Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke T5 ???

vragen over de T5
Plaats reactie
illuminatastigmata
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jun 2013, 12:53

Welke T5 ???

Bericht door illuminatastigmata »

Oi!
Ben al even aan het rondkijken naar een ander busje.
Momenteel rijd ik in een T4 2.5 TDI in de korte uitvoering.
Gezien de gezinsuitbreiding en hobby zoek ik dus een ruimer exemplaar.
Ik dacht zelf aan een T5 lange wielbasis dubbele cabine.
Aangezien er twee kinderstoelen achterin moeten komen heeft twee schuifdeuren de voorkeur, maar dat is niet persè
noodzakelijk. Lange wielbasis weer wel, want de modellen die ik al heb bekeken waren kort en dat is echt te krap.
Maar nu de motor........
Als ik het o.a.hierzo een beetje volg is de 5 cilinder niet geheel pechvrij en vertoond nogal wat mankementen.
Is dat toeval, zijn dat afgeragde bakken geweest, botte pech of zijn ze allemaal slecht of alles behalve probleemloos???
Zijn de 4 cilinders beter, en ook niet geheel onbelangrijk....loopt dat ook een beetje?
Met mijn huidige bus (niet gechipt,geen K & N, EGR nog erop, oem dus..) rijdt ik regelmatig goed door.
150-160. Dat moet de opvolger dus ook kunnen.

Kijk, voorgloeiers, dynamo's en dat soort zaken daar kan ik inkomen, maar loszittende verstuivers, gare verstuivers(à dik 500€ excl.montage...;-((( ), lekkende stuurbekrachtigers, automaatbakken op een hoop, en dat soort zaken die (als ik het mag geloven)binnen de 100K voorkomen maken me een beetje angstig eerlijk gezegd.
Goed, mijn T4's waren ook niet altijd even super, maar over het algemeen kwamen de problemen pas na 250K.
En dan heb ik het puur over slijtagedelen, zoals de oliepomp bijvoorbeeld (281K).

Maar goed, welke T5 motor is goed, welke km-stand mag zoiets hebben en hoe zit het met de automaat.
Graag zou ik een automaat aanschaffen, een minimaal vermogen is toch wel 120pk en ik wil tussen de 12 & 15 gaan uitgeven.
Bouwjaar in de buurt van 2008.

Waar moet ik op letten, wat is voor mij de moeite naar te kijken, en welke (motor)modellen vallen zowiezo af?
Ik kijk dan naar betrouwbaarheid en vermogen.
Automaat, 5 of 6 bak ??
Maakt het heel veel uit of het een motor is van voor 2008(updates)???

Alvast bedankt en alle info is meer dan welkom.

Grtz.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Welke T5 ???

Bericht door harry t5 191 »

Als je een automaat wilt zit je al aan een 5 cilinder vast.
Een 4 cil.heeft 5 versnellingen,een 5 cil. heeft 6 versnellingen of een automaat.
De 4 cil.105pk is een probleemloze motor.Het is ook de meest gebruikte motor binnen de VAG groep.
Er zijn ook genoeg 5 cilinders die het goed doen hoor.
Hier op de site lees je natuurlijk meer over problemen.
Maar als je 150 km constant wilt rijden moet je een 5 cilinder gaan rijden.

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke T5 ???

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou rondkijken voor een 130 pk met handbak.
Ik denk dat daar ook wel veel aanbod van is.
Komt ongeveer overeen met de T4 met 2,5 TDI met 102 pk qua rijden.

Automaat (nog steeds) links laten liggen, en dieselpartikelfilter na aankoop meteen leegmaken.
Dan heb je een zekere auto voor de toekomst.
Met die verstuivers moet je geluk hebben, evenals aandrijfas..

Maar de 1,9 TDI met 105 pk als basis, kan met wat tuning prima meekomen hoor,
en wellicht goedkoper in aanschaf?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Welke T5 ???

