Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Accu leeg... kortsluiting? Of het 'diodeprobleem'?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1255
Lid geworden op: di okt 15, 2013 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Accu leeg... kortsluiting?

Bericht door bvddobb »

Ik lijk dus ook het diode-probleem te hebben (hier beschreven op de site van een Nederlandse T5-bezitter; hier op het Duitse Caliboard, hier eerder op weetjewel).

Heb zoals op het Duitse board beschreven de diode-kabel uit de auto gehaald (vanonder het rechterkeukenkastje):
diodekabel
diodekabel
En toen even doorgemeten:
gesperd in de richting van de motoraccu
gesperd in de richting van de motoraccu
wel stroom van de motoraccu in de richting van de huishoudaccu
wel stroom van de motoraccu in de richting van de huishoudaccu
Zoals het nu zit wordt dus a) mijn motoraccu helemaal niet opgeladen aan de paal (wat wel zou moeten), en gaat b) bij zware belasting van het huishoudsysteem (zoals met de dieselkachel) de motoraccu spontaan meehelpen (wat niet zou moeten).

Nou moet'ie dus eigenlijk worden omgesoldeerd, maar dat durf ik niet zo goed (ben niet zo handig...) Ik heb niet eens een soldeerbout! :huilen
Laatst gewijzigd door bvddobb op za nov 23, 2013 16:27, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 31911
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Accu leeg... kortsluiting?

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt vast ook een nieuw kabeltje kopen :knipoog
Solderen is wellicht niet nodig.
Wellicht kun je de pinnetjes er uit halen samen met de stekkers en aan de andere zijde weer terugplaatsen.

Je hebt er wel speciaal gereedschap voor nodig, om die pinnetjes uit de stekker behuizing te drukken.

Wellicht dat er iemand op weetjewel het even voor je wil doen?
Bijvoorbeeld Oskar?

Gebruik de zoekfunctie anders eens om hem te benaderen..

groet Peter
PS op de stekkers staan ook nummers, dus je kunt ook de andere bekabeling die er aan zit voorzien van 2 andere behuizingen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1255
Lid geworden op: di okt 15, 2013 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Accu leeg... kortsluiting?

Bericht door bvddobb »

Multivan Generation schreef:Je kunt vast ook een nieuw kabeltje kopen :knipoog
Dank voor het hart onder de riem!

Wat er op de diverse forums over dat kabeltje wordt geschreven is dat je dat wel kunt nabestellen, maar dat je dan er gewoon ijzerenheinig wéér een krijgt die verkeerd om zit ... :muur
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: wo aug 15, 2012 14:43

Re: Accu leeg... kortsluiting?

Bericht door Oviivo »

bvddobb schreef:
Multivan Generation schreef:Je kunt vast ook een nieuw kabeltje kopen :knipoog
Dank voor het hart onder de riem!

Wat er op de diverse forums over dat kabeltje wordt geschreven is dat je dat wel kunt nabestellen, maar dat je dan er gewoon ijzerenheinig wéér een krijgt die verkeerd om zit ... :muur
Je mag het kabeltje naar mij opsturen. Ik soldeer het dan wel voor je om. heb een prima soldeer bout, fijne krimpkous en behoorlijk wat ervaring :toppie

PM me maar als je interesse hebt. Kost je wat mij betreft alleen maar de verzendkosten :kus

Of zoek in je buurt iemand die kan solderen. Is echt een simpel klusje :toppie
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1255
Lid geworden op: di okt 15, 2013 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Accu leeg... kortsluiting?

Bericht door bvddobb »

Oviivo schreef:Je mag het kabeltje naar mij opsturen. Ik soldeer het dan wel voor je om. heb een prima soldeer bout, fijne krimpkous en behoorlijk wat ervaring :toppie
Dat is een bijzonder sympathiek aanbod! Misschien PM ik je vanavond wel even!
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: wo aug 15, 2012 14:43

Re: Accu leeg... kortsluiting? Of het 'diodeprobleem'?

Bericht door Oviivo »

Vanmorgen kabeltje onder handen genomen.

Hij zat inderdaad verkeerd om, de diode;
Afbeelding

Omgesoldeerd;
Afbeelding

Lekker afgekrompen, 3 maal;
Afbeelding

En het kabeltje is alweer in de post, onderweg terug naar de eigenaar :zwaai
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1255
Lid geworden op: di okt 15, 2013 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Accu leeg... kortsluiting? Of het 'diodeprobleem'?

Bericht door bvddobb »

En hij zit er al weer in!
op zijn plek - onder het rechter keukenkastje!
op zijn plek - onder het rechter keukenkastje!
Bedankt, Ivo! :kus Nu van de week de startaccu nog even laten testen, zien of hij al aan vervanging toe is of niet, en dan zitten we voor de winter goed!
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: wo aug 15, 2012 14:43

Re: Accu leeg... kortsluiting? Of het 'diodeprobleem'?

Bericht door Oviivo »

Kijk, dat is vlot gegaan :toppie

Ben benieuwd hoe het nu werkt ... en wat jouw specialiteiten zijn :bifun
Laatst gewijzigd door Oviivo op ma nov 25, 2013 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 31911
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Accu leeg... kortsluiting? Of het 'diodeprobleem'?

Bericht door Multivan Generation »

Ik hoop alleen wel,
dat de negatieve ervaringen van anderen voor wat betreft een nieuw kabeltje kopen,
en dan weer een foute ophalen/geleverd krijgen, door VW worden gecorrigeerd.

Ik vond het wel een beetje kort door de bocht,
dat jij er dan meteen vanuit gaat, dat je meteen een verkeerde geleverd krijgt.
Soms werkt het dan beter om een foute geleverd te krijgen,
en de dealer te confronteren met het foute materiaal,
zodat er intern een verbeterings voorstel kan plaatsvinden.

Nu klaag je al bij voorbaat, dat je dan een foute kabel geleverd krijgt,
en staat er op verschillende fora(gaf jij aan) dat de kabels verkeerd zijn.
Maar is dat wel zo, of krijg je nu wel meteen een goede?

Voor jou is er nu een oplossing, maar het structurele "probleem" of dat dit wellicht door VW is opgelost,
is niet getest.
Maar ja, zo zou ik het doen...

Ik heb het eens bij een dealer gehad met een multiriem.
Onder één en hetzelfde onderdeelnummer 3 verschillende lengtes van multiriem.
Ik wilde de kortste en heb er dus 2 geweigerd met die reden.
Ze wisten het dus niet eens dat er onder hetzelfde onderdeelnummer 3 verschillende waren.
Tot frustratie van het magazijn, maar daarna hadden ze wel alleen nog de korte versie in voorraad :knipoog

Geen kritiek naar de topic starter hoor.....
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1255
Lid geworden op: di okt 15, 2013 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Accu leeg... kortsluiting? Of het 'diodeprobleem'?

Bericht door bvddobb »

Je hebt natuurlijk wel een punt dat het 'systeem' nu niet leert/verbeterd wordt. Maar...: we praten hier over een oude fout, in een beperkte serie van grofweg half 2007/begin 2008 waartoe de onze (een tweedehandsje) toevallig nog behoort, en waarvoor deze kabel al een noodoplossing was om een fout in het laadsysteem te corrigeren (zie evt het verhaal op het Duitse forum). Vanaf begin 2008 speelt dit niet meer, dus of VW nog zo zit te wachten op het verbeteren van zijn systeem voor een probleem dat in hun ogen al niet meer bestaat... ? Ik geloof dat niet zo erg (misschien ben ik hier te cynisch).

Denk dat het beter is het op de diverse fora goed te documenteren, zodat de enkeling die dit nog heeft (zoals ik) daar zijn voordeel mee kan doen. Als je nu bij een dealer komt weet 'ie waarschijnlijk niet eens waar je het over hebt. 'Diode-probleem' ? Hûh?

