Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ophanging vernieuwen

vragen over de T5
Plaats reactie
Erik701
Berichten: 169
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13
Locatie: Leuven (BE)

Ophanging vernieuwen

Bericht door Erik701 »

Alloa,

Ik rij sinds een jaar of 4 tevreden met een T5, 2.5 TDI 96kw, van 09/2004. Ondertussen 260.000km op de teller, zonder al te grote problemen. De bus wordt enkel in mijn vrije tijd gebruikt, naast mijn bedrijfswagen, en ik probeer er zoveel mogelijk onderhoud zelf aan te doen (mits hulp van vader en schoonvader, die wat meer ervaring hebben met mekaniek).

Het wordt stilletjes tijd om de ophanging te vervangen. Hij werd dit jaar nog goedgekeurd, maar ik voel zelf dat de schokdempers aan vervanging toe zijn. Gezien ik vrijwel nooit zware ladingen meezeul (meestal rij ik leeg of met wat surfmateriaal in) heb ik het gevoel dat de bus wat 'danst' op de weg, en zou ik graag stijvere dempers monteren, of misschien een klein beetje verlagen.

Heeft iemand suggesties van wat ik best kan vervangen, en door welke types ? Als ik dan toch bezig ben ga ik ook proberen remblokjes + vloeistof te vervangen, ook daarrond zijn suggesties welkom!

Grtz
Erik
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Ophanging vernieuwen

Bericht door TsX »

Hallo Eric,

blijkbaar nog geen reactie ontvangen ...

andere dempers ... in de zin van iets speciaal ?
bepaalde Bilsteins zou ik zeggen .
Of een regelbare Koni.
verlagen moet je mee oppassen, lichte vracht mag je officieel niet verlagen door onze belgische keuring...

wat je best mee vervangt ? fuseekogels en als je toch de schokdempers gaat demonteren zou ik die toplager
mee vervangen. kost niet zo veel en je bespaard je zelf veel moeite om die (iets) later te moeten vervangen.

paar tips nog,
-voor het demonteren van je originele fuseekogels heb je zo een 'security spline' dopsleutels nodig.
-bij het terug ineen steken van je volledige ophanging zet je best je fuseekogel op de arm en NIET op je fusee.
Als je die op de fusee zet krijg je de arm niet ver genoeg omlaag om deze over de kogel te krijgen.

En als je bezig bent, kijk je assen ook even na. vooral de verbinding van de as naar de versnellingsbak, passagierskant vooral
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Plaats reactie