Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verkeerde Olie!

vragen over de T5
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Verkeerde Olie!

Bericht door Deki »

Hoi een vriend van me heeft een T5 130 pk 2006 ... maar heeft de auto naar een bulgaar gebracht om de olie te laten vervangen paar maanden terug :bonk volgens hem hebbe ze niet de juiste olie in de motor gedaan voor pompverstuiv motor maar een 5w 40 .... en de motor heeft moeite om op temperatuur te komen ! net thermostaat laten vervangen .

is dat mogelijk dat door de verkeerde olie de motor slecht op temperatuur komt dan omdat het dik is ... en dunner olie sneller op 90c komt ?? is dat mogelijk of maakt dat niets uit

Groete

Deki.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door Pascal-141 »

Deki schreef:Hoi een vriend van me heeft een T5 130 pk 2006 ... maar heeft de auto naar een bulgaar gebracht om de olie te laten vervangen paar maanden terug :bonk volgens hem hebbe ze niet de juiste olie in de motor gedaan voor pompverstuiv motor maar een 5w 40 .... en de motor heeft moeite om op temperatuur te komen ! net thermostaat laten vervangen .

is dat mogelijk dat door de verkeerde olie de motor slecht op temperatuur komt dan omdat het dik is ... en dunner olie sneller op 90c komt ?? is dat mogelijk of maakt dat niets uit

Groete

Deki.
Nee, daardoor zal hij niet later op temp. komen , maar door de verkeerde olie bij de T5 motoren te gebruiken is de kans op nokkenas- of krukaslagerschade wel groot !

welke thermostaat is er gebruikt ? (openingstemp?)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door Deki »

Ik zal het niet weten pascal ... maar hij blijft wel even hangen voor 90c ergens bij 80c zeg maar !
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door vaniac »

Over de juiste motorolie is al het nodige op dit forum geschreven. Dus even de zoekfunctie gebruiken!!!
Het is in ieder geval raadzaam om olie met een specifieke VW-norm te gebruiken. Om de verwarring helemaal compleet te maken, zijn er verschillende VW-normen, afhankelijk van zowel het motortype als ook nog het bouwjaar. Gebruik van de verkeerde olie leidt tot schade aan krukas- en nokkenaslagers ($$$$$$$$$ :ie :ie :ie :ie :ie :ie ). Met name de 5-cilindermotoren hebben een specifieke oliesoort nodig.
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door Deki »

vaniac schreef:Over de juiste motorolie is al het nodige op dit forum geschreven. Dus even de zoekfunctie gebruiken!!!
Het is in ieder geval raadzaam om olie met een specifieke VW-norm te gebruiken. Om de verwarring helemaal compleet te maken, zijn er verschillende VW-normen, afhankelijk van zowel het motortype als ook nog het bouwjaar. Gebruik van de verkeerde olie leidt tot schade aan krukas- en nokkenaslagers ($$$$$$$$$ :ie :ie :ie :ie :ie :ie ). Met name de 5-cilindermotoren hebben een specifieke oliesoort nodig.
ja ik zoek altijd als eerst voor dat ik een topic maak kon niks vinden over dat olie effect heeft op temperatuur :knipoog

ja dat heb ik hem ook verteld dat de motor de juiste olie nodig heeft anders krijg je problemen... er is niet veel met de :driveT5 gereden de afgelopen maanden en de vermogen is goed.

8 a 9 km nodig om op 90c te komen ... voorheen was dat minder voor zijn gevoel! ja winter tijd komt de T5 moeilijker op 90c natuurlijk.
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door ronald tdi »

vervang dan de olie, tis niet een groot bedrag en de schade die je voorkomt is vele malen groter...
Gebruikersavatar
Yasmine D & Wesley V
Berichten: 573
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:54
Locatie: Belgie, Bazel

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door Yasmine D & Wesley V »

Bij het laatste onderhoud (2 maand geleden) is er bij ons ook 5W40 in gegaan, normaal is dit 5W30.

