Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppeling vervangen

vragen over de T5
Plaats reactie
Transporter Cor
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:51

Koppeling vervangen

Bericht door Transporter Cor »

Mijn druklager begint een beetje te rammelen. Ik rij nu in een T5 130 pk van 2007. Mijn vorige auto was een touran 1.9 tdi. Daar heb ik destijds een complete kopp.set in gezet. Nu hoorde ik dat er een conventioneel vliegwiel op de markt is i.p.v het vliegwiel met balans assen. Ik ben van plan om de hele set te gaan vervangen. Lager, plaat, drukgroep en vliegwiel. Is het aan te raden om een vliegwiel met balans assen te plaatsen of een conventionele zonder poespas?
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Koppeling vervangen

Bericht door Pim 328 »

Druklager is een hydraulisch druklager, deze werkt iets anders dan een normaal druklager. Dus lijkt me sterk dat die aan het rammelen is.
Denk eerder dat je vliegwiel aan het rammelen is.
Voor een 5 cilinder van een t5 is er geen conventioneel vliegwiel te krijgen.
Dus altijd een 2 massa vliegwiel.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Transporter Cor
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:51

Re: Koppeling vervangen

Bericht door Transporter Cor »

Ja, ik ken die druklagers Pim, Maar het is echt het lager dat ik hoor. Ook het rammelen van die balans assen ken ik. Heb er al een paar van vervangen bij een Touran. Ik was vandaag bij een leverancier en die vertelde me over die conventionele dingen, vandaar mijn vraag. Ik vraag me alleen af of ik er goed aan doe om (mochten die er echt zijn) die te plaatsen.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppeling vervangen

Bericht door Pascal-141 »

Transporter Cor schreef:Ja, ik ken die druklagers Pim, Maar het is echt het lager dat ik hoor. Ook het rammelen van die balans assen ken ik. Heb er al een paar van vervangen bij een Touran. Ik was vandaag bij een leverancier en die vertelde me over die conventionele dingen, vandaar mijn vraag. Ik vraag me alleen af of ik er goed aan doe om (mochten die er echt zijn) die te plaatsen.
2-massa vliegwiel (wat in de T5 zit) , en balansassen zijn wel kompleet andere dingen hoor :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Transporter Cor
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:51

Re: Koppeling vervangen

Bericht door Transporter Cor »

Ik weet niet hoe het allemaal heet maar we bedoelen hetzelfde :yes
Plaats reactie