Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Even voorstellen en mijn T4 ahu ombouw

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Tieske
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 nov 2013, 23:59

Even voorstellen en mijn T4 ahu ombouw

Bericht door Tieske »

Hallo heren,
Ik ben Thij, woonachtig in Goor,
Van beroep ben ik electrisch/mechanisch alround monteur in machines, voorheen altijd motoren revisie en tuning gedaan, nu alleen nog hobbymatig.

Sind kort rijd ik ook een Vw t4 als dagelijks vervoer,
Het is/was een 1.9 diesel die mij al vrij snel ging vervelen, ik rijd namelijk regelmatig met een autoambulance en dan is dat niet echt een pretje.

Dus ik begonnen met de ombouw?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De Orginele kabelboom van de golf
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wat er over gebleven is van de kabelboom
Afbeelding

De computer ligt nu bij de locale chiptuner om de code uit de cumputer te halen en er een ander programma in te schieten
Nu heb ik vandaag de bak er onderuitgehaald om deze na te kijken en wat voor eind overbrenging er in zat, toen kwam ik er achter dat kroon pion wiel aardig aangevreten was, morgen komen ze een andere bak brengen met de code CPV, deze is kwa overbrenging ook een stuk mooier dan alleen de lange 5 nog monteren.

Daarna kunnen de rvs uitlaat en side pipes eronder gemaakt worden.
Verder moeten de verlagings veren er nog onder en worden de achter en zij ramen geblindeerd.

En dan kunnen we rustig verder met het opknappen van de binnen zijde van de bus.

Groetjes Thij
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: Even voorstellen en mijn T4 ahu ombouw

Bericht door Jefta »

:jumpklap erg mooi gedaan, vooral de plaatsing van de intercooler ben ik jaloers op. Ben benieuwd hoe het rijdt als je klaar bent .. ahu heeft standaard 110pk toch?
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Even voorstellen en mijn T4 ahu ombouw

Bericht door Icebox »

Knap werk! :yes
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Even voorstellen en mijn T4 ahu ombouw

Bericht door Multivan Generation »

Welkom op weetjewel..

Mooi pijpwerk :goodidea :toppie

En mooi project, echt een aanvulling op dit projecten forum. :yes
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Even voorstellen en mijn T4 ahu ombouw

Bericht door Harry 341 »

"Beetje" meer tekst zou leuk zijn geweest....maar wel mooi werk :yes :toppie
Bijlagen
IMG_1412.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Mac
Berichten: 769
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:26
Locatie: Raalte

Re: Even voorstellen en mijn T4 ahu ombouw

Bericht door Mac »

Welkom op :wjw
Foto verteld meer als duizend woorden!!! :T44EVER :yes
It's not what you buy
It's what you create.
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Even voorstellen en mijn T4 ahu ombouw

Bericht door Jurgen VH »

Knap, maar zoals Harry al aangaf mocht er wat meer uitleg bijgegeven worden voor de autoleek (zoals ik :lach ) verder :toppie :zwaai
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Even voorstellen en mijn T4 ahu ombouw

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:
Mooi pijpwerk
:groteogen :bifun
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Tieske
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 nov 2013, 23:59

Re: Even voorstellen en mijn T4 ahu ombouw

Bericht door Tieske »

Dankjewel voor de reactie's.
tja ben meer van de daden dan woorden maar zal een kleine beschrijving maken wat er gebeurt is.

Tijdje terug heb ik via marktplaats een donor golf 3 met een 90 pk tdi motor gevonden.
deze kon ik geschikt ophalen, eigenlijk zonder informeren en bekijken ben ik aan het slopen gegaan met de golf en de zelfde dag de transporter.
gaande weg kwam ik er achter dat t niet helemaal plug en play was, (heb altijd peugeot gehad, en voor de hobby en mijn vrijding hebben we ook nog 2 peugeots)
Afbeelding

al snel kwamen we er achter dat de motor in een andere hoek er in ligt, in de golf ligt de motor achterover, in de transporter staat hij vrijwel recht op.
dus de carterpan er onder uit aanzuig montje van de olie pomp uit wisselen en de pan eronder van de 1.9d, gelijk maar een setje nieuwe lagers erin gezet.