Ik ga het nog wel even bij de dealer waar wij onze bus hebben gekocht aansnijden. Zij verhandelen toevallig nog wel wat T5 California's van zo'n 5 jaar oud, en dan weten ze daar ook dat ze hier even naar moeten kijken als er misschien weer eens één uit deze serie bij ze voorbij komt.
VWcali
Berichten: 4
Lid geworden op: do aug 13, 2015 19:18

Re: Accu leeg... kortsluiting? Of het 'diodeprobleem'?

Bericht door VWcali »

Ben nieuw op dit forum en zie dat er redelijke veel over de diode is geschreven.
Had afgelopen zomer ook een "slappe" accu na een aantal dagen staan met de radio aan.
Er zit in mijn Caifornia geen Diode. Dus ik wil er één monteren.
Wat ik me afvraag: Wat gebeurd er met deze diode met als je start met een slappe motor accu?
Dan gaat er toch een grote stroom lopen? (de startmotor wil de stroom via de diode dan uit de huishoudaccu halen)

Om te voorkomen dat de huishoudaccu door de motoraccu wordt "leeggetrokken" als de camper niet aan de 230V staat
zou ik het onderstaande er aan toe willen voegen.
Middels een contact van een 230VAC relais (die ik aansluit voor de lader) in serie met de diode zou ik de huishoud - en motoraccu koppelen.
De motor accu wordt dan alleen bijgeladen als de camper aan de netspanning staat.
Ziet iemand hier een probleem in?
Walter
Riebur
Berichten: 9
Lid geworden op: vr mei 04, 2012 17:20

Re: Accu leeg... kortsluiting? Of het 'diodeprobleem'?

Bericht door Riebur »

Startprobleem vwo camper t4 2,5 TDI
Soms heb ik een probleem met starten na een nacht, dan is de startmotor niet in staat de motor niet of niet krachtig rond te draaien, de accu is nagenoeg nieuw, de zoveelste, De accuspanning is dan 12 V. Krijg ik starthulp dan start de motor direct. Soms heb ik het idee dat het startrelais in de s.m. Ingebrand of vervuild is. Anderzijds soms is de spanning na ca. 1 mnd buiten staan compleet leeg is ca 2 V hetgeen bijzonder slecht is voor de accu. De camper heeft wel een dieselverwarming voor het motorblok, zou deze soms actief kunnen zijn.
Zou een jumperstart een oplossing zijn? de starthulp die ik op het oog heb levert 300A, de startstroom van de TDI is hoger neem ik aan? Anderzijds even een verbinding met een andere accu brengt de motoraccu weer op peil.
Graag uw advies over het bovenstaande.
ronald tdi
Berichten: 1535
Lid geworden op: zo nov 04, 2012 20:22

Re: Accu leeg... kortsluiting? Of het 'diodeprobleem'?

Bericht door ronald tdi »

Dan heb je ergens een lekspanning die de accu leegtrekt.
Ik had een USB blokje achterin gemaakt.
Daar branden 2 ledjes om bv in het donker te zien waar het zit.
Dit zorgde ervoor dat mijn accu na een dag en nacht moeite had de motor te starten.
Nu denk je 2 ledjes kom op maar toch deze los gemaakt en weg probleem.
Nu geschakeld via relais, nu gast het goed.
Dus de kleinste dingen kan genoeg zijn.
Even alles goed nalopen is mijn advies
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 31911
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Accu leeg... kortsluiting? Of het 'diodeprobleem'?

Bericht door Multivan Generation »

Riebur schreef: di mar 17, 2020 16:40 ...de starthulp die ik op het oog heb levert 300A, de startstroom van de TDI is hoger neem ik aan?
Hoe kom je aan die aanname?
Waarop is die gebaseerd?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Riebur
Berichten: 9
Lid geworden op: vr mei 04, 2012 17:20

Re: Accu leeg... kortsluiting? Of het 'diodeprobleem'?

Bericht door Riebur »

Door Riebur: op 17-03-2020
De startstroom van een T4 2,5 TDI >300A was maar een veronderstelling wie weet hoe hoog deze stroom is? Is er iemands die ervaring heeft met jumpstarters tot pakweg €100. polyester voor een T4 2,5 TDI?
Plaats reactie