Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

tuning 2.5 tdi 102pk?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Gretschi
Berichten: 1395
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Westfriesland omg.Hoorn

tuning 2.5 tdi 102pk?

Bericht door Gretschi »

Ik werd op de nieuwjaarsmeeting geïnspireerd door Mastercraft. Een intercooler van een T5 op een 88pk.
Is dat ook wat voor een 102pk, een grotere 'front mount intercooler?
Hier in Nederland kan je chippen om meer pk's en koppel te verkrijgen maar is dat de enige oplossing?
Ik heb de vraag ook op het Engelse T4&T5 forum geplaatst.
Een van de antwoorden was idd een grotere "front mount" intercooler en grotere verstuivers. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ja een grotere turbo is ook nog mogelijk. Zijn de verstuivers van een 150pk groter dan die van een 102pk?

groetjes
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: tuning 2.5 tdi 102pk?

Bericht door Multivan Generation »

Gretschi schreef:Ik werd op de nieuwjaarsmeeting geïnspireerd door Mastercraft. Een intercooler van een T5 op een 88pk.
Is dat ook wat voor een 102pk, een grotere 'front mount intercooler?

jep zeker
groetjes
PS bij een korte neus wordt het wel een stuk lastiger :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: tuning 2.5 tdi 102pk?

Bericht door frank884 »

Gretschi schreef: Hier in Nederland kan je chippen om meer pk's en koppel te verkrijgen maar is dat de enige oplossing?
grotere "front mount" intercooler en grotere verstuivers.
grotere turbo groetjes
Waarom zou je dat willen??
250 nm koppel is ruim voldoende voor een T4 (een ABL motor 1.9TD heeft maar 140 nm)
het zijn een hoop kosten,... met het gevolg: zwaardere belasting van de div delen,...dus ook hogere slijtage
een hoger brandstof verbruik, een kortere levensduur van de relatief oude outo wat elke T4 in feite is
(de jongste is 10 jaar) dus heb je er niet lang plezier meer van. kortom ik zie alleen maar nadelen.....
misschien trek je 1 sec sneller naar de 100km/h als een ander?? en de topsnelheid van 165km/h wat die standaard heeft
die is ook al meer dan voldoende.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
john 694
Berichten: 671
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:33
Locatie: noord-holland

Re: tuning 2.5 tdi 102pk?

Bericht door john 694 »

Heb de mijne bij marja laten tunen. :yes
Frank wat je zegt over meer verbruik ben ik het niet eens de mijne is zuiniger geworden! :gekte
En wat meer koppel is ook wel lekker zeker met caravan. :zwaai
Topsnelheid word niet veel hoger :bonk
Zelf ben ik erg tevreden met de tuning maar dat is mijn mening :jumpklap

Gr john
Grey is the limmit
zeg niet wat je weet maar weet wat je zegt!
T5 2,5l 130 pk lwb 2 abt november2008 :driveT5
mastercraft
Berichten: 301
Lid geworden op: 22 dec 2012, 14:39

Re: tuning 2.5 tdi 102pk?

Bericht door mastercraft »

Ik moet zeggen dat ik het gewoon leuk vind omdat het kan. Rij heel weinig met de t4 dus 1 op 7 of 1 op 10 maakt ook niet meer uit.
Ben ook heel geïnteresseerd in de project power van die Engelse diesel gek. Andere inspuiters samenhangend met chiptuning. Maar dat komt later wel.
T4 2.5 TDI 196 Pk
Chervolet avalanche 2002
Bronco 1988
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: tuning 2.5 tdi 102pk?

Bericht door sgsdebruijn »

Frank, sommigen vinden het prettig om op hogere snelheid net wat rapper te kunnen versnellen voor bv een inhaalactie oid.
Ook in de bergen is dat extra koppel erg fijn heb ik afgelopen zomervakantie gemerkt met nog een vouwwagen erachter en surfplanken op het dak
Ik ben gezien de geringe investering van de tuning nog iedere dag blij dat ik het heb gedaan, zeker gezien ik een Westfalia rij.
Bijlagen
De hele ratteplan eraan en op
De hele ratteplan eraan en op
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Vossius
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 sep 2012, 20:53

Re: tuning 2.5 tdi 102pk?

Bericht door Vossius »

sgsdebruijn schreef:Frank, sommigen vinden het prettig om op hogere snelheid net wat rapper te kunnen versnellen voor bv een inhaalactie oid.
Ook in de bergen is dat extra koppel erg fijn heb ik afgelopen zomervakantie gemerkt met nog een vouwwagen erachter en surfplanken op het dak
Ik ben gezien de geringe investering van de tuning nog iedere dag blij dat ik het heb gedaan, zeker gezien ik een Westfalia rij.
Ik ben mij ook aan het orienteren, bij wie heb jij de tuning gedaan? Ik kan nog geen keuze maken, wordt aangeboden van 250 tot 500 euro.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: tuning 2.5 tdi 102pk?

