Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

airco werkt maar 2e koelvin slaat niet aan

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

airco werkt maar 2e koelvin slaat niet aan

Bericht door Bertel388 »

Mijn airco werkt maar de 2e koelvin slaat niet aan. Bij het eerste starten van de motor, zie ik dat het display van de climatronic even knippert met allemaal 888888-en. Dat zou op een foutmelding wijzen maar bij uitlezen met een Bosch unit, wordt alleen aangegeven dat er iets fout zit maar wordt geen foutcode weergegeven.

Na het inschakelen van de airco, doet ie normaal zijn werk. Wordt goed koel etc. Na verloop van tijd begint het systeem te pendelen. Doorlopend wordt het systeem in- en uitgeschakeld. Ongeveer om de 15 seconden.

Nu heb ik het e.e.a. al laten onderzoeken door een monteur van Bosch en na wat testen te hebben gedaan, blijkt dat de koelvinnen op zich, beiden goed functioneren. Het lijkt er dus op dat ze niet goed aangestuurd worden. Doordat de tweede vin niet bijkomt, loopt de druk in het aircosysteem zo hoog op (ongeveer 25 bar) dat de compressor het daar erg moeilijk mee krijgt. Door de hoge druk wordt deze uitgeschakeld maar na zo'n 15 seconden weer ingeschakeld omdat ie wil koelen. Dat veroorzaakt het pendelen. De motor reageert ook erg sterk op het inschakelen omdat de pomp zoveel druk ondervindt.

De koelvloeistof is prima op orde. Dat is ook gecontroleerd door het systeem leeg te pompen en de vloeistof te wegen. Zekeringen zijn ook alle OK. Van kabelbreuk is ook geen sprake, bij het overbruggen van de contacten draaien de beide vinnen naar behoren.

Het oplopen van de druk, wordt dus puur veroorzaakt door het niet bijkomen van de 2e vin. Relais/regeleenheid 701 919 506A zou hier de oorzaak van kunnen zijn. Dit relaisbok zit net boven de linker koplamp. Deze heb ik even mogen lenen van een bevriende T4 rijder maar als ik zijn relais aansluit, komt de 2e vin nog niet in en vervalt het systeem weer in het pendelen.

Nu kan het zijn dat zowel mijn relais kapot is en ook het relais wat ik even mocht lenen. Dat zou wel erg toevallig zijn.

Heeft iemand tips voor mij wat dit nog anders zou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: airco werkt maar 2e koelvin slaat niet aan

Bericht door Peter 887 »

Dan heb je dus geen aansturing naar het 2e relais om de 2e vin in te schakelen denk ik.
Wordt deze vin wel ingeschakeld bij een te hoog oplopende motortemperatuur?
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33871
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: airco werkt maar 2e koelvin slaat niet aan

Bericht door Multivan Generation »

Hogedruksensor zelf is wel al uitgesloten?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: airco werkt maar 2e koelvin slaat niet aan

Bericht door Bertel388 »

Nee, volgens mij wordt de 2e vin ook bij hogere motortemperatuur niet ingeschakeld, tenmiste, die indruk heb ik.

En die hogedruk schakelaar, waar zit die? Waarom zou die het kunnen zijn? Stuurt die ook naar de koelvin (via het relais)?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33871
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: airco werkt maar 2e koelvin slaat niet aan

Bericht door Multivan Generation »

sorry, hogedruk sensor bedoel ik,
die zit rechtop staand daar waar de leidingen door het schutboard gaan.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: airco werkt maar 2e koelvin slaat niet aan

Bericht door sgsdebruijn »

Met een paperclip 3 en 4 doorverbinden en kijken of de 2de fan ook aan wil slaan

http://www.t4-wiki.de/wiki/Schalter_F12 ... imaanlage)
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: airco werkt maar 2e koelvin slaat niet aan

Bericht door Bertel388 »

die hoge druk sensor: kan ik die zelf controleren?

en, schakelt deze het relais in zodat vin 2 "in" moet komen?
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: airco werkt maar 2e koelvin slaat niet aan

Bericht door Bertel388 »

sorry, had nog niet ververst en de reactie over het doorverbinden nog niet gezien :bonk ..... ga ik proberen :werkaanT4
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: airco werkt maar 2e koelvin slaat niet aan

Bericht door Bertel388 »

T4 wiki lezende, zou dit goed het euvel kunnen zijn, morgen maar eens even testen, 't wordt nu te donker op de oprit :nuts . Vreemd dat die monteur dit niet gecontroleerd heeft, die heeft dagelijks me dit soort zaken te maken en doet niet anders dan Bosch- en allerlei airco gerelateerde zaken repareren.
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

Re: airco werkt maar 2e koelvin slaat niet aan

Bericht door volvosurfer »

Check dan ook even de 50A zekering. Die wil wel eens breken of doorgaan als na lange tijd de fan weer eens moet draaien (na winter bv).
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: airco werkt maar 2e koelvin slaat niet aan

Bericht door Bertel388 »

Bedankt voor je tip Volvosurfer. Ik houdt het in de gaten. Ik heb alle zekeringen al dubbel gecheckt en die zijn alle heel. Zou die kapot zijn, dan loopt de 2e vin niet als je hem bij het relais overbrugt.
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: airco werkt maar 2e koelvin slaat niet aan

Bericht door Bertel388 »

Ik heb de drukschakelaar op aangeven van sgsdebruijn getest als volgt:


- Motor laten draaien, klima inschakelen en stekker van de sensor afnemen

- Beide koelvinnen lopen op dat moment niet

- Pool 1 en 2 van de afgenomen stekker doorverbinden, schakelt de magneetkoppeling in.

- Pool 3 en 4 doorverbinden, schakelt 1 koelvin in: de linkervin (accuzijde).

- De rechtervin (luchtfilterzijde) blijft volkomen stil.

De druksensor lijkt dus wel te werken, het resultaat is nl. niet anders dan met de stekker er op. Of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: airco werkt maar 2e koelvin slaat niet aan

Bericht door sgsdebruijn »

Je had relais 140 als getest met een andere?
Ik zit te twijfelen, kan ook dat de druksensor ervoor zorgt dat de fans een standje hoger gaan draaien.
Oskar weet er veel van, wellicht hem even een berichtje doen, hij heeft het wel druk denk ik.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: airco werkt maar 2e koelvin slaat niet aan

Bericht door Bertel388 »

relais 140 zit binnen in de cabine toch? Die heb ik uit elkaar gehaald en alle punten nagesoldeerd. Lijkt intact.

Het relais waar ik naar verwijs, is het relais net boven de linkerkoplamp, vóór de accu. Zit vast met 2 M6 bouten, daarna kun je drie stekkers van het relais afnemen. In deze stekkers kunnen de beide vinnen overbrugd worden en dan lopen ze beide.

Wellicht toch dit relais kapot? Dat zou betekenen dat het relais van de andere T4 wat ik uitgewisseld heb, ook kapot moet zijn. Wat niet kan is nog nooit gebeurd maar dat zou wel frappant zijn. Volgens een VW garage in Duitsland, kwam het zelden voor dat dit relais kapot was....
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: airco werkt maar 2e koelvin slaat niet aan

Bericht door sgsdebruijn »

Lijkt me ook sterk. heb je een clima of airco?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie