Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

probleem met koppeling ?

vragen over de T4
Plaats reactie
BobD
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 feb 2011, 20:53

probleem met koppeling ?

Bericht door BobD »

hoi,

volgende [acute] probleem,

T4 AAB 95 Westfalia Camper- 295K - krijg hem steeds vaker niet in versnellingen met draaiende motor.
Als motor uit is wel. Koppelingspedaal komt na intrappen wel gewoon weer omhoog.
Probleem duikt van tijd tot tijd op. Dure grap ?

Bob
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: probleem met koppeling ?

Bericht door Oskar 725 »

Hallo Bob,
heb jij nog een koppeling met kabel of al een met hydraulische cilinders?
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
benmeynen
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 nov 2013, 10:31
Locatie: Grimbergen, BE

Re: probleem met koppeling ?

Bericht door benmeynen »

Heb net hetzelfde voor met mijn 2.4D Multivan uit '95, maar eens de motor op temperatuur is heb ik geen probleem meer met schakelen
2014 T5 GP 2.0 TDI 140 pk in ombouw
BobPeereboom
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:11

Re: probleem met koppeling ?

Bericht door BobPeereboom »

Dan kan het zijn dat je koppelingsplaat mee blijft draaien aan de druk groep. Dan komt ie niet helemaal los, en blijft ie slepend meedraaien. Dan krijg je hem niet of moeilijk in de versnelling. Aan het pedaal merk je verder niks, die kan prima aanvoelen.

Als dit het geval is gaat ie wel krakend in zn achteruit, zo kun je het controlleren! Doe er wel wat aan, want als je hem steeds zwaar in zn versnellingen krijgt kunnen je synchromesh ringen ook op hun klote krijgen.


Heb dit probleem ook aan de hand gehad met een volvo V40.

Oplossing: Nieuwe koppelings kit monteren.
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: probleem met koppeling ?

Bericht door rick_k »

Bij een oudere auto kan het inderdaad duiden op een versleten drukgroep. Dan zijn de vingers van de drukgroep versleten, meestal door verkeerd gebruik van de koppeling (pedaalridder), of doordat de koppelingskabel te strak heeft gestaan.

Bij voertuigen die niet vaak gebruikt worden, kan het ook gewoon ouderdom zijn.

Het wordt dan inderdaad de koppelingsset vervangen.

Maar voordat dit aan de hand is, heb je de koppelingskabel al nagekeken? Staat die niet gewoon verkeerd afgesteld? Als deze te slap staat, dan komt de koppeling niet helemaal vrij.

mvg Rick
Plaats reactie