Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Bericht door vwcampersite »

Beste weetjewellers,

Tijdens en na het aanschaffen van mijn bus heb ik veel gebruik gemaakt van het internet om informatie over het ombouwen te vinden.
Hierbij heb ik ook veelvuldig gekeken op het forum van weetjewel. Nu ik dan ook echt begonnen ben vind ik het leuk om de werkzaamheden vast te leggen, voor mezelf maar wellicht dat het ook van pas komt voor anderen. Ik doe dit op een blog, http://vwcampersite.wordpress.com, maar zal de aankondigingen van nieuwe onderwerpen in dit topic posten. Ook zal ik de eventuele reacties en vragen via dit forum laten lopen.

Op het blog zal ik de ombouw van mijn Volkswagen Transporter T5 naar Camper bijhouden.
De verschillende werkzaamheden zullen apart worden beschreven en voorzien van foto's en/of tekeningen .

Hieronder de bus in oorspronkelijke staat.

Afbeelding
Afbeelding

Het is een versie met twee schuifdeuren en en enkele achterdeur en voorzien van dubbele cabine. De bedoeling is de bus om te bouwen tot compacte camper met slaap hefdak en te voorzien van een naar buiten te draaien keukenblokje. Er zal een oorspronkelijke VW tweepersoons bank in geplaatst worden waar overheen een bed gemaakt kan worden. Tevens zullen de twee voorstoelen draaibaar gemaakt worden. Overige onderdelen zoals isolatie en electra e.d. komen tzt natuurlijk ook aan bod.

Onder de balk "werkzaamheden" staan links naar pagina's waar deze en andere werkzaamheden uitvoeriger beschreven worden.

Hoop dat jullie de pagina zullen bezoeken en de informatie nuttig vinden. Tips en opmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom!


blog ---> http://vwcampersite.wordpress.com
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Bericht door Mickel Moen »

Hoi,

Een mooie bus. :yes

Ik ben benieuwd naar het resultaat en zal het zeker volgen. Wellicht wel slim, om hier op :wjw ook steeds een berichtje te plaatsen. Dan blijf je voor de weetjewellers in the picture.

Veel succes. :toppie
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Bericht door vwcampersite »

Bedankt! En berichtjes zullen hier zeker gepost worden!
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Bericht door vwcampersite »

Vorige week heb ik de bevestigingspunten voor de bank geplaats. Onder een zeiltje omdat het toch meer begon te regenen dan voorspeld!
De bevestigingspunten zijn gemonteerd op de originele punten. Later zal ik de positie van de bank nog naar achteren verplaatsen door middel van een balk die over de steunpunten valt.

Hoe ik de punten gemonteerd heb is is beschreven bij de werkzaamheden op het blog. zie link -->http://vwcampersite.wordpress.com/werkz ... jplaatsen/

Afbeelding

Afbeelding

Voor meer afbeeldingen en beschrijving zie blog
Laatst gewijzigd door vwcampersite op 21 okt 2012, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Bericht door vwcampersite »

Er is weer een nieuw onderdeel (tje) toegevoegd. Het plaatsen van de draaiplateaus.

Afbeelding


link naar blog --> http://vwcampersite.wordpress.com/werkz ... iplateaus/
bulli
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:34

Re: Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Bericht door bulli »

Afgelopen week is mijn door "Quickcamp/Moordrecht" omgebouwde T5 uit 2007, als camper in een kwartiertijd door een vriendelijke keurmeester van de RDW gekeurd.
De avond ervoor heb ik twee formulieren via "Autotelex" ingevuld.
Het ging allemaal veel makkelijker als ik me had voorgesteld.....

Ik wens je veel succes met de ombouw !
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Bericht door vwcampersite »

De afgelopen dagen druk bezig geweest met het plaatsen van het slaap hefdak! Ik heb gekozen voor een SCA dak en heb hier zeker geen spijt van! Het dak ziet erg netjes uit. Ik heb het plaatsen zelf gedaan maar in de werkplaats van JWG campers te Grootegast omdat ik zelf hiervoor geen ruimte heb. Voordeel is natuurlijk ook dat zij ook aanwezig zijn voor eventueel advies. Erg aardige mensen en het is mij dan ook goed bevallen. Ik heb zo'n 2,5 dag werk gehad aan het plaatsen van het dak. Op mijn blog al enkele plaatjes en tzt zal er een compleet verslag op de site komen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en het resultaat!

Afbeelding

zie ook het blog ---> http://vwcampersite.wordpress.com/
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Bericht door vwcampersite »

Ik ben nog op zoek naar een knappe vloermat (oorspronkelijke vw geïsoleerde rubberen mat) met zo min mogelijk gaten voor stoel bevestigingen (liefst zonder / enkel cabine uitvoering). Zoiets als onderstaan;

Weet iemand wellicht waar er een te koop is of heb je er nog een?(hoeft niet nieuw te zijn maar wel netjes)

Afbeelding
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Bericht door vwcampersite »

Ik heb op mijn blog een uitgebreider verslag geplaatst van het plaatsen van het SCA dak!

klik op de link om te bekijken! --> http://vwcampersite.wordpress.com/werkz ... ca-hefdak/

Als er vragen of opmerkingen zijn dan graag hier op het weetjewel forum!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alvast een goed 2013!!
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Bericht door vwcampersite »

Er zijn twee kleine updates op mijn blog geplaatst. --> http://vwcampersite.wordpress.com/.

Het betreft de vorderingen van de plaatsing van de dakhemel en een begin van het camper meubel.

Uit de dakhemel , die uit een multivan komt, heb ik een "gat" gesneden tpv het hefdak. Aan de achterzijde heb ik nog wel een redelijk stuk plafond over gehouden om daar een stuk verlichting te plaatsen en om later nog speakers te kunnen inbouwen. Ik heb een multivan hemel genomen omdat ik het hiermee wat mooier vind afwerken dan alleen de strook tussen hefdak en carrosserie dicht te zetten en te bekleden. Wel heb ik ondervonden dat het een aardige klus is om het goed pas te krijgen en om het netjes te krijgen. Op de snijrand heb ik rondom een aluminium hoeklijn geplaatst waar ik de stof tegenaan omhoog geplakt heb en deze valt achter de kaderrand van het hefdak. Om een en ander nog af te werken zal hier nog een rubber strip langs komen. Om het goed passend te krijgen is het plafond meerdere keren de bus in en uit geweest...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het plafond is voornamelijk bevestigd door middel van de handgrepen en de strip bij de achterklep. Ter plaatse van de lichtbalk zal tzt nog een koppeling gemaakt worden naar de rand van het hefdak zodat de hemel ter plaatse van die nog nog wat steviger is. De bevestigingsbeugels waar de handgrepen aan vast zitten zaten nog niet in de bus. Via de VW dealer heb ik deze besteld en had gehoopt dat ik deze er zo in zou kunnen monteren. Helaas kwamen de montage gaten, die in de carrosserie zitten, niet helemaal overeen met de beugels. Ook zaten de bevestigings beugels van het hefdak in de weg en hierdoor heb ik de beugels wat aan moeten passen. Nu nog de verdere afwerking....

Afbeelding
Afbeelding


Waar ik nog naar op zoek ben zijn schuifdeurrubbers van een multivan. Deze hebben als het goed is een extra lip waar het plafond in valt. Als iemand dergelijke rubbers heeft of hier wellicht een detail foto van heeft dan hoor ik het graag! Ik kan hierover niet veel informatie vinden.

Een completer verslag zal tzt als pagina onder de werkzaamheden op mijn blog verschijnen.



Daarnaast heb ik de tekeningen van het camper meubel zo goed als gereed en kunnen de materialen hiervoor besteld gaan worden!

Afbeelding



link naar blog! -->http://vwcampersite.wordpress.com/
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Bericht door vwcampersite »

Ik een vraag geplaatst betreffende binnenverlichting voor in de bus (kabeldikte, aantal lampjes op de draad etc.)
Wellicht weten jullie hier iets over?

---> viewtopic.php?f=3&t=40775
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Bericht door Oviivo »

Bijzonder dat je het meubel aan de "andere kant" gaat plaatsen. Mooie dakhemel ook :toppie

Ik heb antwoord gegeven in je andere draadje ...
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Bericht door vwcampersite »

Het aan de andere kant plaatsen van het meubel heeft te maken met de bank. Ik behoud de standaard twee persoons (van de 2+1 opstelling) bank en op de oorspronkelijke montage plekken. Gevolg hiervan is eigenlijk direct dat het meubel naar de andere kant moet! En aangezien ik een bus met twee schuifdeuren heb (hier heb ik ook op gezocht) kan het keukenblokje ook vanaf buiten gebruiken. Het blok wordt draaibaar gemaakt.
Voor de gewichtsverdeling in de bus is het naar mijn idee ook niet eens zo slecht (andere zijde van tank).
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Bericht door vwcampersite »

draadje naar een vraag die ik in een ander topic heb gesteld betreffende multivan panelen plaatsen in een transporter.

--> viewtopic.php?f=3&t=40854
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Bericht door vwcampersite »

op bovenstaande vraag kan ik inmiddels antwoord geven.... het kan! Er moet "natuurlijk"wel een en ander worden aangepast maar het resultaat mag er zijn.

Ik ben dus bezig geweest met de bekledingspanelen die uit een T5 Highline 2011 model komen. Alvorens ik deze ben gaan plaatsen heb ik eerst antidreunplaten en isolatie aangebracht.

En isolatie kunnen we wel gebruiken momenteel.....
Afbeelding

Na enige verdieping in de manieren van isoleren ben ook ik uitgekomen bij isoleren met schapenwol.
Schapenwol heeft vele positieve eigenschappen en de ervaringen van anderen die hiermee geïsoleerd hebben zijn goed. Na een bezoek aan Doscha en enkele rollen te hebben meegenomen aan de slag gegaan. Eerst alle huidige boordpanelen verwijderd en het huidige dempingsmateriaal ook. Daarna op de carrosserie extra anti dreunplaten aangebracht. Hierna kon de wol in hoeken en gaten worden gestopt en heb ik stroken geknipt en deze met soms een beetje spuitlijm aangebracht.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

vervolgens dus de panelen voor een deel gaan plaatsen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De bus is hiermee direct een stuk meer aangekleed!

Afbeelding
Afbeelding

Nu eerst weer wat onderdelen op maat maken (met name bij de gordels en bekleding van de C-stijlen) en dan weer verder.
Op mijn blog staan nog wat meer fotos en tzt zal er ook over deze onderwerpen een uitgebreidere beschrijving worden geplaatst.

http://vwcampersite.wordpress.com/2013/ ... chapenwol/
http://vwcampersite.wordpress.com/2013/ ... gspanelen/
Plaats reactie