Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Waarom druk op het koelsysteem??

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Waarom druk op het koelsysteem??

Bericht door frank884 »

Vorige week was me een slang gesprongen van de kachel in dit geval bij de vrachtwagen (2004 + 840.000km)
maar dat is bij elke motor in principe het zelfde

nu vraag ik me af waarom moet er druk op dat koelsysteem staan, als ik het pricipe van de snelkookpan neem
dan zou dat moeten zijn dat de vloeistof bij een hogere temperatuur pas gaat koken.

maar ik heb het zowel bij de vrachtwagen als bij de T4 geprobeerd, rijden met de dop los,
en bergop met de volle vrachtwagen maakt het niks uit, de koeling komt echt niet in de problemen.

Dus als de slangen wat ouder zijn lijkt me dat je beter drukloos kunt rijden????
zal we af en toe een bekertje verdampen, maar dat maakt niet uit,....
een T4 heeft 2 ventilatoren, en is gemaakt voor 4500 kilo te verplaatsen, dus met 2 ton totaal gewicht
lijkt me dat beter voor de oudere slangen !! zeker bij nog oudere T4's ....
of weet iemand een andere reden waarom er druk op dat systeem zou moeten staan ???
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: Waarom druk op het koelsysteem??

Bericht door frans_t4 »

idd kookpunt verhoging.. dat je koeling nu niet is gaat koken heeft mogelijk te maken met de belasting van je auto's. Even googlen... zie onderstaande:

Waterkoeling

Waterkoeling is feitelijk nog steeds luchtkoeling, maar dan indirect. In plaats dat de lucht de motor koelt, koelt het de radiateur af en het koelwater dat daardoorheen loopt. Een waterpomp circuleert het water door de radiateur heen, door de talloze kanalen in het motorblok en via slangen (en onder andere een waterpomp) weer terug naar de radiateur. Met waterkoeling kan de motor beter gekoeld worden, mede doordat de radiateur op de ideale plek kan worden geplaatst om de rijwind op te vangen: vóór de motor en vlak achter de grille. Als de motor koud is, wordt de waterstroom stil gezet, zodat de motor sneller op bedrijfstemperatuur is. De thermostaat regelt de koelfunctie: wordt de motor te warm, dan gaat het water circuleren, daalt de temperatuur onder bedrijfstemperatuur dan wordt de watercirculatie weer stilgezet. Staat u op een warme zomer dag in de file, dan kan de radiateur het niet meer alleen aan, dit omdat er geen rijwind is en het water te weinig afkoelt in de radiator. Een ventilator zal dan gaan draaien om alsnog lucht door de radiateur te blazen en het water zo te koelen. Ook die ventilator heeft weer een thermostaatfunctie, waardoor hij ‘weet’ wanneer en hoe snel hij moet draaien. Een watergekoelde motor maakt veel minder herrie, mede doordat de cilinders min of meer zijn omhuld door water.

Hoe heter het koelwater, des te groter het temperatuurverschil met de buitenlucht en des te groter het koelvermogen. Maar het water mag ook weer niet aan de kook raken en daarom staat het koelsysteem onder druk. Het kookpunt ligt zo hoger en bovendien gaat er geen vloeistof verloren door verdamping. Als de druk té hoog wordt, dan zal een veiligheidsventiel in de radiateurdop de stoom afvoeren. Dit zal alleen gebeuren als er iets niet pluis is met het koelsysteem van je auto. De meeste auto’s hebben een koelvloeistof temperatuurmeter. Kijk daar dus eens naar als het warm weer is en je voor het stoplicht staat.Als de koeling niet optimaal is, kun je de meter zien stijgen richting het rode gebied. Dat lost het probleem natuurlijk niet op, maar je staat liever stil bij je lokale garage dan ergens op een vluchtstrook. In kritieke gevallen heb je nog best wat invloed uit te oefenen op het koelvermogen:

Groeten,

Frans...
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Waarom druk op het koelsysteem??

Bericht door frank884 »

frans_t4 schreef:idd kookpunt verhoging.. dat je koeling nu niet is gaat koken heeft mogelijk te maken met de belasting van je auto's. Even googlen... zie onderstaande:

Waterkoeling

Hoe heter het koelwater, des te groter het temperatuurverschil met de buitenlucht en des te groter het koelvermogen. Maar het water mag ook weer niet aan de kook raken en daarom staat het koelsysteem onder druk. Het kookpunt ligt zo hoger en bovendien gaat er geen vloeistof verloren door verdamping.

Groeten,

Frans...
Ik had ook niks anders gevonden dan kookpunt verhoging, maar zowel met de vrachtwagen met 46 ton in de ardennen
als met de T4 (koeling heeft bij beide geen problemen met drukloos draaien)
de T4 al helemaal niet want die wordt amper belast.

de ventilatoren doen hun werk,.... en als ik ook af en toe wat G 12 zou moeten bij schudden vindt ik minder erg dan
dat me een slang knapt... dus ik denk dat ik maar eens ga rijden met de dop op het expansievaatje een stukje los...
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Waarom druk op het koelsysteem??

