Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

zomerbanden / max loadindex

vragen over de T4
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

zomerbanden / max loadindex

Bericht door paulkr »

eergisteren lekke voorband gehad op snelweg. prima verholpen door tjechische anwb mbv reserveband.

nav van lekke band, bestudering van profieldiepte en produktiejaar (2007) van de beide voorbanden, moet ik op zoek naar min. 2 nieuwe zomerbanden. aangezien de banden van de achterwielen er stukken beter uitzien, wil ik deze ivm kostenbesparing (nog) niet vervangen.

aandachtspunten die mede de keuze bepalen zijn:
- camper uit 1991 die ook op een drassig/zanderig kampeerveldje zelfstandig kan rijden (uit een beetje modderig grasveldje gesleept moeten worden door een renault scenic is niet erg stoer)
- lawaaitechnisch een laag volume (ivm met prehistorische geluidsinstallatie of eventueel goede gesprekken met partner tijdens de rit)
- goed rijcomfort (zachte wangen?)
- passend op de alcar 8840 (5x112/55,1/et44/bout14x1,50/6j)
- kosten

ook is de load-index een gegeven waar rekening gehouden moet worden. in m'n topic over winterbanden kreeg ik de tip dat een lagere load-index voor een t4 camper van voor 1996 ook mogelijk is. dit klinkt logisch, immers wegen een portapotti, 4 slaapzakken, 4 broeken/t-shirts/handoeken/sokken/zwembroeken/onderbroeken/snorkel en zonnebrand vast geen 850 kg (max load). ik heb toen nokian wrc (cargo) aangeschaft.

lijkt mij dus mogelijk dat een lagere load-index ook een lagere prijscatagorie zou kunnen betekenen, dat ga ik dus nog uitzoeken.

wie heeft er dus tips en goede ervaringen met zijn/haar zomerbanden onder een t4 camper?

groet,
paul
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door Pascal-141 »

Als je meer comfort in een band zoekt ,dan zou ik al geen bestelwagenband nemen,maar eerder een gaan zoeken in de categorie "gewone autoband" . De keuze is daar veel groter dan bij de bestelwagenbanden. En je vind er ook voldoende banden die een goede laadindex hebben . Een hoge laadindex vind ik toch wel belangrijk bij een camper ,die is toch wel een stuk zwaarder daneen bestelbus.
Om een keuze te maken,kun je eens kijken op bandenmarkt.nl
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door frank884 »

Een hoge loadindex is minder vering in de band zelf
merk duidelijk verschil tussen mijn zomer (LI 104) en winterbanden (LI 97)

Die zomerbanden zijn ook niks om van een drassig weiland weg te rijden!!!
maar gaan wel 100.000 km mee, (bridgestone R 630) en (Michelin achilles) kwalitatief geen verschil is mijn ervaring.

dan zou ik voorop all weather banden nemen, met een profiel wat van het midden naar buiten uitkomt
(principe als tractorbanden)
maar hoe meer en hoe meer open profiel hoe sneller versleten, en hoe meer herrie.

de winterbanden wat ik heb maken duidelijk meer herrie
nu heb ik een DC dus daar hoor ik niet veel van, maar bij een camper is dat open en zal dat storend zijn!!!
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door Multivan Generation »

Welke bandenmaat zoek je?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door DNS »

Ze moeten op een standaard 6Jx15 velg, dus ik neem aan de standaard maten: 195/70R15 of 205/65R15.

De versterkte (RF of XL) personenauto-versie van de 195/70/15 geeft een LI van 97, die van 205/65/15 een LI van 99.
Grotere merken hebben ook wel eens een lichtere versie van hun bestelband, dus daar kan je ook nog naar kijken.

Een grover profiel helpt bij grasveldjes, maar komt ook met meer afrolgeluid. Maar net wat je belangrijker vindt. :knipoog
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door paulkr »

een bruikbare tip van dennis, daar kan ik verder mee aan de slag.

paul
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door paulkr »

weet iemand of het mogelijk is om bandenmaat 105/70R15 te gebruiken voor alcar 8840-velg?
op een t4 uit 91?
ivm forumberichten over wegzagen van rand achterbumper in wielkast.

paul
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door paulkr »

ik bedoel natuurlijk 205/70R15.
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door DNS »

205/70R15 past makkelijk; is ook maar 7mm hoger dan de standaard 195/70. :knipoog

