Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
oliekering lek-hakkelende koppeling
oliekering lek-hakkelende koppeling
Na 195 duizend was mijn koppeling versleten(veel stadskilometers), deze laten maken en weer 25 duizend later(=/- 1jaar) begon de auto stotterend weg te rijden met een koude motor. Probleem weg als motor warm is en er een paar keer mee opgetrokken is. Geraadpleegde monteur vertelde dat het vermoedelijk een oliekering tussen motor en koppeling was, maar `t kon geen kwaad!
Nu (weer 5 duizend km later)ook zichtbare motorolie lekkage en het stotteren verveeld dus danig dat ik er wat aan wil laten doen. Er wordt gezegd dat de kering vervangen moet en bovendien koppelingsplaat + drukgroep. Die kering lijkt mij logisch ,maar plaat +groep , is dat nodig? Ten slotte is het probleem allen bij een koude motor en ik heb het gevoel dat als gelekte olie`weggestotterd`is deze niet meer terug komt met een nieuwe kering. De plaat +groep is +/- 30 duizend oud en ik heb geen garantie meer dus mijn vraag kan ik deze sparen?
Tenslotte had de monteur de eerste keer deze kering moeten vervangen om deze tweede reparatie uit te sluiten, en moet nu voor de zekerheid ook de kering aan de versnellingsbak zijde ook vernieuwd?
Wie kan deze vraag beantwoorden alvast bedankt voor het meedenken
Nu (weer 5 duizend km later)ook zichtbare motorolie lekkage en het stotteren verveeld dus danig dat ik er wat aan wil laten doen. Er wordt gezegd dat de kering vervangen moet en bovendien koppelingsplaat + drukgroep. Die kering lijkt mij logisch ,maar plaat +groep , is dat nodig? Ten slotte is het probleem allen bij een koude motor en ik heb het gevoel dat als gelekte olie`weggestotterd`is deze niet meer terug komt met een nieuwe kering. De plaat +groep is +/- 30 duizend oud en ik heb geen garantie meer dus mijn vraag kan ik deze sparen?
Tenslotte had de monteur de eerste keer deze kering moeten vervangen om deze tweede reparatie uit te sluiten, en moet nu voor de zekerheid ook de kering aan de versnellingsbak zijde ook vernieuwd?
Wie kan deze vraag beantwoorden alvast bedankt voor het meedenken
Re: oliekering lek-hakkelende koppeling
De krukas keerring zit achter het vliegwiel, dus als deze lekt (zweet) kan er geen olie op de koppeling komen waardoor deze gaat "stotteren".
Groet, Oskar.
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: oliekering lek-hakkelende koppeling
Het stotterend vertrekken bij koude motor , en niet meer bij warme motor , heeft meestal als oorzaak een kapotte motorsteun .
De lekkende keerring , da's een fout van je monteur : die had dat eigenlijk meteen mee moeten vervangen wanneer toch alles open lag voor de andere koppeling ...
Wanneer de boel nu opengaat dient de koppelingsplaat gecontroleerd te worden : is ze vettig door olie , dan moet ze vervangen worden . Is ze nog 100% droog , dan kun je ze laten zitten .
De lekkende keerring , da's een fout van je monteur : die had dat eigenlijk meteen mee moeten vervangen wanneer toch alles open lag voor de andere koppeling ...
Wanneer de boel nu opengaat dient de koppelingsplaat gecontroleerd te worden : is ze vettig door olie , dan moet ze vervangen worden . Is ze nog 100% droog , dan kun je ze laten zitten .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: oliekering lek-hakkelende koppeling
valt die plaat niet schoon/olievrij/vervrij te maken met bijvoorbeeld remmen reiniger?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: oliekering lek-hakkelende koppeling
Neen , want remmenreiniger werkt "oppervlakkig" , en de olie "dringt" in het materiaal vd koppelingsplaat .Multivan Generation schreef:valt die plaat niet schoon/olievrij/vervrij te maken met bijvoorbeeld remmen reiniger?
Vroeger , toen ik racete op circuit heb ik dat meermaals meegemaakt , vettige koppelingsschijven ... tijdelijk lapmiddel toen , was cola op de koppeling gieten door het gat in het koppelingshuis , maar dat "hield" meer heel kort ... (omdat die vettigheid er dus 'indringt')
De drukgroep is van metaal , dus kun je dus "ontvetten" , maar de koppelingsplaat zelf zou ik vervangen , dat kost toch geen drol.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: oliekering lek-hakkelende koppeling
Oja, als het er in trekt dan kun je het er niet meer "uittrekken" ..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: oliekering lek-hakkelende koppeling
eruit branden dan...?? ken een fietsemaker die deed dat vroeger zo met vettige remblokjes, even de gasbrander erover. natuurlijk niet rood gloeiend stokenMultivan Generation schreef:Oja, als het er in trekt dan kun je het er niet meer "uittrekken" ..
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: oliekering lek-hakkelende koppeling
[quote="Pascal-141"]Het stotterend vertrekken bij koude motor , en niet meer bij warme motor , heeft meestal als oorzaak een kapotte motorsteun .
