Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Advies over gas-achtige geur van uitlaat.

vragen over de T4
Plaats reactie
Mill
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 feb 2008, 20:12

Advies over gas-achtige geur van uitlaat.

Bericht door Mill »

Beste,

Graag had ik jullie advies wat vervraagt over het feit dak ik vermoed dat mijn T4 TDI (2001, 88pk) te rijk in mengsel rijd. Dit gewoon afgeleid van de geur van de uitlaat, maar kan deze geur ook betrekkingen hebben tot een ander probleem behalve het inspuitmengsel.
De lmm werd een half jaar geleden nog vervangen, dus normaal zou het niet aan de hoeveelheid lucht moeten zijn die te kort is.
Verder ben ik nog niet wijs genoeg in de werled v dieselmotoren om veel mogelijkheden te bedenken.

Ook, als bijvraag, hebk gemerkt dat mijn linker deur een scherp hels lawaai maakt bij het vergrendelen en ontgrendelen via centrale vergrendeling. Nog maar twee dag dat dit zich plots voordoet. Enig advies..?

alvast bedankt ! tot later

M
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Advies over gas-achtige geur van uitlaat.

Bericht door matje86 »

ff laten uitlezen bij peter-oskar- of rene :wjw
soms mag mechanise dingen gesmeerd worden :werkaanT4
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies over gas-achtige geur van uitlaat.

Bericht door Multivan Generation »

Een 88 pk TDi heeft 1 trap verstuivers van niet zo'n hele goede kwaliteit (stanadyne).
Ze gaan vaker wat blauwig roken, ook bij stationaire toerentallen.
Revisie van de verstuivers kan dan helpen.
Daar kan de geur van komen,
maar het zou ook kunnen komen, als de roetkat leeggemaakt wordt/is..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Mill
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 feb 2008, 20:12

Re: Advies over gas-achtige geur van uitlaat.

Bericht door Mill »

Multivan Generation schreef:Een 88 pk TDi heeft 1 trap verstuivers van niet zo'n hele goede kwaliteit (stanadyne).
Ze gaan vaker wat blauwig roken, ook bij stationaire toerentallen.
Revisie van de verstuivers kan dan helpen.
Daar kan de geur van komen,
maar het zou ook kunnen komen, als de roetkat leeggemaakt wordt/is..
Houdt dit veel werk en tijd en (geld) in om d verstuivers te laten checken, en eventueel verstellen?
En de roetkat zou er in maart nog vrij nieuw uit gezien hebben, dus , wat verwarring nu omdakt niet weet als je bedoeld dat een lege roetkat deze geur zou veroorzaken...

hoe meer mogelijkheden voor dit probleem hoe beter. Want ergens, moet er wel iets mis zijn met de samenstelling..
zoals kapotte temperatuur meter voor d motor, dat deze vb blijft in koude cyclus draaiien met meer lucht?
Of otch iets mis met de llm of map, of slecht afgestelde injectie...vervuild injectie systeem.. (maar wat voorstellen aan het opengooien zelfs al zullen er foute tsszitten) ..of kan er ook d mogelijk zijn dat olie op e bepaalde manier verbrand word in kleine mate..
De wagen rijdt anders goed, maar ik vrees ergens dat het te rijke mengsel , of mss ligt aan iets anders , dat dit naar verbruik en rendement niet in mn voordeel werkt.
matje86 schreef:ff laten uitlezen bij peter-oskar- of rene :wjw
soms mag mechanise dingen gesmeerd worden :werkaanT4

ik woon te oostende, waarschijnlijk wat dichter om't gewoon hier te laten uitlezen maar toch bedankt
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies over gas-achtige geur van uitlaat.

Bericht door Multivan Generation »

Wat is de kilometerstand van je bus?
Mogelijk zijn je verstuivers aan revisie toe.

Een lege roetkat kun je horen door er tegenaan te tikken.
Normaal zit daar een vulling in van keramisch materiaal, wat uitlaatgassen laat reageren door de samenstelling hiervan bloot te stellen aan de coating op het keramische materiaal. Na verloop van tijd wil deze wel dicht gaan zitten, met verminderd vermogen en geur tot gevolg.
Ook als deze leeggemaakt is, dan worden bij lage toerentallen (stationair toerental) de uitlaatgassen niet tegen gehouden,
maar blijven een beetje onder/achter de auto hangen, wat je kunt ruiken.

Succes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Mill
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 feb 2008, 20:12

Re: Advies over gas-achtige geur van uitlaat.

Bericht door Mill »

Multivan Generation schreef:Wat is de kilometerstand van je bus?
Mogelijk zijn je verstuivers aan revisie toe.

Een lege roetkat kun je horen door er tegenaan te tikken.
Normaal zit daar een vulling in van keramisch materiaal, wat uitlaatgassen laat reageren door de samenstelling hiervan bloot te stellen aan de coating op het keramische materiaal. Na verloop van tijd wil deze wel dicht gaan zitten, met verminderd vermogen en geur tot gevolg.
Ook als deze leeggemaakt is, dan worden bij lage toerentallen (stationair toerental) de uitlaatgassen niet tegen gehouden,
maar blijven een beetje onder/achter de auto hangen, wat je kunt ruiken.

Succes
km stand is 140.000km.
kat zit er nog in, en werd al nieuw aanbeschouwd door mn garagist in maart toe ik d wagen kocht aan 126.000km.
had hem er willen latern uithalen maar kwam in wat tijdsgebrek.
Qua verbruik vindk toch dat d wagen mss wat gulzig is naarmate mijn rijgedrag.

alvast bedankt
Plaats reactie