer 2000 toeren ?[/quote]

Staat de brandstofpomptiming 100% vraag ik me af..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 vraag turbo begint pas van af 3000 toeren wat is fout

Bericht door Roger B. (11)61 »

die garage klinkt echt als een stel prutsers,,, waarom ga je dieselpomp knijpen als je een slecht trekkende motor hebt?

ik vraag me bij dit verhaal af wat er allemaal wel niet gemold en verergerd is ipv gerepareerd
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: T4 vraag turbo begint pas van af 3000 toeren wat is fout

Bericht door m.c van den berg »

Luchtmassa meter ? kan het daar aan liggen? dan trekt 'tie ook niet.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
kobara
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 sep 2012, 22:53

Re: T4 vraag turbo begint pas van af 3000 toeren wat is fout

Bericht door kobara »

hallo multivan woon in roermond .
de eerste aanleiding was men hoorde iets in de 4 cilinder ticken en zo is het begonnen de miserie.
van het een in het andere je schijnt er verstand van te hebben misschien kunnen we eens bellen ka het je dan veel better uitleggen was vandaag op de auto baan in duitsland van af 120 trek hij snel door tot 160 dan kruipt hij langzaam verder tot 165/170 vroeger trok hij gewoon door tot 180km heb 300 km gejaagd boven in trekken goed maar is net of hem iets vasthoudt en niet door gaat.is van uit het begin ook van af 2800 voel je dat de turbo komt.

groetjes roger hopelijk heb je nog wat advies.

b.v.d.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: T4 vraag turbo begint pas van af 3000 toeren wat is fout

Bericht door frank884 »

kobara schreef:hallo multivan woon in roermond .
de eerste aanleiding was men hoorde iets in de 4 cilinder ticken en zo is het begonnen de miserie.
van het een in het andere je schijnt er verstand van te hebben misschien kunnen we eens bellen ka het je dan veel better uitleggen was vandaag op de auto baan in duitsland van af 120 trek hij snel door tot 160 dan kruipt hij langzaam verder tot 165/170 vroeger trok hij gewoon door tot 180km heb 300 km gejaagd boven in trekken goed maar is net of hem iets vasthoudt en niet door gaat.is van uit het begin ook van af 2800 voel je dat de turbo komt.

groetjes roger hopelijk heb je nog wat advies.

b.v.d.
als je motor niet 100% is dan begrijp ik niet :ie dat je die wagen op de autobahn zet, en die helemaal opentrekt!!!

Weet niet welke motor je erin hebt zitten, maar de 102 pk ACV gaat niet harder dan 160 a 165km/h
alleen de 150 pk versie komt iets verder.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 vraag turbo begint pas van af 3000 toeren wat is fout

Bericht door Roger B. (11)61 »

uitlaat, turbo en inlaattraject gecontrolleerd dan....die tips gaf ik in mijn eerste reactie al....

en het wordt niet vanzelf beter, dus wat frank zegt....gaan blazen met een motor die een probleem heeft is niet het meest voor de hand liggende om te doen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 vraag turbo begint pas van af 3000 toeren wat is fout

Bericht door Multivan Generation »

Obstructie in de uitlaat zou ook goed kunnen ja
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie