Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Uitvallen?!

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Uitvallen?!

Bericht door Icebox »

Hoi,

ik heb een heel verhaal...
Eerder had ik drie of vier keer dat de auto uitviel en het leek alsof hij een versnelling terug ging. Direct na het loslaten van de gas ging de auto weer aan en kon ik verder.
Nu het volgende. Ik rij vrijdag richting mijn werk (Tilburg). 60 km voor Tilburg valt de auto stil. Ik was net aan het inhalen. Ik kon geen gas meer geven! Nog net kon ik de auto veilig op de vluchtstrook krijgen nadat een boze/geschrokken vrachtwagenchauffeur flink had lopen seinen en toeten. Tja.. kan ik ook niks aan doen.

Ik even onder de motorkap gekeken. Aan het blok gevoelt; ik kon mijn hand er gewoon op leggen, terwijl ik toch echt al een dikke 60 km gereden had. Dit is niet normaal toch?

Ik wilde hem weer starten maar ik kreeg hem zelfs niet op het contact. Echt helemaal nul respons. Ik de ANWB bellen en terwijl ik aan het bellen ben stopt er een rijksdienstauto achter me. Hij stapt uit, zonder te vragen doet hij mijn deur open en vraagt wat er is. Ik leg hem uit dat ik aan het bellen ben maar hij blijft praten... lekker dan. Ik negeer de man even en sta de mevrouw aan de telefoon te woord. Binnen een half uur zou er iemand komen. Ik hang op en de man vraagt me of ik de auto wil starten want hij wil weten welk geluid hij maakt. Ik zeg voor de vierde keer dat hij helemaal niks doet, ook niet op contact. Man zeurt door. Ik 'start' hem zodat hij zijn mond zou houden. Zegt ie: oh, hij doet helemaal niks! :groteogen GOH!!! :bonk
Nougoed, de beste man wist wat er was.
Hij: oh, dan is de dynamo kapot
Ik: Dat denk ik niet
Hij: jawel
Ik: Nee hoor
Hij: dan die riem
Ik: Nee, want dan kan ik nog rijden
Hij: Nee dat is niet waar
Ik spottend lachend: Jawel meneer
Hij: doe je motorkap eens open dan kijk ik of hij er nog op ligt
Ik zuchtend: oke

Niet lang daar na onder de motor:
Hij (5 minuten kijkend): zover ik kan zien ligt hij er nog op
Ik: Dat weet ik
Hij: oh wacht, ik weet wat het is, je accu is kapot!!!!
Ik: nee, ook niet.
Hij: nou, dat denk ik wel
Ik: heb je een schroevendraaier, dan mag je even kijken of dat zo is... :muur
Hij: eeeeeh... dat weet ik niet.

Hij: ik kan je anders wel naar de afrit slepen!!!!!
Ik: Doe maar niet. Automaat ofzo
Hij: Ohja. Wist ik wel.

Ik stap weer in de auto, ondertussen genoeg van de rampscenario's van de beste man die mij duidelijk wil imponeren... en hij stapt ook weer in. Ik probeer nog eens de auto te starten en verrek... hij komt op het contact. Ik start hem; probleemloos en de man komt er weer aan. Hij mompelt iets van ' zie je wel' en hij zegt me (gebiedende wijs) dat ik door moet rijden. Nu moeten jullie weten, ik kan niet zo goed tegen personen als die beste man... ik een beetje chagrijnig 'ja' zeggend en roepend dat die de deur dan wel goed dicht moet doen... rij aan.

Ik ben nog geen kilometer verder en verdomme! weer valt hij uit. Ik snap er niks van! Weer aan de kant, de beste man stopt weer achter me. Hij doet mijn deur open en vraagt waarom ik niet doorrijd. :bonk :muur
Ik chagrijnig door zijn stomme vraag en door de stress om te laat te komen op mijn werk geef nors antwoord. Hij lijkt er van te schrikken. 'Mooi' denk ik. Misschien houdt hij dan nu zijn mond.

