Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welk type standkachel ?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Oviivo »

Update for who it may concern;

Motorvoorverwarming zou moeten werken, bevestiging vanuit Webasto. Dus bij ombouw standaard motorbijververwarming d.m.v. Upgrade kit van Webasto zou ook de motor voorverwarmt moeten worden. En dat is wat ik wil. :jumpklap
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
RonaldCaravelle
Berichten: 51
Lid geworden op: 06 mei 2012, 06:14
Locatie: Wachtum

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door RonaldCaravelle »

Even een bericht(je) van mijn zijde..

Ik zie dat er nog steeds veel over de standkachel gediscuteerd wordt. Zo moeilijk is het allemaal niet. even de punten;

Er zijn 2 type kachels t.w.
- Bijverwarmer = Thermotop C of V welke je koelwater verwarmt. Is gemonteerd onder auto aan bestuurderszijde**************
-Standkachel = hete lucht kachel. zit onder je auto aan rechter zijde*************

**********= mits af fabriek gemonteerd/besteld. Zie labels op portier (bestuurders zijde)

-De hete lucht standkachel is de 'echte' standkachel welke je voor uren en uren aan kan zetten en direct hete lucht in de cabine voert. Deze verwarmt je motor NIET.
- De bijverwarmer (Thermotop C) zit onder je auto om je TDI blok bij te warmen anders komt ie nauwelijks op bedrijfstemperatuur tijdens koude dagen. Deze is 'autonoom' en reageert alleen als het motor-stuergerät zegt dat ie moet gaan werken.

Nu kun je achteraf deze bijverwarmer (het is immers een Webasto standkachel) met een ombouw setje ook gebruiken als standkachel. Dit is de goedkoopste en makkelijkste manier om ook een standkachel in je auto te hebben.
Als je dit doet dan verwarmt hij je koelwater dus OOK JE MOTORBLOK (daar is ie namelijk ook door VW voor ingebouwd). Tenzij je er een klep tussen monteert en het circuit verkleint tot alleen je blok of interieur kachel. Je verwarmt je interieur altijd met het koelwater van je motorblok. = niet gescheiden.

Nu komt het (ja ik weet het, ben lang van stof....)
Ik heb een Caravelle uit 2006 met volgens de sticker een BIJVERWARMER thermotop C, 5KW.
Maandag een umrustsatz via ebay uit DLD ca. € 180,= besteld.
Woensdag binnen (bij kennis over grens = verzendkosten gratis :toppie )
Vrijdag middag ingebouwd :werkaanT4 (denk 3 uur, was voor mij ook de eerste keer, o ja en ik heb een brug in m'n schuur :zwaai )
en.......het werkt fantastisch ! IK HEB NU OOK EEN CHEAPMAN'S WAY STANDKACHEL!!!!
Na circa 10-15 minuten is je koelwater op denk zo'n 70 graden en dat is goed voor een warm interieur en een warm motorblok.
Ik kan 'm programmeren, direct aan of uit zetten. ook zat er bij het setje direct een Y-lus om een thermo call of T91 afstandbedien unit aan te sluiten. Dat is nu echt heeeeeeel simpel.

Moeilijkste gedeelte van montage:
-....orginele kabels van je auto doorknippen, doet altijd pijn...
- Het gele 'stuur" draadje op stekker van Bijverwarmer aansluiten. Kachel moet namelijk naar onderen want stekker zit aan bovenzijde :muur van kachel, kom je dus niet bij.

Verder...gewoon doen !
Suc6 mensen als je ook wil ombouwen...stel gerust een vraag.
DSC_0162.jpg
DSC_0166.jpg
Nu -
T5 Caravelle 1.9 TDI 75 KW 2006 LW
Vito 111 2.2 CDI 2005 L2

Toen -
T4 2.5 DSL 1999 KW
T3 1.6 TD 1986
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Oviivo »

Bedankt Ronald, je details sluiten helemaal aan bij wat ik tot nu toe heb kunnen vinden :yes

Intersse in een inbouwklus? :werkaanT4
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

Oviivo schreef:Update for who it may concern;

Motorvoorverwarming zou moeten werken, bevestiging vanuit Webasto. Dus bij ombouw standaard motorbijververwarming d.m.v. Upgrade kit van Webasto zou ook de motor voorverwarmt moeten worden. En dat is wat ik wil. :jumpklap
tuurlijkwerkt dat, dat is exact waarvoor die upgradekit door webasto gemaakt is.... en laat je ook niks wijs maken door de webastodealer, die blauwe klok kun je desgewenst vervangen door een rooie, enige verschil is de kleur van de verlichting.


