Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Met een T4 naar Gambia rijden

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Heinz
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 nov 2012, 13:55

Met een T4 naar Gambia rijden

Bericht door Heinz »

Hoi allemaal,

Ik (Hein) ben nieuw hier maar wilde dit toch even met jullie delen.
10 Ferbruari ga ik in samenwerking met Go For Africa met de auto naar Gambia rijden, een tocht van pak em beet 7500 kilometer en jawel met een T4! En niet een maar 2 stuks.

Een 9 persoons:
Afbeelding
Welke daar voor een weeshuis komt te rijden. Zodat zij daar kinderen bijvoorbeeld mee naar school kunnen brengen.
Dit is een 1.9 tdi.

En een dubbele cabine:
Afbeelding
Dit is een 2.5TDI (ik geloof acv)
Deze zal daar voor een school of ziekenhuis of zoiets dergelijks komen te rijden. Met deze bus zal ik zelf rijden.
Deze is van mijn werkgever geweest maar de bus is van de snelweg afgedoken (lang verhaal) en heeft nu wat schade.
Afbeelding
Afbeelding
Ik ben al wat begonnen met opknappen:
Afbeelding
Nieuwe lamp deurvanger en een rechte draagarm. Met wat geweld de grootste deuken er weer uit gehaald (deuken geven ze gelukkig in Gambia niet veel om)
En hierna verhoogd:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En uitgelijnd.
Laatst gewijzigd door Heinz op 25 nov 2012, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Heinz
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 nov 2012, 13:55

Re: Met een T4 naar Gambia rijden

Bericht door Heinz »

Nu staat de bus er zo ongeveer bij:
Afbeelding

Natuurlijk nog wat carterbescherming gemaakt
Afbeelding
Hier komt nog een plaat overheen gepopt voor de stenen.
Heinz
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 nov 2012, 13:55

Re: Met een T4 naar Gambia rijden

Bericht door Heinz »

Misschien dat iemand hier nog tips heeft waar we extra op moeten letten? (Ik heb het texalarm al gedemonteerd)
En we zoeken nog sponsors en reserveonderdelen...
Dus als iemand nog wat heeft liggen waar hij van af moet (velgen, banden, brandstofkannen of andere onderdelen) voor weinig of in ruil voor een sticker op de auto laat het mij weten!

Groetjes,
Hein
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Met een T4 naar Gambia rijden

Bericht door Multivan Generation »

vind ik een hele goede tip Jan..
Hij had ook nog verhogingsspul te koop, wellicht ook een idee,
inclusief de banden die je wellicht nodig kunt hebben "out there"
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Heinz
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 nov 2012, 13:55

Re: Met een T4 naar Gambia rijden

Bericht door Heinz »

PB verstuurd ;)
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Met een T4 naar Gambia rijden

Bericht door Donald4Motion »

http://m.youtube.com/#/watch?v=R85gKZBK ... KxeE&gl=NL" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier nog een filmpje waar ze onder ander de T4 testen (halverwege)

In gambia zal die het ook goed voor ze kiezen krijgen :toppie
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Met een T4 naar Gambia rijden

Bericht door Pascal-141 »

Heinz schreef:Misschien dat iemand hier nog tips heeft waar we extra op moeten letten? (Ik heb het texalarm al gedemonteerd)
En we zoeken nog sponsors en reserveonderdelen...
Dus als iemand nog wat heeft liggen waar hij van af moet (velgen, banden, brandstofkannen of andere onderdelen) voor weinig of in ruil voor een sticker op de auto laat het mij weten!

Groetjes,
Hein

Hier enkele tips van mij :

Neem zeker ook reserve filters mee (luchtfilters , brandstof filters , oliefilters )
Een vriendin van me woont ook in Afrika , en ze zegt dat originele filters ginder vrij duur zijn ...
(Hier heb je de aftermarket filters , en die kosten 2x niks)

Bij de rode 1,9TD (1,9tdi is nooit gemaakt in de T4) kun je best ook de motorbeschermplaat zeer goed verstevigen , en dan bedoel ik ook écht goed sterk maken en niet een paar metalen strips eronder . Waarom ? De 1,9td heeft zijn oliefilter aan de voorzijde van de motor zitten , en het zit ook nog eens bijna tegen de motorbeschermplaat aan . Dus de eerste zandheuvel kan je al laten stranden bij die 1,9... Als de plaat wat word ingedrukt , krijgt ook het filter een smak , met lekkage of volledige breuk tot gevolg . De oliefiltersteun is gemaakt van alu , en breekt zo in 2 als die een smak voor z'n kiezen krijgt . Dus neem even je voorzorgen .

Ga je die rode ook nog hoger leggen ? Zou ik toch ook wel doen hoor.

Aandrijfassen goed controleren : aandrijfashoes scheurtje + zand = leid heel snel tot pech onderweg :knipoog

Neem ook even de tijd om bij de beide bussen de grille vooraan even te verwijderen , zet de lamellen van de radiator even handmatig open , en blaas dan de radiator eens goed uit met de compressor . Dit om de een goeie koeling te hebben in dat warme klimaat.
En over de lamellen van de radiator gesproken : verwijder het bi-metaal tussen de beide ventilatoren , en zet de lamellen handmatig open , en zet ze in de 'open' stand vast met bvb een paar strips . (terug om koelproblemen te vermijden) .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Heinz
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 nov 2012, 13:55

Re: Met een T4 naar Gambia rijden

Bericht door Heinz »

Hoi Pascal,
Dat van de lammellen handmatig open te zetten is inderdaad een goede tip! Daar hadden wij nog niet aan gedacht ;)
Aan de andere punten wordt al gewerkt dus het zou helemaal goed moeten komen :)
Er komen bij beide bussen nog stevigere overplaaten onder (Bij de 2.5 is het carter van alluminium dus ook niet echt steenbestedig)

Bedankt!
Gebruikersavatar
Ruben V
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 jul 2011, 09:44
Locatie: Sliedrecht

Re: Met een T4 naar Gambia rijden

Bericht door Ruben V »

geweldige actie! zoiets zou ik ook graag nog is doen met auto, bus of motor. :toppie
zelf al eens (met vliegtuig) naar Uganda gewesst voor ontwikkelings werk. prachtig.

Succes met het verbouwen van de 2 bussen en een hele goed mooie reis toegewenst!
Plaats reactie