Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouw van een aanhanger contactdoos van 7 polig naar 13 pol

vragen over de T5
Plaats reactie
borien
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 jan 2008, 21:42

Ombouw van een aanhanger contactdoos van 7 polig naar 13 pol

Bericht door borien »

Hallo,
Heeft iemand ervaring met het ombouwen van een 7 polige stekkerdoos naar een 13 polige stekkerdoos.
Ik heb een California (Multivan) van 2006, waarop een 7 polige stekkerdoos voor een aanhanger zit.
Ik ga een caravan aanschaffen, maar daar zit een 13 polige Jäger stekker aan.
Ik weet dat ik vanaf de accu een draad, 4 mm2 moet trekken, maar de rest begrijp ik niet zo goed.
Heeft iemand daar ervaring mee of een tip/artikel hoe ik dat het beste kan doe?
Wat zijn de valkuilen?
Alvast bedankt voor de moeite.
Gebruikersavatar
astolk
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 jul 2012, 20:53

Re: Ombouw van een aanhanger contactdoos van 7 polig naar 13

Bericht door astolk »

Hoi borien,

er zijn adapters te verkrijgen van 7 naar 13 polig.
ik heb er laatst ook een aangeschaft en ze zijn niet eens zo groot.

groeten bram Stolk

:T54LIFE
T5 GP 2011 deepblackpareleffect metallic
jwlos
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 apr 2012, 08:38
Locatie: Hoofdorp
Contacteer:

Re: Ombouw van een aanhanger contactdoos van 7 polig naar 13

Bericht door jwlos »

Mijn bus is weliswaar van 2012 en daar heb ik ook een 13polige onder laten zetten.
onder de bestuurdersstoel zat een stekker connectie waar de 13aderige kabel zo op aan te prikken was.

De vraag is alleen of je de 13 polige ook echt wil gebruiken.
er is inderdaad een verloop van 7 naar 13 maar dan werken de inpandige opties niet allemaal.
de buitenverlichting hoort het op de 7polige ook te doen.

ik heb de 13 polige aangepast zodat me camera systeem van de aanhanger ook via deze 13polige stekker loopt maar niet 13polig genomen om de verlichting juist te laten werken.
Als je de huidige kabel bij gaat vullen met losse draden zit je namelijk ook te klungelen om de aansluiting onder de auto water dicht te krijgen.
betre is het dus om de huidige kabel te vervangen voor een 13aderige als je het dan toch wilt.
Problemen bestaan niet.
Uitdagingen zijn er wel.
Gebruikersavatar
Hendrik Jan
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 mar 2013, 17:25

Re: Ombouw van een aanhanger contactdoos van 7 polig naar 13

Bericht door Hendrik Jan »

Ik heb hem bij mijn T5 van 2007 ook vervangen. Met een adapter heb je natuurlijk geen 12V constant en 12V na contact en achteruitrijdlampen. Ik heb de 12V contacten rechtstreeks van mijn 2e accu in de laadruimte af gehaald en de achteruitrijdlamp heb ik bij het linkerachterlicht aangesloten. Bij de nieuwere bussen gaat dat niet meer zonder meer , maar bij mij geeft het geen problemen.
Er schijnen ook kabelbomen te zijn waar alles al in zit maar bij mij was dat niet het geval. Je zou eens kunnen kijken in de stekkerdoos of er misschien niet aangesloten draden in zitten?
Het waterdicht krijgen van de extra draden is op te lossen door het geheel door een krimpkousje te halen.
Plaats reactie