Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Brommend geluid Volkswagen Transporter T5 2007 automaat

vragen over de T5
Jesper
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mar 2014, 17:00

Brommend geluid Volkswagen Transporter T5 2007 automaat

Bericht door Jesper »

Hallo Allemaal,

Ik ben in het bezit van een Volkswagen Transporter T5 uit 2007. Het betreft een automaat. De auto heeft inmiddels 205.000 km gereden.

Ongeveer 7000 km geleden is er spontaan een brommend geluid ontstaan. Hieronder leg ik uit wanneer ik wel of geen last heb van het brommende geluid.

Het brommende geluid treed alleen op bij stationair toerental in de D en R stand met ingetrapte rem (stilstaan dus)
Zodra de voet van de rem wordt gehaald, gaat de auto direct rijden en is het brommende geluid weg (word dus geen gas gegeven)

In de R stand is het erger/meer als in de D stand

Het brommende geluid wordt naar mijn idee veroorzaakt door het trillen van de auto, wat resulteert in een soort resonantie. Je voelt ook dat het stuur meer gaat trillen.
Het doet mij een beetje denken aan een wat oudere stadsbus, zodra deze stil staat, treed er ook een trilling met bijbehorend geluid op.

In de P en N stand met stationair toerental is er niets aan de hand.

Verder rijd en schakelt de auto perfect.

Ongeveer 10.000 km geleden (toen had ik dit brommende geluid dus nog niet) heb ik twee aandrijfassen vervangen, spruitstuk gevlakt, roetfilter leeggehaald en de voorste motorsteun vervangen. Tevens is er toen een eco tuning gedaan en het roetfilter en EGR klep dicht gezet.

Ongeveer 1.000 km geleden heb ik de tandempomp / brandstofpomp vervangen ivm motorolie in het brandstoffilter.

Wat kan dit wezen? Waar moet ik het zoeken ? Ik kan bijna alles zelf, dus dat is het probleem niet.

Ik weet dat de beide achterste draagarm rubbers aan de voorkant van de auto wat speling hebben en vervangen moeten worden, maar zouden deze versleten rubbers hiervoor kunnen zorgen ?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Brommend geluid Volkswagen Transporter T5 2007 automaat

Bericht door Pascal-141 »

Heb je een verbruiksmeter in je tellerunit ?
Wat geeft meter aan (L/u) bij stilstand in neutraal , en in D met de voet op de rem ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Jesper
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mar 2014, 17:00

Re: Brommend geluid Volkswagen Transporter T5 2007 automaat

Bericht door Jesper »

Even uit me hoofd

In Neutraal: 0,9 L/u
In Drive: 1,2 L/u

Kijk ik vanavond voor de zekerheid even na.

Verder zijn deze getallen niet schommelend.
Jesper
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mar 2014, 17:00

Re: Brommend geluid Volkswagen Transporter T5 2007 automaat

Bericht door Jesper »

@ Pascal-141: Ik zit zojuist even in een ander topic te lezen "hoger toerental" en daar schrijft u dat bij uw auto's er geen verhoogd toerental optreed bij koude start.

Ik herrinner mij nu dat dat bij mij ook nooit zo was en dat de auto dat ongeveer doet vanaf het moment dat hij ook is gaan brommen.
Het brandstofverbruik stationair is dan ongeveer 1.6 L/u ( In oostenrijk op 1200meter hoogte 1.8 L/u) en na ongeveer een kilometer te hebben gereden weer op zijn normale waarde.

Tevens was dit de periode dat het ook kouder ging worden in Nederland, dus dacht zelf eerlijk gezegd dat het een soort choke is.

Kan dit te ergens mee te maken hebben ?
Hoort dit verhoogde toerental nou wel of niet ? Waar vind ik bv de temperatuursensor ?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Brommend geluid Volkswagen Transporter T5 2007 automaat

Bericht door Multivan Generation »

Volgens mij zou het wel eens veroorzaakt kunnen worden door remblokken die wat aanlopen.
Als ik je verhaal zo lees, zou dat kunnen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Jesper
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mar 2014, 17:00

Re: Brommend geluid Volkswagen Transporter T5 2007 automaat

Bericht door Jesper »

@pascal-141: de verbruiksmeter geeft als de auto warm is 0.8 L/u in de P en N stand. In de D en R stand is dit 1.1 L/u.


@Multivan Generation: Ik begrijp even niet wat u bedoelt met remmen die aanlopen. De trilling / brom doet zich voor bij stilstand met stationair toerental in de D en R stand.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Brommend geluid Volkswagen Transporter T5 2007 automaat

Bericht door Multivan Generation »

Jesper schreef:@Multivan Generation: Ik begrijp even niet wat u bedoelt met remmen die aanlopen. De trilling / brom doet zich voor bij stilstand met stationair toerental in de D en R stand.
je schreef:
Het betreft een automaat. De auto heeft inmiddels 205.000 km gereden.

Ongeveer 7000 km geleden is er spontaan een brommend geluid ontstaan. Hieronder leg ik uit wanneer ik wel of geen last heb van het brommende geluid.

Het brommende geluid treed alleen op bij stationair toerental in de D en R stand met ingetrapte rem (stilstaan dus)
Zodra de voet van de rem wordt gehaald, gaat de auto direct rijden en is het brommende geluid weg (word dus geen gas gegeven)
Als ik dit zo lees, dan denk ik dus aan remmen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Brommend geluid Volkswagen Transporter T5 2007 automaat

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:Volgens mij zou het wel eens veroorzaakt kunnen worden door remblokken die wat aanlopen.
Als ik je verhaal zo lees, zou dat kunnen.
Peter, heu ... remmen die "brommen" bij een stilstaande auto ? Hoe doe je dat ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Brommend geluid Volkswagen Transporter T5 2007 automaat

Bericht door Multivan Generation »

Een automaat remt veel meer als een schakel auto.
Als je de rem wat kruipend houdt, dan kunnen die een wat brommend geluid maken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Brommend geluid Volkswagen Transporter T5 2007 automaat

Bericht door Geert G »

Ga het maar eens zoeken in de koppelomvormer.
Vermoed dat deze aan z'n laatste loodjes begint.
Onbalans of versleten lagers intern. Vervuiling turbinewiel.

Op Amerikaanse sites is hierover veel info te vinden. Dit is er eentje van:
http://www.vehiclesdefined.com/how-to/h ... er-is-bad/" onclick="window.open(this.href);return false;

In het Engels heet een koppelomvormer; Torque Convertor.
Op Youtube veel informatieve filmpjes over de werking van een torque convertor.

Grote merken in torque convertors zijn: TCI, B&M, Hurst.

Summit Racing (de grootse car parts mail order company van Amerika) heeft een goede technical info serie op hun eigen Youtube kanaal: Summit Racing Technical Quick Flicks:
Aflevering over koppelomvormers: http://www.youtube.com/watch?v=j5JFMs8gdbs" onclick="window.open(this.href);return false;
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Jesper
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mar 2014, 17:00

Re: Brommend geluid Volkswagen Transporter T5 2007 automaat

Bericht door Jesper »

Het brommende geluid als je de rem kruipent houd bij een automaat, dat ken ik. Dit is echter niet wat ik bedoel.

Aan de koppelomvormer heb ik ook al zitten denken en ben een poos geleden met de auto naar Autrans geweest.
Deze vertelde mij dat dit niet de door koppelomvormer komt. Een monteur heeft diverse dingen met de auto gedaan kwa gasgeven met rem erop etc. Een versleten koppelomvormer zou op elk moment een trilling in de auto moeten geven, werd mij verteld.

Auto rijd en schakelt ook goed.

Zelf zit ik nu een beetje te denken aan misschien een temperatuur sensor die stuk is. Waardoor de auto een verkeerd mengsel heeft bij stationair toerental.

Dit denk ik vanwege wat ik al eerder zei. Een iets verhoogd toerental en brandstof gebruik bij koude start.

Waar kan ik deze sensor vinden ? Komt deze sensor tijdens uitlezen naar boven?
De auto is namelijk kort geleden uitgelezen en toen zaten er geen foutcodes in.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Brommend geluid Volkswagen Transporter T5 2007 automaat

Bericht door Geert G »

@Jesper:
Wat voor motor ligt erin? Eventueel de motorcode?

Effe alles op een rijtje zetten:
Je schrijft dat je 10.000 km terug een Eco-tuning hebt gedaan. De naam zegt het al: "Eco" dus je maakt het mengsel armer.
De ECU is zelflerend, dus het kan dat het er pas na een paar 1000 km uitkomt.
Je hebt de stationaire brom alleen in Drive & Reverse: De bak belast de motor.
In Park & Neutral niet......logisch, motor wordt niet belast.
Autrans heeft er naar gekeken, dit bedrijf vetrouw ik wel, op hun deskundigheid. :toppie

1000 km terug heb je de tandempomp vervangen: Neem aan dat de diesel in het brandstoffilter zwart was. (motorolie)
Is het daarna verbeterd? Een nieuwe tandempomp geeft in de regel meer voordruk aan de pompverstuivers.

