Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bromvlieg en olieverbruik bitd

vragen over de T5
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door robertTREBOR »

Geert G schreef:Zoals Pascal ook al aangeeft, in dit topic:
Mechanisch is het voor een motor nooit gezond om onderin de toeren te rijden.
Alles staat te dreunen en te resoneren.
Probeer zoveel mogelijk in het maximaal koppel toerengebied te rijden (liefst iets hoger)

Juist door een voorzichtige/ rustige rijstijl is de kans op een olieslurper vele malen groter.
Veel en lang stationair draaien is ook een motor-killer. (Kachel of Airco) :bonk
In beide gevallen, verglazen de cilinderwanden en verdwijnen de hoonkrassen.
Deze hoonkrassen zorgen juist voor een goede olie-huishouding.
De zuigerveren krijgen op deze manier niet de kans op fatsoenlijk op de cilinderwand in te slijten, waardoor ze niet goed sealen.
Met een rustige luie rijstijl komt er domweg niet genoeg hitte vrij, door een té lage (niet ideale) thermische belasting. Dit werkt olieverbruik in de hand.
Op het moment dat er wel genoeg hitte is, worden de zuigerveren, als het ware, iets zachter, als de cilinderwand, en sealen dan wel. De moleculen-huishouding van het materiaal veranderd als het ware.
In het algemeen: Auto's die flink afgebeuld worden/ hoog in de toeren, verbruiken meestal minder olie als auto's die rustig/voorzichtig bereden worden.

Op de juiste manier een nieuwe of gereviseerde motor inrijden is van cruciaal belang voor de verdere levensduur van een motor. Vergeet het z.g. Nieuwe Rijden. Dit is killing voor een motor.
Motor altijd netjes warmrijden........
De eerste 750-1000km rustig aan. Alles moet zich nog zetten.
De periode hierna, vanaf de eerste 1000 tot 20.000km, trap de motor flink op z'n zak.
Laat hem hard werken in het ideale toerengebied, boven de 2200 toeren, hij moet koppel genereren.
Een zware kar erachter, zware lading, veel volk in je auto enz... versterkt het effect.
Maar vooral......BOVENIN de toeren, dus pas laat overschakelen + vroeg terugschakelen. Werkgebied 2200-3500 t.p.m.
Dan wordt een motor thermisch goed belast en slijten de zuigerveren goed in, mede door de hogere zuiger-snelheid.
De bramen gaan er als het ware af.
Bijkomend voordeel: Je verbrandingstemperatuur is hoger, wat weer resulteert in minder inwendige motorvervuiling.

Dit kost misschien in het begin wat meer diesel, maar is onderaan de streep nog altijd goedkoper als die dure garage rekeningen. :nuts
Na dit proces zal ie ook iets zuiniger zijn, vergeleken op het moment dat je bus de showroom verliet.
Plus.......je hebt meer plezier & minder zorgen over je bussie, door een verhoogde betrouwbaarheid.

En regelmatig eens de motor op z'n zak trappen en goed laten beulen, verlengt de levensduur van iedere motor.
Werken....daarvoor zijn ze gemaakt :toppie

Gr, Geert.
===============================================================

Ik heb met mijn T4 2500TDI uit 6-2002 ook altijd laag in de toeren gereden.
Altijd opschakelen en dan vaak laag in de toeren weer verder , tot aan 410.000 km GEEN olie hoeven
bij te vullen tussen de 30.000 km beurten door. Ik haalde vaak 13,5 km op 1 ltr. diesel
Wat een Bullshit verhaal om het rijden in lage toeren als oorzaak te stellen voor hoog olieverbruik !
Vrachtwagens van Skania rijden vaak ook 1200 omw./ min. en zijn goed voor 1.000.000 km zonder noemens
waardig olieverbruik.
Bootmotoren ook altijd diesel draaien urenlang 1000 / 1200 omw./min. die zouden ook hoog olieverbruik hebben dan omdat ze te rustig draaien ? ONZIN !!
En in de nieuwste 180 pk zitten nu andere zuigerveren van beter materiaal en nu is het op lage toeren rijden
wel mogelijk, ra ra hoe kan dat ?
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door heemskerk »

Zo meelezend kom ik tot het volgende, corrigeer mij als ik het mis heb: De solo-turbomotoren hebben geen last van overmatige olieconsumptie. Het gaat toch om hetzelfde motorblok, de 2.0 liter of zitten er andere zuigerveren gemonteerd bij de één (181pk) tov de ander (140pk)?

