Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2e accu = zwaardere dynamo??

vragen over de T5
Plaats reactie
ronald tdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: zo nov 04, 2012 20:22

2e accu = zwaardere dynamo??

Bericht door ronald tdi » za dec 29, 2012 23:56

Hoi T lovers....

Ik kwam bij de dealer voor info over een 2e accu in onze T5.
Wil daar oa de standkachel op laten draaien.
Nu zegt de beste man dat ik dan ook een zwaardere dynamo moet nemen, anders krijgt de huidige dynamo de accu's niet vol.
En die is me een partij duur :ie schrok er echt van.
Dacht dat ik met een 120,= voor een semi tractieaccu wel klaar zou zijn....

Klopt dit?
en zo ja hoe kan ik dan zien welke dynamo goed is?

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27880
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2e accu = zwaardere dynamo??

Bericht door Multivan Generation » zo dec 30, 2012 8:15

Bij de T4 zat er standaard een 90 Amp dynamo in.
Had je airco dan 120 Amp.
Had je een 2de accu dan 120 Amp.
En de VR6 en automaat en 150 pk TDI had 150 Amp dynamo(grofweg).

De standaard accu was rond de 75 Amp.

Dus ik weet niet wat je nu voor configuratie hebt qua standaard accu en dynamo?

Ik heb het in mijn bus al jaren zo dat met een 120 Amp dynamo 2 accu's worden voorzien van de nodige Amp's.
Eentje van 95 Amp(startaccu) en eentje van 83 Amp als 2de accu en dat gaat prima doordat er een scheidingsrelais tussen zit..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 1573
Lid geworden op: do mei 21, 2009 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: 2e accu = zwaardere dynamo??

Bericht door Mickel Moen » zo dec 30, 2012 8:37

Ronald,

Het is handig een zwaardere dynamo, maar of het moet?

Ik heb zelf wel een zwaardere dynamo. Die zat al affabriek op mijn bus. Dus ik heb geen ervaring met opladen met de standaard dynamo.

Nu terug naar het probleem. Volgens mij moet het wel kunnen. Het hangt helemaal af van hoe je verbruiksgedrag is. Hoeveel stroom heb je voor hoe lang nodig?
De duur van herladen is natuurlijk afhankelijk van de mate van ontlading. Ga je steeds tot de volle 50% ontladen en rijd je daarna maar steeds korte stukjes, dan zou het wel eens zo kunnen zijn, dat je onvoldoende herlaadt. Is het andersom, heb je geen probleem.

Wat je wel nodig hebt, is zeker een accuscheider. Ik heb zelf gekozen voor een relais, een Cyrix-i van Victron. Deze kies je weer afhankelijk van hoe zwaar je dynamo is: http://www.stroomwinkel.nl/c-168-intell ... elais.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder raad ik je een vorm van accumonitoring aan. Dit kan met een eenvoudige voltmeter, maar ik zou de voorkeur geven aan een echte accumonitor. Hier een link naar een aantal mogelijkheden: http://www.stroomwinkel.nl/c-82-accumonitor.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Houdt er verder rekening mee, dat je nog moet investeren in goede (dikke) bekabeling, kabelogen, een zekering en een massaschakelaar.

Tot slot raad ik je de aanschaf van een goede moderne acculader aan. De dynamo zal de tweede accu nooit tot de volle 100% laden. Om de levensduur van de accu te verlengen is het aan te raden om de accu periodiek (1 keer per 3 a 4 weken) aan de lader te hangen.

Voor meer: http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/stroom-dc.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Veel succes met je keuze.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9794
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2e accu = zwaardere dynamo??

Bericht door Pascal-141 » zo dec 30, 2012 11:53

De T5 heeft standaard al een 150A dynamo dacht ik , dus das voldoende om 2 batterijen te laden ...

Mijn vorige T4 had de standaard 90A dynamo , en die heeft er nooit een probleem mee gehad om de 2 batterijen opgeladen te houden (dat was een 95Ah startbatterij , en een 90Ah traktiebatterij) .
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

ronald tdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: zo nov 04, 2012 20:22

Re: 2e accu = zwaardere dynamo??

Bericht door ronald tdi » zo dec 30, 2012 16:22

OK. das mooi om te horen.
Nu heb ik hier ook gelezen dat de 2e accu onder de stoel kan, maar hoe zet je zo iets (goed) vast?....

Je kan moeilijk door de bodem heen.