Ik geloof niet zo zeer in een kapotte temperatuursensor. Dan zou de motor ook in andere toerengebieden beroerder moeten gaan lopen. Ik zit meer te denken aan:

1) Dat de software niet helemaal klopt. Mag ik vragen wie er heeft gechipt?
2) Een (kapotte) pompverstuiver die niet helemaal lekker werkt. verminderde opbrengst, als gevolg van vervuiling door je kapotte tandempomp.
3) Pompverstuivers die niet op nul zijn gezet, tijdens een distributiewissel
4) Een uitgeslagen pompverstuiverhouder cilinderkop, waarlangs deze lekt.
5) Overgangsweerstand kabelboom pompverstuivers. Kabelboom in cilinderkop vervangen.
2 & 3 zijn te controleren met VCDS VagCom,in de meetwaardeblokken zie: http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ben benieuwd waar je op uitkomt.
Ooh ja....In welke plaats woon je? Dat is ook wel handig..... i.v.m. hulp of doorverwijzingen.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Brommend geluid Volkswagen Transporter T5 2007 automaat

Bericht door WouterW »

Heb het aub niet over mengsel bij een diesel motor. Behoeft geen verdere uitleg denk ik..
Denk eens pragmatisch: in D en R belast de bak de aandrijfassen en dus de banden (de kruipneiging van alle automaatbakken met koppelomvormer). Met de rem erop blijft er 1 ding over: draaimoment wodt teruggegeven aan bak/motor. Zoek het probeem rond de motor, met name motorsteunen en aanverwante delen die graag meeresoneren.
Succes
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Jesper
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mar 2014, 17:00

Re: Brommend geluid Volkswagen Transporter T5 2007 automaat

Bericht door Jesper »

Bedankt voor het meedenken heren.

@ Geert G: Het is een 2.5 TDI 130 PK motorcode BNZ.

Is de ECU zelflerend of zelfregelend ? Mij lijkt zelfregelend, want afhankelijk van wat de sensoren meten bepaald hij daarbij het juiste mengsel. Maar het zou ook kunnen dat hij zelflerend is ... ?
De auto heeft een eco tuning gekregen bij ATM Chiptuning in Eemnes (heb ik goede verhalen over gehoord)
- Brandstof inspuiting is 2 graden vervroegd
- Lucht-brandstofverhouding is vermindert
- En bepaalde tabellen zouden aangepast zijn.

Auto is van 1:10 naar 1:12,5 gegaan, dus zeker goed gelukt.

Ik ben met deze 'brom' ook bij de heren terug geweest en zij hebben toen de originele software terug gezet. Ook toen bleef de 'brom'. Na een paar minuten maar besloten om de eco tuning maar weer terug te zetten.

Echter als de ECU zelflerend zou zijn, dan kan het kloppen dat de 'brom' er nog steeds in zat, er zal dan een paar honderd kilometer gereden moeten worden voordat deze zichzelf kan bij stellen. Maar ik vraag me dat af ?

Nadat ik de brandstofpomp heb vervangen is het niet verbeterd / verslechterd. Ik heb deze inderdaad vervangen ivm motorolie in het brandstoffilter.

Een of meerdere pompverstuivers zouden kunnen.... Echter ik heb geen startproblemen, dus dat zou ik dan appart vinden.

Punt 3 die u opnoemt lijkt mij niet van toepassing voor mijn auto.
Punt 5 begrijp ik niet helemaal.

Ik kom zelf uit Amersfoort.

@Wouter W:
Motorsteunen heb ik bekeken en vond deze niet vreemd aanvoelen. Ik heb geprobeerd met een bandenlepel de steunen in een andere positie te plaatsen en daarmee verbeterd/verslechterd het niet.
De voorste steun is nieuw, dat is een rubbere steun, nagenoeg dezelfde steun als aan de linkerkant (bakophanging).
De rechter en achterste steun zijn moeilijke steunen om te controleren omdat je niets kan zien aan de steunen.

Wat mij opvalt aan de steunen is dat het deel wat aan de motor bevestigd zit hetzelfde trilt als de motor, maar dat het deel wat aan de carosserie zit nagenoeg niet trilt.
Als ik aan de aandrijfassen voel en aan de voorwielen, dan voel ik wel de trilling die hetzelfde lijkt te zijn als de 'brom' in de cabine.

Zou het dan toch te maken kunnen hebben met de achterste draagarm rubbers ?