Wanneer het een specifiek bitd probleem blijkt is de oorzaak mogelijk (mede) gelegen in de constructie namelijk: Hoge laadluchtdruk(?) & compressie bij (relatief) lage toerentallen ( ter bevordering van het maximale koppel bij een zo laag mogelijk toerental) door de kleine, extra turbo om het 'gat' te vullen. Omdat het maximale koppel al bij (steeds) lagere toerentallen wordt bereikt zijn er dus ook minder omwentelingen. Minder toeren zijn óók minder smeermomenten voor een oliefilm op de cilinderwanden. Minder smeermomenten is een minder goede afdichting, minder afdichting kan resulteren in meer olieverbruik?

Bij de solo-turbo motoren wordt er in mindere mate een beroep gedaan op dit onderste bereik van de (zelfde) motor... Is daar een verband?
Laatst gewijzigd door heemskerk op 06 jun 2014, 10:35, 2 keer totaal gewijzigd.
_alain_
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 mei 2012, 18:49

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door _alain_ »

robertTREBOR schreef:Vrachtwagens van Skania rijden vaak ook 1200 omw./ min. en zijn goed voor 1.000.000 km zonder noemens
waardig olieverbruik.
De zwaardere vrachtwagens gaan in het algemeen in het rood rond de 2300omw/min.
En trap die eens op zijn staart tegen 900rpm, dan "hoest" die ook eventjes voor hij echt wil..
Beetje appelen met peren vergelijken.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door heemskerk »

robertTREBOR schreef:
Geert G schreef:Zoals Pascal ook al aangeeft, in dit topic:
Mechanisch is het voor een motor nooit gezond om onderin de toeren te rijden.
Alles staat te dreunen en te resoneren.
Probeer zoveel mogelijk in het maximaal koppel toerengebied te rijden (liefst iets hoger)

Juist door een voorzichtige/ rustige rijstijl is de kans op een olieslurper vele malen groter.
Veel en lang stationair draaien is ook een motor-killer. (Kachel of Airco) :bonk
In beide gevallen, verglazen de cilinderwanden en verdwijnen de hoonkrassen.
Deze hoonkrassen zorgen juist voor een goede olie-huishouding.
De zuigerveren krijgen op deze manier niet de kans op fatsoenlijk op de cilinderwand in te slijten, waardoor ze niet goed sealen.
Met een rustige luie rijstijl komt er domweg niet genoeg hitte vrij, door een té lage (niet ideale) thermische belasting. Dit werkt olieverbruik in de hand.
Op het moment dat er wel genoeg hitte is, worden de zuigerveren, als het ware, iets zachter, als de cilinderwand, en sealen dan wel. De moleculen-huishouding van het materiaal veranderd als het ware.
In het algemeen: Auto's die flink afgebeuld worden/ hoog in de toeren, verbruiken meestal minder olie als auto's die rustig/voorzichtig bereden worden.

Op de juiste manier een nieuwe of gereviseerde motor inrijden is van cruciaal belang voor de verdere levensduur van een motor. Vergeet het z.g. Nieuwe Rijden. Dit is killing voor een motor.
Motor altijd netjes warmrijden........
De eerste 750-1000km rustig aan. Alles moet zich nog zetten.
De periode hierna, vanaf de eerste 1000 tot 20.000km, trap de motor flink op z'n zak.
Laat hem hard werken in het ideale toerengebied, boven de 2200 toeren, hij moet koppel genereren.
Een zware kar erachter, zware lading, veel volk in je auto enz... versterkt het effect.
Maar vooral......BOVENIN de toeren, dus pas laat overschakelen + vroeg terugschakelen. Werkgebied 2200-3500 t.p.m.
Dan wordt een motor thermisch goed belast en slijten de zuigerveren goed in, mede door de hogere zuiger-snelheid.
De bramen gaan er als het ware af.
Bijkomend voordeel: Je verbrandingstemperatuur is hoger, wat weer resulteert in minder inwendige motorvervuiling.