Nee hoor. Meneer wil weer onder de motorkap kijken. Hij draait aan het expansievatdopje. Waarna ik hem vraag of hij mijn motor gaat poetsen. Hij legt uit dat hij de koelvloeistof er erg donker uit vind zien. Het is vies en ik moet het laten vervangen. Intussen ben ik in een dusdanige staat dat ik ijzig kalm 'ja' zeg en vervolgens gaat hij verder naar het oliepeil. 'Ook de olie moet vervangen worden meisje'. MEISJE!!!! MEISJE????? &#%^#(&^%(*$&)^%(*$(*^%#*(&%(*&#()*&%

Hij doet de motorkap weer dicht en hij komt naast me op de vangrail zitten. Hij blijft door praten over wat er wel niet mis mee kon zijn totdat bij zijn laatste brainstorm mijn klomp brak.

Hij: Heb je er wel genoeg brandstof in zitten?!
Ik: ja, ik heb pas 400 km gereden met deze tank
Hij: Rij je op de kmstand?
Ik: Ja
Hij: Dat is GEVAARLIJK!!!!!!
Ik: dat zal wel meevallen
Hij: Nee je moet op je meter rijden
Ik: Die is kapot
Hij: DAT IS GEVAARLIJK!!!!
Ik: dat zal wel meevallen
Hij: nee, ik denk echt dat je zonder brandstof zit
Ik: ik denk het niet
Hij: Jawel
Ik: Nee, want ik kan ruim 650 km met een tank, dan tank ik en dan heb ik altijd nog wat in de tank zitten
Hij: maarrrrrrr!!! Als je in de file staat dan maak je geen km.
Ik: Met deze tank heb ik niet in de file gestaan.
Hij: nee, maar ik wil maar zeggen!
*stilte*
Hij: ze kunnen ook je tank leeg hebben gepompt
Ik: er zit een slot op
Hij: dat wil niks zeggen
Ik ben like: whatever, ik praat niet meer met je.

Ik loop weg, probeer weer te starten en verrek, hij doet het weer. Afscheid genomen van de man. Thank God. Na 10 km de ANWB gebeld en de melding geannuleerd, de beste man van de ANWB nam op met; mevrouw, ik kan u niet vinden, speelt u verstoppertje?!
Na die sufferd met een gele wagen was dit iets waar ik de slappe lach van kreeg. Nog even geklept met de ANWB-man en ik kon altijd bellen als het probleem zich weer voordeed.

Zonder problemen ben ik op mijn werk aangekomen.

Helaas eindigt het daar niet.
Zondag rij ik terug naar Halfweg van mijn werk. Ik zet een collega nog even af en we kletsen nog wat terwijl de auto stationair draait. Na een minuut of 10 slaat hij weer af. Weer geen respons. Even gewacht. Aan het expansievat gedraaid (ja, misschien dat het toch heeft geholpen de vorige keer?!) instappen en starten. Ja, hij doet het. Zonder problemen thuis aangekomen. Wel eng, de stukken zonder vluchtstrook, of voor een stoplicht. Nu ben ik bang dat die uitvalt op een onmogelijke plek.

Lang verhaal dus. En waar gebeurd. Die man is echt ongelofelijk. Dat snap je toch niet?! Als ik hem twee jaar terug tegen was gekomen zou ik van angst niet meer hebben durven te rijden. Bedankt rijksdienst meneer...

Heeft iemand een idee wat het wel zou kunnen zijn?

Groetjes,
Sinja
Sven_Stoffelen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2008, 16:18
Locatie: ittervoort

Re: Uitvallen?!

Bericht door Sven_Stoffelen »

geen idee wat het probleem is maar je verhaal is hilaries om te lezen :bifun
frits k

Re: Uitvallen?!

Bericht door frits k »

Verhaal gelezen,gaat het nu verder wel goed met je ? :zwaai
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Uitvallen?!

Bericht door Icebox »

Ja. Achteraf kan ik er ook wel om lachen. Maar vrijdag... :politie

:yes
lourens
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jul 2008, 22:20

Re: Uitvallen?!

Bericht door lourens »

Is het misschien relais 109 of het witte blokje achter startslot?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Uitvallen?!