Of hebbeb jullie een betere plek?
en hoe kan ik zien wat voor dynamo er in de bus zit.
En mag ik een zwaardere accu bijplaatsen dan de standaard accu.
Ik denk zelf dat dat niet slim is, maar weet het niet zeker.

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9794
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2e accu = zwaardere dynamo??

Bericht door Pascal-141 » zo dec 30, 2012 17:52

ronald tdi schreef:OK. das mooi om te horen.
Nu heb ik hier ook gelezen dat de 2e accu onder de stoel kan, maar hoe zet je zo iets (goed) vast?....

Je kan moeilijk door de bodem heen.

Of hebbeb jullie een betere plek?
en hoe kan ik zien wat voor dynamo er in de bus zit.
En mag ik een zwaardere accu bijplaatsen dan de standaard accu.
Ik denk zelf dat dat niet slim is, maar weet het niet zeker.
Natuurlijk mag je een zwaardere accu plaatsen dan wat er standaard in zit . Da's het eerste wat ik doe als ik een andere auto koop , ik heb namelijk graag wat (elektrische) power op reserve ...
Je moet natuurlijk in een Polo geen vrachtwagen accu geen plaatsen :knipoog (van bvb 45Ah naar 160Ah), dan zal de dynamo het niet halen . Maar als je bvb van een 74Ah accu naar een 100Ah gaat , is er geen enkel probleem.

Hoe kan je zien welke dynamo er in je auto zit ? Even de motorkap openen , lamp nemen , en aan beneden aan de motor even kijken wat er op de dynamo geschreven staat , er zit een label op waar duidelijk het aantal AMP op vermeld staat.
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: wo aug 15, 2012 14:43

Re: 2e accu = zwaardere dynamo??

Bericht door Oviivo » zo dec 30, 2012 18:10

2 accu zit bij t5 standaard onder de bestuurdersstoel. In mijn geval zit er een soort stalen raamwerk onder het stoelframe, waar de accu in past, met een klem zet je hem vast, zoals normaal. Mogelijk deze onderdelen bij VW halen? Origineel is imho het beste :toppie

Mijn 3e accu zit achterin, onder de hangkast btw :bifun
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar

ronald tdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: zo nov 04, 2012 20:22

Re: 2e accu = zwaardere dynamo??

Bericht door ronald tdi » zo dec 30, 2012 18:18

Ben vandaag op onderzoek geweest en er zit oa geen raamwerk oid onder de bestuurderstoel.
Wel een rij met stekkers.....
Zal dus iets moeten verzinnen.
Maar een 3e accu, is dat niet wat veel?

jan2009
Berichten: 5116
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: 2e accu = zwaardere dynamo??

Bericht door jan2009 » zo dec 30, 2012 18:26

Naar mijn idee kan je ook gewoon je standaarddynamo behouden , een startaccu zit in feite altijd vol .
Vol wil die ook zijn zo,n loodaccu om lang mee te gaan , en die startstroom die eraan ontrokken wordt zit er natuurlijk redelijk snel weer in door een 90 A dynamo
Dan komt het laden van de 2 e accu erbij , als dat een Gel cq semitractie accu is dan moet je weten dat deze eigenlijk een hogere laadspanning nodig heeft dan je startaccu om volledig vol te geraken , en die hogere laadspanning is er niet zonder aanpassingen.
Dus wil je die 2e accu zo goed mogelijk verzorgen dan zal je hem regelmatig aan een lader moeten hangen die een hogere laadspanning afgeeft dan je dynamo , Ctek laders kunnen dat o.a

En zo,n Victron batterymonitor is leuk spul maar naar mijn idee alleen nodig als je campeerd en tijdens landurige stilstand een beroep doet op je 2e accu , dan wil je wel graag de status in de gaten houden voordat je hem teveel leeg trekt .
Rij je voormalijk met je bus dan wordt die 2e accu gewoon opgeladen en voor net dat beetje extra bij een Gel accu hang je hem periodiek aan een extra lader welke een hogere spanning afgeeft dan je dynamo .
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: wo aug 15, 2012 14:43

Re: 2e accu = zwaardere dynamo??

Bericht door Oviivo » zo dec 30, 2012 20:09

ronald tdi schreef:Ben vandaag op onderzoek geweest en er zit oa geen raamwerk oid onder de bestuurderstoel.
Wel een rij met stekkers.....
Zal dus iets moeten verzinnen.
Maar een 3e accu, is dat niet wat veel?
Tja, zat erin toen ik hem kocht. Is blijkbaar optie bij de Cali's :toppie

Waarschijnlijk voor het geval je zonder "walstroom" aan het camperen gaat :nuts
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9794
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2e accu = zwaardere dynamo??

Bericht door Pascal-141 » zo dec 30, 2012 21:44

Oviivo schreef:
ronald tdi schreef:Ben vandaag op onderzoek geweest en er zit oa geen raamwerk oid onder de bestuurderstoel.
Wel een rij met stekkers.....
Zal dus iets moeten verzinnen.
Maar een 3e accu, is dat niet wat veel?
Tja, zat erin toen ik hem kocht. Is blijkbaar optie bij de Cali's :toppie

Waarschijnlijk voor het geval je zonder "walstroom" aan het camperen gaat :nuts
waarschijnlijk is die 3e accu ter compensatie van het kleine 2de accutje dat ze bij de T5 onder de zetel kwijtwillen ?

Bij de T4 California zit er een dikke 135Ah woonbatterij achteraan . Die is dus bijna het dubbele van de woonbatterij van de T5 onder de zetel.
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Leo45
Berichten: 1428
Lid geworden op: do jan 11, 2007 15:23

Re: 2e accu = zwaardere dynamo??

Bericht door Leo45 » ma dec 31, 2012 8:59

Bij de T5 krijg je een 2e accu als je een standkachel hebt, die is bij de T5 geen onderdeel van de kampeeruitrusting. Maar gelukkig loopt de bediening wel via de rest. De 3e accu hoort bij de kampeeruitrusting.
(overigens zijn er een hele serie T5-jes waar een diode verkeerd om is geplaatst van de standkachelaccu...... de standkachel trekt dan ook je startaccu leeg even checken dus.)

Leo
T4 2.5TDI automaat mei 2002 "and still going strong"

Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: wo aug 15, 2012 14:43

Re: 2e accu = zwaardere dynamo??

Bericht door Oviivo » ma dec 31, 2012 10:09

Leo45 schreef:Bij de T5 krijg je een 2e accu als je een standkachel hebt, die is bij de T5 geen onderdeel van de kampeeruitrusting. Maar gelukkig loopt de bediening wel via de rest. De 3e accu hoort bij de kampeeruitrusting.
(overigens zijn er een hele serie T5-jes waar een diode verkeerd om is geplaatst van de standkachelaccu...... de standkachel trekt dan ook je startaccu leeg even checken dus.)

Leo
Link gevonden; viewtopic.php?f=3&t=20174" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn chassisnummer is "jonger", dus ik heb waarschijnlijk geen probleem hier. Mijn bus is 1 van de laatste 5.1's, dus een voordeel is dat je vaak alle terugroepen enzo af fabriek hebt gekregen. Toch bedankt voor de tip :yes (leve :wjw )
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar

Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9158
Lid geworden op: di apr 10, 2007 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 2e accu = zwaardere dynamo??

Bericht door Roger B. (11)61 » za jan 05, 2013 18:31

in mijn T5GP zit een accu van maar liefst 65Ah of iets in die grootte... pfew, dat ze het er in krijgen :bonk :bonk

er komt een 100Ah bij voor de omvormer en verlichting in de laadruimte en zo, en echt geen extra grote dynamo

het is natuurlijk onzin dat een dynamo de accu niet vol krijgt... het duurt alleen langer

als je er van uit gaat dat een accu als stelregel pakweg geladen wordt met maximaal (als ie erg leeg is) een stroom in de grootte van pak em beet 10% van zijn capaciteit, dan betekend dat dat als ik mijn hoofdaccu ook vervangen zou (doe ik niet, da's pakkie an van de leasemaatschappij) door 100Ah dat ik dus 200Ah aan boord had met een maximale laadstroom van 20A

Stel dat er in de T5 GP een dynamo zit van 120A, dan betekend dat dus dat er slechts 20% van de dynamocapaciteit nodig is om de accu te laden (MAXIMAAL) als de accu voller wordt kan ie minder snel laden en gaat die 20% langzaam richting 0........

Als je dan ook nog (zoals ik ook doe) een intelligent scheidingsrelais plaatst (Cyrix) dan wordt je extra accu pas geladen als de boordspanning van je auto boven een bepaalde grens komt, dat wil zeggen wanneer de dynamo voldoende levert om de hoofdaccuspanning boven die betreffende (meen 13,nogwat volt) te houden (en dus ook je extra accu nog kan bijladen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Afbeelding

Plaats reactie