dat was de eerste zorg die we verholpen hadden,
de koppeling en het vliegwiel zijn identiek als je 1.9d. dus de bak kon er zo achter.

vervolgen heb ik de motor er weet ingehangen en kwam er achter dat de motor steun niet past.
klein stukje van de distributie kap af moeten halen en de gaten opboren en nieuw draad in tappen.
en voilla hij hangt op zijn plekje.

de dynamo heb ik van de golf gebruikt met multirien, en de stuurbekrachtiging poelie van dan 1.9 d en dat paste ook in een keer.

De intercooler had ik nog liggen van een ander turbo project.
de intercooler heb ik bevestigd onder de bumper balk, vervolgen beetje lomp maar een gat in de bumper gezaagd in het formaat van het koeloppervlak van de cooler, in de bumper heb ik een stuk (race)gaas gemaakt en de de zelfde kleur gespoten als de bumper, met de bullbar er vool zie je er niks van.
daarna ben ik de intecooler leiding gaan maken, in rvs 50mm 316kwaliteid, dit is een kwestie van passen en meten,
het enigste waar je voor op moet passen is dat de leidingen niet tegen het koelvin huis aankomen,
aan de onderzijde heb ik samco slangen gebruikt en aan de bovenzijde de originele koppel slangen.

toen kwamen de koelwater slangen, daar klopt dus echt niks meer van en kun je ook niks van weer gebruiken,
voor de hoofd leidingen van koeler naar motor heb ik 32mm rvs 316 gemaakt,
de overige leidingen van naar het reservaatje, kachel radiator en warmte wisselaar heb ik ook allemaal van rvs gemaakt,
alle leidingen netjes afgebeugeld op het blok.

al het rvs het ik ook met tig gelast, de leidingen gevult met formeer gas en daarna netjes gebeitst.
het is even werk maar dan heb je ook wat.

volgende euvel was de kabelboom, dat is een behoorlijk ravage,
op het internet gezocht naar schema's en had er 1 gevonden via de t3 club/forum, het gros klote maar een aantal dingen kwam ik niet uit, dus verder gezocht en kwam ik op een engels forum uit met een schema die klopte met de kabelboom wat ik heb.
alle verlichting en pruttel er uitgeknip en alleen de nodige zaken behouden wat echt nodig is.
de gloeispiralen en ralais loopt via de kabelboom van de bus, samen met de verlichting enz.
de rest loopt via de nieuwe kabelboom.
deze moet alleen nog ingetaped worden en dan is die klaar.

dan blijf je nog met 2 dingen zitten, dat is de blokering in de computer, deze kan de lokale chipboer er uithalen, en dat gebeurt dus ook, samen dat ie gechipt word,
en natuurlijk het gaspedaal. het gaspedaal van de tdi is elektrisch, velen heb ik gezien dat ze het complete gaspedaal van de golf er in zetten, maar vond ik persoonlijk niet de mooiste oplossing. dat heb ik dus orgineel gelaten.
wat ik gedaan heb is een beugel gemaakt waar de potmeter in hangt met daar de gaskabel op.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

van de week ben ik begonnen met de bak, deze uit elkaar gehaald en kwam er achter dat het pionwiel eigenlijk wel een bezoekje aan de tandarts gebruiken kan, er zijn allemaal hoekjes af en is behoorlijk ingesleten. ook is de overbrenging van 4.611 wel erg kort.
nu zouden ze dinsdag een andere bak komen brengen met de overbrengin van ongeveer 4.2xx. dat is al een stukje beter. maar helaas was de bak al aan een ander beloofd.
dus nu opzoek naar een ander bak of kroon pion wiel.
dan kan ik de bak weer in elkaar zetten met een setje frisse lagers. de bak gierde behoorlijk voor de tijd.

nu in tussen tijd ben ik begonnen aan de uitlaat. ook van rvs 316 60 mm rond.
het aan de achterzijde een dubbele pijp gemaakt, eentje links en eentje recht, maar niet met sier stukken oid, dan is niet helemaal mijn smaak, maar gewoon simper met 45graden naar beneden, vind het er persoonlijk wel netjes uitzien.
Afbeelding

verder rommelen we rustig verder. totdat het klaar is. als die ooit klaar is.