Dit kost misschien in het begin wat meer diesel, maar is onderaan de streep nog altijd goedkoper als die dure garage rekeningen. :nuts
Na dit proces zal ie ook iets zuiniger zijn, vergeleken op het moment dat je bus de showroom verliet.
Plus.......je hebt meer plezier & minder zorgen over je bussie, door een verhoogde betrouwbaarheid.

En regelmatig eens de motor op z'n zak trappen en goed laten beulen, verlengt de levensduur van iedere motor.
Werken....daarvoor zijn ze gemaakt :toppie

Gr, Geert.
===============================================================

Ik heb met mijn T4 2500TDI uit 6-2002 ook altijd laag in de toeren gereden.
Altijd opschakelen en dan vaak laag in de toeren weer verder , tot aan 410.000 km GEEN olie hoeven
bij te vullen tussen de 30.000 km beurten door. Ik haalde vaak 13,5 km op 1 ltr. diesel
Wat een Bullshit verhaal om het rijden in lage toeren als oorzaak te stellen voor hoog olieverbruik !
Vrachtwagens van Skania rijden vaak ook 1200 omw./ min. en zijn goed voor 1.000.000 km zonder noemens
waardig olieverbruik.
Bootmotoren ook altijd diesel draaien urenlang 1000 / 1200 omw./min. die zouden ook hoog olieverbruik hebben dan omdat ze te rustig draaien ? ONZIN !!
En in de nieuwste 180 pk zitten nu andere zuigerveren van beter materiaal en nu is het op lage toeren rijden
wel mogelijk, ra ra hoe kan dat ?
Robert (het begrip nuance, ken je dat? haha!): Er is voor wat dat betreft wel een wezenlijk verschil tussen de T4- of de T5 motoren als je het vergelijk wilt maken en dat is het volgende; het maximum koppel wordt bij de T5 (en bij de GP nóg meer) al bij veel lagere toerentallen bereikt. Je oude vertrouwde ACV motortje leverde ook bij lange na geen maximaal koppel wanneer je (te) laag in toeren reed. Reed je vijftig in z'n vijf en trapte je het gas in dan had ie rustig de tijd om meer koppel te gaan genereren naarmate het toerental toenam.
De meer recente motoren staan onderin al te maximaal pompen met als gevolg dat de belastingkarakteristiek voor de motor er ook heel anders uitziet. Mijn ervaring met de 2.0 GP tijdens een uitgebreide testrit is dat het 'dreuneffect' daardoor veel groter is. Weet even geen andere omschrijving hiervoor te geven.

Mogelijk heeft men vwb efficientie de ondergrens wel bereikt wanneer 'we' het hebben over het maximale koppel naar de laagst mogelijke toerengebied te brengen. Hoogtoerig koppel heeft zo z'n nadelen, vermoedelijk is dit het andere uiterste?

Vwb de vrachtwagen of scheepsmotoren: Dat zijn wel de 6-8-12 cilinders (cijlinders voor jou Robert :knipoog ) hè, dat is geen juist vergelijk. Wel zal in die branche de schaduwzijde van het downsizen ook merkbaar zijn?
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door Geert G »

@Robert,
Je kakelt als een kip zonder kop. :nuts
Veel geschreeuw & weinig wol.

Effe de spiegel voor jezelf houden:
Alles wat je hier de laatste jaren op het T5 forum publiceert, is negatief: één & al frustratie.
Overal negatief commentaar op, maar enige vorm van technisch oplossend vermogen:........Ho maar.......
Had je dit wel, was het met je eigen T5 ook niet zover gekomen, dan had je technisch andere wegen bewandeld, en had je er nu nog steeds in gereden, of je had een positievere houding gehad.
Iedereen in de wereld is fout, behalve Robert himself. Das is toch wel raar, hé

Ook mij begint het nu toch echt wel te irriteren, en daarom zeg ik er nu ook iets van.
Diverse forumleden gingen me al voor, om je hier op te wijzen.......ondanks dat, blijft je op deze manier maar doorgaan.
Dit is geen positieve bijdrage voor de gehele community.

Uit een goed hart.....en positief bedoelt: :toppie Robert doe hier iets mee!!!!!
Laten we eerlijk wezen: Je mist je T5 bussie wel, anders blijf je niet op dit forum hangen, toch? :groteogen
Nee, ik ben niet boos op jou, bedoel het alleen maar goed.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door Geert G »

heemskerk schreef:Zo meelezend kom ik tot het volgende, corrigeer mij als ik het mis heb: De solo-turbomotoren hebben geen last van overmatige olieconsumptie. Het gaat toch om hetzelfde motorblok, de 2.0 liter of zitten er andere zuigerveren gemonteerd bij de één (181pk) tov de ander (140pk)?