Heb het in 2004 ook bij mijn T5 gedaan, is ff werk, maar werkt perfect :yes
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
RonaldCaravelle
Berichten: 51
Lid geworden op: 06 mei 2012, 06:14
Locatie: Wachtum

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door RonaldCaravelle »

@oviivo
lijkt me leuk, heb alleen chronisch tijd gebrek...
Nu -
T5 Caravelle 1.9 TDI 75 KW 2006 LW
Vito 111 2.2 CDI 2005 L2

Toen -
T4 2.5 DSL 1999 KW
T3 1.6 TD 1986
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Oviivo »

RonaldCaravelle schreef:@oviivo
lijkt me leuk, heb alleen chronisch tijd gebrek...
No worries, ik ga binnenkort zelf aan de gang. Een T100 HTM afstandsbediening op mijn bijverwarmer aansluiten;
http://www.t5-board.de/board/threads/44713-Zuheizeraufr" onclick="window.open(this.href);return false;üstung-auch-mit-der-T100

Afgelopen nacht nog de andere Webasto standkachel (de luchtverwarmer) aan het werk gehad voor verwarming tijdens het slapen in de bus na een feestje, lekker hoor :toppie
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Oviivo »

RonaldCaravelle schreef:
DSC_0166.jpg

Hoe heb je die kachel zo los gekregen? Bij mij zaten er verschrikkelijk veel brandstof en vloeistoefleidingen aan vast die ik niet durfde te lossen. Dus ik heb echt bovenop die kachel met die stekker lopen klooien...

Bedankt trouwens voor je antwoorden inhet andere topic :yes

Verder hoefde ik geen originele kabels door te knippen... Welke jij wel dan?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
RonaldCaravelle
Berichten: 51
Lid geworden op: 06 mei 2012, 06:14
Locatie: Wachtum

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door RonaldCaravelle »

Ten eerste heb ik een brug in m'n schuur :yes
Dan kun je er beter bij.

Het frame van de bijverwarmer zit met 3 moeren vast. Ook heb ik de koelwaterpompje losgeschroefd en toen kon ik de kachel naar beneden trekken. Er zitten i.d.d. nogal wat leidingen aan vast en omheen maar deze hebben wel een beetje speling.

De kabel die ik heb moeten doorknippen en weer verbinden is die van de aanjager, of ventilator motor. deze krijgt dan via het aparte relais stroom zodat deze gaat draaien zodra de kachel aangezet wordt.

Als het niet lukt of je er niet bijkomt kun je ook gezellig langskomen.....zetten we 'm op de brug :winter
Nu -
T5 Caravelle 1.9 TDI 75 KW 2006 LW
Vito 111 2.2 CDI 2005 L2

Toen -
T4 2.5 DSL 1999 KW
T3 1.6 TD 1986
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Oviivo »

Haha, thanks. Mijn schoonvader leent zijn brug aan me uit, dus dat gaat al goed :jumpklap

Ik heb het frame ook kunnen laten zakken, maar niet zo laag als jou. Op jouw foto kun je veel beter bij de steller dan ik kon. Ik had denk ik maar 10 cm speling bovenop om erbij te kunnen.

Afijn, binnenkort maar weer eens alles los :groteogen

Bedankt voor je reactie!
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Mennohuiser
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 sep 2011, 22:13
Locatie: In het Brabantse land

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Mennohuiser »

Hoi.. heb ik toch nog even een vraagje..

Ik lees wel eens dat sommige van jullie met koud weer in de bus slapen en daarvoor de standkachel laten draaien.
Mijn vraag is dus.. hoe lang kan je die kachel aaneengesloten laten draaien. Ik dacht dat de kachel na 120 minuten
automatisch uit gaat maar mss vergis ik mij. Iemand een idee ??
VW Multivan Highline Sport Edition 174pk
Afbeelding
Nieuwjaarsmeeting 2013
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

een standkachel kan doorlopend werken, de accu en tank zijn beperkende factoren, de accu is dan ook verstandig om daar een gescheiden aparte accu voor te nemen. De tank zal door de kachel bij juiste installatie (met eigen aanzuigleiding in de tank voor de kachel) niet leger dan pakweg 25% getrokken worden.

Motor bij- en voor-verwarmers zijn er bij waar een beperking in zit, hetzij door gebrek aan eigen brandstofvoorziening en dus beperkte "eigen tankinhoud" hetzij doordat het klokje een beperkte inschakelduur heeft. Motorstandverwarmingen verbruiken bij gebruik als interieurverwarming doorgaans ook meer van de accu omdat deze de minder zuinige interieurventilator gebruiken om het interieur te verwarmen. Daarbij zijn deze kachels indien af fabriek geplaatst vaak op de hoofdaccu aangsloten, dus trek je je startaccu dan leeg
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
RonaldCaravelle
Berichten: 51
Lid geworden op: 06 mei 2012, 06:14
Locatie: Wachtum

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door RonaldCaravelle »

