Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

DSG 132 KW

vragen over de T5
Volentuv
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 mar 2014, 17:52

DSG 132 KW

Bericht door Volentuv »

Mij heren en wellicht dames, kenners.

Ik ben ondernemer in de bouw (loodgieter) en heb een vraagje.

Ik ga mijn huidige ...ahum...trafic... inruilen. En mijn plan was een transporter comfortline 132 KW DSG L2H1 te kopen.

Alleen kwam ik na een bezoek aan een lokale garage verdrietig terug. Deze raad mij ten zeerste af een 132 KW DSG te kopen. Rede hiervoor is dat ik altijd zwaar beladen ben, en ook vaak met een aanhanger rijd. Al dan niet met 3 of 4 collega's.

De automaat zou dan té veel moeten trekken, té warm worden waardoor de olie als water word....met een kapotte DSG tot gevolg.

Het lijkt mij sterk dat een auto die gemaakt is voor transport daar niet echt voor geschikt is. Of is de DSG alleen voor de mooi weer rijders met een koffertje meetapparatuur? Maar misschien kunnen jullie als ervaren gebruikers mij hier meer over vertellen.

Ik vind op internet wel DSG doktoren en afstellingsproblemen. Op dit forum een enkele DSG bezitter die niet tevreden is/was over de trekprestaties. Maar om nou te zeggen dat internet overloopt van de kapotte DSG-bakken.

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden.

Tuv.
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: DSG 132 KW

Bericht door WouterW »

Volgens mij haalt die (vw?) verkoper twee zaken door elkaar nl. de oude automaat en de DSG zoals geleverd in de GP.

Welkom op dit forum trouwens, Tuv
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: DSG 132 KW

Bericht door Multivan Generation »

Welkom op weetjewel.
Ik zou eerder overwegen om richting 140 pk met 6-bak handversnelling te kijken.
Die lijken me probleemlozer.
De 180 pk BiTDI heeft wel eens last van olieverbruik :muur
De afstelling van de DSG software is wellicht ook aan wat verfijning toe,
is standaard getrimd op zuinigheid.

Was je lokale garage een merk dealer en zo ja, was het een VW dealer?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Volentuv
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 mar 2014, 17:52

Re: DSG 132 KW

Bericht door Volentuv »

@ WouterW Nee, hij bedoeld echt de DSG bak. Die zijn volgens de verhalen niet geschikt voor zwaar werk....

@Multivan. Ik was na 25 jaar koppelen en schakelen eigenlijk klaar voor een gasgever. :knipoog Hij moet alleen wel heel blijven.

Tuv.

Edit, Multivan. Nee geen dealer. Dealers halen niet hun eigen producten onderuit, neem ik aan. Een garagebedrijf, eigenlijk best wel een goeie ook.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: DSG 132 KW

Bericht door Geert G »

Hartelijk Welkom op dit forum :toppie

Effe voor alle duidelijkheid & kijken of we over dezelfde uitvoering praten:

Een DSG wordt geleverd in een 2.0L 4-cilinder Common Rail TDI. Dus vanaf modeljaar 2010.
In een 2.5L 5-cilinder Pompverstuiver TDI zijn de "beruchte" normale automaatbakken gemonteerd, tot modeljaar 2009.

Als het een DSG betreft, zou het dus een 180PK - 2.0L Bi-Turbo moeten zijn.......Klopt dit?
DSG bakken zijn op zich hartstikke sterk, na modificatie ook geschikt voor het zware werk in de bouw.
Ze kunnen immers een koppel van 650NM aan.
Maar....voor de levensduur & betrouwbaarheid: Elke 60.000 km DSG olie + filter vernieuwen. Het is nl.een natte plaat koppeling, net als bij motorfietsen.
Ze hebben helaas de OEM-eigenschap, om zo snel mogelijk naar de hoogste versnelling op te schakelen, om ecologische redenen.
En daar gaat het juist fout, met zware werkomstandigheden in de bouw.