Wanneer het een specifiek bitd probleem blijkt is de oorzaak mogelijk (mede) gelegen in de constructie namelijk: Hoge laadluchtdruk(?) & compressie bij (relatief) lage toerentallen ( ter bevordering van het maximale koppel bij een zo laag mogelijk toerental) door de kleine, extra turbo om het 'gat' te vullen. Omdat het maximale koppel al bij (steeds) lagere toerentallen wordt bereikt zijn er dus ook minder omwentelingen. Minder toeren zijn óók minder smeermomenten voor een oliefilm op de cilinderwanden. Minder smeermomenten is een minder goede afdichting, minder afdichting kan resulteren in meer olieverbruik?

Bij de solo-turbo motoren wordt er in mindere mate een beroep gedaan op dit onderste bereik van de (zelfde) motor... Is daar een verband?
De rompmotor (onderblok + cilinderkop) is voor zowel de 130 als de 180PK hetzelfde.
Ik zie wel een verschil in de turbo leveranciers:

130PK: Garret
180PK BiTurbo: KKK

In het algemeen zijn Garrets degelijker/zwaarder geconstrueerd als KKK's
Zou er olie intern weglekken bij een KKK BiTurbo?
Iets anders zou ik me niet kunnen bedenken :groteogen
Bijlagen
Bi-Turbo typeplaatje.jpg
Bi-Turbo typeplaatje.jpg (9.65 KiB) 1243 keer bekeken
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door heemskerk »

Geert G schreef:@Robert,
Je kakelt als een kip zonder kop. :nuts
Veel geschreeuw & weinig wol.

Effe de spiegel voor jezelf houden:
Alles wat je hier de laatste jaren op het T5 forum publiceert, is negatief: één & al frustratie.
Overal negatief commentaar op, maar enige vorm van technisch oplossend vermogen:........Ho maar.......
Had je dit wel, was het met je eigen T5 ook niet zover gekomen, dan had je technisch andere wegen bewandeld, en had je er nu nog steeds in gereden, of je had een positievere houding gehad.
Iedereen in de wereld is fout, behalve Robert himself. Das is toch wel raar, hé

Ook mij begint het nu toch echt wel te irriteren, en daarom zeg ik er nu ook iets van.
Diverse forumleden gingen me al voor, om je hier op te wijzen.......ondanks dat, blijft je op deze manier maar doorgaan.
Dit is geen positieve bijdrage voor de gehele community.


Uit een goed hart.....en positief bedoelt: :toppie Robert doe hier iets mee!!!!!
Laten we eerlijk wezen: Je mist je T5 bussie wel, anders blijf je niet op dit forum hangen, toch? :groteogen
Nee, ik ben niet boos op jou, bedoel het alleen maar goed.

Robert bedoeld het niet verkeerd is mijn indruk, hij is té kort door de bocht en te recht voor het raapje (kan dat?) Z'n (eigenzinnige) bijdrage is ook vaak van positieve waarde vindt ik, kijk maar naar zijn verslaggeving over z'n Xenon-komplampen project voor de T5. Feitelijk analyserend beledigd hij niemand op het persoonlijke toch of bedoeld het niet zo? Of kijk ik te veel door een optimistische bril?
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door heemskerk »

Geert G schreef:
heemskerk schreef:Zo meelezend kom ik tot het volgende, corrigeer mij als ik het mis heb: De solo-turbomotoren hebben geen last van overmatige olieconsumptie. Het gaat toch om hetzelfde motorblok, de 2.0 liter of zitten er andere zuigerveren gemonteerd bij de één (181pk) tov de ander (140pk)?

Wanneer het een specifiek bitd probleem blijkt is de oorzaak mogelijk (mede) gelegen in de constructie namelijk: Hoge laadluchtdruk(?) & compressie bij (relatief) lage toerentallen ( ter bevordering van het maximale koppel bij een zo laag mogelijk toerental) door de kleine, extra turbo om het 'gat' te vullen. Omdat het maximale koppel al bij (steeds) lagere toerentallen wordt bereikt zijn er dus ook minder omwentelingen. Minder toeren zijn óók minder smeermomenten voor een oliefilm op de cilinderwanden. Minder smeermomenten is een minder goede afdichting, minder afdichting kan resulteren in meer olieverbruik?

