Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

nog steeds winterbanden of nu al zomerbanden?

vragen over de T5
supernaturol
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:46

nog steeds winterbanden of nu al zomerbanden?

Bericht door supernaturol »

wil eigenlijk morgen banden wissel doen, maar ze geven eind van de week slecht weer op.

hebben mede t5 bezitters al hun banden gewisseld?
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: nog steeds winterbanden of nu al zomerbanden?

Bericht door Oviivo »

Het gaat sneeuwen deze week en vriezen... Wat denk je zelf :muur :lach
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: nog steeds winterbanden of nu al zomerbanden?

Bericht door ronald tdi »

tenzij je het vlot en makkelijk doen kan, kan je rond deze tijd bijna elke dag wel een wissel maken.
Een paar dagen boven de 7 graden en dan weer er onder.
Ik laat ze gewoon even lekker zitten...
supernaturol
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:46

Re: nog steeds winterbanden of nu al zomerbanden?

Bericht door supernaturol »

Whahaha nee moet gewoon met een krik doen... Maar ben eigenlijk benieuwd wanneer de forumleden hun banden wissel doen.
Ik hoor ook welleens van mensen die winterbanden gebruiken in de maanden waarde letter R in voor komen en anders van okt tot maart :ikrij
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: nog steeds winterbanden of nu al zomerbanden?

Bericht door ronald tdi »

Zo gauw de temp 7 graden of lager wordt gaat er gewisseld worden.
Ik wacht zeker een 2 weken met de zomer sloffen voor dat er weer gewisseld wordt.
dus eerst 2 weken hogere temp dan de 7 graden.

OK, ik weet niet of het ooit is voor gekomen, maar als het in jan. 2 weken wat warmer is dan doe ik het dan weer niet, want je weet gewoon dat het weer koud gaat worden.
Gebruikersavatar
Rick
Berichten: 538
Lid geworden op: 14 apr 2009, 15:20

Re: nog steeds winterbanden of nu al zomerbanden?

Bericht door Rick »

Ik was er lekker vroeg bij dit jaar en heb afgelopen dinsdag m'n wielenwissel laten doen. Volgende week inderdaad weer temperaturen rond het vriespunt. Ach, we komen heus wel waar we zijn moeten. Kwestie van wat voorzichtiger doen. Ik heb de mazzel dat mijn zomerbanden zich uitstekend gedragen in nat/koud weer. Voor mijn gevoel soms zelfs beter dan de winterset.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: nog steeds winterbanden of nu al zomerbanden?

Bericht door heemskerk »

Ik laat de wintersloffen lekker zitten. Heb nu nog 3 á 4 mm op de winterbanden dat kan dus prima als 'zomerprofiel' dienen.
Jorg
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 mar 2012, 16:56

Re: nog steeds winterbanden of nu al zomerbanden?

Bericht door Jorg »

Ook hier blijven de winterbanden nog een paar weken er onder, niet alleen voor gladheid maar ook voor het zout wat weer gestrooid zal gaan worden
Gebruikersavatar
marcel 415
Berichten: 1222
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:28
Locatie: grunniggerlaand

Re: nog steeds winterbanden of nu al zomerbanden?

Bericht door marcel 415 »

ik heb ze dinsdag net weer verwisseld en nu dus sneeuw.ik ryd niet zoveel opdit moment dus kan het wel.was ik dagelijks weg met de bus liet ik ze zitten.
Groetjes Marcel 415

Afbeelding
mcs
Berichten: 163
Lid geworden op: 07 feb 2008, 20:21
Locatie: Hulsberg limburg

Re: nog steeds winterbanden of nu al zomerbanden?

Bericht door mcs »

[quote] Ik hoor ook welleens van mensen die winterbanden gebruiken in de maanden waarde letter R in voor komen en anders van okt tot maart

ook April heeft een R :gekte

ik denk dat we over een week of 2 wel van sneeuw en ijs bevrijd zullen zijn , dan zijn de temperaturen weer constant boven de +5 en schroef ik ook de zomerwielen er weer op , winterrubbers slijten sneller met temperaturen hoger dan +5
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: nog steeds winterbanden of nu al zomerbanden?

Bericht door ratlookcalifornia »

al een week of 2 geleden gewisseld en geen enkel probleem met de splinternieuwe zomerbanden ( met heel goede natweer testen :driveT5 )....voor mijn gevoel bij natweer ( of lichte sneeuw) doen deze het beter.......... Moet natuurlijk geen cm`s sneeuw worden maar dat verwacht ik ook niet meer eerlijk gezegd .. :winter
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: nog steeds winterbanden of nu al zomerbanden?

Bericht door sep »

Heb gelezen dat in principe een goede zomer /allseason band het per definitie beter doet op droog en nat wegdek dan een winterband....pas op het moment dat er een laag sneeuw ligt ben je met een winterband in het voordeel....
En in ons platte landschap kun je ook nog prima in de sneeuw rijden met je zomerband ...puur al door het gewicht van de t5 ..je hebt veel as druk , bij lichte voertuigen zul je veel sneller problemen kunnen krijgen in de sneeuw met een zomerband (. Rij al 8jaar zonder winterbanden met mn t5 en heb nog niet 1 keer vast gezeten of me onveilig gevoeld ...ook niet tijdens remmen ...das in mijn optiek een kwestie van goed anticiperen en gepaste afstand bewaren op je voorligger ) .bij ijzel helpt een winterband net zoveel als een zomerband ....niks !...dan helpt alleen een aan gepaste rijstijl ( zowiezo wel aan te raden ..of het nou regent of sneeuwt )....
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: nog steeds winterbanden of nu al zomerbanden?