Bumper aanpassen was pas vanaf 215/75R15 nodig bij mij, en eigenlijk alleen omdat die nog verlaagd was. :lach
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door paulkr »

is onderstaande gedachte erg raar?

met redelijk volbeladen (water/fietsen/tent/kleding/wijn/hagelslag/) t4 camper rijden we over asfalt, kiezel, gravel, gras, zand en semiverharde binnenwegen met stijgingspercentages tot 10% naar zonnige en/of nattige oorden.

met de moderne suv-banden of 4 x 4 banden sla ik toch alle vliegen in één klap?

volgens bronnen zijn de suv-banden geen echte offroadbanden maar comfortable asfaltbanden (75%) met de mogelijkheid om een zandpad (25%) op te draaien.
bestelwagenbanden zijn harder vanwege de versterkingen, en dus minder comfortabel.
suv-banden hebben een voldoende load-index (max 2890kg = li 97) en rijden prettig comfortabel op alle wegen.

waarom dus geen suv-banden onder de bus?
(en ja, lawaai en brandstofverbruik is wat meer volgens de ecolabels)
Gebruikersavatar
patrick 468
Berichten: 354
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
Locatie: Breda

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door patrick 468 »

@paulkr, uiterlijk morgen zitten er bij mij 205/75 15" (op standaard staal) all -season banden op, dus inderdaad ook niet echt all terrain, maar nog altijd comfortabeler dan bedrijfswagenbanden, volgens de cijfers kan dat er met gemak onder (heb voor wel de torsiestaven omhoog geschroefd), ik zal van de week eens fotos plaatsen.

Er bestaan overigens ook speciale camperbanden, schijnen wel wat comfortabeler te rijden dan bedrijfswagenbanden...
De échte allterrains zijn qua geluid enzo ook niet echt comfortabel te noemen overigens...

kijk anders ook eens op het engelse T4 forum ( http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.p ... ain&page=2" onclick="window.open(this.href);return false; )
Daar lopen heel wat gasten rond met BFG's, Grabbers en andere all-terrain banden.

Ik denk alleen dat je dan beter wel alle 4 je banden gaat vervangen.
Ben zelf al een tijdje op zoek geweest op MP, en als je goed zoekt en wat geduld hebt vinds je uiteindelijk wel wat (2nd hand) op MP.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door Multivan Generation »

@ Paul KR

kijk eens op http://www.autobandenmarkt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Tik je gewenste bandenmaat in,
je krijgt dan een boel opties en je kunt ze uitzoeken op geluidsniveau :knipoog :toppie

Doe er je voordeel mee
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door paulkr »

minimale breedte bij camperbanden is bijv. bij popgom 215 (http://www.banden-popgom.nl/autobanden/ ... 9-q--mk-cp" onclick="window.open(this.href);return false;)

de vraag is dan weer of deze passen op de alcarvelgen 8840?
volgens het boekje dus weer niet.
andere velgen aanschaffen is dan een vervolgvraag, oude velgen op mp?
dat vind ik dan weer veel gedoe...
ook prijs is een minpuntje.
dus...
passen 215/70r15 banden op alcar 8840 velgen?

(voorgesteld engels forum erg informatief, moet mij nu wel registeren om verder te kunnen lezen)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door Multivan Generation »

wat blijf je hangen op alcar velgen, heb je geen normale originele T4 velgen?
Wat is er anders aan die velgen, dat je de naam steeds vermeld?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door DNS »

paulkr schreef: - passend op de alcar 8840 (5x112/55,1/et44/bout14x1,50/6j)
Zijn zo te zien gewoon de standaard maten van een pre-96 stalen velg (alleen zou het naafgat 57.1 moeten zijn ipv 55.1 :ie ).

Op 6J velgen past zelfs een 225/70/15 nog (standaard op de LT/Sprinter), maar dat wordt toch wat krapper onder een T4.
215/70/15 past nog wel.

Zoeken op camperbanden heeft trouwens geen zin; dat zijn meestal ook gewoon bestelbanden (herkenbaar aan de C erachter; dus bijv. 215/70R15C). :knipoog


PS: Ik heb anders ook nog wel een set 16" Audi A8 staal liggen die van mij T4 komen. Banden: 2x goede General Grabber AT2 215/65R16 (8-9mm) en 2 oude winterbanden die vervangen moeten worden. Mogen evt. wel weg voor 200,- als je interesse hebt.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Plaats reactie