Toen we dit op de factuur zagen hebben we contact gehad waar de bus in onderhoud gaat, hij vertelde ons toen dat deze 5W40 olie nu voor alle T5's geldt en geen kwaad doet aan de motor, (ik weet niet meer of hij dit weet van de importeur of van de fabriek in Duitsland).

Bij de vraag of ik olie mocht bijvullen met 5W30, mocht dit zich voordoen was dit ook geen probleem.

mvg
Yamine & Wesley
VW T6 Caravelle Highline 204pk Dsg 4 motion, full option. :T6NOLESS
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door Mickel Moen »

Ik heb een soortgelijk verhaal gehad.

Ik heb er geen Long-life in, maar ververs gewoon ieder jaar.

Het is zaak, om goed naar de specificaties van de fabrikant te kijken. Geeft de fabrikant van de olie aan, dat deze geschikt is voor jouw bus.

Mijn garage had er deze in gedaan:

Afbeelding

Deze bleek niet aan de specificaties van VW te voldoen.

Na enig onderzoek van mijn kant, heb ik dit met de garage besproken. Zij kwamen ook tot de conclusie, dat dit niet de juiste voor mijn bus was. Ze hebben hierover ook contact gehad met BP.

Inmiddels hebben ze deze in de bulk:

Afbeelding

Let op de C. Deze voldoet wel aan de specificaties van VW. Wel geschikt voor de pompverstuivers.
VW 505 01 Iedere 15.000 km verversen.

Garage heeft het overigens keurig opgelost. Gewoon gratis de olie vervangen.

Dus is het wel zaak de specificaties van de betreffende olie goed te bekijken.

Meer in dit topic: viewtopic.php?f=3&t=33965" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 18 feb 2013, 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door vaniac »

Voor de 5-cilinders is de oliekeuze zeer kritisch:
-voor de 5-cilinders zonder roetfilter af fabriek (2003 tot circa 2006): VW 506 01 (0W-30)
-voor de 5-cilinders met roetfilter af fabriek (vanaf 2003) VW 507 00 (5W-30). Bij deze motoren zijn de lagermaterialen aangepast aan de gewijzigde olienorm.

Het gaat niet alleen om de juiste viscositeit, maar vooral ook om de juiste toevoegingen in de olie in verband met het pompverstuiversysteem, dat vanwege de hoge mechanische drukken extreme eisen aan de smering stelt!!!
De komst van het roetfilter stelt weer extra eisen aan de olie, omdat verbrande olieresten niet de werking van het roetfiltersysteem mogen benadelen.

Bij gebruik van de verkeerde olie merk je het pas als het te laat is en kun je voor veel geld de lagers en de bijkomende onderdelen laten vervangen.

Het al dan niet warm worden van de motor heeft niets met de olie te maken, maar met de werking van het koelsysteem. Heb je een extra koelwaterverwarming, dan zou de motor binnen een kilometer of 5 warm moeten zijn, of anders is er sprake van een storing (foutgeheugen laten uitlezen!!!).
Heb je geen extra koelwaterverwarming, dan duurt het veel langer voordat de motor op temperatuur is. Wordt hij zelfs na 20 kilometer nog niet warm, dan functioneert de koelwaterthermostaat niet: laten vervangen!!!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door Pascal-141 »

vaniac schreef:Voor de 5-cilinders is de oliekeuze zeer kritisch:
-voor de 5-cilinders zonder roetfilter af fabriek (2003 tot circa 2006): VW 506 01 (0W-30)
-voor de 5-cilinders met roetfilter af fabriek (vanaf 2003) VW 507 00 (5W-30). Bij deze motoren zijn de lagermaterialen aangepast aan de gewijzigde olienorm.

Het gaat niet alleen om de juiste viscositeit, maar vooral ook om de juiste toevoegingen in de olie in verband met het pompverstuiversysteem, dat vanwege de hoge mechanische drukken extreme eisen aan de smering stelt!!!
De komst van het roetfilter stelt weer extra eisen aan de olie, omdat verbrande olieresten niet de werking van het roetfiltersysteem mogen benadelen.

