Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Start probleem 2.5tdi 240.000km

vragen over de T5
Plaats reactie
Luitjes
Berichten: 117
Lid geworden op: 16 jan 2008, 23:56

Start probleem 2.5tdi 240.000km

Bericht door Luitjes »

Bij koude motor wil de motor af en toe niet aanslaan. Bij de 2e ronde moet ik langer doorstarten voor deze aanslaat (gerust 8-10sec). Laatste paar keren gaat daarbij ook het controle lampje van oliepeil branden bij de 1e ronde, geen foutmeldingen.

Omdat dit probleem geen regelmaat heeft is het lastig om dit bij het onderhoudsbedrijf te reproduceren en kunnen wij tot nu toe geen oplossing vinden.

Voorgeschiedenis is een diesel geur die af en toe vrijkomt, daarbij is de spruitstuk vervangen waar een scheurtje in zat. Plotsklaps heeft daarna de turbo het begeven (motor ging gigantisch op de loop/witte rook :groteogen ) Deze is vervangen voor een gereviseerde. Daarna begonnen dit boven beschreven probleem en waarbij af en toe nog steeds een dieselgeur rondwaart in de auto, komt soms opzetten en kan zo weer weg zijn (ook hier geen regelmaat) Het blijft lastig zoeken vanwege de onregelmatigheid maar wellicht heeft iemand een aanknopingspunt voor mij of heeft dit al eens meegemaakt?
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Start probleem 2.5tdi 240.000km

Bericht door Deki »

Hoi het is mogelijk dat het de bekende O-Ringetjes van je verstuivers versleten zijn. had dat ook verleden jaar kreeg amper me bussie aan de praat in de ochtend :bonk
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Start probleem 2.5tdi 240.000km

Bericht door robertTREBOR »

Ik had exact hetzelfde , na een nacht staan soms wel en soms na 30 sec. starten pas aanslaan.
4.5 jaar oud toen , km stand 130.000
Bleek dat de pompverstuiver schachten ovaal waren getrild, ringetjes vervangen helpt dan niet meer.
Er is een nieuwe cijlinderkop op gegaan voorzien van stalen bussen, dan kan de zachte aluminium schacht niet meer door
de stalen pompverstuiver ovaal trillen.
Helaas is dit een dure reparatie en komt regelmatig voor,
De prijs van de reparatie zal tussen de ca 3000 en 4500 euro zitten afhankelijk van waar je het laat doen.
Ik betaalde ervoor bij de vw dealer 4500 euro inkl. de kosten van vervangend vervoer, er zijn toen ook de klepstoters en nokkenas
lagers vervangen, verder geen kwaad woord over de T5 het is gewoon een fijne bus ! kost alleen beetje duur allemaal :-)

zie link;

http://www.carrec-technocenter.nl/weblo ... ivergaten/" onclick="window.open(this.href);return false;

.
.
.
Bijlagen
tis ff sleutelen maar dan heb je ook wat
tis ff sleutelen maar dan heb je ook wat
Laatst gewijzigd door robertTREBOR op 01 feb 2014, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Start probleem 2.5tdi 240.000km

Bericht door jacobsentertainment476 »

Hallo Luitjes,

Is het diesel of uitlaatgas wat je ruikt ?

Het slecht starten zou inderdaad een begin van de cilinderkop ellende kunnen zijn. Mijn advies is om heel goed je olie pijl in de gaten te blijven houden, als je verstuivers lek zijn dan kan er dus diesel bij je olie bad in komen en dit vermindert de smering in je motor aanzienlijk. En hopelijk kun je meer schade tijdig voorkomen.
Als je uitlaatgassen ruikt dan is het hoogstwaarschijnlijk je uitlaatspruitstuk die gescheurd is.
De geur van schone (onverbrande) diesel hoeft niet perse van je injectoren te komen (anders zou je ook je carter ontluchting ruiken). Ik heb de slang tussen tandem pomp en diesel rail defect gehad en dit gaf behoorlijk veel diesel geur. Deze slang schijnt vaker kapot te gaan.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Luitjes
Berichten: 117
Lid geworden op: 16 jan 2008, 23:56

Re: Start probleem 2.5tdi 240.000km

Bericht door Luitjes »

Zo het is alweer een tijdje geleden dat ik mij met dit probleem heb bezig gehouden.
Heerlijk eigenwijs geweest door alleen maar nieuwe rubbers te bestellen voor de verstuivers en dat eerst te proberen alvorens ik de hele stap neem om een wisselkop te nemen of zoals Olaf zelf alles in eigen beheer te houden. Ik zag met name op tegen de kosten tussen €3000 - €4000 wat zo'n operatie met zich mee brengt.
Dus de stoute schoenen aangetrokken en zelf de verstuivers onder handen nemen. Kosten +/- €110 voor de rubbers, met dank aan JB autoservice in Diever voor de onderdelen/gezellige teut/speciaal gereedschap/advies :kus , eigen arbeid en 2 dgn zonder auto... :toppie
Daarnaast de documentatie van Olaf gebruikt die heel veel inzicht geeft om alles los te halen en natuurlijk weer te monteren. al kan de service stand ook zonder de genoemde pennen waardoor er nog meer ruimte komt :jump

Verstuivers en huis waren toch behoorlijk aangetast zie onderstaande foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Desondanks toch alle roet verwijderd, verstuivers en huis heel licht geschuurd met schuurwol zodat alles weer glad is en scherpe randen verwijderd. Rubbers vernieuwd en verstuivers teruggeplaatst. Alles terug gebouwd, tuimelassen op de plaats en afgesteld. Afstelling van de tuimelaars voor en na de tijd zijn exact gelijk en geeft dus geen slijtage weer. Waren wij erg benieuwd naar en dus nagecheckt, lijkt mij netjes na 250.000km.

Auto draait al weer een paar weken en aantal km's. Het is koud weer geweest en tot nu toe start de auto weer als vanouds, ruikt niet meer naar diesel. Ik ben dus benieuwd of de auto nu vele km's volhoudt of dat eerdaags er weer problemen komen.. Maar tot nu toe operatie geslaagd :adhd

Afbeelding
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Start probleem 2.5tdi 240.000km

Bericht door robertTREBOR »

Fijn voor je dat je geen uitgeslagen pompverstuiver gaten had !
Schijnt een dure en regelmatig voorkomend euvel te zijn.

http://www.carrec-technocenter.nl/weblo ... ivergaten/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gelukkig ben jij er van gevrijwaard gebleven !!

Veel rijplezier verder toegewenst :driveT5

Ik had helaas de pech van een nieuwe cijlinderkop die voorzien moest worden van stalen bussen
op 130.000 km en 4,5 jr. oud !
Bij de vw dealer ontkennen ze natuurlijk dat dit een vaak voorkomend euvel is.'(mag natuurlijk niet van Pon.)
Toen ik bij ABC was in Schiedam vertelde ze dat deze reparatie's al vaak vanaf 110.000 km voorkomen bij de 128KW
Bijlagen
even een nw kop er op met stalen bussen
even een nw kop er op met stalen bussen
Laatst gewijzigd door robertTREBOR op 12 feb 2014, 07:51, 1 keer totaal gewijzigd.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Start probleem 2.5tdi 240.000km

Bericht door jacobsentertainment476 »

:toppie
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Start probleem 2.5tdi 240.000km

Bericht door heemskerk »

oke
Plaats reactie