Bericht door sgsdebruijn »

Contact Multivan Generation maar, hij en Johan Troost kunnen het waarschijnlijk voor je regelen.
Prijs is alleszins redelijk
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: tuning 2.5 tdi 102pk?

Bericht door Geert G »

Ik rij met grotere verstuivers van Fratelli Bosio 0.205
Stock zijn ze 0.185
Voordeel is een korte inspuittijd en daardoor minder termische warmte.
Wastegate turbo is opnieuw fijn afgesteld.
Eigenlijk is deze stock turbo te klein voor deze setup. Met wat meer lucht zou ie nog beter lopen.
JD-Engeneering software op maat, op specificaties van JB Autoservice.

Het geheel is gedaan bij JB-Autoservice in Dieverbrug http://www.jbautoservice.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: tuning 2.5 tdi 102pk?

Bericht door Jurgen VH »

Multivan Generation schreef:
Gretschi schreef:Ik werd op de nieuwjaarsmeeting geïnspireerd door Mastercraft. Een intercooler van een T5 op een 88pk.
Is dat ook wat voor een 102pk, een grotere 'front mount intercooler?

jep zeker
groetjes
PS bij een korte neus wordt het wel een stuk lastiger :zwaai
Zal idd wel wat lastiger worden maar het gaat :knipoog ik heb van het wknd met iemand gesproken die in een '93er T4 met korte neus zijn 19td motor gewisselt had met een 150pk tdi motor met airco en had alles passend gekregen. Hij had wel heel wat materie van zijn gril moeten halen om het passend te krijgen, spijtig genoeg stond zijn t4 toen niet bij hem thuis.

Het is iemand die zich hier mss nog zal aanmelden en wat foto's posten van zijn busje dat volgens mij tip top in orde is :jumpklap
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: tuning 2.5 tdi 102pk?

Bericht door rick_k »

Mijn T4tje heeft een roetbox...

Werkt overigens wel, hij krijgt gewoon meer diesel, dus pakt lekkerder en beter op. Helemaal goed is het niet, maar wel makkelijk met de kar erachter.
Rijd nu best veel met de kar omdat we autootjes aan het opknappen zijn en dan is het gewoon makkelijk als je in ieder geval de 95 aan kan tikken als je wilt invoegen de snelweg op.

Voor de rest rijd ik weinig volgas met de combinatie, ze wachten maar achter me...

mvg Rick
Vossius
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 sep 2012, 20:53

Re: tuning 2.5 tdi 102pk?

Bericht door Vossius »

Kom net bij JD vandaan, had ik jaren eerder moeten doen, wat een genot, zeker even inhalen in z'n 5. :jump Nu proberen rustig te blijven :ikrij
Gebruikersavatar
BorderFox
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 feb 2012, 01:41
Locatie: Lelystad

Re: tuning 2.5 tdi 102pk?

Bericht door BorderFox »

Dus als ik het goed begrijp is het plaatsen van een T5 intercooler mogelijk in een T4?
Deze zijn namelijk ook veel makkelijker te vinden dan een T4 150pk intercooler gek genoeg.

Zou een andere intercooler bv van een VW passat ook passen, iemand ervaring??? :lach

Inter T5.jpg
Inter T5.jpg (4.06 KiB) 4582 keer bekeken
T4.jpg
Afbeelding
mastercraft
Berichten: 301
Lid geworden op: 22 dec 2012, 14:39

Re: tuning 2.5 tdi 102pk?

Bericht door mastercraft »

Je bent afhankelijk van de breedte en waar de aansluitingen uit de intercooler komen. Hij mag geloof ik niet smaller zijn dan 82 anders gaat hij niet om de radiateur heen.
Van de t5 intercooler is gebleken dat het kan.
T4 2.5 TDI 196 Pk
Chervolet avalanche 2002
Bronco 1988
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: tuning 2.5 tdi 102pk?

Bericht door Multivan Generation »

BorderFox schreef:Dus als ik het goed begrijp is het plaatsen van een T5 intercooler mogelijk in een T4?
Deze zijn namelijk ook veel makkelijker te vinden dan een T4 150pk intercooler gek genoeg.
Is niet gek,
van de standaard T5 rijden er veel meer rond als van een T4 150 PK :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie