Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

DAB+

vragen over de T4
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

DAB+

Bericht door Leo45 »

Zijn er al mensen die een radio met DAB+ erop hebben wat voor antenne gebruiken ze daarvoor? Ik kreeg bij mijn radio een antenne die je aan de binnenkant van de voorruit moet plakken. Bij voorkeur natuurlijk aan de bijrijderskant maar daar zit dus al een antennedraad in het raam.
Is er al iemand met ervaring?

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: DAB+

Bericht door Harry62 »

Ben ik ook benieuwd naar. Ik wil ook een dab+ radio en zie verschillende antennes en prijzen.
Zag ook al combi antennes. voor FM en dab+
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: DAB+

Bericht door Leo45 »

Vandaag de radio met antenne ingebouwd, d.w.z. de antenne op de voorruit geplakt en de radio erin werkt prima, mooi ruisvrij geluid.
afstemmen gaat wat anders inplaats van een frequentie kies je nu gewoon een programma.....ben benieuwd hoe de dekking buiten de randstad is in Amersfoort is het in ieder geval prima ik heb iets van 14 verschillende programma's.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: DAB+

Bericht door Egbert&Manon »

1 september is de bedoeling om in 80% van het land DAB+ te kunnen ontvangen.
Dat hoorde ik vorige week op BNR.

Hier staat weer iets anders:
http://broadcastmagazine.nl/tag/dab/" onclick="window.open(this.href);return false;

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: DAB+

Bericht door Leo45 »

Ja ik ken ook de verhalen wel morgen even naar Friesland met de DAB+ eens kijken of het werkelijk zo goed gaat.
In ieder geval is bij mij de ontvangst prima thuis, vanmiddag even naar de lokale grootgrutter die heeft een ondergrondse parkeergarage, op de oude FM was de ontvangst in ieder geval weg ondergronds bij DAB blijft het redelijk lopen alhoewel je wel kan horen dat de error correctie software veel werk moet verzetten....

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: DAB+

Bericht door Harry62 »

Welke antenne heb jij Leo?
Die van Pioneer of een andere?
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: DAB+

Bericht door Leo45 »

De antenne die erbij zat, van Kenwood overigens.
Heeft als type cx-dab1
Montage is eenvoudig behalve dat ze zeggen dat je de aardstrip op het blanke metaal van de auto moet plakken, dat moet je dus even maken.
Met een schuurpapiertje klein stukje metaal blank gemaakt en de aardstrip erop geplakt.

Morgen verder,

Leo
Bijlagen
DAB-AntInCar.jpg
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: DAB+

Bericht door vw_camper »

Hallo Leo,
Erg interessant, ik denk ook na over aanschaf van een DAB+ radio. Heb jij de KDC-DAB43U van Kenwood en was de aansluiting via de ISO/DIN stekker nog een probleem?
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: DAB+

Bericht door Harry62 »

Ik ga voor de Pioneer AVH 3500 dab+. Is een dubbeldin met Iphone app.
Ben benieuwd wat het wordt met de dab+
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: DAB+

Bericht door Leo45 »

vw_camper schreef:Hallo Leo,
Erg interessant, ik denk ook na over aanschaf van een DAB+ radio. Heb jij de KDC-DAB43U van Kenwood en was de aansluiting via de ISO/DIN stekker nog een probleem?

Nee, dat is geen enkel probleem dat was bij mij gewoon plug en play, oude radio eruit en de nieuwe erin met precies dezelfde stekkers.

Enige dat extra is, is dus de DAB+ antenne.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: DAB+

Bericht door vw_camper »

Dat is mooi, bedankt! Wordt de versterker voor de ruitantenne voor FM/AM ook gevoed of heb je daar wel een adapter voor moeten kopen?
Groeten, Bert
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: DAB+

Bericht door Leo45 »

vw_camper schreef:Dat is mooi, bedankt! Wordt de versterker voor de ruitantenne voor FM/AM ook gevoed of heb je daar wel een adapter voor moeten kopen?

De DAB+ antenne wordt gevoed vanuit de radio die optie kan je inschakelen, de radio heeft 2 antennes 1 voor de oude klassieke FM en 1 voor de DAB+. De raamantenne is niet geschikt voor de AM maar ja wat zit daar nu nog op...

L
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: DAB+

Bericht door vw_camper »

Zover was ik zelf ook al gekomen uit de Kenwood site en de gebruiksaanwijzing. Wat ik niet kan vinden is of de FM antenneaansluiting de originele VW versterker rechtsonder bij de voorruit kan voeden. Als dat niet kan, dan is de FM ontvangst (hebben we voorlopig nog nodig ivm DAB dekking) bagger. Is weer op te lossen met een phantoom adapter snoer.
Groeten, Bert
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: DAB+

Bericht door Leo45 »

Die antenne heeft toch een eigen voeding? (tenminste bij de 3 T4's die ik hiervoor had wel.)

Afbeelding

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: DAB+

Bericht door vw_camper »

Ja, zo zit het precies! R24 is de antenneversterker en die wordt gevoed via de antennekabel "A" uit de radio in het schema. Dan moet de radio hier wel geschikt voor zijn. Daar twijfel ik aan bij de Kenwood DAB+ radio.
Groeten, Bert
Plaats reactie