Bij de solo-turbo motoren wordt er in mindere mate een beroep gedaan op dit onderste bereik van de (zelfde) motor... Is daar een verband?
De rompmotor (onderblok + cilinderkop) is voor zowel de 130 als de 180PK hetzelfde.



Ik zie wel een verschil in de turbo leveranciers:

130PK: Garret
180PK BiTurbo: KKK

In het algemeen zijn Garrets degelijker/zwaarder geconstrueerd als KKK's
Zou er olie intern weglekken bij een KKK BiTurbo?
Iets anders zou ik me niet kunnen bedenken :groteogen



Zou maar zo kunnen. Ik stond een tijd geleden belangstellend bij een Gp (132kW) te kijken die in de (garantie)reparatie was bij Jos. Bleek óók een grootverbruiker van motorolie, complete blok vervangen, nog steeds hetzelfde probleem... Inderdaad, de biturbo. :alarm
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door Pascal-141 »

Geert G schreef:
De rompmotor (onderblok + cilinderkop) is voor zowel de 130 als de 180PK hetzelfde.
Ik zie wel een verschil in de turbo leveranciers:

130PK: Garret
180PK BiTurbo: KKK

In het algemeen zijn Garrets degelijker/zwaarder geconstrueerd als KKK's
Zou er olie intern weglekken bij een KKK BiTurbo?
Iets anders zou ik me niet kunnen bedenken :groteogen
Geert , is dat een veronderstelling , of een technisch onderbouwd feit ?
Het word namelijk wel vaker gezegd dat dit blok of dat blok identiek zijn ,ondanks bvb PK verschillen , maar ze kunnen er wel identiek uitzien , maar zijn ze dat ook ?
Het zou zo maar kunnen dat de materiaalsamenstelling van bepaalde onderdelen anders is . Neem nu in dit geval bvb de zuigerveren ...
Zo had ik jaren geleden eens een discussie met iemand die beweerde dat de onderblok van de toen bekende 1.9TDI in de Golfjes van een 90PK/110PK enz en die van een 150PK identiek waren ... Bleek dus niet zo , de 150PK heeft bvb titanium drijfstangen , en andere zuigerbodemkoeling .

Ik bedoel maar , vaak zit er inwendig toch wel verschil op (al is het maar de materiaalsamenstelling) , terwijl dat wel hetzelfde lijkt.

Moest er olie weglekken via de turbo , dan zou dat waarschijnlijk ook resulteren in blauwe rook , maar ja , met die DPF zie je gewoon niet meer wat er uit de uitlaat komt ... (...of er niet uitkomt...) :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door Geert G »

Hoi Pascal,

Ja, nu ga ik ermee aan het gas......want dit heeft me aan het twijfelen gezet.
Want je voorbeeld van een Golf IV 1.9TDI, dat wist ik, dat was me bekend.
2.0 TDI T5: Voor mij is het een aanname, overgenomen van een revisiebedrijf.
Zo sportief & eerlijk ben ik dan ook om nu effe bakzeil te gaan halen.

Ik ben hier ga neuzen:
http://www.partscats.info/volkswagen/de ... 67890&hg=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan kun je zelf ook effe vergelijken & meekijken.

Wat blijkt:
De Rompmotors hebben allemaal verschillende nummers, afhankelijk van het chassisnummer,
Bij de 130Pk zijn 2 type zuigers verwerkt, zowel van Mahle als van Alcan
De 180PK zitten in alle uitvoeringen dezelfde Mahle zuigers, maar een ander nummer als bij een 130PK

De zuigerveren zijn voor alle 2.0 TDI T5 motoren wél hetzelfde: VW 03L198151C
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door robertTREBOR »

heemskerk schreef:
Geert G schreef:@Robert,
Je kakelt als een kip zonder kop. :nuts
Veel geschreeuw & weinig wol.

Effe de spiegel voor jezelf houden:
Alles wat je hier de laatste jaren op het T5 forum publiceert, is negatief: één & al frustratie.
Overal negatief commentaar op, maar enige vorm van technisch oplossend vermogen:........Ho maar.......
Had je dit wel, was het met je eigen T5 ook niet zover gekomen, dan had je technisch andere wegen bewandeld, en had je er nu nog steeds in gereden, of je had een positievere houding gehad.
Iedereen in de wereld is fout, behalve Robert himself. Das is toch wel raar, hé

Ook mij begint het nu toch echt wel te irriteren, en daarom zeg ik er nu ook iets van.
Diverse forumleden gingen me al voor, om je hier op te wijzen.......ondanks dat, blijft je op deze manier maar doorgaan.
Dit is geen positieve bijdrage voor de gehele community.


Uit een goed hart.....en positief bedoelt: :toppie Robert doe hier iets mee!!!!!
Laten we eerlijk wezen: Je mist je T5 bussie wel, anders blijf je niet op dit forum hangen, toch? :groteogen
Nee, ik ben niet boos op jou, bedoel het alleen maar goed.

Robert bedoeld het niet verkeerd is mijn indruk, hij is té kort door de bocht en te recht voor het raapje (kan dat?) Z'n (eigenzinnige) bijdrage is ook vaak van positieve waarde vindt ik, kijk maar naar zijn verslaggeving over z'n Xenon-komplampen project voor de T5. Feitelijk analyserend beledigd hij niemand op het persoonlijke toch of bedoeld het niet zo? Of kijk ik te veel door een optimistische bril?
============================================================
Beste Geert,

Het is zeker niet de bedoeling VW in slecht daglicht te zetten.
De 130 pk en daaronder geven totaal geen problemen dus wat dat betreft alleen maar LOF over die motoren van V.W.
Maar je kan het als auto fabrikant gewoon niet maken er motor type's tussen te hebben zitten vol manco's
en vervolgens de klant af te poeieren met; sorrie je hebt pech doeiii na 3,5 jaar en 110.000 km en vervolgens
met peperdure rekeningen te confronteren van 6000 / 7000 euro zonder enige coulance.

Mijn liefde voor het merk VW komt voort en dat weten sommigen weetjewellers zeker dat ik vanuit mijn bedrijf
in Capelle ad IJssel , vw bussen ombouwde van enkele naar dubbele cabine in de periode 1990 -2005

Met ca 150 stuks per jaar praten we dus over dik 2000 VW bussen die ik verkocht heb, vandaar ook weer mijn
intresse in weetjewel met heel veel kennis en super gemotiveerde mensen die zich dagelijks gratis inzetten anderen te helpen.

Daarvoor was ik werkplaatschef APK keurmeester bij de Volvo Dealer, dus ik heb best wel enige technische kennis.

Ik ben gewoon objectief , wat goed is is goed maar wat slecht is slecht.

Ik ben niet zo van me opa reed VW me vader reed VW nu rij ik ook VW want een beter merk is er niet.

Mijn welgemeende excuses wanneer ik mensen hier tot last ben dat is nooit mijn bedoeling geweest.

Verder wens ik een ieder een heel fijn weekend en veel rijplezier toe.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door Geert G »

@Leendert
Die Xenon koplampen, dat weet ik nog. Die zending was kwijtgeraakt, bij DHL Duitsland. Daar heb ik toen nog in bemiddeld, omdat Robert niet zo goed met Duitse taal uit de voeten kwam.
Daarna was het inderdaad een mooi stukje tekst en uitleg over de montage en het afstellen van het strooi licht. :lach

@ Robert,
Mooi dat je het zo uitlegt, dit siert je. Toppie :yes
We zijn allebei niet op ons mondje gevallen en af en toe elkaar de spiegel voorhouden, is op zich helemaal niks mis mee.
Zolang het maar eerlijk, oprecht & fair is. Dit verbetert alleen maar de kwaliteit.
Als niemand niks zegt, of aan de bel trekt, weet je ook niet beter, toch? :knipoog
Zo, dan nu maar over tot de orde van de dag.........Biertje??? :proost
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door frank884 »

Geert G schreef:Zoals Pascal ook al aangeeft, in dit topic:
Mechanisch is het voor een motor nooit gezond om onderin de toeren te rijden.
Alles staat te dreunen en te resoneren.
Probeer zoveel mogelijk in het maximaal koppel toerengebied te rijden (liefst iets hoger)

Juist door een voorzichtige/ rustige rijstijl is de kans op een olieslurper vele malen groter.
Rijdt vanaf 2006 op een voorzichtige en rustige rijstijl en ONDER het maximaal koppel gebied en het er bijna 300.000 op staan en heb ¼ liter olie op 20.000 km nodig dus dat klopt niet wat je schrijft

Met een rustige luie rijstijl komt er domweg niet genoeg hitte vrij, door een té lage (niet ideale) thermische belasting. Dit werkt olieverbruik in de hand.
Op het moment dat er wel genoeg hitte is, worden de zuigerveren, als het ware, iets zachter, als de cilinderwand, en sealen dan wel. De moleculen-huishouding van het materiaal veranderd als het ware.
In het algemeen: Auto's die flink afgebeuld worden/ hoog in de toeren, verbruiken meestal minder olie als auto's die rustig/voorzichtig bereden worden.
OOk dit ben ik niet met je eens "Hitte = AFVAL" ik wil die liter Diesel die ik erin schudt omzetten in ZOVEEL MOGELIJK bewegingsenergie en koop geen brandstof om om te zetten in afval hitte

Op de juiste manier een nieuwe of gereviseerde motor inrijden is van cruciaal belang voor de verdere levensduur van een motor. Vergeet het z.g. Nieuwe Rijden. Dit is killing voor een motor.
Als je leeg rijdt en geleidelijk doet belasten is er niks aan de hand kun je heel goed zeer laag in de toeren rijden,.. het is wel slecht om heel laag in de toeren te rijden als die zwaar wordt belast
(ipv leeg 1770kg vol en met aanhanger 4700 kilo) (scheelt 3 ton) en daarbij horen andere regels (hoger in de toeren)


Motor altijd netjes warmrijden........

En regelmatig eens de motor op z'n zak trappen en goed laten beulen, verlengt de levensduur van iedere motor.
Werken....daarvoor zijn ze gemaakt :toppie

Aftrappen goed voor de motor??
Geert...... werk je bij PON dat je ons snel een nieuwe wil aansmeren??
"Aftrappen en laten Beulen" ik weet zeker dat ik met de manier waarop IK ermee rijdt langer plezier van mijn motor heb
dan zoals jij dat ziet!! Ik rijdt al 12 jaar :T44EVER en nog nooit bij de ABL en de ACV motor problemen gehad met hoog olie verbruik of dingen zoals jij die omschrijft wat je zou krijgen als je laag in de toeren zou rijden
dan had ik daar allang problemen mee moeten hebben gehad!!!.

Wel vindt ik het goed voor de motor als die regelmatig een flink stukje autoweg rijdt!!
maar dat hoeft niet met 160km/h te zijn, maar dat die wel minimaal 1x/maand even een half uurtje eens even schoon brand
maar dat hoeft niet met aftrappen gewoon een half uurtje 120 a 130 km/h is voldoende
misschien die wagens met de roetfilter dat die dat wel 1x/2 weken nodig hebben??



Gr, Geert.
Laatst gewijzigd door frank884 op 07 jun 2014, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door Multivan Generation »

@ Frank,
het gaat hier over T5 motoren en niet over T4 motoren,
conceptueel een enorm verschil.. :zwaai
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door frank884 »

Multivan Generation schreef:@ Frank,
het gaat hier over T5 motoren en niet over T4 motoren,
conceptueel een enorm verschil.. :zwaai
Ik zie bij Geert G ook een T4 staan en geen T5
Beste Peter dat is dan wel een :bifun technische vooruitgang!!! Met die Nieuwe motoren
Als je die werkelijk zo hoog in de toeren moet gaan rijden Louter om Hitte te gaan produceren :muur uit je brandstof omdat die dan anders problemen krijgen!! Dan hoef ik geen T5 na deze bus want dan ga ik er toch flink op achteruit !!!

De moderne motoren in de vrachtwagens kun je Net veel lager in de toeren rijden dan de oude

We willen toch allemaal met minder brandstof dezelfde afstand afleggen
"gaat niet lukken" met de conceptuele vooruitgang die VW maakt in zijn motoren ontwikkeling.
als een groter deel van jou liter hitte moet worden ipv bewegingsenergie. het zou net andersom moeten zijn om te spreken van technische vooruitgang!!!
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Plaats reactie