@ Mennohuiser

Als je een kachel wil hebben voor langdurig gebruik achtereen zou ik een LUCHTkachel, dus Webasto Airtop kiezen. Is veel zuiniger in stroom verbruik. En je hebt vrijwel direct warme lucht in de bus. Brandstof verbruik hoef je je geen zorgen om te maken. Bijvoorbeeld Een Luchtkachel Webasto Airtop 3500 D(iesel) (3,5KW) verbruikt maximaal = volle last 0,42 ltr. per uur !! haha 10 uur draaien en je hebt maar 4,2 liter verbruikt. o ja en je bent gekookt :toppie
Stroomverbruik is 36 watt per uur. Bij halve last worden de waardes gehalveerd (0,17 ltr./u en 17 watt)

De bijverwarmer daarentegen verbruik bij vollast 0,50 ltr./ uur = ook niet erg
Stroomverbruik: 47 watt per uur voor bijverwarmer en dan je interieur ventilator nog, ik denk ook z'n 50 watt.
Dus een gezamelijk verbruik van net geen 100 watt per uur.

Hier kun je dus hele berekeningen op los laten hoe lang het duurt voordat je accu in beide gevallen leeg is. Ik heb al 2x met een lege accu gestaan omdat ik de bijverwarmer 1,5 uur heb laten draaien. (het klokje doet maximaal 60 min, maar je kunt hem daarna direct weer aanzetten) (kan aan mijn accu liggen, maar is nog geen jaar oud)
Met de luchtkachel nog nooit problemen gehad qua lege accu, en deze laat ik soms 5 uur achtereen draaien.....

Groeten
Nu -
T5 Caravelle 1.9 TDI 75 KW 2006 LW
Vito 111 2.2 CDI 2005 L2

Toen -
T4 2.5 DSL 1999 KW
T3 1.6 TD 1986
Gebruikersavatar
Mennohuiser
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 sep 2011, 22:13
Locatie: In het Brabantse land

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Mennohuiser »

Ik kan er onderhand geen wijs meer uit.. met al die verschillende type kachels..

Volgens mij heb ik dus een bijverwarmer. Bij het inschakelen verschijnt er de tekst "HE" op het scherm en niet
veel later gaat de ventilator van de bus draaien en heb ik warme lucht. Volgens mij zit er wel een 2e accu onder
de bestuurdersstoel en werkt deze kachel daar op. Eerst had ik nog de stille hoop dat ik een kachel had die ook
de koelvloeistof deed verwarmen.. maar dat heb ik nog niet kunnen ontdekken.. dus dat zal wel niet.

In mijn geval is slapen in de bus dus geen optie want om elke 60 minuten dat ding aan te zetten slaapt volgens
mij niet echt lekker..

Op dit moment ben ik marktmeester voor de weekmarkten in een stad bij Utrecht en zit dus regelmatig in mijn bus.
Morgen rol ik dus een draadje stroom uit en heb een klein kacheltje met thermostaat draaien zodat ik.. telkens als ik
weer bij de bus kom lekker warm zit.

Dank voor jullie reaktie en morgenvroeg om 4 uur start ik mijn standkacheltje weer op want het wordt :winter

groet Menno
Bijlagen
kachel.jpg
VW Multivan Highline Sport Edition 174pk
Afbeelding
Nieuwjaarsmeeting 2013
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

Mennohuiser schreef:Ik kan er onderhand geen wijs meer uit.. met al die verschillende type kachels..

Volgens mij heb ik dus een bijverwarmer. Bij het inschakelen verschijnt er de tekst "HE" op het scherm en niet
veel later gaat de ventilator van de bus draaien en heb ik warme lucht. Volgens mij zit er wel een 2e accu onder
de bestuurdersstoel en werkt deze kachel daar op. Eerst had ik nog de stille hoop dat ik een kachel had die ook
de koelvloeistof deed verwarmen.. maar dat heb ik nog niet kunnen ontdekken.. dus dat zal wel niet.
Dan heb je dus GEEN bijverwarmer, want een bijverwarmer verwarmt de koelvloeistof, kun je niet bedienen, maar gaat aan bij lopende motor als koelvloeistof en buitentemp koud genoeg zijn.
In mijn geval is slapen in de bus dus geen optie want om elke 60 minuten dat ding aan te zetten slaapt volgens
mij niet echt lekker..
Denk dat jij een interieurverwarmer hebt die dus ook langer loopt, niet?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Mennohuiser
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 sep 2011, 22:13
Locatie: In het Brabantse land

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Mennohuiser »

Dat weet ik eigenlijk niet.. hij staat bij mij toevallig op 30 minuten.
Ik zal morgen eens kijken hoe lang ik de kachel kan laten draaien.

Ik had begrepen dat er kachels zijn die de motor vooraf verwarmen zodat als je 's morgens op
een koude dag weg wilt rijden de temperatuur al op 75 graden staat. heb ik dat verkeerd begrepen ?

Fijne avond.. Menno
VW Multivan Highline Sport Edition 174pk
Afbeelding
Nieuwjaarsmeeting 2013
Plaats reactie