Bericht door Klusman »

sep schreef:Heb gelezen dat in principe een goede zomer /allseason band het per definitie beter doet op droog en nat wegdek dan een winterband....pas op het moment dat er een laag sneeuw ligt ben je met een winterband in het voordeel....
En in ons platte landschap kun je ook nog prima in de sneeuw rijden met je zomerband ...puur al door het gewicht van de t5 ..je hebt veel as druk , bij lichte voertuigen zul je veel sneller problemen kunnen krijgen in de sneeuw met een zomerband (. Rij al 8jaar zonder winterbanden met mn t5 en heb nog niet 1 keer vast gezeten of me onveilig gevoeld ...ook niet tijdens remmen ...das in mijn optiek een kwestie van goed anticiperen en gepaste afstand bewaren op je voorligger ) .bij ijzel helpt een winterband net zoveel als een zomerband ....niks !...dan helpt alleen een aan gepaste rijstijl ( zowiezo wel aan te raden ..of het nou regent of sneeuwt )....

Sep, gaan we nu een discusie beginnen, de vraag is nog steeds winterbanden of nu al zomerbanden.
Er zijn landen waar winterbanden verplicht zijn, dus als je daar heen moet of doorheen moet je ze hebben.
Bij mij blijven zo nog een paar weken liggen.
Vergeet ook niet als de winterbanden op de auto liggen , slijten de zomerbanden niet, dus per saldo, rijd je misschien wel net zo ver met een setje winter en zomerbanden, dan met 2 setjes zomerbanden.
En in de winter , heb je met een setje winterbanden echt wel iets meer comfort.
Dus wel of geen winterwielen mag ieder zelf weten. :yes
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: nog steeds winterbanden of nu al zomerbanden?

Bericht door vaniac »

sep schreef:Heb gelezen dat in principe een goede zomer /allseason band het per definitie beter doet op droog en nat wegdek dan een winterband....pas op het moment dat er een laag sneeuw ligt ben je met een winterband in het voordeel....
En in ons platte landschap kun je ook nog prima in de sneeuw rijden met je zomerband ...puur al door het gewicht van de t5 ..je hebt veel as druk , bij lichte voertuigen zul je veel sneller problemen kunnen krijgen in de sneeuw met een zomerband (. Rij al 8jaar zonder winterbanden met mn t5 en heb nog niet 1 keer vast gezeten of me onveilig gevoeld ...ook niet tijdens remmen ...das in mijn optiek een kwestie van goed anticiperen en gepaste afstand bewaren op je voorligger ) .bij ijzel helpt een winterband net zoveel als een zomerband ....niks !...dan helpt alleen een aan gepaste rijstijl ( zowiezo wel aan te raden ..of het nou regent of sneeuwt )....
Helaas is ons land niet overal plat en bij temperaturen om het vriespunt bij je blij als je daar over winterbanden beschikt, zelfs als er geen sneeuw ligt. Door rijpaanslag gaat remmen en optrekken op een helling met zomerbanden niet echt geweldig :ie :ie :ie , dan ben je blij dat je goede winterbanden hebt :ikrij :ikrij :ikrij
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: nog steeds winterbanden of nu al zomerbanden?

Bericht door sep »

Klusman schreef:
sep schreef:Heb gelezen dat in principe een goede zomer /allseason band het per definitie beter doet op droog en nat wegdek dan een winterband....pas op het moment dat er een laag sneeuw ligt ben je met een winterband in het voordeel....
En in ons platte landschap kun je ook nog prima in de sneeuw rijden met je zomerband ...puur al door het gewicht van de t5 ..je hebt veel as druk , bij lichte voertuigen zul je veel sneller problemen kunnen krijgen in de sneeuw met een zomerband (. Rij al 8jaar zonder winterbanden met mn t5 en heb nog niet 1 keer vast gezeten of me onveilig gevoeld ...ook niet tijdens remmen ...das in mijn optiek een kwestie van goed anticiperen en gepaste afstand bewaren op je voorligger ) .bij ijzel helpt een winterband net zoveel als een zomerband ....niks !...dan helpt alleen een aan gepaste rijstijl ( zowiezo wel aan te raden ..of het nou regent of sneeuwt )....

Sep, gaan we nu een discusie beginnen, de vraag is nog steeds winterbanden of nu al zomerbanden.
Er zijn landen waar winterbanden verplicht zijn, dus als je daar heen moet of doorheen moet je ze hebben.
Bij mij blijven zo nog een paar weken liggen.
Vergeet ook niet als de winterbanden op de auto liggen , slijten de zomerbanden niet, dus per saldo, rijd je misschien wel net zo ver met een setje winter en zomerbanden, dan met 2 setjes zomerbanden.
En in de winter , heb je met een setje winterbanden echt wel iets meer comfort.
Dus wel of geen winterwielen mag ieder zelf weten. :yes

Was ook niet bedoeld om een dissussie over het nut op gang te helpen ...maar meer als antwoord op nu wisselen of niet ....er ligt amper sneeuw ..en zelfs als het er lag dan nog kon je prima met je zomer banden rijden ....
Wat betreft het verdelen van de slijtage qua banden door op zomer en winter banden te gaan rijden ...das in principe een sigaar uit eigen doos ...het je zomerbanden gaan langer mee doordat je er korter op rijd ...logisch..maar aan de andere kant heb je ook geinvesteerd in winterbanden ...dus dat kost ook geld ...goedkoper wordt het niet ..en .winterbanden schijnen sneller te slijten dan zomerbanden en zijn niet goedkoper dan zomerbanden ...absoluut niet ..
Ik wil het nut van winterbanden echter niet onderkennen...afhankelijk van je auto en de hoeveelheid sneeuw en de mate van heuvel achtigheid kun je absoluut flink in het voordeel zijn :knipoog
Plaats reactie