Bij gebruik van de verkeerde olie merk je het pas als het te laat is en kun je voor veel geld de lagers en de bijkomende onderdelen laten vervangen.
Inderdaad , volledig mee akkoord !

Het is belangrijk bij deze motoren om de gevraagde norm aan te houden bij de keuzen van motorolie , zoniet is de kans op lagerschade heel groot .
Vraag maar aan mensen met ervaring , die al meerdere nieuwe blokken hebben mogen steken in de T5 wegens schade aan krukas , of nokkenas .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door Pascal-141 »

Om het simpel te houden , komt het dus hier op neer :
Je kan de motoren onderverdelen in 2 types :
-het "oude" type (AXD en AXE)
-het "nieuwe" type (BNZ en BPC), deze zijn af fabriek met DPF uitgerust

voor het "nieuwe" type motor (met DPF) moet je de longlife III olie gebruiken (5w30 - 504.00/507.00) omdat alleen deze olie geschikt is om geen schade te krijgen aan het DPF
Voor het "oude type blok zou je de Longlife II olie moeten gebruiken (0w30 503.00/506.00/506.01)omdat wanneer je de Longlife III olie zou gebruiken op het "oude" type blok , dat je dan kans hebt op krukaslagerschade.



Vaak is het zo dat zelfs de monteurs in de VW garage dit niet eens weten (of er geen rekening mee houden) , en dat ze gewoon LL III olie in de 'oude' blokken gooien , met na enige tijd de schade tot gevolg ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door Mickel Moen »

Mag ik vragen, waarom er zo aan Longlife olie vastgehouden wordt.

In de technische gegevens bij mijn bus, staat toch duidelijk:
- Met LongLife service - multigrade dunloopolie - VW 506 01
- Zonder Lionglife service - multigrade dunloopolie -VW 505 01

Als ik iedere 15.000 km ververs kan olie met de specificatie VW 505 01 toch ook?

Motor van mijn bus: 96KW AXD 2004

Dit is ook aardig om te lezen: http://wiki.tdiclub.nl/Olie" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 18 feb 2013, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door robertTREBOR »

Als je net als ik en zovelen, je roetfilter (DPF) hebt laten vervangen voor een vaste pijp.

Kan er dan ook een andere motorolie in ?
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door Pascal-141 »

Mickel Moen schreef:Mag ik vragen, waarom er zo aan Longlife olie vastgehouden wordt.

In de technische gegevens bij mijn bus, staat toch duidelijk:
- Met LongLife service - multigrade dunloopolie - VW 506 01
- Zonder Lionglife service - multigrade dunloopolie -VW 505 01

Als ik iedere 15.000 km ververs kan olie met de specificatie VW 505 01 toch ook?

Motor van mijn bus: 96KW AXD 2004

Dit is ook aardig om te lezen: http://wiki.tdiclub.nl/Olie" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik neem geen risico ivm met verkeerde olie , en gebruik de (voor mijn motor geschikte) longlife 3 olie , maar ik wacht niet tot de servicemelder aangeeft om te verversen , ik doe het gewoon om de 15000km (dus zeker 3x per jaar) . Voor die paar euro een liter olie kost , ga ik het niet laten , en verwen mijn busje graag met verse olie , hij werkt er hard genoeg voor :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door vaniac »

robertTREBOR schreef:Als je net als ik en zovelen, je roetfilter (DPF) hebt laten vervangen voor een vaste pijp.

Kan er dan ook een andere motorolie in ?
Nee, want je hebt nog steeds hetzelfde smeersysteem in de motor!!!
Je moet de olie met de juiste VW-norm gebruiken, in verband met de specifieke toevoegingen aan de olie.
Waarom zou je een andere norm gebruiken? Als je de olie bij de dealer te duur vindt, kun je de juiste olie ook via internet aanschaffen en die aan de dealer geven voor de servicebeurt. De bekende oliemerken met de voorgeschreven specificatie zijn al te koop vanaf zo'n 8 euro op internet.
Plaats reactie