Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gasveren achterklep en poptop dak t4

vragen over de T4
Plaats reactie
Fer
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2013, 17:39

Gasveren achterklep en poptop dak t4

Bericht door Fer »

Ik ben sinds kort eigenaar van een t4 california freestyle maar heb zo mijn twijfels of de gasveren van de achterklep en het poptop dakje wel goed zijn;
De achterklep valt langzaam dicht...... Is dit normaal? er hangt nl een fietsenrek aan. Of mag dit niet uit maken?
Het dakje moet ik na het ontgrendelen echt omhoog drukken, zou dit niet 'automatisch/langzaam vanzelf' moeten gaan? (Andersom moet ik hem tegenhouden bij het inklappen...., daar waar ik denk dat het hoort te zijn dat ik hem dicht moet trekken)
Kan iemand mij vertellen hoe het 'hoort'' te zijn?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33805
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gasveren achterklep en poptop dak t4

Bericht door Multivan Generation »

dat van je achterklep klopt.
Daar heb je zwaardere exemplaren,
omdat bij een camper er vaak een fietsenrek gebruikt wordt.
Op de gasveren kun je zien hoe sterk ze zijn.
Er staat dan een kracht in N(ewton) vermeld.
Campers hebben vaak 930N dacht ik..

Ik heb er zelf van 1250N op zitten,
omdat ik op het fietsenrek vaak een bagagebox op zet, en ik wil dan graag dat de klep open blijft staan,
als ik even iets uit de auto wil pakken..

Dat van je dak, dat lijkt me niet te kloppen..
Die veren zijn dacht ik 540 N en links en rechts horen verschillend te zijn.
Bij het camper centrum in Amersfoort kun je veren voor je dak kopen voor rond de 150 euro voor een setje..

Trouwens welkom op :wjw :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Fer
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2013, 17:39

Re: Gasveren achterklep en poptop dak t4

Bericht door Fer »

Thanx voor de info en het welkom natuurlijk!, toen ik op zoek was naar m'n bus heb ik me hier al een paar ingelezen..... Erg handig maar 'dat wisten jullie al' ;-)
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 765
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Gasveren achterklep en poptop dak t4

Bericht door limburger »

wat het dak betreft, dit is hetzelfde als bij een achterklep: hij moet eerst over het dode punt heen voordat de gasveer meewerkt. als je een gasveer demonteerd en je hebt een personenweegschaal dan kun je daar een plankje over leggen en dan de gasveer op het plankje recht omlaag op de weegschaal indrukken, nu kun je ongeveer de kilo's aflezen die nodig zijn om hem in te drukken een beetje minder drukt de gasveer dus omhoog. bij 540N moet je dus rond de 50-55kilo zitten als ik me niet vergis...

ik heb zelf een sca dak en geen origineel westfalia, die moet ik minstens 30cm omhoog duwen voordat de gasveer vanzelf de rest doet. dus tot die 30cm valt die nog omlaag als ik hem los laat.

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
Freestyle
Berichten: 103
Lid geworden op: 10 feb 2009, 21:55
Locatie: Den Haag

Re: Gasveren achterklep en poptop dak t4

Bericht door Freestyle »

Leuk om te lezen dat er weer een Freestyle bij is! :zwaai
Ik heb mijn achterklep veren een paar jaar geleden ook vervangen door 1250N versies. Deze zijn veel beter, nu blijft zelfs met een fiets erop de achterklep in de open stand staan (heel handig als je na dat je alles ingepakt hebt erachter komt dat je nog een tas vergeten bent). Hou er ook rekening mee dat in de winter de gasveren wat minder kracht hebben dan in de zomer. Voor wat betreft het hefdak moet je niet de illusie hebben dat als je hem ontgrendeld dat hij dan vanzelf uitklapt. Ik moet hem zeker een cm of 50 omhoogduwen voordat hij zelf gaat. Let er ook op dat je even een deur open doet tijdens het uitklappen anders trekt de boel vacuüm en wil het helemaal niet.
VW California Freestyle 2003 - 2.5TDI 150pk
Fer
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2013, 17:39

Re: Gasveren achterklep en poptop dak t4

Bericht door Fer »

Kijk hier kan ik wat mee! allemaal nuttige info (goed voor mijn gemoedsrust :-)
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Gasveren achterklep en poptop dak t4

Bericht door Endebendebus »

Vroeg me ook al af de laatste tijd of er zwaardere gasveren op de achterklep konden. Heb hetzelfde...met leeg fietsenrek gemonteerd komt de klep gewoon weer naar beneden ( het is nu wel koud) Heeft iemand een adres en/of onderdeelnummer? Campercentrum? Of is een goedkoper alternatief.. Vast bedankt :yes
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33805
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gasveren achterklep en poptop dak t4

Bericht door Multivan Generation »

die van mij komen van http://www.busschmiede.de" onclick="window.open(this.href);return false; en zijn 1250N,
zoek ze maar eens op.. trouwens 1000N hadden ze, dacht ik ook..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Freestyle
Berichten: 103
Lid geworden op: 10 feb 2009, 21:55
Locatie: Den Haag

Re: Gasveren achterklep en poptop dak t4

Bericht door Freestyle »

Daar heb ik ze ook vandaan. Beetje vage tent en ik moest met internationale overschrijving betalen maar uiteindelijk goede en snelle service!
Vervangen is heel makkelijk zelf te doen.
VW California Freestyle 2003 - 2.5TDI 150pk
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Gasveren achterklep en poptop dak t4

Bericht door Endebendebus »

Mmmm gekeken maar als ik bij de veren voor onze T4 kijk en ik neem de zwaarste uitvoering staat er in het rood dat hij niet past of zo...(mijn duits is nicht zo gut) :alarm
Groetjes Thomas
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Gasveren achterklep en poptop dak t4

Bericht door matje86 »

in het grijze verleden werkte hier een :wjw
dus daar bestelde ik ze , was toen iets van 120 euro kwijt inc verzenden :knipoog
http://www2.winco-easylift.nl/nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33805
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gasveren achterklep en poptop dak t4

Bericht door Multivan Generation »

Endebendebus schreef:Mmmm gekeken maar als ik bij de veren voor onze T4 kijk en ik neem de zwaarste uitvoering staat er in het rood dat hij niet past of zo...(mijn duits is nicht zo gut) :alarm
Groetjes Thomas
@ Thomas
T4 : Gasfeder für Heckklappe Sonderanfertigung


Wer seine Heckklappe auch mit zusätzlichen Lasten bis ca. 40kg noch öffnen möchte, der bekommt bei uns die Spezial-Gasfeder mit 1250 N.

Dies ist das Maximale, was beim T4 technisch realisierbar ist.

Achtung:

Das ist unsere stärkste lieferbare Feder mit sehr hoher Öffnungskraft und sollte nur für sehr schwere Fahrradträger (4 Fahrräder) / Gepäckboxen verwendet werden!

Hinweis:

Nicht passend für VW-Bus T4 von 9/1990 - 9/1993

(ausser es wurde die Heckklappe gegen eine neuere Ausführung getauscht!)


Lieferumfang: 1 x Paar Gasfedern ( 2 Stück) 1250N
Daar staat bij dat hij alleen voor de bouwjaren 90-93 niet past..
Voor jou dus geen probleem.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Gasveren achterklep en poptop dak t4

Bericht door Endebendebus »

Ooooh ok bedankt ga ze bestellen... :jump
Groetjes Thomas
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
vd Kleij
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 jan 2012, 15:03

Re: Gasveren achterklep en poptop dak t4

Bericht door vd Kleij »

Vorige week via wjw een fietsendrager gekocht en natuurlijk zakte de klep hierdoor naar beneden.
Toen ff gezocht naar info over zwaardere gasveren en kwam ik bij dit topic.
Was nog langs de dealer gegaan en een onderdelen zaak maar de dealer was erg duur en bij de onderdelen zaak gingen ze maar tot 770 n terwijl er al 830 onder lag.
Dus van de week zwaardere gasveren, 910 n voor mijn Multivan uit 92, besteld bij busschmiede.
Vanochtend ontvangen + een miniatuur T1 en nu zitten ze er onder en blijft de klep mooi hoog staan.

Dus met andere woorden het werkt geweldig zo'n forum.
vd Kleij
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 jan 2012, 15:03

Re: Gasveren achterklep en poptop dak t4

Bericht door vd Kleij »

De dealer had het over c.a. € 70,00 pst.
Ik weet niet meer hoe zwaar ik dacht 910 n en dat waren dan de zwaarste die ze voor mijn bus, uit '92 , konden leveren.
Heb nu ook wel 910 n via busschmiede en dat koste ca €80,00 incl verzending per paar.
Ik had ze ma of di besteld en za in huis ruim op tijd voor dat we op vakantie gaan (over twee wkn)
Plaats reactie