Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Storing van de ruitenwissers.

vragen over de T5
Transporter Cor
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:51

Storing van de ruitenwissers.

Bericht door Transporter Cor »

We hebben sinds kort een t5 caravelle van 2007. Als de auto gestart wordt doet alles het perfect. Met ingeschakelde ruitenwissers begint daar na ong. 20 minuten het probleem. Gisteren was er een beetje motregen, de intervalstand wordt daarvoor gebruikt. Soms stopt hij er zo maar mee en doen ook de andere standen het niet meer. Ook gebeurd het wel eens dat de ruitenwissers er mee stoppen tijdens het overschakelen van de ene naar de andere functie. Als de auto uitgezet wordt en na een paar minuten weer gestart wordt dan doet alles het wer normaal.
Ik heb er al een andere ruitenwissermotor in gezet maar het probleem blijft. Het is een auto zonder regensensor.
Ik denk zelf dat het nog wel eens in het zgn. boordnet kan zitten.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Storing van de ruitenwissers.

Bericht door Oviivo »

Hallo Cor,

Ik weet niet of je dat kunt uitlezen, maar een VAGCOM scan is zeker een goede eerste stap.
Laatst gewijzigd door Oviivo op 13 mar 2013, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Storing van de ruitenwissers.

Bericht door Oviivo »

EDIT; hierbij een interessante link;

http://www.t5-board.de/board/threads/50 ... nicht-mehr" onclick="window.open(this.href);return false;
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Transporter Cor
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:51

Re: Storing van de ruitenwissers.

Bericht door Transporter Cor »

Bedankt voor de reactie.
Gisteren ben ik bij de dealer geweest. Ik moest een reservesleutel in laten lezen dus hij moest toch aan de kast. Ook even de storing op laten zoeken maar er was geen storing te vinden.
Ik denk dat ik toch maar op zoek ga naar een boordnet. Kan ik daar van ieder type T5 voor gebruiken? Moet ik deze ook in laten lezen? en Waar zou ik een boordnet kunnen vinden?
Ik heb het kastje gisteren al even bekeken en uit zijn steuntjes gehaald, dat is geen probleem, die krijg ik wel uitgewisseld.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Storing van de ruitenwissers.

Bericht door heemskerk »

Transporter Cor schreef:Bedankt voor de reactie.
Gisteren ben ik bij de dealer geweest. Ik moest een reservesleutel in laten lezen dus hij moest toch aan de kast. Ook even de storing op laten zoeken maar er was geen storing te vinden.
Ik denk dat ik toch maar op zoek ga naar een boordnet. Kan ik daar van ieder type T5 voor gebruiken? Moet ik deze ook in laten lezen? en Waar zou ik een boordnet kunnen vinden?
Ik heb het kastje gisteren al even bekeken en uit zijn steuntjes gehaald, dat is geen probleem, die krijg ik wel uitgewisseld.
Mogelijk is de handle de boosdoener? Eens loshalen en met contactspray bewerken? Mogelijk is er op het oog al waty aan te zien.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Storing van de ruitenwissers.

Bericht door ktmkrik »

Kijk eens naar de microswitch bij de motorkapsluiting of die wel goed zit!
Als die verschoven is denkt de bc dat de kap open is en zal de ruitenwisser ook niet werken.
Ty ripje er omheen wil wonderen geven.
Succes!!
Transporter Cor
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:51

Re: Storing van de ruitenwissers.

Bericht door Transporter Cor »

Bedankt voor alle reacties
Net nog even gesproken met een monteur bij de dealer. Als de auto stilstaat en dan bij het starten alles weer doet dan is de kans groot op een storing in het boordnet kastje. Waar kan ik zoiets vinden, ik denk dat ik daar maar op gok.
Kan ik dat zo wisselen of moet dat opnieuw ingelezen worden ?
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Storing van de ruitenwissers.

Bericht door Oviivo »

als het een storing is in het aanstuurapparaat, moet dat volgens mij echt wel te zien zijn met VCDS/Vagcom :groteogen
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Transporter Cor
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:51

Re: Storing van de ruitenwissers.

Bericht door Transporter Cor »

Ben dinsdag bij de dealer geweest. Hij is daar op storingen onderzocht en daar is helemaal niets te vinden. Ik geloof je op je woord dat er iets te vinden moet zijn maar tot op heden niets. Ik moet het gewoon klaar hebben, ik ben afhankelijk van die bus. In de stromende regen kun je echt niet zonder die dingen.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Storing van de ruitenwissers.

Bericht door Oviivo »

tja, dan gewoon kastje vervangen, moet werken zonder in de leren, denk ik dan. Gewoon part# kopen dat op het kastje staat en dan hopen dat dat de oorzaak was. :jump
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Transporter Cor
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:51

Re: Storing van de ruitenwissers.

Bericht door Transporter Cor »

Vanavond schrijf ik even de nummers op. morgen kan ik bij een autorecyclebedrijf div. kastjes bekijken of de goeie er tussen zit. Nu maar hopen dat dan het probleem opgelost is. Ik ben er aan toe om te genieten van deze prachtbus. :driveT5
Transporter Cor
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:51

Re: Storing van de ruitenwissers.

Bericht door Transporter Cor »

Vandaag het nieuwe boordnet kastje in de auto gezet. Zoals het nu lijkt blijven de ruitenwissers storingsvrij. Ik heb ruim drie kwartier de ruitenwissers gebruikt (op een droge ruit) op voornamelijk de intervalstand. Ook heb ik tijdens het rijden de andere standen geprobeerd. niet 1 keer een misslag o.i.d. nu maar hopen dat dit het probleem is geweest.
Transporter Cor
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:51

Re: Storing van de ruitenwissers.

Bericht door Transporter Cor »

We zijn nu een paar maanden verder en het probleem lag idd aan het boordnet. Geen enkele storing meer geweest.
Vind het wel zo netjes om dat even te vermelden zodat andere mensen hier iets aan kunnen hebben.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Storing van de ruitenwissers.

Bericht door ktmkrik »

Super dat je het even meld Cor, idd zo kan een ander er ook iets mee zonder tijden te moeten zoeken.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Storing van de ruitenwissers.

Bericht door Oviivo »

:yes dat is klasse :wjw
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Plaats reactie