Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Et Waarde

vragen over de T5
Plaats reactie
slingshot
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mei 2007, 19:48
Locatie: Antwerpen

Et Waarde

Bericht door slingshot »

Hallo,

Kan er iemand mij vertellen welke ET waarde je moet hebben met 18 of 19 inch voor een vw T5gp 2011 caravelle.
Gebruikersavatar
dyselinck
Berichten: 197
Lid geworden op: 23 jan 2012, 00:13

Re: Et Waarde

Bericht door dyselinck »

tussen 45 - 55
T5 SWB 2010 GP "naomi": 186 PK - Xenon - Plastidipped - 19 inch - frontspoiler
Wishlist: - DRL - 40 mm verlaging - DPF OFF
_alain_
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 mei 2012, 18:49

Re: Et Waarde

Bericht door _alain_ »

235/50 op een 18x8,5 velg met ET35 past ook.

en ja, ik weet dat ik wel wat lagers ga verslijten
Marco B.
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 okt 2013, 01:54

Re: Et Waarde

Bericht door Marco B. »

Hallo, de et waarden standaard bedraagt 51 (mm) maat binnen kant hard velg en denkbeeldige midden velg (loopvlak) band. Bij 35mm zal het wiel verder naar binnen staan en verklein je de spoorbreedte. Dit is op te lossen door spacers te monteren. Ik heb op mijn t5 4motion sport edition 19 inch 9j borbet velgen (x5 velgen) met een et waarde van 45mm. En ik heb voor een spacer van 10 mm en achter 25 mm. Dus et voor 55 en achter 70 mm dan staan de wielen gelijk met de kuipranden. En omdat mijn velgen 9j zijn dus ook erg naar binnen en banden heb 245 45 19 is volgens het uitlijnrapport de spoorbreedte 16 verkleind. Zonder spacers voor was er niet mee te rijden. De achterwielen met spacers duwde de auto rechtdoor gevolg erg overstuur meer sturen om een bocht te maken. Kortom ga der vanuit dat je dit doet voor betere wegligging dan wil je eigenlijk geen spoorbreedte verkleining. Gr Marco
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Et Waarde

Bericht door Pascal-141 »

Marco B. schreef:Hallo, de et waarden standaard bedraagt 51 (mm) maat binnen kant hard velg en denkbeeldige midden velg (loopvlak) band. Bij 35mm zal het wiel verder naar binnen staan en verklein je de spoorbreedte. Dit is op te lossen door spacers te monteren. Ik heb op mijn t5 4motion sport edition 19 inch 9j borbet velgen (x5 velgen) met een et waarde van 45mm. En ik heb voor een spacer van 10 mm en achter 25 mm. Dus et voor 55 en achter 70 mm dan staan de wielen gelijk met de kuipranden. En omdat mijn velgen 9j zijn dus ook erg naar binnen en banden heb 245 45 19 is volgens het uitlijnrapport de spoorbreedte 16 verkleind. Zonder spacers voor was er niet mee te rijden. De achterwielen met spacers duwde de auto rechtdoor gevolg erg overstuur meer sturen om een bocht te maken. Kortom ga der vanuit dat je dit doet voor betere wegligging dan wil je eigenlijk geen spoorbreedte verkleining. Gr Marco

... ik denk dat je eens op cursus moet ... :muur

ET-35 brengt het wiel NIET verder naar binnen , maar naar BUITEN t.o.v. een ET- 51 .
ET-51 wil zeggen dat het midden van de velg 51mm naar binnen zit ten opzichte van het montagevlak (binnenzijde velghart)

Een velg met ET-35 staat 16mm verder naar buiten tegenover een velg met ET-51

Een ET waarde word gerekend in NEGATIEVE waarde , je moet dus anderom rekenen en tellen ...
Een velg met een positieve ET waarde , zijn zeldzaam en steken heel ver naar buiten ...
Laatst gewijzigd door Pascal-141 op 07 mei 2014, 10:18, 2 keer totaal gewijzigd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
_alain_
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 mei 2012, 18:49

Re: Et Waarde

Bericht door _alain_ »

Ik merk(te) wel dat met ET35 het insturen iets anders aanvoelt, net alsof je een kleine weerstand moet overbruggen voordat het sturen echt begint.
Niet dramatisch, maar wel merkbaar.
Na een weekje of zo moet je er hard op letten want dan merk je het niet meer op.

En het klopt dat een kleinere ET waarde je velg meer naar buiten brengt,
mijn 235ers op een 8,5" velg "staat" heel mooi breed.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Et Waarde

Bericht door Pascal-141 »

Op een T5 kun je vrij breed gaan zonder echt nadelige rij eigenschappen te krijgen

Op mijn T5 heb ik vooraan 8,5" breed (ET-37) , en achteraan 9,5" breed (ET-24) (velgen waren origineel ET-56):
Afbeelding
Past perfect , stuurt perfect en strak
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Marco B.
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 okt 2013, 01:54

Re: Et Waarde

Bericht door Marco B. »

De opfriscursus http://www.etwaarde.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco B.
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 okt 2013, 01:54

Re: Et Waarde

Bericht door Marco B. »