de hoop is een beetje op 125 to 130 pk, het schijnt aardig rieel te zijn, er komt geen katilisator tussen en de egr is afgedopt, samen met het chipje. we zullen het zien, anders moet er misschien toch een maatje groter bladblazer op? :yes

hoop jullie genoeg geinformeet te hebben tot nu toe.
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 765
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Even voorstellen en mijn T4 ahu ombouw

Bericht door limburger »

:yes mooi verhaal, en foto's! zijn wij gek op hier bij :wjw

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Even voorstellen en mijn T4 ahu ombouw

Bericht door odorf »

Dank voor je verhaal! Met de foto's erbij is het nu een mooi compleet plaatje.
Netjes hoor! Zelfs de koelleidingen in RVS.

Edit: de link naar 6 bak-coversie waar Peter MV (Post hieronder \/ ) het over heeft:
http://www.eurotuning.cz/images/image/e ... n_kit.html
Je kunt begreep ik zelfs overbrengingsverhoudingen kiezen.

Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 06 dec 2013, 20:37, 4 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Even voorstellen en mijn T4 ahu ombouw

Bericht door Multivan Generation »

Ik zat even technisch te denken,
je zou er wellicht een VTG lader + verstuivers van de 110 pk in kunnen maken.
In combinatie met je interkoeler kun je met een mooie en serieuze houdbare tuning dan richting de 138 pk.
Nadeel is alleen dat de versnellingsbak van de bus dat naar mijn schatting niet gaat trekken.
Er stond laatst een linkje naar een site die upgrades met een 6de versnelling voor de 02A en 02B bakken levert,
wellicht interessant voor jou?


Een vriend van me heeft hetzelfde basisblok maar dan met de pompverstuivers.
Basis was ooit 90 pk.
De verstuivers, variabele turbo van de 150 Pk TDI,
Inlaatspruitstuk dacht ik van een 2,0 TDI 170 pk..
Omgebouwd naar 6-bak.
Is wel een golf 4 variant met 2 kinderzitjes er in op de achterbank. :lach

Ik lees met veel plezier je topic :toppie :gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Tieske
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 nov 2013, 23:59

Re: Even voorstellen en mijn T4 ahu ombouw

Bericht door Tieske »

Oi.
Breng me nou niet op ideeen. Er begint er hier naast me op de bank al boos te kijken. :nuts

We gaan het eerst zo eens even proberen wat ie doet.

Die bakken is een groot nadeel van een transporter vind ik.
Ze zijn allenaal zo kort. Heb vanavond de bak in erkaar gezet met de langste eind overbreging wat ik krijgen kon. 4.563. Maar vind t nog aan de korte kant.
Aangezien dat de golf bak op 3.15 zit. Ongekietelt met kat enz er achter. En gewichts verschil van ong 250 kilo. Op kenteken..
Maar we zullen het zien.

Een 6 bak zal wel flink in de papieren lopen denk ik?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Even voorstellen en mijn T4 ahu ombouw

Bericht door Pascal-141 »

Het is inderdaad een nadeel bij de T4 met de "kleine" versnellingsbakken ( welke gemonteerd zitten op de 1.9d/td en 2.4d en 88pk TDI )dat die zo'n korte overbrenging hebben. De motor maakt dus veel toeren voor weinig snelheid .

Als je motor voldoende PK's en koppel heeft , zou je ook kunnen overwegen om een versnellingsbak van een ACV 2.5tdi te monteren . Die is heel sterk , en heeft een veel betere overbrenging /eindverhouding.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Tieske
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 nov 2013, 23:59

Re: Even voorstellen en mijn T4 ahu ombouw

Bericht door Tieske »

Kun je die bakken zo monteren dan? Of kun je die makkelijk ombouwen.

En de bakken die achter de vr6 modellen zitten. Dat zijn toch ook de "kleine bakken".
Enig idee wat daar voor verhoudingen inzitten.?
Plaats reactie