De modificatie houdt in: Optimalisatie van de schakelpunten, door een goede Tuner.
Als je dan meteen het motormanagement software laat optimaliseren, heb je een prachtige combi, die........
1) Beresterk is & betrouwbaarder als Stock
2) Economischer is in brandstofverbruik als Stock.

Daarna géén software update meer uit laten voeren door een dealer. Want dan ben je de complete tuning/optimalisatie kwijt.

DSG Dokter:
Dit bedrijf heette vroeger De VR6 specialist. Heeft niet zo'n fijne reputatie, wat betreft nazorg. Als er problemen zijn, geeft men vaak niet thuis. :bonk :bonk :bonk
Recentelijk, helaas nog spijtig genoeg mogen ervaren, met een Belgische bekende. Deze had ook een T5-GP met DSG.

Waar ik je met een gerust hart na toe durf te sturen is JB-Autoservice. http://www.jbautoservice.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; :yes
Een van de beste TDI tuners van de Benelux. Jos is eerlijk & recht door zee.
Jos moet je bellen.........niet mailen.

Ik hoop dat je wat met deze info kunt, succes & wijsheid met je aankoopbeslissing

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Volentuv
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 mar 2014, 17:52

Re: DSG 132 KW

Bericht door Volentuv »

Geert, we hebben het over dezelfde motor ja. Het gaat een nieuwe af-fabriek motor worden. 180 pk.

Als ik je verhaal lees is de DSG dus best wel sterk, maar is er finetuning nodig om er mee te kunnen doen waar hij volgens de brochure voor gemaakt is? Das best vreemd.

Maar ik denk dat het voor mij op zeker een DSG gaat worden. Mijn collega is nog is twijfel, maar misschien na jouw bericht ook 'om' in deze.

Alvast bedankt voor jullie snelle antwoorden. Ik ga te werk!

Tuv
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: DSG 132 KW

Bericht door Geert G »

Volentuv schreef:Geert, we hebben het over dezelfde motor ja. Het gaat een nieuwe af-fabriek motor worden. 180 pk.

Als ik je verhaal lees is de DSG dus best wel sterk, maar is er finetuning nodig om er mee te kunnen doen waar hij volgens de brochure voor gemaakt is? Das best vreemd.
Sarcastisch bedoeld: "welkom in de wereld van het VAG Concern" & vooral bedoeld richting Pon. :bonk
Mijn vemoeden is in de loop der jaren alleen maar sterker geworden, dat de af-fabriek geprogrameerde software zodanig is ontworpen, om bepaalde onderdelen een economische levensduur te geven. Het moet stuk gaan, om commerciële belangen. Men wil de Dealer werkplaatsen ook aan het werk houden & omzet genereren via de onderdelenverkoop.
Aan de andere kant, zijn de milieu en emissie eisen waaraan een fabrikant moet voldoen, steeds strenger. Alles is tegenwoordig "milieu."
Vaak druist dit in, tegen de mechanische natuurkundige wetten. Tuners duiken hier op in.

Die besproken modificaties zal een VW dealer niet doen, dat doen uitsluitend een paar goede tuners.
TIP:
Reserveer hier budget voor. Dat kost je nu meer, maar bespaard in de toekomst veel geld, ellende & frustratie.


Maar ik denk dat het voor mij op zeker een DSG gaat worden. Mijn collega is nog is twijfel, maar misschien na jouw bericht ook 'om' in deze.

Alvast bedankt voor jullie snelle antwoorden. Ik ga te werk!

Tuv
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Volentuv
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 mar 2014, 17:52

Re: DSG 132 KW

Bericht door Volentuv »

Goed,

Dat DSG verhaal zie ik wel zitten. Heb ik alleen nog wat verhalen van mensen die hun 180 hebben verruild voor een 140 pk. Ze hadden 'problemen 'met de 180 pk en vonden de 140 stukken beter rijden.

