Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

brandlucht en volop draaiende koelvinnen

vragen over de T5
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

brandlucht en volop draaiende koelvinnen

Bericht door ratlookcalifornia »

Geen idee of het regeneren is maar ik heb ook spontaan een draad/smeullucht binnen ( wordt weer iets minder lijkt het...) en ook volop draaiende koelvinnen, zelfs als de motor koud is ( of in ieder geval niet heet).....iemand die iets weet wat er aan de hand kan zijn..... :ie

Vind het toch nooit zo`n lekker idee en er ligt ook geen vuilniszak tegen de uitlaat of dergelijke... Smeullucht ook alleen maar via de kacheluitstroomopeningen lijkt het...., kachel en ventilatoren uitzetten maakt niet veel uit voor het gebulder van de twee koelvinnen aan de voorzijde.... :groteogen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: brandlucht en volop draaiende koelvinnen

Bericht door Multivan Generation »

Er is een tijdje geleden een melding op dit forum geweest over hetzelfde.
De uitkomst was toen, volgens mij, dat er een linkje naar een Duits forum vermeld werd,
waarbij er iets te licht was uitgevoerd.
Had volgens mij met kachelunit te maken..
Zoek maar eens op het forum..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: brandlucht en volop draaiende koelvinnen

Bericht door vaniac »

Sommige uitvoeringen met airco hebben een luchtkwaliteitssensor en die sensor wil wel eens doorbranden, met brandlucht als gevolg. Je zou het storingsgeheugen kunnen uitlezen om te zien of er een foutmelding is.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: brandlucht en volop draaiende koelvinnen

Bericht door Multivan Generation »

dat was het ja :yes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: brandlucht en volop draaiende koelvinnen

Bericht door Oviivo »

Yep, dat was ik ;

viewtopic.php?f=3&t=40466&p=284630" onclick="window.open(this.href);return false;


Blijkbaar bekend issue, al had ik geen brandlucht, kwam er bij toeval op na routine VCDS uitlezing die ik regelmatig doe.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: brandlucht en volop draaiende koelvinnen

Bericht door Oviivo »

Mijn koelvinnen draaiden trouwens ook geen overuren... Ik denk dat ik er toevallig op tijd bij was, want had wel een sluiting in de sensor.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: brandlucht en volop draaiende koelvinnen

Bericht door ratlookcalifornia »

Ga eens kijken of de airco het nog doet, de aanjagers wel maar dat zegt niet veel.....effe checken op koele lucht..................en inderdaad weinig echte koele lucht volgens mij..... Vrijdag maar een extra opdrachtje geven :nuts tijdens de onderhoudsbeurt....
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: brandlucht en volop draaiende koelvinnen

Bericht door Oviivo »

Sensortje vervangen kun je echt makkelijk zelf. Desnoods doe ik dat voor je. Mijn airco deed het nog wel, volgens mij, alleen was het in de winter. :nuts
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: brandlucht en volop draaiende koelvinnen

Bericht door Oviivo »

Je zou die bewuste zekering eens kunnen checken. Als die is doorgebrand en van 5A is, dan is waarschijnlijk sensor stuk maar heeft de zekering verdere schade voorkomen. Dat is dan ook de reden dat je ventilator zo hard draait, druksensor zit namelijk ook achter die zekering.
Je hebt geen VCDS?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
red
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 mar 2013, 14:22

Re: brandlucht en volop draaiende koelvinnen

Bericht door red »

Hallo allemaal,

Er komt regenwater op je "luchtkwaliteitssensor " terecht.
Daardoor maakt de sensor kortsluiting, en de zekering SB 22 (T5.1-5A, T5.2 10A) smelt.

Ik zal de sensor vervangen, en daarna beschermen, als ik jou was.
Anders blijf je an de gang.

Groeten RED
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: brandlucht en volop draaiende koelvinnen

Bericht door ratlookcalifornia »

Oviivo schreef:Je zou die bewuste zekering eens kunnen checken. Als die is doorgebrand en van 5A is, dan is waarschijnlijk sensor stuk maar heeft de zekering verdere schade voorkomen. Dat is dan ook de reden dat je ventilator zo hard draait, druksensor zit namelijk ook achter die zekering.
Je hebt geen VCDS?

Nee , helaas niet......
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: brandlucht en volop draaiende koelvinnen

Bericht door Oviivo »

red schreef: Ik zal de sensor vervangen, en daarna beschermen, als ik jou was.
hoe bescherm je dat ding, zonder de functie te verhinderen?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
red
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 mar 2013, 14:22

Re: brandlucht en volop draaiende koelvinnen

Bericht door red »

Hallo,

Met een plaatje boven de sensor.

Groeten RED
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: brandlucht en volop draaiende koelvinnen

Bericht door ratlookcalifornia »

en ja hoor,...inderdaad was de sensor doorgebrand... Hij lag echter ook uit zijn houder en daardoor in het water :bonk . Gelukkig weer opgelost zodat de straaljagers in de motorruimte weer tot rust gekomen zijn ( leek wel een F16 :gekte ). Verder even goed na laten kijken, o.a. de aandrijfas welke naar nu bleek nog keurig in het vet zat , effe extra ingevet en verder long life beurtje... Voorlopig weer even vertrouwen in , fingers crossed :driveT5
red
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 mar 2013, 14:22

Re: brandlucht en volop draaiende koelvinnen

Bericht door red »

http://www.t5-board.de/board/attachment ... 1358413233" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat is het.
Groeten RED
Plaats reactie