Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
vast in 1e versn zwaar in 3 en 5
vast in 1e versn zwaar in 3 en 5
fuck!!!!
vanavond terug van werk sta voor een stoplicht rij weg, de pook wil niet uit zijn 1!!!!!!
beetje spelen met het gas leek wat effect te hebben en kon toen weer schakelen
maar ging nog steeds zwaar in 3 en 5 en het leek wel of de pook "strak" stond oftewel dat er
geen speling meer op zat
soms deed ie het wel goed soms weer klote
bij thuiskomst even naar het schakelmechanisme gekeken
bij het vooruit en naar achteren bewegen van de pook glijd er een blokje door een sleuf
en ik denk dat dit soms vast ging zitten en daarom het gevoel had ie vast in de vernselling zat
heb het gesmeerd met hhs van wurth ( eerst dun maar als het op droogt smeert het goed en hecht zich goed)
hierna een proefrit gemaakt en schakelt weer perfect ook 2, 4 en 6 schakelt makkelijker (lijkt het wel)
mijn t5 is van 2004 240.000km gelopen en 2.5 130 pk
mijn vraag is :
heb ik geluk gehad en was het smeren alleen maar toeval en is er in de bak wat aan de hand
en is dat nu weer even verholpen door trillingen o.i.d.
of was het smeren afdoende ?
wie heeft dit ook al eens gehad?
bedankt voor de reacties
vanavond terug van werk sta voor een stoplicht rij weg, de pook wil niet uit zijn 1!!!!!!
beetje spelen met het gas leek wat effect te hebben en kon toen weer schakelen
maar ging nog steeds zwaar in 3 en 5 en het leek wel of de pook "strak" stond oftewel dat er
geen speling meer op zat
soms deed ie het wel goed soms weer klote
bij thuiskomst even naar het schakelmechanisme gekeken
bij het vooruit en naar achteren bewegen van de pook glijd er een blokje door een sleuf
en ik denk dat dit soms vast ging zitten en daarom het gevoel had ie vast in de vernselling zat
heb het gesmeerd met hhs van wurth ( eerst dun maar als het op droogt smeert het goed en hecht zich goed)
hierna een proefrit gemaakt en schakelt weer perfect ook 2, 4 en 6 schakelt makkelijker (lijkt het wel)
mijn t5 is van 2004 240.000km gelopen en 2.5 130 pk
mijn vraag is :
heb ik geluk gehad en was het smeren alleen maar toeval en is er in de bak wat aan de hand
en is dat nu weer even verholpen door trillingen o.i.d.
of was het smeren afdoende ?
wie heeft dit ook al eens gehad?
bedankt voor de reacties
- RonaldCaravelle
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 06 mei 2012, 06:14
- Locatie: Wachtum
Re: vast in 1e versn zwaar in 3 en 5
Gelukkig doet ie het weer !
...maar dat gas geven hielp doet mij toch iets anders vermoeden. Het kan ook duiden op versleten of kapotte synchromesh ringen.
Deze zorgen ervoor dat de tandwielen in de bak tijdens het schakelen naar een ander tandwiel gelijk lopen en in elkaar kunnen vallen. Als deze versleten of kapot zijn gaat het schakelen heel moeilijk of niet. Door met het toerental te spelen help je het synchroniseren van de tandwielen. Zo kun je, als je er een beetje gevoel voor hebt ook schakelen zonder te koppelen, maar das weer wat anders......
anyways, zolang hij weer goed schakelt.....
...maar dat gas geven hielp doet mij toch iets anders vermoeden. Het kan ook duiden op versleten of kapotte synchromesh ringen.
Deze zorgen ervoor dat de tandwielen in de bak tijdens het schakelen naar een ander tandwiel gelijk lopen en in elkaar kunnen vallen. Als deze versleten of kapot zijn gaat het schakelen heel moeilijk of niet. Door met het toerental te spelen help je het synchroniseren van de tandwielen. Zo kun je, als je er een beetje gevoel voor hebt ook schakelen zonder te koppelen, maar das weer wat anders......
anyways, zolang hij weer goed schakelt.....
Nu -
T5 Caravelle 1.9 TDI 75 KW 2006 LW
Vito 111 2.2 CDI 2005 L2
Toen -
T4 2.5 DSL 1999 KW
T3 1.6 TD 1986
T5 Caravelle 1.9 TDI 75 KW 2006 LW
Vito 111 2.2 CDI 2005 L2
Toen -
T4 2.5 DSL 1999 KW
T3 1.6 TD 1986
- Multivan Generation
- Berichten: 34163
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: vast in 1e versn zwaar in 3 en 5
Er is een tijdje terug een topic van mickel moen over geweest..
Kijk eens bij zijn foto's of zoek er eens naar..
Ging ook over schakelen, kabels die klem kunnen zitten etc..
Misschien bij jou ook zo iets?
Kijk eens bij zijn foto's of zoek er eens naar..
Ging ook over schakelen, kabels die klem kunnen zitten etc..
Misschien bij jou ook zo iets?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: vast in 1e versn zwaar in 3 en 5
van dat gas geven en dan schakelen zonder koppelen ken ik
maar dat was alleen maar de 1e keer (dat ik dacht dat het hielp)
ik heb het laten nog een keer gehad en toen hielp niets
heb hem zelfs nog een keer uitgezet zodat alles in de bak stil staat en bij het starten
een beetje geschud word maar dat hielp ook niets
alleen met een beetje geweld kon ik de bak uit de 1 trekken
zal morgen avond na het werk hier nog wel eens even melden hoe het dan gaat
maar dat was alleen maar de 1e keer (dat ik dacht dat het hielp)
ik heb het laten nog een keer gehad en toen hielp niets
heb hem zelfs nog een keer uitgezet zodat alles in de bak stil staat en bij het starten
een beetje geschud word maar dat hielp ook niets
alleen met een beetje geweld kon ik de bak uit de 1 trekken
zal morgen avond na het werk hier nog wel eens even melden hoe het dan gaat
Re: vast in 1e versn zwaar in 3 en 5
doet nu wel goed alleen in de 5 wil ie slecht in
het aluminium gedeelte wat op de schakelstang zit zat los
heb het aan kunnen draaien maar doet nog steeds stroef in zijn 5
voor de rest doet ie wel goed
ideën ???
het aluminium gedeelte wat op de schakelstang zit zat los
heb het aan kunnen draaien maar doet nog steeds stroef in zijn 5
voor de rest doet ie wel goed
ideën ???
Re: vast in 1e versn zwaar in 3 en 5
Ik zou het schakelmechanisme bij de dealer opnieuw laten afstellen.
Re: vast in 1e versn zwaar in 3 en 5
ja dat is de volgende stapvaniac schreef:Ik zou het schakelmechanisme bij de dealer opnieuw laten afstellen.
alleen niet bij de dealer maar iemend die daar als monteur gewerkt heeft
- Multivan Generation
- Berichten: 34163
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: vast in 1e versn zwaar in 3 en 5
heb je de middenconsole al los gehad?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: vast in 1e versn zwaar in 3 en 5
ja heb ik ingekeken maar niets bijzonders gezienMultivan Generation schreef:heb je de middenconsole al los gehad?
en ik neem aan dat je met middenconsole de hoes om de pook bedoeld
heb je nog tips dan???
- Multivan Generation
- Berichten: 34163
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: vast in 1e versn zwaar in 3 en 5
verkeerd aangenomen.
Onder de pook aan de kant van de bestuurder zit een dashboarddeel waar de kabels tussendoor lopen.
Er kan een kabel wat bekneld zitten..
Dus je kunt dat onderste dashboard deel eens verwijderen en dan een proefrit maken..
Hoe je het moet demonteren weet ik niet,
maar Mickel moen heeft het ook eens gehad en er een topic over gemaakt (maar dat schreef ik al eerder)
Onder de pook aan de kant van de bestuurder zit een dashboarddeel waar de kabels tussendoor lopen.
Er kan een kabel wat bekneld zitten..
Dus je kunt dat onderste dashboard deel eens verwijderen en dan een proefrit maken..
Hoe je het moet demonteren weet ik niet,
maar Mickel moen heeft het ook eens gehad en er een topic over gemaakt (maar dat schreef ik al eerder)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: vast in 1e versn zwaar in 3 en 5
update
vanavond bij een kennis geprobeert om de versnellingen af te stellen
we kwamen er achter dat je speciaal gereedschap nodig hebt om dit af te stellen
dus het leek er op dat het niet ging lukken
dus ik in de bus een beetje schakelen hij kijken
komt ie ineens met een hondebot uit het "vooronder"
dit hondebot lag gedeeltelijk onder het schakel mechanisme !!!!!
waarschijnlijk heeft een steenmarter o.i.d. dit bot in mijn bus gesleept en tussen het
schakelmechanisme getrild
doet nu weer goed
vanavond bij een kennis geprobeert om de versnellingen af te stellen
we kwamen er achter dat je speciaal gereedschap nodig hebt om dit af te stellen
dus het leek er op dat het niet ging lukken
dus ik in de bus een beetje schakelen hij kijken
komt ie ineens met een hondebot uit het "vooronder"
dit hondebot lag gedeeltelijk onder het schakel mechanisme !!!!!
waarschijnlijk heeft een steenmarter o.i.d. dit bot in mijn bus gesleept en tussen het
schakelmechanisme getrild
doet nu weer goed
- Mennohuiser
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 21 sep 2011, 22:13
- Locatie: In het Brabantse land
Re: vast in 1e versn zwaar in 3 en 5
Een hondenbot.. zoiets verzin je toch niet
Misschien ooit eentje (per ongeluk) overreden ??
Misschien ooit eentje (per ongeluk) overreden ??
VW Multivan Highline Sport Edition 174pk
Nieuwjaarsmeeting 2013
Nieuwjaarsmeeting 2013
Re: vast in 1e versn zwaar in 3 en 5
nee echt ik verzin het niet
ik moest ook 3 keer vragen wat er onder zat .
toen geloofde ik hem niet tot hij het liet zien
heel apart
maar ben er wel blij mee
kost zo wel heel weinig
ik moest ook 3 keer vragen wat er onder zat .
toen geloofde ik hem niet tot hij het liet zien
heel apart
maar ben er wel blij mee
kost zo wel heel weinig