Op een tweewiel drive bus maakt het niet zoveel uit. Alle aandrijving is op de voorwielen en de achterwielen komen er wel achter aan. Een 4wd is het wat anders dan worden de achterwielen ook aangedreven en die gaan dan door duwen. Met als gevolg sturen niks een soort zwaarder punt nog meer sturen. en dan pas gaat die de hoek om. Was echt niet mee te rijden ook diverse banden geprobeerd. En met de spacers voor van 10 mm was dat probleem weg. De 25 mm spacers achter zijn geplaatst om het heftruck gevoel eruit te krijgen op hogere snelheid wiebelen van de achterkant. Verder heeft mijn transporter stabilisators van 30 en 27mm standaard en een bilstein pro gasdemperset en is standaard 20 mm verlaagd. Nu 30 mm bilstein pro set. Mede omdat de voorwielen gingen dribbelen op klinkerwegen heb ik de gasdempers geplaatst. Dit kwam omdat de velgen en runflat banden en de aangepaste remmen 380 mm schijven en brembo 6 pods toch flink wat meer afgeveerd gewicht is. Ik heb een hoop auto's merken gereden maar heb nog nooit zo'n gezeur aan remmen en wegligging gehad als met een transporter 4 motion. Maar heb het nu voor elkaar dat het daadwerkelijk beter is als de normale velg die er standaard onder zat.
Marco B.
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 okt 2013, 01:54

Re: Et Waarde

Bericht door Marco B. »

Op een tweewiel drive bus maakt het niet zoveel uit. Alle aandrijving is op de voorwielen en de achterwielen komen er wel achter aan. Een 4wd is het wat anders dan worden de achterwielen ook aangedreven en die gaan dan door duwen. Met als gevolg sturen niks een soort zwaarder punt nog meer sturen. en dan pas gaat die de hoek om. Was echt niet mee te rijden ook diverse banden geprobeerd. En met de spacers voor van 10 mm was dat probleem weg. De 25 mm spacers achter zijn geplaatst om het heftruck gevoel eruit te krijgen op hogere snelheid wiebelen van de achterkant. Verder heeft mijn transporter stabilisators van 30 en 27mm standaard en een bilstein pro gasdemperset en is standaard 20 mm verlaagd. Nu 30 mm bilstein pro set. Mede omdat de voorwielen gingen dribbelen op klinkerwegen heb ik de gasdempers geplaatst. Dit kwam omdat de velgen en runflat banden en de aangepaste remmen 380 mm schijven en brembo 6 pods toch flink wat meer afgeveerd gewicht is. Ik heb een hoop auto's merken gereden maar heb nog nooit zo'n gezeur aan remmen en wegligging gehad als met een transporter 4 motion. Maar heb het nu voor elkaar dat het daadwerkelijk beter is als de normale velg die er standaard onder zat.
Marco B.
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 okt 2013, 01:54

Re: Et Waarde

Bericht door Marco B. »

Op een tweewiel drive bus maakt het niet zoveel uit. Alle aandrijving is op de voorwielen en de achterwielen komen er wel achter aan. Een 4wd is het wat anders dan worden de achterwielen ook aangedreven en die gaan dan door duwen. Met als gevolg sturen niks een soort zwaarder punt nog meer sturen. en dan pas gaat die de hoek om. Was echt niet mee te rijden ook diverse banden geprobeerd. En met de spacers voor van 10 mm was dat probleem weg. De 25 mm spacers achter zijn geplaatst om het heftruck gevoel eruit te krijgen op hogere snelheid wiebelen van de achterkant. Verder heeft mijn transporter stabilisators van 30 en 27mm standaard en een bilstein pro gasdemperset en is standaard 20 mm verlaagd. Nu 30 mm bilstein pro set. Mede omdat de voorwielen gingen dribbelen op klinkerwegen heb ik de gasdempers geplaatst. Dit kwam omdat de velgen en runflat banden en de aangepaste remmen 380 mm schijven en brembo 6 pods toch flink wat meer afgeveerd gewicht is. Ik heb een hoop auto's merken gereden maar heb nog nooit zo'n gezeur aan remmen en wegligging gehad als met een transporter 4 motion. Maar heb het nu voor elkaar dat het daadwerkelijk beter is als de normale velg die er standaard onder zat.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Et Waarde

Bericht door Pascal-141 »

Marco B. schreef:De opfriscursus http://www.etwaarde.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
En, was het leerzaam voor je ? :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1497
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Et Waarde

Bericht door bvddobb »

Marco B. schreef:Een 4wd is het wat anders dan worden de achterwielen ook aangedreven en die gaan dan door duwen. Met als gevolg sturen niks een soort zwaarder punt nog meer sturen. en dan pas gaat die de hoek om. Was echt niet mee te rijden [...] Ik heb een hoop auto's merken gereden maar heb nog nooit zo'n gezeur aan remmen en wegligging gehad als met een transporter 4 motion.
Apart, daar heb ik met onze 4Motion nou nog nooit wat van gemerkt. Op normaal wegdek heb je 90% van de aandrijving op de voortrein, 10% achter. Dat verandert de karakteristiek van het sturen van de voorwielaandrijving echt niet zo sterk, hoor, in mijn ervaring. Ik was juist aangenaam verrast hoe strak alles stuurt met zo'n toch wel zware bus.

Zelfs in de blubberzooi, als er door slippende voorwielen meer van de aandrijving naar de achteras wordt gestuurd, vond ik dat de bus héél strak door de blubber bleef sturen, zeker in vergelijking met auto's met gesperd differentieel. Alles met niet zó spectaculaire M+S banden op de standaardmaat stalen velgen. Alleen de vering is bij ons aangepast.
Plaats reactie