Bericht door Roger B. (11)61 »

kan het expansievat niet verklaren, en de koude motor na 60 km ook niet maar contactslotblokje zou ik mee beginnen, kost dik 25 euro en wat geklooi om het te vervangen... als het dan goed blijft gaan ......

Koud blijven (beetje afhankelijk van HOE koud (wat geeft je temp.meter op het dash aan?) zou ik verklaren met een thermostaat die open blijft staan

Expansie vat openen hou ik op toeval, want er zit geen druksensor op het koelsysteem die je contact lam legt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Uitvallen?!

Bericht door Icebox »

Thanks voor de antwoorden. Ik ben niet zo technisch om het zelf te doen, dus de ideeën van jullie schrijf ik op en daarmee ga ik naar de garage.

Ook mijn temperatuurmeter is kapot, dus daar kan ik ook geen antwoord op geven.

Groetjes,
Sinja
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Uitvallen?!

Bericht door Roger B. (11)61 »

Icebox schreef:
Ook mijn temperatuurmeter is kapot,
Dat is gevaarlijk..... :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun

maar serieus.... zou toch ff proberen die metertjes aan de praat te krijgen.... zou heel goed de spanningsstabilisator achter op de teller kunnen zijn, beetje werk en paar euro voor een nieuw stabilisatortje......

vind in mijn T5gp de afwezigheid van een temperatuurmeter ook nogal een gemis.... (al hebben veel moderne auto's een meter die pas oploopt als ie kookt..."omdat men schrikt als het metertje iets oploopt als de motor bij hard werken iets warmer wordt" :muur :muur :muur :muur :muur :muur :muur )
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Uitvallen?!

Bericht door Herman744 »

Hoi,

Volgens T4-Wiki gaat de spanningsregelaar zelden kapot, maar enkele van de 6 soldeerpunten er net boven kunnen losgetrild zijn. (zie eerdere items over 'doorsolderen") Heb zelf ook de spanningsregelaar eens vervangen door een, die € 0,90 kostte. T4-wiki geeft twee vervangende types aan. (VW vraagt er vrolijk € 17,50 voor) Na solderen van 5 van de zes punten en het weer terugplaatsen van de originele spanningsregelaar was bij mij alles oke. Het vervangende type gaf een te lage temperatuur aan.

http://t4-wiki.de/wiki/Spannungsregler_J6" onclick="window.open(this.href);return false;

groet,
Herman744
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Uitvallen?!

Bericht door René »

Ik ga ook voor relais 109.
Bij warme motor uitval, na afkoelen relais weer (tijdelijk) in orde.

Rene
Gebruikersavatar
mevlut
Berichten: 408
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:04
Locatie: Velsen

Re: Uitvallen?!

Bericht door mevlut »

Berrie en Rene schreef:Ik ga ook voor relais 109.
Bij warme motor uitval, na afkoelen relais weer (tijdelijk) in orde.

Rene
Ik dacht ook eerst aan relais 109, maar Icebox heeft volgens mij een 2.4d. Ik dacht dat alleen de tdi's relais 109 hebben.

Groetjes,

Mevlut
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Uitvallen?!

Bericht door Roger B. (11)61 »

Berrie en Rene schreef:Ik ga ook voor relais 109.
Bij warme motor uitval, na afkoelen relais weer (tijdelijk) in orde.

Rene
maar bij Relais 109 dan ook helemaal niks als je op contact zet??? want zo lees ik het verhaal....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Uitvallen?!

Bericht door Icebox »

Ik heb inderdaad een 2.4D, automaat uit 1993.

Groetjes,
Sinja
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Uitvallen?!

Bericht door matje86 »

vaak voorkomende storing bij vw (lupo-bora ) sensor in exspansievat defect, bij onze lupo exspansievat laten vernieuwen toen was het over
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Uitvallen?!

Bericht door Oskar 725 »

Jongens toe nou, een 2.4D heeft geen relais 109 :toppie
Ik ga voor het contact blokje in eerste instantie, de relatie met de koelvloeistof zie ik (even) niet, maar ik puzzel verder. :werkaanT4
Groet, Oskar.
Plaats reactie