Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

schuifraam/dak in hefdak

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos M
Berichten: 603
Lid geworden op: 23 okt 2011, 16:41
Locatie: West-Friesland

schuifraam/dak in hefdak

Bericht door Jos M »

eindelijk het electrische dak geplaatst in het hefdak

schiderstape op dak waar raam moet komen en met mal plaats bepaalt en afgetekend
2014-03-20 13.25.51.jpg
Vier gaatjes geboord om aan bennenkant de plaats te bepalen waar de bekleding van het dak moet worden los gesneden.
Hierna gat in dak gezaagt met de decopeer, hierna gat bijgewert om dak pas te maken (mal was iets te klein, maar beter te klein dan te groot, iets ergens aan zagen gaat lastig)
2014-03-20 14.30.05.jpg
vervolgens ontvet en gekit, bevestigings rand gemonteerd met schroeven 2 mm langer dan orgineel inverband dikte dak
2014-03-20 15.54.45.jpg
Moet nu alleen nog de electrische bediening aansluiten, ga hiervoor de schakelaars gebruiken van de binnen verlichting uit een golf die voorin komt ter vervanging van de bestaande verlichting eerst een paar relais hiervoor bestellen om de schakeling mogelijk te maken, de schakelaars zijn alleen maak contackten en ik moet voor dak openen en sluiten de plus en min omdraaien.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: schuifraam/dak in hefdak

Bericht door Harry 341 »

Vakwerk Jos! :yes
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
pipodeclown
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 feb 2014, 10:57

Re: schuifraam/dak in hefdak

Bericht door pipodeclown »

ik heb wel eens een grapje gemaakt dat ik een schuifdak in mijn cabrio wilde maar ik besef nu dat het helemaal geen grapje is ....
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: schuifraam/dak in hefdak

Bericht door matje86 »

:yes :T44EVER :werkaanT4
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Jos M
Berichten: 603
Lid geworden op: 23 okt 2011, 16:41
Locatie: West-Friesland

Re: schuifraam/dak in hefdak

Bericht door Jos M »

Nog een aanpassing gedaan aan het dakraam, omdat door de dikte van het dak de metalen rand waarmee het dakraam word vastgeklemt er wat scheef op zat bij elke bout een opvul ring tussen gedaan, deze heeft de zelfde dikte als het dak en nu zit de rand netjes recht.
Ook de bediening werk goed met de schakelaar voorin bij de binnenverlichting en de schakelaar bij het raam zelf.
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: schuifraam/dak in hefdak

Bericht door Icebox »

Ik vind het mooi!
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: schuifraam/dak in hefdak

Bericht door Olaf »

Mooi gedaan :yes
Ik heb ook sinds kort een open dak in mijn hefdak gemonteerd , maar handbediend , hoe heb jij dat met de stroom voorziening gedaan?

Groeten, Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
Jos M
Berichten: 603
Lid geworden op: 23 okt 2011, 16:41
Locatie: West-Friesland

Re: schuifraam/dak in hefdak

Bericht door Jos M »

Olaf schreef:Mooi gedaan :yes
Ik heb ook sinds kort een open dak in mijn hefdak gemonteerd , maar handbediend , hoe heb jij dat met de stroom voorziening gedaan?

Groeten, Olaf

Heb van voor naar achter 5 draden lopen, twee voor de bediening van de motor van het schuifdad en drie voor de schakelaar bij het schuifdak, een voor de plus ( dit is een constante plus, zodat ik de dak kan openen en sluiten als het contact uitstaat ) en twee schakeldraden die naar twee relais gaan die iik onder de zekering kast heb opgehangen.
Mijn verlichting voor veranderd door deze, komt uit een golf heb ik begrepen, geleverd door onze dakjes man Harry
2014-02-24 16.40.23.jpg
Plus naar deze schakelaar gebracht en twee draden naar de twee ralais
De schakelaar bij het raam en bij de verlichting zijn drukcontacten, dus alleen verbinding bij indrukken.
schakeling schuifraam.jpg
Dit is het schema

Het enigste nadeel is dat je niet moet vergeten het dak te sluiten, omdat hij achter in zit valt het minder op dat hij open staat, ik kijk tegen wordig automatisch naar het dak als ik uitstap en kan hem dan sluiten, vandaar de constante plus, hoef ik het contact niet aan te zetten. Het zou mooier zijn dat hij automatisch sluit bij het afsluiten van de wagen, moet ik nog een oplossing voor vinden en misschien dat hij bij regen ook automatisch sluit, hier zal vast wel iets voor zijn, dus mocht iemand nog een idee hebben hoor ik het graag.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is en dat je er iets mee kan
Gebruikersavatar
kikker
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 nov 2012, 19:44
Locatie: omg. Gorinchem

Re: schuifraam/dak in hefdak

Bericht door kikker »

Bij je bestuurdersdeur zit bij je cv een kabel en die gele krijgt pas stroom na afsluiten, maar ik weet niet waar die precies naartoe loopt en of die in de zekeringenkast af te tappen is.
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
Plaats reactie