Wat zouden andere mogelijk resonerende delen zijn ?
Flexibel uitlaatdeel ? Deze beweegt goed tijdens het kantelen van de motor.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Brommend geluid Volkswagen Transporter T5 2007 automaat

Bericht door Geert G »

Jesper schreef:Bedankt voor het meedenken heren.

@ Geert G: Het is een 2.5 TDI 130 PK motorcode BNZ.

Is de ECU zelflerend of zelfregelend ? Mij lijkt zelfregelend, want afhankelijk van wat de sensoren meten bepaald hij daarbij het juiste mengsel. Maar het zou ook kunnen dat hij zelflerend is ... ?
De auto heeft een eco tuning gekregen bij ATM Chiptuning in Eemnes (heb ik goede verhalen over gehoord)
Is een algemene tuner (alle merken) en niet alleen VAG gespecialiseerd zoals JD-Engeneering. Vaak mist een algemene tuner de speciale finesse in de software, die nodig is voor een bepaald merk. Software van JD klopt in de regel, op VAG auto's. Wordt in eigen huis ontwikkeld. En niet ingekocht als bestandsfile ergens anders, zoals zovele tuners werken.
- Brandstof inspuiting is 2 graden vervroegd
- Lucht-brandstofverhouding is vermindert
- En bepaalde tabellen zouden aangepast zijn.

Auto is van 1:10 naar 1:12,5 gegaan, dus zeker goed gelukt. Met een normale tuning van JD heb je hetzelfde resultaat. Eco is vaak een marketing strategie

Ik ben met deze 'brom' ook bij de heren terug geweest en zij hebben toen de originele software terug gezet. Ook toen bleef de 'brom'. Na een paar minuten maar besloten om de eco tuning maar weer terug te zetten. Hebben ze toen ook de ECU gereset nadat de orginele software erop was gezet? Accupool losgemaakt? Anders blijven de bestaande parameters alsnog opgeslagen in het geheugen.

Echter als de ECU zelflerend zou zijn, dan kan het kloppen dat de 'brom' er nog steeds in zat, er zal dan een paar honderd kilometer gereden moeten worden voordat deze zichzelf kan bij stellen. Maar ik vraag me dat af ?

Nadat ik de brandstofpomp heb vervangen is het niet verbeterd / verslechterd. Ik heb deze inderdaad vervangen ivm motorolie in het brandstoffilter.

Een of meerdere pompverstuivers zouden kunnen.... Echter ik heb geen startproblemen, dus dat zou ik dan apart vinden.
Dat hoeft ook niet persé. Bekijk de correctiewaardes van de pompverstuivers onderling maar eens http://www.gerritspeek.nl/vag-com_verstuivers.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Punt 3 die u opnoemt lijkt mij niet van toepassing voor mijn auto. Waar baseer je dat op? Heb je het bekeken in de meetwaardeblokken? Meten is weten.... http://www.gerritspeek.nl/vag-com_nokkenas.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Punt 5 begrijp ik niet helemaal. De kabelboom ligt in de olie. Na verloop van tijd kan de overgangsweerstand in de kabel te hoog worden door ouderdom. Daar reageert een pompverstuiver weer op. http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-18076.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik kom zelf uit Amersfoort.

@Wouter W:
Motorsteunen heb ik bekeken en vond deze niet vreemd aanvoelen. Ik heb geprobeerd met een bandenlepel de steunen in een andere positie te plaatsen en daarmee verbeterd/verslechterd het niet.
De voorste steun is nieuw, dat is een rubbere steun, nagenoeg dezelfde steun als aan de linkerkant (bakophanging).
De rechter en achterste steun zijn moeilijke steunen om te controleren omdat je niets kan zien aan de steunen.

Wat mij opvalt aan de steunen is dat het deel wat aan de motor bevestigd zit hetzelfde trilt als de motor, maar dat het deel wat aan de carosserie zit nagenoeg niet trilt. Oliegevuld/oliegedempt
Als ik aan de aandrijfassen voel en aan de voorwielen, dan voel ik wel de trilling die hetzelfde lijkt te zijn als de 'brom' in de cabine.

Zou het dan toch te maken kunnen hebben met de achterste draagarm rubbers ?

Wat zouden andere mogelijk resonerende delen zijn ?
Flexibel uitlaatdeel ? Deze beweegt goed tijdens het kantelen van de motor.
Bel maar eens met Jos van JB Autoservice. http://www.jbautoservice.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Dan gaat het goed komen. Hier komt uiteindelijk alle shit terecht waar een dealer niet uit komt. Niet mailen, maar bellen.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Plaats reactie