Zit hier een kern van waarheid in, of zijn die (onbekende) problemen ook oude verhalen?
Is een 140 pk na een DSG upgrade ook een topper? Of trekt mijn oude Trafic met 114pk hem weg? :knipoog


Tuv
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: DSG 132 KW

Bericht door Geert G »

Volentuv schreef:Goed,

Dat DSG verhaal zie ik wel zitten. Heb ik alleen nog wat verhalen van mensen die hun 180 hebben verruild voor een 140 pk. Ze hadden 'problemen 'met de 180 pk en vonden de 140 stukken beter rijden.

Zit hier een kern van waarheid in, of zijn die (onbekende) problemen ook oude verhalen?
Is een 140 pk na een DSG upgrade ook een topper? Of trekt mijn oude Trafic met 114pk hem weg? :knipoog


Tuv
Hier te vinden: viewtopic.php?f=3&t=44712" onclick="window.open(this.href);return false;

En ook: viewtopic.php?f=3&t=44852" onclick="window.open(this.href);return false;
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Volentuv
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 mar 2014, 17:52

Re: DSG 132 KW

Bericht door Volentuv »

Ja, deze had ik al gelezen.

ik vroeg me eigenlijk af of de 140 pk ook die DSG bijstelling nodig had. En of die dan ook nog lekker rijd met volle bus.

Tuv
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: DSG 132 KW

Bericht door Geert G »

Volentuv schreef:Ja, deze had ik al gelezen.

ik vroeg me eigenlijk af of de 140 pk ook die DSG bijstelling nodig had. En of die dan ook nog lekker rijd met volle bus.

Tuv
Ook voor een 140PK DSG geld hetzelfde.
De hardware is immers hetzelfde als van een 180PK.

Ik had je een PB gestuurd, :mail
maar zo te zien heb je die nog niet gelezen.

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Volentuv
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 mar 2014, 17:52

Re: DSG 132 KW

Bericht door Volentuv »

Klopt Geert. Was ff Online op telefoon. Das onhandig en klein. Net je bericht gezien, ga vanavond even lezen.dank je.

Tuv
goudriaan
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 nov 2009, 12:34
Locatie: Steenwijkerwold

Re: DSG 132 KW

Bericht door goudriaan »

deze week meegereden in een bergingsvoertuig ( T5 ) met DSG.
ik schat het eigen gewicht van dat ding op zeker 3500 kg ( o.a. dubbele achterassen ) en hydraulisch beweegbaar laadplatform.
ook met mijn bus van 2500 kg achter op dat ding in de Oostenrijkse bergen verrekte snel. Overigens was het laadvermogen 3250 kg vertelde de eigenaar.
over duurzaamheid kan ik natuurlijks niets zeggen.
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: DSG 132 KW

Bericht door robertTREBOR »

]deze week meegereden in een bergingsvoertuig ( T5 ) met DSG.
ik schat het eigen gewicht van dat ding op zeker 3500 kg ( o.a. dubbele achterassen ) en hydraulisch beweegbaar laadplatform.
ook met mijn bus van 2500 kg achter op dat ding in de Oostenrijkse bergen verrekte snel. Overigens was het laadvermogen 3250 kg vertelde de eigenaar.
over duurzaamheid kan ik natuurlijks niets zeggen.[/quote]

=====================================

Een T5 van 3500 kg met een laadvermogen van 3500 kg en dubbele achterassen, das een vrachtauto !
Meubelbakbus met hydraulische laadklep ?
en dat met een DSG bak.................
Zou leuk zijn een afbeelding te mogen zien :-)]
Bijlagen
zoiets ? :-)
zoiets ? :-)
185915488_1-mercedes-axor-2533-met-kast-en-laadbrug-als-nieuw-amper-98dk.jpg (20.02 KiB) 5643 keer bekeken
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
goudriaan
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 nov 2009, 12:34
Locatie: Steenwijkerwold

Re: DSG 132 KW

Bericht door goudriaan »

ik heb 2 foto's. hoe krijg ik die bij jou ?
Plaats reactie