Bericht door robertTREBOR »

Ik denk dat je al een T5 GP uit 2010 kan kopen voor rond de 20.000 euro
misschien even doorsparen ?
geen problemen met loszittende verstuivers
geen gescheurde spruitstukken
rechter aandrijfas probleem opgelost ?
stuurbekr. probleem weg omdat de 4 cijl. lichter is op de vooras ?
verbruik zou lager moeten zijn zeker met leeg roetfilter.
en het common rail diesel inspuitsijsteem wat toch wel zeker bij VW betrouwbaarder is dan de pompverstuivers.


Ik ben en uiterst tevreden T4 2500TDI rijder van 2004 t/m 2010
maar van de kwaliteit T5 uit 8-2008 die ik in 8-2010 op 40.000 km kocht en die nu 125.000km heeft gereden
ben ik toch wel heel erg geschrokken !!
vw vind het doodnormaal dat EEN verstuiver van 4 jr.oud stuk gaat na 120.000km en 1250 euro kost om te verv.
Coulance garantie ? man rot op wie denk je wel dat je bent ? Hoogmoed ten top !
ze zeggen er dan ook nog doodleuk bij dat de rest van de 4 verstuivers er binnenkort ook aan komt ! NO SHAME AT ALL !!
mijn conclusie ; dure TROEP !!! en een waardeloze zakkevullers mentaliteit bij de dealers
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Jorg
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 mar 2012, 16:56

Re: Welke T5 ???

Bericht door Jorg »

Ook hier staan 2 kinderstoeltjes achterin, maar ik ben blij dat ik een paar maanden langer ben blijven zoeken naar de dubbele schuifdeur.
Niets zo vervelend als steeds langs het rechter stoeltje te moeten klimmen om het kindje in het linker stoeltje vast te zetten in de gordel.
Je zou het linker stoeltje ook nog in het midden kunnen zetten maar dan nog moet je naar achter draaien of over een stoeltje hangen om het kindje vast te zetten.

Ik zou je dus toch de dubbele deur adviseren in combinatie met de lange wielbasis. Kindjes in kinderstoeltjes zitten nog met de beentjes gestrekt en zelfs met een LWB raken ze de voorstoelen.
illuminatastigmata
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jun 2013, 12:53

Re: Welke T5 ???

Bericht door illuminatastigmata »

Ok, bedankt voor de reacties alvast, dubbele deur daar was ik al een beetje bang voor.
Die zijn vrij schaars.

Dan de motor....wat is het verschil zo'n GP- uitvoering?
Is dat dan de nieuwe 4 cilinder?
Die zijn er dus pas vanaf 2010?
En welke inhoud/vermogen hebben we het dan?
Maar als die al op zekers minder problemen gaan geven is het dus raadzaam het budget wat
op te schroeven als ik het goed begrijp?
Dat verstuiververhaal van hier op het forum heb ik ook gevolgd.....
Respect voor de sleutelaar, maar verder om te janken.

Maarre...meer tips? :toppie
redouan
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 apr 2013, 11:36

Re: Welke T5 ???

Bericht door redouan »

Let op dat je geen gecloonde transporter koopt!
En ja ook bij een autobedrijf kan dat voorkomen.
Dus als het voertuig toevallig niet alle boekjes heeft dan moet je al ??? hebben.

meer dan 1 kind dan zeker voor dubbel schuifdeur!
illuminatastigmata
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jun 2013, 12:53

Re: Welke T5 ???

Bericht door illuminatastigmata »

redouan schreef:Let op dat je geen gecloonde transporter koopt!

U bedoelt ?
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Welke T5 ???

Bericht door robertTREBOR »

illuminatastigmata schreef:
redouan schreef:Let op dat je geen gecloonde transporter koopt!

U bedoelt ?
inderdaad heel goed om het verleden uit te pluizen aan de hand van de eigenaar en de dealer die hem heeft onderhouden !

zie link betreffende gekloonde voertuigen;

http://www.dekilometerverzekering.nl/ni ... e-weg.html" onclick="window.open(this.href);return false;
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Plaats reactie