Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rauwe koppeling

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Rauwe koppeling

Bericht door erik 924 »

De ene dag na het wegrijden en oplaten komen van de koppeling gaat het heel schokkerig en de andere dag niets geen problemen.
Ik heb dat bij mijn vorige T4 ook wel meegemaakt en toen ben ik bij de garage geweest en deze konden niets vinden.
Ik dacht toen dat mijn koppeling af was maar met 65000 km op de teller lijkt me dat ongewoon.
Net of de koppelingsplaat ongelijk is.
Het lijkt wel met het weer te maken te hebben.

Wie kent dat gevoel bij het opkomen van de koppeling, net of er een hele zware last achter de wagen hangt schokkerig gevoel!
Gebruikersavatar
piet everts
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jan 2007, 19:45
Locatie: winsum

Bericht door piet everts »

hoi erik,ik heb hetzelfde gehad. bij m'n vorige t5 174 pk van 2003.
toen hadden ze ook al van deze slechte koppelingen.
's morgens als hij koud was deed ie het.
net over de garantie,maar toch volledig gratis gerepareerd.
nwe vliegwiel en drukgroep en kopp.plaat.
een dure operatie als je dit zelf moet betalen.
ik heb nu een automaat,dit bevalt me stukken beter.
succes met je koppeling.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Rauwe koppeling

Bericht door vaniac »

erik 924 schreef:De ene dag na het wegrijden en oplaten komen van de koppeling gaat het heel schokkerig en de andere dag niets geen problemen.
Ik heb dat bij mijn vorige T4 ook wel meegemaakt en toen ben ik bij de garage geweest en deze konden niets vinden.
Ik dacht toen dat mijn koppeling af was maar met 65000 km op de teller lijkt me dat ongewoon.
Net of de koppelingsplaat ongelijk is.
Het lijkt wel met het weer te maken te hebben.

Wie kent dat gevoel bij het opkomen van de koppeling, net of er een hele zware last achter de wagen hangt schokkerig gevoel!
Er kan sprake zijn van het verglazen van het voeringsmateriaal op de koppelingsplaat. Er komen dan gladde plekken op, waardoor de koppeling niet meer vloeiend pakt.
Het verglazen hangt samen met het soort voeringsmateriaal op de koppelingsplaat. Wanneer je dan ook nog een voorzichtige rijstijl hebt is het probleem compleet.
Wanneer dit verschijnsel zich voordoet, kan het geen kwaad om eens een paar keer met slippende koppeling flink op te trekken. De verglaasde plekken slijten dan weg.
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Bericht door EricP »

Ik zal het eens proberen, alhoewel de mijne het alleen vertoond met koude motor en wanneer het vochtig is. Bij het wegrijden is hij even schokkerig maar dat verdwijnt snel.
Even de ASR een paar keer in werking laten treden dus.

Vaniac bedankt voor de tip :klappen

Groet EricP
kurt
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 feb 2007, 23:00

Bericht door kurt »

hallo erik

ik heb de zelfde probleem ik ga morgen de auto naar de dealer brengen ik laat hem een nacht daar vrijdag met koud motor ga we rijden ,maar het gekke is nu maar dagen niets aan de hand dus even afwachten

piet hoe lang was je over garantie en wat was toen je kilometerstand


kurt229
Polleke
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 mar 2007, 20:18

Re: Rauwe koppeling

Bericht door Polleke »

ja, heb ik ook gehad. Maar ze hebben op mijn verzoek de koppeling, drukgroep, etc. onder garantie vervangen.... tegelijk met de versnellingsbak, want die wilde niet meer in de achteruit-versnelling. (kwam niet door de koppeling hoor) De inmiddels 1,5 jaar "nieuwe" koppeling vertoont hetzelfde als jij beschrijft.... bij vochtig weer de eerste paar minuten stoterig... het went...
Groetjes Polleke T5 nr. 35
Gebruikersavatar
piet everts
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jan 2007, 19:45
Locatie: winsum

Bericht door piet everts »

hoi kurt,de auto van mij was 3 weken over de garantietijd heen.
ze wilden eerst elk 50 %,hier was ik het niet mee eens.
toen stelden ze een week later voor om mij 25 % te laten betalen,maar uiteindelijk is het gratis gebeurd omdat een koppeling bij normaal gebruik toch een langere levensduur moet hebben dan 48000 km.
gr.piet
Plaats reactie