Bericht door sgsdebruijn »

Ga je af op je meter in de dash? niet zo nauwkeurig :bonk
Doe het dan in ieder geval met VAGCOM, een aantal sensoren uitlezen.

Maar zuid frankrijk, op vakantie, caravan erachter, in de file, heuvel op snikheet, denk dat bv 10 graden verschil ,door de druk dus hoger kookpunt, wel zo prettig is.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Waarom druk op het koelsysteem??

Bericht door vw_camper »

Het theoretische rendement van een motor neemt af bij afnemende temperatuur, dus misschien een goed idee om nauwkeurig het brandstofverbruik bij te houden.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Waarom druk op het koelsysteem??

Bericht door Pascal-141 »

frank884 schreef:de ventilatoren doen hun werk,.... ...
Slaan jouw ventilatoren dan zo regelmatig aan ? Dan is er iets mis met je koelsysteem. Bij een TDI slaan die bijna nooit aan bij het rijden in normale omstandigheden . Ik heb bij mijn T4 precies 1x de ventilatoren weten aanslaan op 7 jaar tijd , dat was na een wel héle stevige rit in de Ardennen ...
Natuurlijk slaan ze wel vaker aan als je airco hebt/aanstaat , of als je een zware aanhanger trekt .

Enneuh ... in plaats van nou te gaan rondrijden met je dop losgeschroefd , zou je dan niet beter gewoon een paar nieuwe koelslangen monteren (als je de huidige slangen niet meer vertrouwd) ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Waarom druk op het koelsysteem??

Bericht door frank884 »

Pascal-141 schreef:
frank884 schreef:de ventilatoren doen hun werk,.... ...
Slaan jouw ventilatoren dan zo regelmatig aan ? Dan is er iets mis met je koelsysteem. Bij een TDI slaan die bijna nooit aan bij het rijden in normale omstandigheden . Ik heb bij mijn T4 precies 1x de ventilatoren weten aanslaan op 7 jaar tijd , dat was na een wel héle stevige rit in de Ardennen ...
Natuurlijk slaan ze wel vaker aan als je airco hebt/aanstaat , of als je een zware aanhanger trekt .

Enneuh ... in plaats van nou te gaan rondrijden met je dop losgeschroefd , zou je dan niet beter gewoon een paar nieuwe koelslangen monteren (als je de huidige slangen niet meer vertrouwd) ?
Hoi Pascal

Nee die ventilatoren (buiten als de AC werkt slaan vrijwel nooit aan)
de slangen zien er optisch ook nog goed uit, maar gezien mijn ervaring met de vrachtwagen (die 2 jaar jonger is)
vroeg ik me af: waarom er zo nodig druk op dat systeem zou moeten staan??? bij deze motor, je vergroot de kans flink
dat er ergens een 11 jaar oude slang knapt, terwijl de koeling van mijn TDI
dat idd helemaal niet nodig heeft, die heeft genoeg over zonder er een hoger kookpunt bij te produceren door er druk op te laten ontstaan.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Waarom druk op het koelsysteem??

Bericht door PJJ-65535 »

Ik dacht het volgende:

De reden dat een koelsysteem bij een wagen onder druk komt te staan heeft met name ook te maken met het toegevoegde antivries, en een aantal "dopings" (gaan oxidering tegen)

Het antivries, toegevoegd aan water door middel van een alcohol, zorgt er voor dat in de winter je koelwater niet bevriest en daardoor je motorblok en radiateur stukvriezen. Maar dat het kookpunt door deze toevoegingen ook omlaag ging, naar pakweg 85 graden C.. Door een druksysteem te creeren kun je het kookpunt omhoogbrengen tot een graadje of 120, en daarna springt of het overdrukventiel (bovenop het vaatje) of alstie dicht zit barst er een slang.

Bij nazoeken vond ik echter dat glycol of ethyleenglycol een kookpunt heeft van 197 graad celcius.
https://nl.wikipedia.org/wiki/1,2-ethaandiol" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu ben ik benieuwd wat het kookpunt is van koelvloeistof..... (zonder het in een pannetje te gieten, op een vuurtje te zetten... etc.)

Iemand een idee ?
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Waarom druk op het koelsysteem??

Bericht door vw_camper »

Volgens Wikipedia is het kookpunt van koelvloeistof inderdaad hoger dan water:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koelvloeistof
"De koelvloeistof voor een auto heeft een hoog kookpunt, rond de 135°C, en dient goed tegen vorst te kunnen, tot wel -35°C."
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Waarom druk op het koelsysteem??

Bericht door PJJ-65535 »

hmmmmm,

dan was dat idee nog van "de goede oude tijd" toen we nog spiritus (methanol) in het koelsysteem goten voor de vorstbescherming....

Thanx,
Life's no monkey business.........
Plaats reactie