Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zeer hoog olieverbruik t5 180pk

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 93
Lid geworden op: za jan 23, 2010 21:32

Re: Zeer hoog olieverbruik t5 180pk

Bericht door Jurjen »

Klinkt niet best allemaal... Tot nu toe moest ik bij de service interval van 35.000 km 1x een liter olie bijvullen. Nu - bij 80K - ging het lampje al weer branden en moest er een liter dure long life olie bij. Wanneer je 0,5 l per 1000 km moet bijvullen kan je er beter HEMA olie in gooien, het is toch al verbrand voordat t oud wordt :bonk

Bij mijn mooie oude Landrover Discovery heb ik in 430 K NOOIT olie hoeven bijvullen ondanks alle druppels op de parkeerplaats. Ook wat betreft bandenkosten had de 140pk versie een betere keuze geweest. De hoge zuigerdruk zal inderdaad wel eens het probleem kunnen zijn waardoor het blok zijn olie gaat verstoken.
nr 355, 132kW DSG, 4Motion kwb in Olympic Blue
jos de groot
Berichten: 3
Lid geworden op: za dec 07, 2013 20:28

Re: Zeer hoog olieverbruik t5 180pk

Bericht door jos de groot »

:werkaanT4 :werkaanT4 Goede morgen
onze transporter verbruikt ook veel olie
oorzaak de zuigerveren die vast zitten in de zuiger rep van 4800 euro voor een motor met 87000 km op de teller.
Dit moet niet mogelijk zijn .
De transporter was toen 2jaar en 14dagen oud hij is van 6-7-2011 dus uit de garantie
Dus mensen die in bezit zijn een vw transporter 180 pk met hoog olie verbruik
Laat dit maken voor de garantie om is
jos de groot
Berichten: 3
Lid geworden op: za dec 07, 2013 20:28

Re: Zeer hoog olieverbruik t5 180pk

Bericht door jos de groot »

Evander schreef:Heb net reaktie van de dealer terug en daar word je niet vrolijk van. Bus heeft zijn eerste 2 beurten niet bij een officiële dealer gehad, én de beurten waren een goede 3000km over de km stand die VW aangeeft voor de beurten heen. VW weet dus niet of er 5W30 olie is gebruikt. Dus geen coulance, geen garantie. Weet nog steeds niet wat het probleem is. Moet eerst een 'kijkoperatie' worden gedaan om echt te zien wat het is. Kosten 600 euro voor het uit elkaar halen, ex de kosten voor het weer in elkaar zetten. Diagnose afhankelijk word dan vastgesteld wat het probleem is en wat de reparatie kost. Maar als ik het zo hoor zal dat toch wel aan de zuigers moeten liggen en die operatie kost dan natuurlijk weer duizenden euro's. Of ben ik nu heel negatief?

Doen of niet doen en doorrijden met een olietank achter de auto tot ie erbij neervalt? iemand?

Bus is nog maar 3 jaar oud by the way en heeft net 120k gelopen.
Dit ga je rond de 4800 euro kosten bij mijn zaten ook de zuigerveren vast met 87000 km op de teller
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 578
Lid geworden op: do feb 01, 2007 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Zeer hoog olieverbruik t5 180pk

Bericht door jos_br »

Zuigerveren die vast zitten? Ik denk eerder dat de dealer bij een eventuele reparatie een ander type zuigerveer monteert die "zachter" is en beter op de cilinderwand inslijt. Het grote probleem van moderne motoren is dat de materialen te goed zijn en daar door niet goed inslijten waardoor ze ook niet goed aansluiten/passen en er sprake is van lekkage waardoor de olie verbrand. Wij monteren ook andere zuigerveren en ruwen de cilinderwanden behoorlijk op om de "slijtage" te bevorderen waardoor de afdichting/passing van de zuigerveren weer goed zijn. Ook komt een lekkage van de turbo ook vaak voor. Nadeel van het DPF is dat je geen (olie)rook meer ziet waardoor je eerder een fatsoenlijke diagnose zou kunnen stellen.

Oja, een dure blijft het helaas altijd.......... :censor

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
jos de groot
Berichten: 3
Lid geworden op: za dec 07, 2013 20:28

Re: Zeer hoog olieverbruik t5 180pk

Bericht door jos de groot »

jos_br schreef:Zuigerveren die vast zitten? Ik denk eerder dat de dealer bij een eventuele reparatie een ander type zuigerveer monteert die "zachter" is en beter op de cilinderwand inslijt. Het grote probleem van moderne motoren is dat de materialen te goed zijn en daar door niet goed inslijten waardoor ze ook niet goed aansluiten/passen en er sprake is van lekkage waardoor de olie verbrand. Wij monteren ook andere zuigerveren en ruwen de cilinderwanden behoorlijk op om de "slijtage" te bevorderen waardoor de afdichting/passing van de zuigerveren weer goed zijn. Ook komt een lekkage van de turbo ook vaak voor. Nadeel van het DPF is dat je geen (olie)rook meer ziet waardoor je eerder een fatsoenlijke diagnose zou kunnen stellen.

Oja, een dure blijft het helaas altijd.......... :censor

Jos.
jos er zijn nieuwe zuigers kompleet in gegaan
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 578
Lid geworden op: do feb 01, 2007 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Zeer hoog olieverbruik t5 180pk

Bericht door jos_br »

jos de groot schreef: jos er zijn nieuwe zuigers kompleet in gegaan
Das de kortste klap.......wel de snelste!

Jos. :toppie
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Plaats reactie