Hoi Pascal van welke steun dan. De hydrolagers of de pendelsteun? Ik dacht dat dat euvel werd veroorzaakt door het glazig worden van de koppelingplaten. Ik heb iemand op het forum eens een oplossing aan zien dragen; iets met 80 km/u laten slippen en zo weer opruwen. Ik dacht dat de oorzaak vooral was het te "netjes" rijden om zg de koppeling te sparen. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk.
Thomas
Hoi Pascal van welke steun dan. De hydrolagers of de pendelsteun? Ik dacht dat dat euvel werd veroorzaakt door het glazig worden van de koppelingplaten. Ik heb iemand op het forum eens een oplossing aan zien dragen; iets met 80 km/u laten slippen en zo weer opruwen. Ik dacht dat de oorzaak vooral was het te "netjes" rijden om zg de koppeling te sparen. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk.
Thomas
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: oliekering lek-hakkelende koppeling
Alle commentaren te hebben gelezen plus mijn ervaring met dit probleem, geven mij het idee dat een lekke kering de oorzaak is. De lekkage van motorolie lijkt dit te bevestigen. Het verhaal van de kapotte motorsteun kan ik niet plaatsen. Even de koppelingsplaat opruwen zoals werd geopperd heb ik in een eerder stadium ook geprobeerd maar werkt net zo tijdelijk als gewoon een paar keer optrekken, de volgende dag na een nachtje stilstaan (lees lekken?)is het weer het zelfde liedje.Alleen klopt dit niet met de bewering van Oskar die zegt: De krukas kerring zit achter het vliegwiel, dus als deze lekt (zweet) kan er geen olie op de koppeling komen waardoor deze gaat "stotteren"
Deze kering lijkt mij tussen motor een koppeling te zitten (corrigeer me als ik het fout heb), maar kan de gelekte olie (deze is zwart dus moet volgens mij motorolie zijn) niet langs het vliegwiel toch op de koppelingsplaat komen?
Deze kering lijkt mij tussen motor een koppeling te zitten (corrigeer me als ik het fout heb), maar kan de gelekte olie (deze is zwart dus moet volgens mij motorolie zijn) niet langs het vliegwiel toch op de koppelingsplaat komen?
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: oliekering lek-hakkelende koppeling
Het schokkend vertrekken bij KOUDE motor heeft wel vaker als MOGELIJKE oorzaak een defecte motorsteun , te verstaan de hydrolagers . Deze zijn gevuld met een soort van gel . Bij koude motor , staat ook deze gel koud , en het is dan dat je dat schokkerig gevoel kan hebben. Eens je wat gereden hebt , en alles wat warmer word , word ook de gel in de steun warmer en gaat het schokkerig gevoel eruit.Endebendebus schreef:Pascal-141 schreef:Het stotterend vertrekken bij koude motor , en niet meer bij warme motor , heeft meestal als oorzaak een kapotte motorsteun .
Hoi Pascal van welke steun dan. De hydrolagers of de pendelsteun? Ik dacht dat dat euvel werd veroorzaakt door het glazig worden van de koppelingplaten. Ik heb iemand op het forum eens een oplossing aan zien dragen; iets met 80 km/u laten slippen en zo weer opruwen. Ik dacht dat de oorzaak vooral was het te "netjes" rijden om zg de koppeling te sparen. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk.
Thomas
Ik zeg niet dat dit altijd DE oorzaak is, maar ik heb het al meermaals meegemaakt dat dit de oorzaak was. Motorsteun vervangen, en schokkend vertrekken was weg.
Een andere mogelijke oorzaak is een vettige koppelingsplaat.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: oliekering lek-hakkelende koppeling
En over welke motorsteun hebben we het dan?
Rene
Rene
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: oliekering lek-hakkelende koppeling
kan de motorsteun zijn,maar ook de baksteun.Berrie en Rene schreef:En over welke motorsteun hebben we het dan?
Rene
...er zijn maar 3 steunen he : motorsteun,baksteun,pendelsteun.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: oliekering lek-hakkelende koppeling
Aha, op die fiets, voor mij zijn het alle drie motorsteunen.
Specifiek dan onderverdeeld op het onderdeel van montage, die had ik nog niet verzonnen. Weer wat geleerd;)
Grtzzz Rene
Specifiek dan onderverdeeld op het onderdeel van montage, die had ik nog niet verzonnen. Weer wat geleerd;)
Grtzzz Rene
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: oliekering lek-hakkelende koppeling
rechts (bijrijder) - links (bestuurder) - midden (onder)Pascal-141 schreef:kan de motorsteun zijn,maar ook de baksteun.Berrie en Rene schreef:En over welke motorsteun hebben we het dan?
Rene
...er zijn maar 3 steunen he :
motorsteun,baksteun,pendelsteun.
nog vollediger voor de mensen die het niet weten of wisten,
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: oliekering lek-hakkelende koppeling
tja , namen van onderdelen ... maar we komen er wel uit héBerrie en Rene schreef:Aha, op die fiets, voor mij zijn het alle drie motorsteunen.
Specifiek dan onderverdeeld op het onderdeel van montage, die had ik nog niet verzonnen. Weer wat geleerd;)
Grtzzz Rene
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper